Combi-WandContactDoos, hoe verdelen de Wattages zich?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-01 11:44
Ik heb een krachtgroep naar de schuur/werkplaats. Er zit een aansluiting (via frequentiregulaar) naar mijn 400V beregeningspomp en eentje in de schuur voor oa mijn compressor (Airpress HL425-100 (230V)

De compressor is aangesloten op een Combi WCD.
Omdat hij verderop in de chuur staat (verder van de werkplaats) wil ik hem schakelen (aan/uit) via een HomeWizard energy socket. En dat gaat prima.

Maar gisteren bleek de krachtgroep installatie-automaat eruit was gesprongen. (niet de aardlek). Inschakelen en de boel draait weer als een zonnetje.

Toch zet me dit aan het denken:
  • De compressormotor geeft een vrij hoge opstart piek van rond de 3800 watt. Heel even, valt meteen terug naar 2200 Watt (het wattage van de motor, 3 pk/2,2 kW). Ik zie dat in de HomeWizard grafiek live bij het aanzetten)
  • Maar ja, die motor (239V) is uiteraard aangesloten op 1 van de drie fasen.
Kan die opstart-piek van tegen de 4 kW de oorzaak zijn het springen van de automaat?
En zou een softstarter (Airpress heeft deze niet ingebouwd) dan een oplossing kunnen zijn.

Alvast dank, Marten

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 14:27
Welke zekering zit er?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mrenkema

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Die tijdelijke piek van 3800W is al iets hoger dan 16A.

Nu moet een C16 wel een iets hogere inschakelpiek aankunnen. Maar als je nog meer hebt draaien op die krachtgroep dan zit je al sneller richting de maximale piek waarbij de automaat uitschakelt.

• mrenkema
Dat snap ik niet helemaal, want als ik zoek naar maximaal wattage op een 3 fase, dan kom ik op: 3x16A: Circa 11 kW (11.040 Watt) totaal.
Mijn aansluiting is een 3x25A trouwens.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:30
Je airpress zit op 1 fase schrijf je zelf.
Dus als de beregeningspomp aanstaat op 3 fasen en je je airpress inschakelt op 1 van die drie fasen kom je boven de 16A per fase op die ene fase.

1x16x230 = 3680W...

[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 23-12-2025 09:13 ]

• mrenkema
Dank jullie. @FitTiv @S-te-fan
Wat betekent dan 11 kW die ik hierboven noem.
Want als de compressor draait (2,2 kW (1 fase)) en de beregeningspomp (ook 2,2 kW (3 fases) kom ik dus op een vermogen van 4.4 kW

Omdat beide motoren random in kunnen schakelen, lijkt het verstandiger om de compressor weer uit het 3 fase circuit te halen.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Die 11kW is inderdaad 3x16A, dus 3,6kW per fase.

Het maximale per fase is dan nog steeds 3,6kW. Dat middelt niet uit over de 3 fasen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:52
mrenkema schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:50:
Want als de compressor draait (2,2 kW (1 fase)) en de beregeningspomp (ook 2,2 kW (3 fases) kom ik dus op een vermogen van 4.4 kW
2,2 KW op 3 fasen betekent ~750W per fase, dus op de compressor-fase 2,2 + 0,75 = ~3KW. Blijf je alleen met de aanloopstroom zitten, je zou er een automaat met C-karakteristiek voor kunnen zetten ipv vd B-karakteristiek die er nu waarschijnlijk zit. Voor compressoren wordt vaak een C-kar automaat geplaatst.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is en blijft 16A per fase. Dus die compressor op 1-fase is en blijft een belasting voor die één fase.

Een 3-fase apparaat gebruikt gewoon stroom van enkele fase. Dat hoeft niet gelijkmatig te zijn, dat hangt van het apparaat af. In de regel is een motor of een frequentieregelaar een apparaat dat de fases gelijkmatig belast. Dus 2,2kW over de die fases is dus 730W per fase ofwel ongeveer 3,2A. Maar ook daar kunnen pieken zijn.

Tel beide bij elkaar op en ja, dan kan je een C16 er ook wel eens uit trekken.

Overigens vinden de meeste compressors het dus niet leuk om extern geschakeld te worden. De schakelaar op de compressor zorgt er bij de meeste namelijk ook voor dat de cylinder ontlucht wordt bij het uitschakelen. Waardoor bij het opstarten de motor niet tegen een al op druk zijnde cylinder in hoeft te werken. Want daardoor is de aanloopstroom NOG hoger.

• mrenkema
Dank dames/heren, helder!
Trouwens, ik schakel deze compressor al vele jaren extern, maar dan op 230 V aansluiting van de schuur. En met een recht toe recht aan Aan/uit schakelaar.
Maar ja, als ik hem inschakel flikkeren de lampen heel even. Dus, ik dacht ik ga via het 3 fase circuit.
Wellicht goed idee om een C-karakteristiek automaat te plaatsen.
Nogmaals dank en fijne kerst gewenst!

M

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De krachtgroep die je toonde was al een C-karakteristiek.

En feit dat je hem dus extern aan/uit schakelt kan dus juist zijn waarom hij dus zo'n enorme aanloopstroom heeft.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:32
Een HomeWizard meter is trouwens volstrekt ongeschikt om een inschakelstroom te meten. Je ziet hier hooguit een 1s gemiddelde, maar de inschakelpiek is veel korter dan 1s en dus veel hoger dan wat je ziet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mrenkema
OK.
Die aanloopstroom gebeurt blijkbaar niet als hij zichzelf schakelt.

• mrenkema
Xander schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:04:
Een HomeWizard meter is trouwens volstrekt ongeschikt om een inschakelstroom te meten. Je ziet hier hooguit een 1s gemiddelde, maar de inschakelpiek is veel korter dan 1s en dus veel hoger dan wat je ziet.
Is het dan beter er een Shelly -relais tussen te zetten? Daar zat ik ook aan te denken, als de HW niet zou werken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:32
mrenkema schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:05:
OK.
Die aanloopstroom gebeurt blijkbaar niet als hij zichzelf schakelt.
Jawel, maar dan zal de aanloopstroom lager zijn.
mrenkema schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:07:
[...]

Is het dan beter er een Shelly -relais tussen te zetten? Daar zat ik ook aan te denken, als de HW niet zou werken.
Om te schakelen? Of om stroom te meten?

Extern schakelen is dus niet aan te raden, maakt niet uit waar je het mee doet. Inschakelstroom meten gaat je met al dat soort componenten niet lukken, dan moet je eerder aan een stroomtang met speciale stand om inschakelstroom te meten denken. Bijvoorbeeld een Fluke stroomtang doet dan 400 metingen binnen 100ms, dat is 4000x sneller dan 1 meting per 1s wat er maximaal uit je P1 meter komt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mrenkema
@Xander
Gaat idd om het schakelen. En om te kijken of ik hem vergeten ben uit te zetten.
Bij Shelly of HW kan ik er een alarm opzetten. Dat doe ik ook met mijn beregeningspomp, die 10 kranen aanstuurt op het tuinencomplex tegenover mij. Dat werkt prima. Met HomeAssistant wil die nog verder automatiseren in de trant van: als je na middernacht langer dan 15 minuten aanstaat, afsuiten.

En dat kan natuurlijk met de HW energy sockets ook.

• mrenkema
O ja, de compressor staat in een andere ruimte, 30m van mijn werkplaats (lekker rustig). Dus schakelen in de werkplaats is handig.
Pagina: 1