Ik zit een beetje te twijfelen, dus dit topic is vooral om even te sparren / mijn eigen gedachten te toetsen. Wij wonen inmiddels ongeveer 10 jaar in onze destijds nieuwbouw woning. We hebben de plafonds (kanaalplaten) laten spacken, de naden zijn niet dichtgezet. Kortom: we hebben van die zichtbare naden en het is niet strak, dat begint me steeds meer te irriteren.
Ik hink nu een beetje op twee gedachten.
Ik vroeg me af of er hier toevallig klussers zitten die met eenzelfde situatie zaten en welke optie je vervolgens gekozen hebt. Alle tips zijn welkom!
PS: op zolder heb ik ook zelf een vliering gebouwd, de plafonds daaronder uitgeraggeld en met gipsplaten gedaan. Weliswaar de ronde kanten daar niet afgewerkt want zolder, maar dat klusje is me dus niet helemaal onbekend. Ik zou het beneden niet zo snel weer met hout doen, dat metal stud systeem leek me wat flexibeler / sneller. Heb op zolder toch best wel wat tijd besteed om alles goed uitgevuld te krijgen. Moet beneden nog eens kijken hoe recht het plafond van zichzelf al is, gezien de kanaalplaten verwacht ik links en rechts wel een millimetertje verschil in hoogte.
Ik hink nu een beetje op twee gedachten.
- Ik zou het plafond kunnen verlagen. Heb wat zitten zoeken, een metal stud oplossing lijkt me erg goed zelf te doen en dan vervolgens platen (gips of fermacel) er tegenaan en afwerken. Ik vermoed dat ik daar zelf een heel eind mee ga komen, ben niet onhandig en vind kluswerk ook leuk om te doen. Hoewel ik betwijfel of mijn vrouw ook enthousiast zal zijn van wekenlange klus toestanden in de woonkamer
- Het bestaande spackplafond laten stucen. De spack zit op enkele kleine plekjes na redelijk goed vast. Ik heb ergens gelezen dat ongesausde spack ook te schuren valt, maar dan zit ik alsnog met de naden natuurlijk en ik geloof nooit dat ik dat echt strak ga krijgen. Ik vraag me dus af in hoeverre de gemiddelde stucadoor de spack er eerst af zal halen en met dichtzetten van de naden zijn ze dan ook sowieso wel langer bezig lijkt me
Ik vroeg me af of er hier toevallig klussers zitten die met eenzelfde situatie zaten en welke optie je vervolgens gekozen hebt. Alle tips zijn welkom!
PS: op zolder heb ik ook zelf een vliering gebouwd, de plafonds daaronder uitgeraggeld en met gipsplaten gedaan. Weliswaar de ronde kanten daar niet afgewerkt want zolder, maar dat klusje is me dus niet helemaal onbekend. Ik zou het beneden niet zo snel weer met hout doen, dat metal stud systeem leek me wat flexibeler / sneller. Heb op zolder toch best wel wat tijd besteed om alles goed uitgevuld te krijgen. Moet beneden nog eens kijken hoe recht het plafond van zichzelf al is, gezien de kanaalplaten verwacht ik links en rechts wel een millimetertje verschil in hoogte.
[ Voor 13% gewijzigd door jsiegmund op 20-12-2025 21:33 ]
:strip_exif()/f/image/VH0BYg3oBEkIq81LtMOmPPXH.png?f=user_large)