Verlaagd plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:05
Ik zit een beetje te twijfelen, dus dit topic is vooral om even te sparren / mijn eigen gedachten te toetsen. Wij wonen inmiddels ongeveer 10 jaar in onze destijds nieuwbouw woning. We hebben de plafonds (kanaalplaten) laten spacken, de naden zijn niet dichtgezet. Kortom: we hebben van die zichtbare naden en het is niet strak, dat begint me steeds meer te irriteren.

Ik hink nu een beetje op twee gedachten.
  1. Ik zou het plafond kunnen verlagen. Heb wat zitten zoeken, een metal stud oplossing lijkt me erg goed zelf te doen en dan vervolgens platen (gips of fermacel) er tegenaan en afwerken. Ik vermoed dat ik daar zelf een heel eind mee ga komen, ben niet onhandig en vind kluswerk ook leuk om te doen. Hoewel ik betwijfel of mijn vrouw ook enthousiast zal zijn van wekenlange klus toestanden in de woonkamer :+
  2. Het bestaande spackplafond laten stucen. De spack zit op enkele kleine plekjes na redelijk goed vast. Ik heb ergens gelezen dat ongesausde spack ook te schuren valt, maar dan zit ik alsnog met de naden natuurlijk en ik geloof nooit dat ik dat echt strak ga krijgen. Ik vraag me dus af in hoeverre de gemiddelde stucadoor de spack er eerst af zal halen en met dichtzetten van de naden zijn ze dan ook sowieso wel langer bezig lijkt me
Het voordeel van de verlaagd plafond optie is dat ik dan nog wat met de verlichting kan doen, links en rechts hebben we wat van die gootjes over het plafond lopen omdat de lichtpunten net niet goed zitten/zaten. Daarnaast zit er in de keuken een stukje van een draagconstructie (metalen strip) van het trapgat, dat ben je dan meteen kwijt. Ik begreep wel dat je al snel ~10 cm plafondhoogte inlevert, dat vind ik dan wel weer jammer. Hoog = beter.

Ik vroeg me af of er hier toevallig klussers zitten die met eenzelfde situatie zaten en welke optie je vervolgens gekozen hebt. Alle tips zijn welkom!

PS: op zolder heb ik ook zelf een vliering gebouwd, de plafonds daaronder uitgeraggeld en met gipsplaten gedaan. Weliswaar de ronde kanten daar niet afgewerkt want zolder, maar dat klusje is me dus niet helemaal onbekend. Ik zou het beneden niet zo snel weer met hout doen, dat metal stud systeem leek me wat flexibeler / sneller. Heb op zolder toch best wel wat tijd besteed om alles goed uitgevuld te krijgen. Moet beneden nog eens kijken hoe recht het plafond van zichzelf al is, gezien de kanaalplaten verwacht ik links en rechts wel een millimetertje verschil in hoogte.

[ Voor 13% gewijzigd door jsiegmund op 20-12-2025 21:33 ]

Alle reacties

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:17
Of je aanpassingen wil doen aan je verlichting zul je uiteraard zelf moeten bepalen. Voordeel van een verlaagd plafond is dat je ook makkelijk wat inbouwspots etc kunt plaatsen. Ik zou voornamelijk dat als punt nemen voor je beslissing: wat wil ik met de verlichting?

Veel aanpassingen? Verlaagd plafond plaatsen. Stucplaten ervoor en laten stucen
Prima zo? Goede stucer zoeken en glad laten stucen.

...

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12 07:51

Wimmel

Hello

Weleens gedacht aan een spanplafond? Niet de goedkoopste oplossing maar wel mooi en je vrouw zit niet in de rotzooi. Ons zojuist bestelde plafond wordt in het nieuwe jaar geplaatst en alle meubels mogen blijven staan, er komt ook nauwelijks rommel bij kijken.

En er is ook bijzonder veel mogelijk qua verlichting, wij laten in de keuken een lichtbak boven het plafond plaatsen. Als deze uit is zie je er niets van, als hij aan staat heb je mooie diffuse verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljGPmCGtn1YYnv4AL7JpmwMksPY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VH0BYg3oBEkIq81LtMOmPPXH.png?f=user_large

De folder kun je hier vinden.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
metalstud en gipsplaten levert je toch weer dezelfde of zelfs meer naden op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:24
Wij hebben ooit een spack plafond met dezelfde platen gehad. Uiteindelijk hebben we aanpassingen aan de electra in laten frezen en toen het plafond laten pleisteren. Dit was een dun laagje “Finish Pasta” (product van Knauf). Na het schuren en sauzen zag dit er prachtig uit.

Om het goed te laten hechten hebben we eerst het spack “afgemest” zoals dat genoemd werd. Dan vlieg je een keer met de scherpe kant tegen de richting in over dat plafond. De losse stukjes en grote oneffenheden zijn dan weg. Hierna hebben we een primer erover gerold om het de stabiliseren en de hechting te verbeteren.

Edit: de driehoekige kanaaltjes tussen de platen zijn eerst gevuld met MP75 of Rotband.

[ Voor 7% gewijzigd door Gniels op 21-12-2025 08:03 ]

PHILIPS Motional Feedback 544

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:53

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

No Hands schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:46:
metalstud en gipsplaten levert je toch weer dezelfde of zelfs meer naden op?
Het idee is dat je dat afmaakt met stucen 😉

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33
Gniels schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:00:
Wij hebben ooit een spack plafond met dezelfde platen gehad. Uiteindelijk hebben we aanpassingen aan de electra in laten frezen en toen het plafond laten pleisteren. Dit was een dun laagje “Finish Pasta” (product van Knauf). Na het schuren en sauzen zag dit er prachtig uit.

Om het goed te laten hechten hebben we eerst het spack “afgemest” zoals dat genoemd werd. Dan vlieg je een keer met de scherpe kant tegen de richting in over dat plafond. De losse stukjes en grote oneffenheden zijn dan weg. Hierna hebben we een primer erover gerold om het de stabiliseren en de hechting te verbeteren.

Edit: de driehoekige kanaaltjes tussen de platen zijn eerst gevuld met MP75 of Rotband.
Ik zou niet zomaar adviseren om in kanaalplaat te frezen...

https://wren.co/join/Devian

• Gniels
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:24
Hmm, misschien waren het dan een ander type plaat? Ik vraag me dan ook direct af hoe de bestaande leidingen in de platen zijn verwerkt. Het waren in elk geval betonnen platen die de hele breedte van de woning overspannen.

PHILIPS Motional Feedback 544

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb mijn plafond met hout verlaagd ipv gips. 2x een rachel van 22 en daarna een gipsplaat.
Kom je op 44+18=62mm uit. Doelstelling was verlichting kwijt kunnen.

En dan een dunne laag stuc. Die laatste heb je ook bij een metal stud verlaging.
De rachels bevestigen met 10000000 slagpluggen is wel irritant.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 21-12-2025 08:54 ]

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:48
Wimmel schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:36:
Weleens gedacht aan een spanplafond? Niet de goedkoopste oplossing maar wel mooi en je vrouw zit niet in de rotzooi. Ons zojuist bestelde plafond wordt in het nieuwe jaar geplaatst en alle meubels mogen blijven staan, er komt ook nauwelijks rommel bij kijken.

En er is ook bijzonder veel mogelijk qua verlichting, wij laten in de keuken een lichtbak boven het plafond plaatsen. Als deze uit is zie je er niets van, als hij aan staat heb je mooie diffuse verlichting.

[Afbeelding]

Wat kost dat nou per m2?

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb ooit de hele woonkamer laten spacken, de spacer heeft toen eerst de richels uit het plafond gestuct en daarna de boel gespoten. Kan ook.

ping 127.212.23.124

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:20
Een stukadoor heeft geen moeite met zo'n spacplafond met naden. Hier eenzelfde kanaalplaat plafond wat met spac was gespoten. Ik ben er niet bij gebleven maar de stukadoor heeft alles keurig glad gemaakt en de naden zijn helemaal niet meer zichtbaar. Ondertussen is het al weer bijna 10 jaar geleden dat het is gedaan.
Een stukadoor kan het helemaal glad maken (modern) of met een gedraaide structuur (klassiek) afwerken.

Als je het plafond wilt verlagen (heb ik in keuken gedeelte gedaan) dan zou ik toch voor geschaafde houten latten gaan. Voordeel hiervan is dat je ook met constructiekit kunt werken en niet zoveel pluggen en schroeven in de latten hoeft te draaien, om de meter is dan genoeg.
Led spotjes zijn maar 3 cm diep dus veel lager hoeft het plafond niet te komen (lat 3 cm dik + 1 cm gipsplaat = 4 cm).

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:44
@jsiegmund
Op het spanplafond na, zal je altijd moeten stucen om het strak te krijgen. En dan zal je moeten laten doen, want zelf ga je het nooit strak krijgen. Helemaal als je je nu al ergert aan het plafond. Met spack kan je prima wat oneffenheden maskeren, maar strak gestuct zal je alles zien. Dit is wel goed om te weten, want je zal dan een echt goede stucadoor moeten vinden.

Je zou ook de naden kunnen dicht maken en dan het hele plafond opnieuw laten spacken.

Gevoelsmatig zou ik dit project alleen doen als je zaken wil toevoegen, zoals spotjes, ingebouwde verlichtingrails/gordijnrails. Anders is het een enorme operatie om een paar naadjes weg te werken.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:48
Naden laten dichtzetten en laten uitvlakken. Als de platen verder vlak zijn hoeft er niet zo veel aan gedaan te worden. Als je de spac weg wilt hebben kun je dat er af (laten) halen met een spacmes, daarna alles stuccen (dat moet toch). Een naadje meer if minder is voor een stucadoor geen probleem.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
Ircghost schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:10:
[...]

Het idee is dat je dat afmaakt met stucen 😉
dan kun je net zo goed je kanaalplaat stucen toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jsiegmund
Dank allen, dit helpt. Het frezen in de kanaalplaten zie ik inderdaad ook niet direct zitten en de gootjes heb ik me ook nooit enorm aan gestoord, veel minder dan aan de naden in ieder geval. Ik denk dat ik dan toch eens een goede stucadoor ga zoeken met de vraag de naden dicht te zetten en de boel dan dicht te smeren. Wanneer de spack dan eerst van het plafond gestoken of geschuurd moet worden kan ik dat in ieder geval zelf wel een keer doen. Vast een k* klus, maar toch.

Ik heb inderdaad ook wel aan spanplafond gedacht @Wimmel, maar eigenlijk zonder prijsopgaaf de aanname gemaakt dat dat ook vast prijzig is. Ik zou inderdaad ook wel geïnteresseerd zijn in wat dat nu kost per m2, om een volledig plaatje te hebben.

• Bobbert90
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-12 22:20
*knip* spam

[ Voor 123% gewijzigd door twain4me op 22-12-2025 08:31 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
jsiegmund schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:31:

PS: op zolder heb ik ook zelf een vliering gebouwd, de plafonds daaronder uitgeraggeld en met gipsplaten gedaan. Weliswaar de ronde kanten daar niet afgewerkt want zolder, maar dat klusje is me dus niet helemaal onbekend. Ik zou het beneden niet zo snel weer met hout doen, dat metal stud systeem leek me wat flexibeler / sneller. Heb op zolder toch best wel wat tijd besteed om alles goed uitgevuld te krijgen. Moet beneden nog eens kijken hoe recht het plafond van zichzelf al is, gezien de kanaalplaten verwacht ik links en rechts wel een millimetertje verschil in hoogte.
Normaliter hang je het metalstud plafond op aan de muur, met afhankelijk van de overstrekking nog wat verstevigingen/beugels aan het bestaande plafond/balklaag. Het voordeel daarvan is dat het niet uitmaakt hoe recht je huidige plafond is. Je zet je laser uit, hangt de "muur" metalstuds op en de liggers klem je er tussen en die liggen recht. Plus je metalstuds gaan altijd recht zijn, i.t.t. hout wat nooit helemaal recht is.

Als je weet wat je doet hangt het frame van een metalstud plafond er binnen een dag in. Een minder leuk klusje is om vervolgens de gipsplaten boven je hoofd er in te krijgen en de boel dicht te smeren. :+

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:29
Gniels schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:28:
Hmm, misschien waren het dan een ander type plaat? Ik vraag me dan ook direct af hoe de bestaande leidingen in de platen zijn verwerkt. Het waren in elk geval betonnen platen die de hele breedte van de woning overspannen.
Bij kanaalplaat en breedplaat ligt de installatie op de bovenkant van de plaat en de wapening onder dus nooit frezen in de onderzijde van een voor jou “onbekende” betonplaat.

• jsiegmund
Bobmeister schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:29:
[...]

Normaliter hang je het metalstud plafond op aan de muur, met afhankelijk van de overstrekking nog wat verstevigingen/beugels aan het bestaande plafond/balklaag. Het voordeel daarvan is dat het niet uitmaakt hoe recht je huidige plafond is. Je zet je laser uit, hangt de "muur" metalstuds op en de liggers klem je er tussen en die liggen recht. Plus je metalstuds gaan altijd recht zijn, i.t.t. hout wat nooit helemaal recht is.

Als je weet wat je doet hangt het frame van een metalstud plafond er binnen een dag in. Een minder leuk klusje is om vervolgens de gipsplaten boven je hoofd er in te krijgen en de boel dicht te smeren. :+
Dat had ik gezien inderdaad. Dat frame aanbrengen lukt me wel en waar de overspanningen wat groter zijn kunnen er beugels in het plafond. Platen had ik in een ander topic gevonden om eenmans fermacel platen te gebruiken. De platen op zolder heb ik ook alleen gedaan, met een paar stempels om de boel op z'n plaats te houden gaat dat wel en een tweede paar handjes just in case kan ik ook wel vinden.

Als ik dan de naadjes wegwerk zou het verder zonder stucen moeten gaan, maar dat blijft wel een theoretisch verhaal. Wanneer het tegenvalt en je ziet toch allerlei oneffenheden op je plafond... kun je alsnog de stucadoor gaan inhuren en daar zou ik dan wel van balen :+

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Wimmel schreef op zondag 21 december 2025 @ 07:36:

[Afbeelding]

Goede suggestie op zich, enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je vervolgens bijzonder weinig meer met je plafond kunt. Althans... ik heb eens een spanplafond gehad (wel in/tegen een schuin dak) en wilde een nieuwe lamp ophangen of een nieuw lichtpunt maken. Voor zover ik dat heb uitgezocht was dat eigenlijk niet mogelijk. Je wil misschien niet veel met je plafond naderhand, en als je spotjes inbouwt kun je er vervolgens ook niets meer mee, maar misschien iets om rekening mee te houden.

Spanplafond op zich is verder een mooie oplossing wmb.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Pagina: 1