Vraag

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-12 21:41
Mijn vraag
Ik heb 5 maanden geleden mijn aio koeler vervangen voor een lucht koeler. (Ivm dat ik de pc te weinig gebruik en dan maar naar een onderhoudsarm systeem wil gaan. En de kans op lekken wil tegengaan.)
Alle stappen netjes gevolgd en de paste netjes met een paste spreader uitgesmeerd.
Ook daarna stress testen gedraaid en de pc heeft ruim 3 uur onderbroken gewerkt, voordat ik het wel mooi vond.

Ik heb nu al 5x gehad, dat mijn pc uitvalt, nadat ik een spel speel (minecraft met 5 kleine mods, of een wat meer drukker spel), maar als ik daarna opnieuw de pc opstart en dan constant stress test valt de pc niet meer uit. De hoogste temperatuur dat de cpu behaald is dan ook 69 graden.

Tot de volgende x dat ik de pc opnieuw opstart (bedoel ik wel dagen/weken later)

Wat zou er mis kunnen gaan? Of moet ik voor de zekerheid repasten?

Ps: de plastic wrap op de baseplate is eraf gehaald.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software:
Minecraft
Starship troopers extermination

Hardware:
Nocatua NH-D15 Chromax black + bijgeleverde paste (2de hands, als nieuw)
Intel i7 12700k
6950XT Asrock phantom gaming
Seasonic Prime GX-1000 PSU / PC voeding: aangekocht op 14 april 2023

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Stress test op de cpu

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:03
Een PC valt niet zomaar uit wanneer een CPU te warm dreigt te worden, bovendien, 69 graden is niks voor een CPU, die mag gerust 90 graden worden.
Wordt deze warmer dan zal het moederbord op een gegeven moment de spanning (de hoeveelheid stroom) naar de CPU verlagen zodat deze niet boven de fabrieksmatige maximale temperatuur kan komen. Bron: Intel
Dat heet throttlen, en wanneer je aan het gamen bent dan is dat merkbaar doordat het aantal FPS tijdelijk afneemt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-12 21:41
Ik merk zelf niks tijdens het gamen, geen stutter of fps drops. Zonder waarschuwing valt de pc uit.