Situatie:
- stadsverwarming, inkomend water ~70 graden, vloerverwarming, thermostaat met externe voeler in het aanvoerblok van de verdeler, ingesteld op 38 gaden.
- Mengverdeler, retourwater gaat terug de vloer in totdat het afgekoeld is tot 28 graden en mag dan pas terug naar de stadsverwarming.
Waarneming:
- watertemperatuur op de meter op het aanvoerblok ligt rond de 60 graden. Veel te heet dus.
- ik hoorde water suizen door de knop. bij 60 graden had de knop dicht moeten zijn.
Getest:
- thermostaatknop losgehaald en weer vastgezet, deze zit correct gemonteerd. Geen verschil.
- Thermostaatknop er afgehaald, pinnetje op de kraan ingedrukt, water temperatuur zakt nu snel. Conclusie: pomp en verdeler werken zoals het hoort.
- Gehele thermostaatknop + voeler gedemonteerd. In een bak koud water gehouden. Het binnenste blauwe pinnetje beweegt niet. Daarna in een bak heet water, het blauwe pinnetje beweegt niet.
Hypothese:
- De thermostaat met externe voeler is defect, waardoor hij de kraan niet goed afsluit en er te veel heet water het systeem in blijft komen.
Workaround:
- als nood heb ik de max aanvoertemperatuur op de thermostaat nu op 20 graden gezet. Het water in de verdeler schommelt nu tussen 45-50 graden. Nog steeds te veel, maar minder heet als voorheen.
Ik heb een paar foto's gemaakt, zie hieronder.
Mijn vragen:
- Kan de roest op de voeler betekenen dat deze defect is? Of is het gewoon oppervlakte roest?
- Klopt mijn hypothese? Kan de thermostaat defect zijn?
- Wie kent het merk en type van de thermostaat?
- Moet ik deze thermostaat met exact dezelfde vervangen of mag het een ander merk zijn? Wel graag met graden-schaal. Als je een suggestie hebt, graag.
Bijv deze? https://www.radiatoraanbi...m30-met-korte-voeler.html
:strip_exif()/f/image/NnqpbrAk5urh3EYv8vbcHSxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6hU9RiQ4yMnpGBVSXGb11qNg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sWlFz6SBrYnqsEpyb6K96MTI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b66hy5Lvt3fFsEwqeDIwx1Jp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e4CxzM2vDHlm4AYXR77Thg7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cAwH51S6rJ7AJsawFsrXs2jL.jpg?f=fotoalbum_large)
- stadsverwarming, inkomend water ~70 graden, vloerverwarming, thermostaat met externe voeler in het aanvoerblok van de verdeler, ingesteld op 38 gaden.
- Mengverdeler, retourwater gaat terug de vloer in totdat het afgekoeld is tot 28 graden en mag dan pas terug naar de stadsverwarming.
Waarneming:
- watertemperatuur op de meter op het aanvoerblok ligt rond de 60 graden. Veel te heet dus.
- ik hoorde water suizen door de knop. bij 60 graden had de knop dicht moeten zijn.
Getest:
- thermostaatknop losgehaald en weer vastgezet, deze zit correct gemonteerd. Geen verschil.
- Thermostaatknop er afgehaald, pinnetje op de kraan ingedrukt, water temperatuur zakt nu snel. Conclusie: pomp en verdeler werken zoals het hoort.
- Gehele thermostaatknop + voeler gedemonteerd. In een bak koud water gehouden. Het binnenste blauwe pinnetje beweegt niet. Daarna in een bak heet water, het blauwe pinnetje beweegt niet.
Hypothese:
- De thermostaat met externe voeler is defect, waardoor hij de kraan niet goed afsluit en er te veel heet water het systeem in blijft komen.
Workaround:
- als nood heb ik de max aanvoertemperatuur op de thermostaat nu op 20 graden gezet. Het water in de verdeler schommelt nu tussen 45-50 graden. Nog steeds te veel, maar minder heet als voorheen.
Ik heb een paar foto's gemaakt, zie hieronder.
Mijn vragen:
- Kan de roest op de voeler betekenen dat deze defect is? Of is het gewoon oppervlakte roest?
- Klopt mijn hypothese? Kan de thermostaat defect zijn?
- Wie kent het merk en type van de thermostaat?
- Moet ik deze thermostaat met exact dezelfde vervangen of mag het een ander merk zijn? Wel graag met graden-schaal. Als je een suggestie hebt, graag.
Bijv deze? https://www.radiatoraanbi...m30-met-korte-voeler.html
:strip_exif()/f/image/NnqpbrAk5urh3EYv8vbcHSxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6hU9RiQ4yMnpGBVSXGb11qNg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sWlFz6SBrYnqsEpyb6K96MTI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b66hy5Lvt3fFsEwqeDIwx1Jp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e4CxzM2vDHlm4AYXR77Thg7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cAwH51S6rJ7AJsawFsrXs2jL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 21-12-2025 13:22 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.