Opbouw vloerverwarming isolatiematerialen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LANDownUnder
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-01 22:53
Huidige situatie
Ik wil de begane grond van circa 33 m² isoleren en voorzien van vloerverwarming. Hiervoor wil ik gebruikmaken van de kruipruimte, die op het moment niet toegankelijk is.
De beschikbare diepte bedraagt ongeveer 35 cm. Indien noodzakelijk kan deze worden uitgediept tot circa 55 cm.
De woning is gebouwd in 1957.

Idee op basis van dit forum
1. Zand
2. Folie zodat het vocht niet in het beton trekt
3. Gewapend beton
4. Isolatie
5. Folie / randfolie
6. Cementdekvloer met vloerverwarming.

De vragen waar ik nog mee zit is:
1. Wat is jullie gedachte bij deze opbouw?
2. Welke waarde is nodig voor de druksterkte van het isolatiemateriaal wanneer er geen dragende muren op komen te rusten?
3. Welk materiaal zouden jullie voor de isolatie kiezen?
Ik twijfel over specifieke PIR voor de vloer, bijvoorbeeld PIR Recticil Eurofloor plaat, vanwege dat deze een betere druksterkte zou hebben, of dat ik beter voor XPS, EPS of EPS-beton kan gaan met een lagere Rd-waarde, goedkoper en een betere druksterkte.

Alle feedback en hulp is welkom.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 07:49
Als je de diepte niet hebt, dan ben je verplicht duurdere plaatisolatie als PIR te gebruiken, als je voldoende diepte hebt (of kan maken) dan kan je goedkopere isolatie gebruiken. Ik heb betopor EPS-beton laten plaatsen, had voldoende diepte. Vloerverwarming kan je er zelf gemakkelijk in tackeren (als je geen weken wacht).

Zorg voor voldoende wachtbuizen, bedrading en watertoe/afvoer eventueel vernieuwen, want je kan niet meer onder de vloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:55
hoe dik wordt je isolatie? hoe dik wordt je beton? hoe dik wordt je cementdek?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:12
Is schuimbeton nog een optie? Verlies je wel je kruipruimte.

• naftebakje
com2,1ghz schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:35:
Is schuimbeton nog een optie? Verlies je wel je kruipruimte.
Schuimbeton isoleert flink minder dan EPSbeton, dus zou niet weten wat daarvan de meerwaarde is?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LANDownUnder
No Hands schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:20:
hoe dik wordt je isolatie? hoe dik wordt je beton? hoe dik wordt je cementdek?
Ik zit er nu aan te denken om geen gewapend beton te doen, omdat op deze plaatsen er geen muren op de vloer komen te rusten. Dan zou het zijn 7 centimeter cementdek met vloerverwarming, en ongeveer 28 centimeter zou dan beschikbaar zijn voor isolatie.

• LANDownUnder
naftebakje schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:11:
Als je de diepte niet hebt, dan ben je verplicht duurdere plaatisolatie als PIR te gebruiken, als je voldoende diepte hebt (of kan maken) dan kan je goedkopere isolatie gebruiken. Ik heb betopor EPS-beton laten plaatsen, had voldoende diepte. Vloerverwarming kan je er zelf gemakkelijk in tackeren (als je geen weken wacht).

Zorg voor voldoende wachtbuizen, bedrading en watertoe/afvoer eventueel vernieuwen, want je kan niet meer onder de vloer.
Bedankt voor de tips over de elektra en waterafvoer.

Wat was bij jou de diepte voor de isolatie?

Is de verdeling van de EPS korrels in het beton goed?

• naftebakje
Ik dacht zo´n 45 cm dikte. Ja, dat verdeelt goed, het is vooral EPS korrel en klein beetje beton ´saus´ er tussen. Een los restje lijkt wel een isomo plaat.

• LANDownUnder
naftebakje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:49:
Ik dacht zo´n 45 cm dikte. Ja, dat verdeelt goed, het is vooral EPS korrel en klein beetje beton ´saus´ er tussen. Een los restje lijkt wel een isomo plaat.
Voor welk bedrijf had je uiteindelijk gekozen? Of welke bedrijven heb je overwogen?

• naftebakje
Iemand lokaal die met leverancier Betopor werkt ( https://chapewerkendeflo.be/ ). Hoor eens in je omgeving (bij aannemer, architect, vloerder; zeker die laatste hebben een lijstje met ´goeie´, ´misschien´ en ´nooit´).
Voor gietvloer op zolder wou de plaatser voor zijn offerte weten wie de chape ging leggen, was het een van zijn zwarte lijst wou hij de opdracht niet (dan kan ik geen kwaliteit leveren).

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 01-01-2026 09:41 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:22

FFW

ik heb zelf een voorbereiding op vloerverwarming gemaakt, overigens niet gehinderd door enige kennis van zaken.

van boven naar beneden :
pvc vloer 5mm dik
egaline
lichtgewicht beton 7cm dik
- vloerverwarming buis
betonwapening (ijzeren rooster)
isolatieschuim 10cm
zand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfrz-mSJBA5BSh9sJTKdclmAD7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DJOf3pgwu4hvNJpMfuFbdJV.png?f=fotoalbum_large

ik heb de buis te spaarzaam aangelegd, dwz met tussen afstanden van 20cm ipv de gangbare 10cm. maar dat kan ik nu niet meer aanpassen. Ik ga dus wel een installatie laten aansluiten, en op basis daarvan besluiten of er een extra radiator in de kamer (60m3) moet.

Als ik alleen radiatoren zou gebruiken heb ik ongeveer 4kW capaciteit nodig

[ Voor 21% gewijzigd door FFW op 11-01-2026 16:22 ]

Pagina: 1