OSB plaat - oneffenheden wegwerken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:34
Mijn vraag
Ik ben OSB wanden en OSB dak afwerking aan het plaatsen. Nu zijn de platen niet echt goede kwaliteit en zitten er oneffenheden in. Die wil ik graag gladstrijken om daarna te kunnen behangen met een gestructureerd behang (beter bekend als Rauhfaser). Ik zoek een materiaal om dat te doen. Ik dacht aan Uniflot of iets gelijkwaardig maar kan online niets vinden over die oplossing.

Iemand ervaring met het gladmaken van OSB ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn brein (en dat laat me in de steek 🫤)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Helemaal nix 😭

Beste antwoord (via S.J.Onnie op 20-12-2025 19:22)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:52
S.J.Onnie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:54:
[...]

Het belangrijkste criterium is gewicht. Het huis staat in een gebied waar het nog serieus sneeuwt. Dus nog eens 9,5 mm gips tegen het dak lijkt mij niet de beste oplossing.

Er moet toch een materiaal zijn waarmee je OSB kunt gladstrijken?
Hout maak je strak met plamuur. Maar OSB is geen geschikte keuze als het eindresultaat glad en strak moet zijn, dan had je andere platen moeten nemen of er moeten gipsplaten tegenaan, maar dat wil je niet. Glad smeren met gips/pleister gaat ellende geven.

...

Alle reacties

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Normaal gaat er eerst nog een laag gipsplaat overheen. Die is wel strak en daar kun je direct op behangen. Behangen op OSB schijnt ook te kunnen maar klinkt erg bewerkelijk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
S.J.Onnie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:30:
Mijn vraag
Ik ben OSB wanden en OSB dak afwerking aan het plaatsen. Nu zijn de platen niet echt goede kwaliteit en zitten er oneffenheden in. Die wil ik graag gladstrijken om daarna te kunnen behangen met een gestructureerd behang (beter bekend als Rauhfaser). Ik zoek een materiaal om dat te doen. Ik dacht aan Uniflot of iets gelijkwaardig maar kan online niets vinden over die oplossing.

Iemand ervaring met het gladmaken van OSB ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn brein (en dat laat me in de steek 🫤)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Helemaal nix 😭
gips op hout is doorgaans geen goed idee, als je hout glad wil maken denk je doorgaans aan plamuur, maar ik denk niet dat je daar een hele wand mee wil doen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:48
Gebruikelijk is om er eerst dunne gipsplaat op te zetten (of de OSB geheel achterwege te laten en direct dikkere gipsplaat).

OSB voor de sterkte, gipsplaat voor de gladde afwerking.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• S.J.Onnie
Hi Bob,

Dank voor je reactie! Het dak (want dat is de eerste klus om glad te krijgen) heeft al aardig wat gewicht te verduren met ruim 20 cm houtvezelplaat en 12 mm OSB. Dus ik probeer het gewicht een beetje te beperken. Gladstrijken met een geschikt materiaal heeft daarom de voorkeur.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
@S.J.Onnie
Zoals hierboven al genoemd, schroef er stucplaten op. Niet duur, voegt extra geluidsdemping, isolatie en brandwering toe en het is snel te plaatsen.

En een plafond ga je echt niet goed glad krijgen direct op OSB. Als gewicht een probleem is, schroef dan direct gips op het plafond.

[ Voor 29% gewijzigd door chrisborst op 20-12-2025 17:52 ]

• S.J.Onnie
chrisborst schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:50:
@S.J.Onnie
Zoals hierboven al genoemd, schroef er stucplaten op. Niet duur, voegt extra geluidsdemping, isolatie en brandwering toe en het is snel te plaatsen.

En een plafond ga je echt niet goed glad krijgen direct op OSB. Als gewicht een probleem is, schroef dan direct gips op het plafond.
Het belangrijkste criterium is gewicht. Het huis staat in een gebied waar het nog serieus sneeuwt. Dus nog eens 9,5 mm gips tegen het dak lijkt mij niet de beste oplossing.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:04
Misschien even zoeken bij de betere bouwmaterialen handel. Zie voorbeeld beneden https://www.pontmeyer.nl/...hCdcZlKqyCdF65Mx4eXMhuVqe

• S.J.Onnie
Taatort schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:01:
Misschien even zoeken bij de betere bouwmaterialen handel. Zie voorbeeld beneden https://www.pontmeyer.nl/...hCdcZlKqyCdF65Mx4eXMhuVqe
Tx! Die had ik gevonden. Maar daar vind ik geen oplossing voor het egaliseren van de platen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kun je die oneffenheden niet gewoon wegschuren met een schuurmachine?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • Beste antwoord

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:52
[...]

Hout maak je strak met plamuur. Maar OSB is geen geschikte keuze als het eindresultaat glad en strak moet zijn, dan had je andere platen moeten nemen of er moeten gipsplaten tegenaan, maar dat wil je niet. Glad smeren met gips/pleister gaat ellende geven.

...

• S.J.Onnie
IceM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:25:
[...]

Helder! We gaan op zoek naar een geschikte vuller. Plamuur kan dan de oplossing zijn. Schuren moeten we sowieso en dan gaan we de oneffenheden vullen met een geschikte plamuur

• S.J.Onnie
evilution schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:24:
Kun je die oneffenheden niet gewoon wegschuren met een schuurmachine?
Uiteraard! En dat gaan we ook doen! Maar we hebben schroefgaten en een stuk waar schors in de toplaag zit (bugger!) en dat moeten we afwerken. Het lijkt erop dat het plamuur gaat worden tenzij één van jullie nog een briljante brainfart heeft 😁

• jappenees
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:54
Je zou van die schuimplaten (qboard bij hornbach) kunnen overwegen. Die zijn licht en ook heel dun verkrijgbaar. Daar kun vervolgens direct op stuccen. Is alleen wel wat kostbaarder spul. https://www.hornbach.nl/p...t-2600x600x10-mm/8398858/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:36
[...]

Ik snap je punt, maar heb je wel vooraf een plan gemaakt?

Welke brandklasse heeft het OSB bijvoorbeeld?
Een eerste indicatie stelt me weinig gerust tov gipskartonplaat. (En die scoort al slechter wanneer voorzien van behang.). Is er meegewogen dat houtvezelplaat zelf een zeer lage brandklasse heeft en daarom normaal van een brandwerende afwerking wordt voorzien?

Als je je druk maakt om 9mm gips extra is dat dan gebaseerd op een constructieve doorrekening van de reeds aangebrachte lagen?

Het soortelijk gewicht van OSB is ca 600kg/m3. Gipskarton ca het dubbele (1100). Houtvezelplaat een tiende (50).

• S.J.Onnie
Dank voor alle tips!

Met voortschrijdend inzicht en het antwoord van @IceM wordt het plamuur. Ik klus me er wel weer doorheen 😂

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:38
Ons huis is gebouwd met SIP panelen, dat is ook OSB plaat. Dat is afgewerkt met gipsplaten, waarbij vervolgens de naden door een stukadoor zijn weggewerkt.

Voordeel van gipsplaat over de OSB is ook de betere brandveiligheid.

[ Voor 18% gewijzigd door deejeebv op 20-12-2025 19:33 ]

Pagina: 1