Nieuwe vloerstaande speakers gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-01 16:37
Ik heb reeds een uitgebreide en minder uitgebreide luistersessie gehad. De Totem Arro, de dynaudio Emit 30, de Dali Oberon 7 en een B&W (zelfde prijsrange even niet gevraagd welk model) verloren het allemaal van de Dali Opticon 6 mk2. Geweldige speaker is dat!
Mis ik een concurrent van deze Dali die de moeite van het proberen waard is? Hij zal aangestuurd gaan worden door een Powernode n330. Twee keer 80m watt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je mist een hele hoop standaard vragen en stelt aankoopadvies in het verkeerde forum, dat helpt niet heel erg in het beantwoorden van je vraag ;)
(Die template is er met reden ;) )

En wil je perse vloerstaande speakers of overweeg je ook bookshelves of actieve speakers (kan nog steeds met een powernode).

In je lijstje mis ik bijvoorbeeld Kef, Klipsch, Argon audio, Boston, Kamp, JBL om maar eens wat bekende namen te noemen. Types legio en je kunt ze allemaal wel ergens beluisteren. Wat verwacht je van ons? :)

Overigens zou ik van Totem verwachten dat ze beter klinken dan een Dali Oberon. Wellicht minder laag, maar das simpel te verklaren en met een sub op te lossen.

[ Voor 45% gewijzigd door The Eagle op 20-12-2025 17:33 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:45
Voor rond de € 1500 - 2000/paar heb je veel keus. Vloerstaanders als de KEF Q7 Meta, Fyne Audio F501, Acoustic Energy AE309.2, maar ook erg goede boekenplankspeakers zoals de PMC Prodigy 1, EPOS ES-7N, Wharfedale Super Linton staan nog niet op je lijst.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:02
Tja, je kan bergen luidsprekers gaan beluisteren.

En dan door de bomen het bos niet meer zien.
Of per ongeluk nog duurdere luidsprekers beluisteren en ontdekken dat er voor meer geld nog beter te koop is.

Ik vraag me af of dat de weg is, of dat je gewoon een keuze moet maken.

Die Bowers & Wilkins zullen wel 603 S3’s geweest zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieT op 20-12-2025 18:19 ]

• Marcel a
Het moeten inderdaad vloerstaanders worden. Of de Totem beter klinkt weet ik niet, in ieder geval erg goed, maar die mist inderdaad veel body/laag. Ik wil geen sub. Ik vond de Totem niet minder dan de Oberon overigens.

@RobbieT Je hebt helemaal gelijk met dat bos, maar ik ga die Opticon nog een laatste luistertest geven en als ik hier dan een speaker aangeraden krijg, zou ik kunnen kijken of ik die nog kan vergelijken met de Opticon.

[ Voor 34% gewijzigd door Marcel a op 20-12-2025 19:04 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Marcel a dit betreft aankoopadvies. Daar hebben we een speciaal subforum voor, waar je vraag beter tot z'n recht komt. Ik heb je topic daarheen verplaatst. We verwachten daarbij echter wel een stuk meer voorwerk en eigen inzet. O.a. door het invullen van dit format:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Hoe beter jij het invult, hoe beter de antwoorden zullen zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik heb maar 1 goede tip: Tweedehands. In de +- 2K price range kan je echt ontzettend goede speakers krijgen die nieuw +-4-5K waren. En de soort mensen die dat soort geld uitgeven aan speakers zorgen er echt wel goed voor in het algemeen.

Ik heb mijn paartje Revel F206 gekocht voor net onder de 2K. Nieuw is de adviesprijs van een paar 4.5K Dat is een goede manier om waar voor je geld te krijgen.

Voor de rest - er zijn duizend speakermerken en allemaal willen ze je overtuigen op hun eigen manier. Hifi-winkels willen vooral dat je de duurste koopt mét de duurste kabels erbij. Recensies van magazines worden vaak gesponderd door dezelfde merken. Dat maakt het allemaal moeilijk om betrouwbaar te horen wat wel of niet goed is qua speakers.

Onafhankelijke metingen zoals die van audiosciencereview, erin's audio corner, etc kunnen daar wel baat bij geven. Misschien hecht je niet ontzettend veel waarde aan de vele grafieken, maar een goede vuistregel imo is dat, als ze de moeite hebben genomen om afstraling, frequentierespons, interne reflecties, total harmonic distortion en al die andere zaken goed te doen, het goede speakers zijn. De rest is een kwestie van in je luisterruimte zetten en kijken wat je vindt. In een winkel luisteren is naar mijn mening volkomen en volledig nutteloos. Het. Zegt. Niets.

Als je een winkel kan vinden die speakers wil uitlenen ter demo, dan helpt dat wel heel veel :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Marcel a
@coptician Ik houd marktplaats goed in de gaten. Wat ik altijd een groot nadeel vind van MP is dat je niet kan vergelijken. En dat ze net de verkeerde kleur/uitvoering hebben.
Maar je hebt helemaal gelijk. Voor mijn budget nieuw kan je 2e hands heel mooie speakers kopen!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 08:02
Marcel a schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:14:
verloren het allemaal van de Dali Opticon 6 mk2. Geweldige speaker is dat!
Mis ik een concurrent van deze Dali die de moeite van het proberen waard is?
Ca 10 jaar terug was ik in de markt voor de Dali Opticon 6 en ging naar huis met de Focal Aria 926. Die was wel een stukje duurder, maar dat is echt wel een step up vanaf de Opticon 6. Nu is het prijsverschil een stuk groter dan toentertijd zie ik. Wellicht kun je de Focal Theva N3 meenemen in je zoektocht. Die zitten op hetzelfde prijspunt als de Opticon 6 MK2.

Tweedehands. Iemand verkoopt Focal Aria Evo X N2 (volgens mij de opvolger van de Aria 926) voor € 1.750.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 23-12-2025 08:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Marcel a
Dank voor de tip. Die vallen inderdaad wat te duur uit. Ik kan de opticon kopen voor €1600 per set. Dat is wel ongeveer het budget.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Marcel a Pas je nog even je startpost aan met de antwoorden op de vragen uit het format? We verwachten van iedereen dit stukje inzet zodat wij beter weten wat jij zoekt en jij beter geholpen kunt worden daardoor. Anders zal ik helaas dit topic moeten sluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Hulleman
Marcel a schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:49:
Dank voor de tip. Die vallen inderdaad wat te duur uit. Ik kan de opticon kopen voor €1600 per set. Dat is wel ongeveer het budget.
Op marktplaats staat een set Aria Evo X No 2 te koop voor € 1.750. Dat is echt een upgrade vanaf die Opticon's.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 22-12-2025 13:53 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Marcel a
Via MP gaat het niet worden. Ik ga niet zoveel geld uitgeven en dan niet in de mogelijkheid zijn om ze op zijn minst even te kunnen vergelijken met de Opticons. Nog even los van geen garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Marcel a op 23-12-2025 07:59 ]

• Hulleman
Marcel a schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:58:
Via MP gaat het niet worden. Ik ga niet zoveel geld uitgeven en dan niet in de mogelijkheid zijn om ze op zijn minst even te kunnen vergelijken met de Opticons. Nog even los van geen garantie.
Dat is een keuze. Maar als ik dit zo lees moet jij gewoon lekker die Opticon 6 halen. Dat is gewoon een goede speaker voor het geld. Al denk ik dat jou de sound van Focal ook zal bekoren.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01 18:05
Via marktplaats blijft een gokje uiteraard. Er zijn ook genoeg handelaartjes aanwezig die goedkoop luidsprekers opkopen, en na 2 weken voor het dubbele op marktplaats zetten.
Je kan ook via gerenommeerde zaken als iear, hobo hifi, h&c hifi kijken voor een leuke 2e hands set. Daar kan je ook gaan luisteren.
Of via een audioforum.

Tweedehands kan je echt veel betere kwaliteit krijgen voor je budget, kost alleen wat meer tijd en geduld.
Ik heb destijds 6 vloerstaanders Focal uit de 7 serie tweedehands gekocht. Als ik ze nieuw had gekocht was het budget na 1 set op.

• Marcel a
@Hulleman Die opticons staan inderdaad boven aan mijn lijstje op dit moment. Ik kan ze in Apeldoorn nog vergelijken met Monitor Audio, Paradigm en MartinLogans. Ik ken daarvan alleen monitor audio. Die heb ik een tijdje gehad en waren prima.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Opticon mk2 zijn echt heel veelzijdige en goed klinkende speakers. Ik vond de hybride tweeter wel een beetje een marketing ding, wat alleen maar weer extra componenten in het signaal pad toevoegt. Maar het klinkt wel.

Een speaker in dat segment die ook mooi afgewerkt is, heel goed klinkt en, dankzij de basreflexpoort aan de onderzijde, goed te plaatsen is, is de Audovector QR 3 SE. Dan heb je ook een bijzondere tweeter :+

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Marcel a schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:33:
@Hulleman Die opticons staan inderdaad boven aan mijn lijstje op dit moment. Ik kan ze in Apeldoorn nog vergelijken met Monitor Audio, Paradigm en MartinLogans. Ik ken daarvan alleen monitor audio. Die heb ik een tijdje gehad en waren prima.
Ik zou denk ik gewoon voor de Dali Opticon 6 MK2 gaan, dan heb je voor €1600 zeer mooie vloerstaanders. Misschien nog even bij Smits vragen of ze wat met de prijs kunnen doen. Misschien krijg je ze daar wel voor €1400-1500 mee.

Focal Aria moet je van houden, sommigen (waaronder ik) vinden de tweeter te schel/hoog klinken.

Ik ben zelf wel fan van de Wharfedale Evo 4.4, maar geen idee of je die ergens lokaal kan beluisteren :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33
Kijk ook eens naar de volgende speakers:

- Elac Debut 3.0 DF63
- KEF Q7 Meta of Q11 Meta
- Polk Audio Reserve R500 of R700
- Wharfedale Diamond 12.3 of 12.4

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Marcel a
Even een update:
Ik ben nog een keer gaan luisteren naar de Totem Arro en de Opticon. Eigenlijk met de bedoeling om voor de Dali te gaan, maar die vinden we zo lomp groot. Die Arro verbaasde me weer. Alleen: te weinig body! Uiteindelijk hebben we de veel duurdere Totem Bison Tower er naast gezet. En die is het geworden. Niet zo lomp groot. Kwalitatief zeer goede speaker.
Helaas wel wat duurder en ik denk dat ik deze speakers een plezier doe met een zwaardere versterker dan de Powernode.

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 13:55
Haha en zo rol je dit spelletje in. Sparen voor die versterker!

• Marcel a
Precies. Tips? 😇

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:02
Gewoon eerst rustig proberen.

Die Totem’s lijken niet zo extreem veeleisend, dus ik geef je grote kans dat de PowerNode wel voldoet.

• Marcel a
Ik heb ze getest met een powernode, dus dat zit wel goed. Een powernode is 80 watt. Dat is toch niet perse weinig.

• Hulleman
Die Totems hebben een gevoeligheid van 88db. Daar heb je echt geen krachtigere versterker voor nodig dan je 80w powernode. Bij normaal gebruik heb je genoeg aan een paar watt. Daarnaast, het verschil tussen 1w en 2w is qua geluidsdruk (db's) net zo groot als tussen 80w en 160w, namelijk, maar 3db. 3db ervaren mensen als een beetje luider, maar niet twee keer zo luid. Dat is eerder 10db en daar heb je al weer 3,5x zoveel vermogen voor nodig.

Als je aan 80w niet genoeg hebt, dan moet je naar versterking van een paar honderd watt gaan kijken. Of eigenlijk kun je dan beter naar PA speakers kijken om echt hard te blazen :P

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01 09:13

Major_ton

Shoot!

Hulleman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Die Totems hebben een gevoeligheid van 88db. Daar heb je echt geen krachtigere versterker voor nodig dan je 80w powernode. Bij normaal gebruik heb je genoeg aan een paar watt. Daarnaast, het verschil tussen 1w en 2w is qua geluidsdruk (db's) net zo groot als tussen 80w en 160w, namelijk, maar 3db. 3db ervaren mensen als een beetje luider, maar niet twee keer zo luid. Dat is eerder 10db en daar heb je al weer 3,5x zoveel vermogen voor nodig.

Als je aan 80w niet genoeg hebt, dan moet je naar versterking van een paar honderd watt gaan kijken. Of eigenlijk kun je dan beter naar PA speakers kijken om echt hard te blazen :P
Sterker nog, 10db extra is zelfs ~10x zoveel vermogen (10watt + 3dB = 20 watt, +3db = 40watt, +3db = 80watt, + nog 1db = 107watt). Daarom gaan zoveel home hifi systemen ook kapot wanneer er een feestje gegeven wordt. Wat overdag volstaat, schiet vaak tekort wanneer er even echt gas gegeven moet worden. Maar de concensus is volkomen juist. Die powernode stuurt de meeste luidsprekers prima aan. TS had er in mijn optiek beter aan gedaan om de originele Totems te behouden en er een subwoofer bij te zetten. Uiteindelijk gaat het er uiteraard om waar je zelf blij mee bent. Die nieuwe Totems zullen fijn spelen en ook daar kan nog een subwoofer bijgeplaatst worden als gewenst. Een nieuwe/andere versterker is niet nodig inderdaad.

Some infinities are bigger than others.

• Marcel a
De TS heeft geen totems. Hij heeft twee Dynaudio Emit 10's maar heeft ondertussen dus de Totem Bison aangeschaft.

• Hulleman
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:20:
De TS heeft geen totems. Hij heeft twee Dynaudio Emit 10's maar heeft ondertussen dus de Totem Bison aangeschaft.
Dus je hebt Totems ;)

• Marcel a
Ah, ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelde. De arro's zijn mooi, maar de bison is een veel betere speaker. Misschien kan ik beter zeggen completere.
Ik wil geen sub er bij.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:20:
Ah, ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelde. De arro's zijn mooi, maar de bison is een veel betere speaker. Misschien kan ik beter zeggen completere.
Ik wil geen sub er bij.
Excuses, ik dacht dat je de Arro's in je bezit had en je daarvoor een upgrade zocht met meer body. De Totem Bison ga je veel plezier van hebben! Houd er rekening mee dat hoe verder een speaker doorloopt in het laag, hoe meer plezier je gaat hebben van een goede parametrische equalizer in je systeem. Kan je aangeven waarom je geen subwoofer wilt? Technisch gezien is dat (samen met een PEQ) de beste oplossing voor een goede laag weergave.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:02
Marcel a schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:20:
En de Evoke 50 als vloerstaander?

Ik heb de Evoke 25C center, de 20's als surround en de 50's als front gekocht. Was in de markt voor de Oberon, vanwege het volle warme geluid, maar ben voor de Dynaudio's gevallen door hun veel strakkere weergave.

Maar ook hoogglans wit met zwart front, vind ik ook erg mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ildS2jg-Y8Kt5OjM23VBMS1wZSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iHjtGGMMgOGCQT1WtLRzHO8V.png?f=fotoalbum_large

Voor het idee. (ja die Atmos dingetjes erop is als een drol op een taart, maarja)

(prijsklasse hoger hebben ze genoeg/meer aanbod, die heb ik zelf niet geluisterd. Vriend van mij is wel fan van de actieve bookshelves, maar ik heb ze aan een Arcam receiver hangen.)

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-01-2026 10:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Marcel a
Het zijn de Totems geworden, dus verdere tips zijn niet meer nodig.
@Major_ton Ik vind twee speakers wel voldoende. Goed geluid is leuk, maar ik wil niet teveel techniek in mijn woonkamer. En de toegevoegde waarde van een sub zal meer laag zijn, maar voor de muziek die ik afspeel is het laag van twee goede vloerstaanders ruim voldoende.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Marcel a schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:21:
Het zijn de Totems geworden, dus verdere tips zijn niet meer nodig.
@Major_ton Ik vind twee speakers wel voldoende. Goed geluid is leuk, maar ik wil niet teveel techniek in mijn woonkamer. En de toegevoegde waarde van een sub zal meer laag zijn, maar voor de muziek die ik afspeel is het laag van twee goede vloerstaanders ruim voldoende.
Fijn dat je happy bent! Nu weer lekker genieten van de muziek en de techniek laten voor wat het is. Veel plezier gewenst van je mooie aankoop.

Pagina: 1