Ik heb maar 1 goede tip: Tweedehands. In de +- 2K price range kan je echt ontzettend goede speakers krijgen die nieuw +-4-5K waren. En de soort mensen die dat soort geld uitgeven aan speakers zorgen er echt wel goed voor in het algemeen.
Ik heb mijn paartje Revel F206 gekocht voor net onder de 2K. Nieuw is de adviesprijs van een paar 4.5K Dat is een goede manier om waar voor je geld te krijgen.
Voor de rest - er zijn duizend speakermerken en allemaal willen ze je overtuigen op hun eigen manier. Hifi-winkels willen vooral dat je de duurste koopt mét de duurste kabels erbij. Recensies van magazines worden vaak gesponderd door dezelfde merken. Dat maakt het allemaal moeilijk om betrouwbaar te horen wat wel of niet goed is qua speakers.
Onafhankelijke metingen zoals die van audiosciencereview, erin's audio corner, etc kunnen daar wel baat bij geven. Misschien hecht je niet ontzettend veel waarde aan de vele grafieken, maar een goede vuistregel imo is dat, als ze de moeite hebben genomen om afstraling, frequentierespons, interne reflecties, total harmonic distortion en al die andere zaken goed te doen, het goede speakers zijn. De rest is een kwestie van in je luisterruimte zetten en kijken wat je vindt. In een winkel luisteren is naar mijn mening volkomen en volledig nutteloos. Het. Zegt. Niets.
Als je een winkel kan vinden die speakers wil uitlenen ter demo, dan helpt dat wel heel veel

.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me