Vloerverwarming met stadsverwarming werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Aangezien het bijna kerst is en ik niet in de kou (21 valt nog mee idd, maar de vrouw begint al te klagen 😉) wil zetten, hoop ik dat jullie me kunnen helpen:

Na aanpassingen door een monteur wordt de vloer in de woonkamer niet meer warm en staat de thermostaat al een tijd op 21.1 graden. Ik heb de thermostaat al 2 dagen op 22+ staan, maar er lijkt geen beweging in te komen.

Dus ik ben gaan kijken naar de verdeler.
Alle knoppen op de verdeler van de zones die het betreft staan op automatisch en staan open. Wel voelen de leidingen van de groepen niet warm aan (doorzichtige buizen onder de groepen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8xGEwb-rm0Wrogtuyljjy5hqWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YR9v8w4fZ5jSlcrfYbfJ3YgW.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de koperen leidingen is de onderste wel heel warm, maar die daarboven niet. Onderste is aanvoer? Bovenste retour? Of andersom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWY7go5fdKcdUFOh3Ogq9qMNgWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6ataQMZKwSkpCevci6G6t2D.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast is de flow de laatste keer teruggeschroefd, wellicht teveel? Dat is die knop linksboven denk ik, maar wil daar niet teveel mee klooien. Staat nu op 12 L/h zie ik bij de stadsverwarming.

Iemand een idee? Ik heb de monteur al weer gemaild, maar waarschijnlijk wordt dat niks voor de kerst is mijn inschatting zo.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tja, dit kan van alles zijn. Je geeft al aan: flow is teruggeschroefd, monteur heeft aanpassingen gedaan. Als het daarvoor wel gewerkt heeft zal je de aanpassingen terug moeten draaien. Laat de monteur dus maar opdraven.

Onderste is inderdaad aanvoer, bovenste retour, aangezien daar een RTL thermostaat op zit (die regelt de temeratuur van het retourwater).
Wat is die knop met Auto/Man?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als er iets aangepast is zal dat terug moeten worden gezet. de kerst overleef je vast wel als het 21 graden is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:12
Je kan je vrouw ook een lekkere dikke kersttrui geven.

21 graden , wat als we straks winter krijgen.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:44
Truffeltje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:11:
Je kan je vrouw ook een lekkere dikke kersttrui geven.

21 graden , wat als we straks winter krijgen.
Even perspectief geven: Vroeger zou ik ook geen enkele moeite met 21 of 20 of 19 graden hebben. Nu ben ik ernstig ziek en is het van groot belang dat de temperatuur goed is, anders ga ik me heel snel heel slecht voelen. Dat kan alleen al door te koude of te warme lucht inademen.

Dat is moeilijk te begrijpen als je niet ziek, ouder, whatever bent.

En ja, vroeger gingen mensen dan gewoon dood als het te koud of te warm werd.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:33:
Tja, dit kan van alles zijn. Je geeft al aan: flow is teruggeschroefd, monteur heeft aanpassingen gedaan. Als het daarvoor wel gewerkt heeft zal je de aanpassingen terug moeten draaien. Laat de monteur dus maar opdraven.

Onderste is inderdaad aanvoer, bovenste retour, aangezien daar een RTL thermostaat op zit (die regelt de temeratuur van het retourwater).
Wat is die knop met Auto/Man?
Ik heb het idee dat dat de aanvloerflow is van de stadsverwarming

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
De knop met RTL is retourleiding. De andere is aanvoer. Het metertje aan de linkerkant van je eerste vloerleiding (lus) / knop (zoals je het zelf noemt) is de temperatuur in de verdeler. Je aanvoertemperatuur tussen 40 en 50 graden is wel erg hoog. Bij mij staat ie nu op 30. Maar bij mij is de RTL ook in temperatuur dus ik weet niet wat welke cijfer is.
Als je ventielen (knoppen) open staan en je ziet op de temperatuurmeter (naast die eeste knop) bijv 25 graden dan zal de temperatuur in je leidingen niet hoger dan dat zijn en zal je vloer weinig doen kwa warmte.
Dus wat geeft die meter aan?

Edit: staat op 20 denk ik als het goed zie. Doet dus niets. Je water stroom niet er doorheen.

Staat die ventielen allemaal naar “auto” gedraaid?

Overigens de leidingen die achter de voorste zitten daar zal het warme water uit vertrekken en terugkomen via de leidingaansluiting bij de ventielen. Als een ventiel dus open staat dan voel je dat aan de achterste leiding. Als die warm is en het ventiel staat open maar de voorste blijft koud dan wordt alle warmte afgegeven aan het beton en komt er koud water retour. Dat kan betekenen als ie al een tijdje open staat dat de flow te laag is. Maar iedere lus heeft een andere flow waarschijnlijk ingesteld (omdat de leidingen waarschijnlijk verschillende lengtes hebben).

[ Voor 38% gewijzigd door mgizmo op 20-12-2025 19:45 ]

Pagina: 1