Vraag

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl2CEUZBZpUBlObCtav_B1jCpUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rTBS6LgOFRxEqnd5uRscv0x.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit gedrag normaal tijdens in bedrijf zijn van de ketel ?
Ik gebruik de bijbehorende intergas thermostaat.
En als dit niet normaal is welke instellingen zou ik in het menu het beste kunnen veranderen?

Ik heb een oud huis , dus ik heb wel een hoge cv aanvoertemperatuur nodig

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het minimumvermogen van die ketel is zo'n 6kW. Dat is in de meeste Nederlandse huizen veel te veel, zeker als het niet erg koud is. Dan ontkom je niet aan pendelgedrag.
Ik heb een oud huis , dus ik heb wel een hoge cv aanvoertemperatuur nodig
Met 3 kuub gas verbruikt op een hele dag bij gemiddeld 6,5 graden op 15 december valt de warmtevraag van je huis wel mee. Ik twijfel aan je aanname dat je niet ontkomt aan een hoge aanvoertemperatuur. Overigens zal een lagere aanvoertemperatuur het pendelgedrag niet verminderen, maar het kan wel je efficiëntie verhogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 20-12-2025 13:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Leipi35
dit had ik nog vergeten te vertellen , we gebruiken hoofdzakelijk een airco voor verwarmen , cv is voor koude dagen of nood
ik heb de temperatuur al eens verlaagd van de cv aanvoertemperatuur tussen de 50 en 60 graden duurt het veel te lang voor ik echt een 20 graden kan halen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Leuk zo'n grafiekje, maar zonder omschrijving wat je van de ketel verwacht en wat ie nou eigenlijk doet zegt het niks.
Het is nog niet heel erg koud, dus je hebt weinig vermogen nodig. Ketel levert 6KW minimaal, maar vaak meer dan dat en zal tussentijds uit moeten om niet over te schieten.

Ik kan je gasverbruik in de nacht niet plaatsen, vraag je dan warmte of is het tapcomfort die besluit om voor te verwarmen voor snel leveren van tapwater?

Wat je kunt doen is je ketel vermogen op minimaal 25% zetten (standaard 30) en het maximaal vermogen ook op 25%, temperatuur laat je lekker op 80 graden staan. Pompsnelheid verhogen en laat die ketel maar lekker op laagste vermogen je huis rustig verwarmen.

Ik had hier op 15 december de warmtepomp bijna de hele dag afwisselend op 180W en 360W draaien. Met COP van 4-5 zit je dan op 800-1500W. Als je dat met een ketel wilt doen moet die in een uur tijd 15 minuten branden en 45 minuten uit staan. Wil je dan enig comfort moet dat 4-6x per uur geschakeld worden, dat zijn die tandjes die jij ziet.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Leipi35 De gladgestreken grafiekjes van Homewizard zijn leuk
voor aan de muur op het toilet..

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Leipi35
Het ging mij meer om die pieken en dalen in de grafiek
Ik zou meer een vlak verloop van gasverbruik verwachten.
Dit is dus wel normaal ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
@Leipi35 Het antwoord is gegeven door @Gizz

De rest is lagere school rekenen... Om de CV 24 uur niet af te laten slaan moet je er 24 uur 6kW in verstoken. Dat is 24 uur * 6kW / 8,5 kWh/m³ = 17m³ gas.

Kun je doen, maar het wordt een lekkere sauna.

Overigens.... ik vind 3m³ ernstig veel op een milde, 12,65 graaddagen (28 = -10 buiten, 24 uur lang) dag als je "hoofdzakelijk" met airco's verwarmd. Dat is toch ~27kWh, €3,6 gas, wat de airco voor €1,5 had kunnen maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 21-12-2025 08:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Leipi35
We hebben 1 airco in de woonkamer
Zo nu en dan stoken we dan weer even met de cv om ook in de andere kamers schimmel te voorkomen.
Pagina: 1