Casefans: aantal, richting, fanprofielen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:42
Mijn vraag
Volgende week ga ik m'n nieuwe pc in elkaar zetten. Ik heb hierbij casefans gekocht, namelijk een 5-pack van zowel de Arctic P14 Pro PST en de P12 Pro PST. Het doel is om een goede hoeveelheid airflow te genereren en een poging te wagen om geen superluid systeem te hebben.
Op dit moment heb ik de volgende indeling in gedachten:
  • 3x 140mm front intake
  • 3x 120mm bottom intake
  • 1x 140mm rear exhaust
  • 1x 120/140mm top intake
  • 1x 120/140mm top exhaust
Bovenin zowel een intake als een exhaust is gebaseerd op YouTube: Noctua Was Right: Top Exhaust Fans Can *HARM* Thermals. De grootte van deze fans hangt uiteraard af van wat er over is na de installatie van front, bottom en rear.

Wat ik me vooral afvraag is of deze indeling niet te veel intake heeft ten opzichte van de exhaust. Positieve druk is goed heb ik begrepen, maar is dit wellicht te veel?
Zo ja, wat zou ik het beste anders kunnen doen? De onderste aan de voorkant weglaten omdat deze misschien niet veel doet voor de CPU en de GPU onderin eigen intake heeft?

Verder zou ik ook graag enig advies willen wat betreft de fancurves die ingesteld moeten worden? Ik denk dat deze opzet kan zorgen voor een lagere rpm door de hoeveelheid fans, maar hoeveel procent bij welke temperaturen stel ik in? Ik ben hierin totaal onervaren en online zie ik iedereen wat anders roepen. Hier lijkt me echter wel een betrouwbare plek om enig advies in te winnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bovengenoemde casefans worden geïnstalleerd in een NZXT H7 Flow (2024). Wat gekoeld moet worden zijn een Ryzen 7 9800X3D (hierop komt een Thermalright Phantom Spirit 120 SE) en een Gainward RTX 5080 Phoenix.
Het liefste regel ik alles via de fancurves in de BIOS, maar eventueel gebruik van Fancontrol is geen enkel probleem als dit meerwaarde biedt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er is zeer veel te vinden over airflow etc. en het en der spreekt het elkaar lekker tegen. Sowieso ben ik er wel achter dat enige positieve druk goed is, maar schiet ik hier met mijn bedachte indeling niet in door? Verder heb ik in m'n huidige pc geen goedwerkende fancurves (geen idee of de curves of de installatie van de fans het probleem is), dus hier zou ik wel ook graag advies in willen.