In jouw geval, als ik het een beetje goed samenvat, en je wilt naar werkgever C, dan zou ik geen slapende honden bij werkgever B wakker maken. Maar begrijp ook wel weer dat je zekerheid wilt. Voor echte zekerheid zou ik even met het juridisch loket bellen of even juridisch advies inwinnen elders als je teveel verdiend voor het juridisch loket.
Wat ik zou doen? De slapende hond niet wakker maken, niet naar
HR stappen en vragen of je studiebeding nog geldt, op dat moment worden ze wakker en proberen ze wellicht alsnog iets op papier te zetten of je eventueel af te dreigen.
Ik zou gewoon solliciteren bij werkgever C en tijdens de onderhandelingen met C kun je het volgende doen om jezelf 100% in te dekken. Waar je twee opties hebt.
Optie A (de meest veilige): Wees open tegen werkgever C en zeg "
Ik heb een oud studiebeding, maar door een fout in mijn nieuwe contract toen werkgever A werd overgenomen door werkgever B is dat 'waarschijnlijk' vervallen. Mocht mijn huidige werkgever toch moeilijk doen, willen jullie dat risico (max 6000 euro restschuld) overnemen?"
Optie B Je zegt gewoon op bij werkgever B. Als B ineens met een afrekening komt, kun je een brief sturen met wat juridische termen, wijzend op de 'vervangingsclausule' in het contract die werkgever B je geboden heeft. De kans is zeer aanzienlijk dat ze eieren voor hun geld kiezen.
Deze laatste optie is een gok en afhankelijk van hoe scherp ze zijn en of ze wel of niet iets van je willen. Maar navraag bij mijn persoonlijke adviseur leert mij dat werkgever B geen poot heeft om op te staan gezien de expliciete vervangingsclausule in je nieuwe contract.
Sowieso zou ik zoals @
wlmpie ook aangeeft, altijd lid worden van de vakbond die helpen je ook!