• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 19:37
Inmiddels hebben we onze Philips EP3241/50 zo'n 6 jaar en na een garantiegeval voor overmatig stoom wat uit de machine kwam zijn we er tevreden over. De machine was destijds via ING rentepunten zeer aantrekkelijk geprijsd. Sinds enkele weken komen de verschillende koffies er met een temperatuur uit van net onder de 70 graden Celsius.

Ontkalken en schoonmaken biedt helaas geen oplossing en opsturen ter reparatie is gezien de leeftijd/aankoopprijs niet rendabel. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat.

We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur 8) ) en ik zou graag visueel zichtbaar hebben welk onderhoud de machine nodig heeft. Dit om de levensduur van de machine te vergroten.

Nu ben ik aan het kijken naar de Jura E8 (ED) en de Nivona 9101. Deze twee machines omdat E8 een 2025 model is met kleine verbeteringen en de 9101 de zetgroep nieuwe heeft.

Wanneer ik naar mijn huidige Philips kijk zie ik dat onderhoud belangrijk is. Wanneer je het compartiment van de zetgroep niet schoon houdt wordt dit een zooi en op den duur zal het wel gaan schimmelen.

Bij de Nivona is de zetgroep er makkelijk uit te halen en schoon te maken. Dus ook het compartiment waar deze in wordt geplaatst. Bij de Jura is dit niet mogelijk en dat baart me zorgen, ondanks dat Jura zelf aangeeft dat dit niet nodig is.

In mijn directe omgeving is men zeer te spreken over Jura en zij brengen hun volautomaat af en toe weg naar een adresje in Brabant voor onderhoud.

Zelf neig ik naar de Nivona. Vooral omdat je hierbij de zetgroep zelf kunt schoonmaken. Ook het wisselen tussen de volgorde koffie <> melk lijkt me wel handig. (lijkt me dat je dit bij de Jura ook kan, anders wellicht een kwestie van een eigen preset maken)

Welke machine zouden jullie overwegen in mijn situatie en waarom?

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik heb ze beide gehad. Ik ben bewust overgestapt van Jura naar Nivona. Van een E6 naar NCR821. Redenen is het op de juiste manier van cappuccino zetten (eerst espresso en dan pas melk) en de toegankelijkheid.

Ervaring:
- Melkdranken zijn vele malen beter door de juiste zetwijzen.
- Bouwkwaliteit van Jura ligt hoger
- Ik denk dat Jura de betere zetgroep heeft, mooiere espresso. Bij de nivona zit ik de fijnste maalgraad, bij Jura had ik nog over.
- Nivona apparaat is veel makkelijker schoon te houden. Die jura zijn gewoon ontzettend vieze machines doordat het niet open kan. Dat heeft ook een negatief effect op de smaak.
- Daarnaast zijn er nog wel wat verschillen maar dat zit hem vooral in de versie van de apparaten en niet zozeer de fabrikant.
- Nivona is veel makkelijker te repareren. Onderdelen zijn goedkoper en is toegankelijker. Een onderhoudsbeurt voor Jura is al snel 200-300 euro, een nieuwe zetgroep voor een Nivona kost rond de 80-90 euro.

Al met al is Nivona voor mij de winnaar.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je ook nog Delonghi overwogen? De laatste modellen waaronder de Magnifica Plus lijken ook goed te scoren als ik de reviews mag geloven.

Zelf ben ik ook nog aan het dubben over de aanschaf van een machine en twijfel nog tussen een volautomaat en een half automaat dus ik ga je topic volgen :)

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-12-2025
6 jaar voor een koffiemachine is niet bijzonder. Vorig jaar had mijn machine onderhoud nodig en is enige tijd daarna naar mijn zoon gegaan omdat we iets nieuws wilden. Deze 'oude' machine doet intussen al 11 jaar zijn werk.
In plaats van kiezen tussen Jura en Nivona kan ik aanraden om naar een leverancier te gaan die zelf onderhoud doet. Goede machines zijn er genoeg, maar het goed houden (over meerdere jaren) is zeker zo belangrijk.
Bij Jura weet je dat je je machine om de zoveel tijd moet (laten) opsturen wat flink in de papieren gaat lopen. Zelf kan je nagenoeg niets schoonmaken omdat de machine zo gesloten is.
Als je je machine aanschaft bij MM of C**lbl** dan hoef je daar na 2 jaar niet naar toe voor onderhoud. Met behulp van YouTube moet je je dan maar zien te redden.
Ik heb bewust gekozen voor een lokale ondernemer die voor een schappelijke prijs goed onderhoud uitvoert. Dus ook na 9 jaar!
Ga eens langs bij verschillende winkels en proef de koffie van verschillende merken en laat je informeren over de kosten van het gebruik van de de machine na aanschaf.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 16:58
Bij Jura zit het servicecentrum in Zoetermeer. Mocht je daar in de buurt wonen, dan geeft dat voor onderhoud wat minder rompslomp, zelf wegbrengen ipv een passende doos zoeken voor verzending.

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
vanaalten schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:49:
Bij Jura zit het servicecentrum in Zoetermeer. Mocht je daar in de buurt wonen, dan geeft dat voor onderhoud wat minder rompslomp, zelf wegbrengen ipv een passende doos zoeken voor verzending.
Zelf een doos zoeken bij opsturen is niet nodig hoor, het transportbedrijf dat Jura gebruikt komt het apparaat ophalen en zorgt voor een goede verpakking.
Maar als je in de buurt woont van Zoetermeer dan is langsbrengen wel handig, scheelt je 79 euro aan verzend- en retourkosten.

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-12-2025
Allebei topmerken

Khou de c9 in de gaten
In nl nu 999 euro, soms 949 of 899.
Maar in duitsland tussen de 750 en 799. Bizar groot prijsverschil.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ervaring met het onderhoud aan Jura.
Onderhoud interval van Jura slaat nergens op.
Je moet minimaal 1x in de zes maanden de machine van binnen schoonmaken, anders veel schimmel en mindere smaak van de koffie.
Ik heb destijds een ovaal schroefbitje geregeld zodat ik zelf onderhoud en schoonmaak kon doen aan de zetgroep en de rest aan de binnenzijde.

Mijn advies is onder de streep blijf weg van Jura.
Zoek een volautomaat waar je de zetgroep zelf kan onderhouden.

ICE ICE Baby

Pagina: 1