• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:09
Inmiddels hebben we onze Philips EP3241/50 zo'n 6 jaar en na een garantiegeval voor overmatig stoom wat uit de machine kwam zijn we er tevreden over. De machine was destijds via ING rentepunten zeer aantrekkelijk geprijsd. Sinds enkele weken komen de verschillende koffies er met een temperatuur uit van net onder de 70 graden Celsius.

Ontkalken en schoonmaken biedt helaas geen oplossing en opsturen ter reparatie is gezien de leeftijd/aankoopprijs niet rendabel. Dus ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat.

We drinken graag en regelmatig koffies met melk (zelfs na 11:00 uur 8) ) en ik zou graag visueel zichtbaar hebben welk onderhoud de machine nodig heeft. Dit om de levensduur van de machine te vergroten.

Nu ben ik aan het kijken naar de Jura E8 (ED) en de Nivona 9101. Deze twee machines omdat E8 een 2025 model is met kleine verbeteringen en de 9101 de zetgroep nieuwe heeft.

Wanneer ik naar mijn huidige Philips kijk zie ik dat onderhoud belangrijk is. Wanneer je het compartiment van de zetgroep niet schoon houdt wordt dit een zooi en op den duur zal het wel gaan schimmelen.

Bij de Nivona is de zetgroep er makkelijk uit te halen en schoon te maken. Dus ook het compartiment waar deze in wordt geplaatst. Bij de Jura is dit niet mogelijk en dat baart me zorgen, ondanks dat Jura zelf aangeeft dat dit niet nodig is.

In mijn directe omgeving is men zeer te spreken over Jura en zij brengen hun volautomaat af en toe weg naar een adresje in Brabant voor onderhoud.

Zelf neig ik naar de Nivona. Vooral omdat je hierbij de zetgroep zelf kunt schoonmaken. Ook het wisselen tussen de volgorde koffie <> melk lijkt me wel handig. (lijkt me dat je dit bij de Jura ook kan, anders wellicht een kwestie van een eigen preset maken)

Welke machine zouden jullie overwegen in mijn situatie en waarom?