• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-01 20:20

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Wij willen voor onze dochter een camera kopen, primair voor foto's, ze is nog jong, wordt binnenkort 4, en al is er zat aanbod qua kindercameras, is de kwaliteit om te huilen. Daarnaast ben ik geen fan dat ze met spelletjes komen, dat willen we juist niet.

Ik dacht dan ook, waarom een kindercamera kopen, als je ook bijv een oudere gopro kan kopen. Zijn gemaakt voor ruwer gebruik, zat keuze qua behuizing, maar ook omzelf te printen, zou dus zelf iets leuks kunnen printen, en dan heb je iets wat veel beter geschikt is voor dit doeleinde, en kan jaren mee.

Nu ben ik totaal niet bekend me dit soort type cameras, en welke (oudere) modellen dan interessant zijn om te bekijken. Een goedkopere camera in dit segment, of een tweedehands heeft de voorkeur, het hoeft immers niet neusje van de zalm te zijn. Hebben jullie suggesties? Ik heb geen enkele voorkeur voor merk oid, en grote maakt ook niet uit.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:08
Hoeveel "kwaliteit" moet een camera voor een kind van 4 hebben?
Hoe is de fijne motoriek ontwikkelt? Kan ze de handen al stabiel genoeg houden om überhaupt iets herkenbaars op beeld te krijgen?

Ook niet onbelangrijk: heb je ook over (cyber)veiligheid na gedacht? Kinderen van 4 zijn nog niet in staat om te bepalen wat je wel en niet op de foto kan zetten. Voor je het weet slingeren er (digitaal/fysiek) allerlei foto's rond van zaken die je liever niet op foto wil hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:58:
Hoeveel "kwaliteit" moet een camera voor een kind van 4 hebben?
Hoe is de fijne motoriek ontwikkelt? Kan ze de handen al stabiel genoeg houden om überhaupt iets herkenbaars op beeld te krijgen?

Ook niet onbelangrijk: heb je ook over (cyber)veiligheid na gedacht? Kinderen van 4 zijn nog niet in staat om te bepalen wat je wel en niet op de foto kan zetten. Voor je het weet slingeren er (digitaal/fysiek) allerlei foto's rond van zaken die je liever niet op foto wil hebben.
Als ik kijk naar wat een beetje moderne smartphone tegenwoordig kan, vind ik dat prima kwaliteit. Veel van die kindercameras krijgen al niet iets fatsoenlijks als de omstandigheden niet ideaal zijn, en dat vind ik zonde.

Moeilijk om te zeggen hoe die fijne motoriek nu is, maar uiteraard helpen wij haar, en ontwikkelt zich dat snel. Daarnaast kan je natuurlijk ook bijvoorbeeld een klein statiefje eronder zetten voor extra stabiliteit enz.

Ik vind het vooral belangrijk dat het een positieve ervaring is. Niets mis mee als foto's mislukken, dat zal volop gebeuren, maar als het mislukking naar mislukking is, dan is het ook niet leuk.
Het lijkt me ook leuk om bijv een digitaal fotolijstje erbij te doen met haar uitgekozen foto's erop.

Waar zouden die foto's moeten rondslingeren? En wat voor foto's zouden dat moeten zijn?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:08
Benjamin- schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:22:
Waar zouden die foto's moeten rondslingeren? En wat voor foto's zouden dat moeten zijn?
Mijn ervaring met kinderen met een camera is dat ze alles op de foto gaan zetten wat los en vast zit.
Voor je het weet heb je een complete fotorapportage van alle kostbaarheden, bijzonderheden en mensen in huis. Die stop je vervolgens in een cloud zodat je dochter dat op het fotolijstje kan zien, over een paar jaar wordt die cloud gebruikt met een leuk AI-tooltje en zitten opeens al je foto's in een AI-tool en heb je er geen grip meer op wat er met de foto's gebeurd. Het zal niet de eerste keer zeer zijn dat (per ongeluk) gedeelde foto's resulteren in een inbraak.

Misschien ver gezocht, maar bedenk je ook dat niemand het 20 jaar geleden voor mogelijk hield dat we nu met AI zulke realistische nepvideo's en -foto's kunnen maken op basis van echte foto's. Ik zou in elk geval erg voorzichtig zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Ik heb met Sinterklaas deze gekocht voor mijn dochter, die wel iets ouder is dan die van jou.

https://www.action.com/nl...ion-instant-print-camera/

Er kan ook een mini SD kaart in en dan kan je foto’s opslaan, maar je kan ze dus ook meteen printen. Die prints zijn van die hitteprints, dus niet superkwaliteit, maar de foto’s zelf zijn best goed. Er zitten wel ook ergens in het menu wel een paar spelletjes op (zoals Snake), en je kan er volgens mij ook muziek mee afspelen (als je muziek op het SD kaartje zet), maar dat is niet heel spannend.

Als alternatief zou je op Marktplaats kunnen zoeken naar een oude digitale point en shoot camera. Die zijn dan wel iets breekbaarder voor een klein kind en qua knopjes misschien nog iets te lastig voor een 4jarige…

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:31:
[...]

Mijn ervaring met kinderen met een camera is dat ze alles op de foto gaan zetten wat los en vast zit.
Voor je het weet heb je een complete fotorapportage van alle kostbaarheden, bijzonderheden en mensen in huis. Die stop je vervolgens in een cloud zodat je dochter dat op het fotolijstje kan zien, over een paar jaar wordt die cloud gebruikt met een leuk AI-tooltje en zitten opeens al je foto's in een AI-tool en heb je er geen grip meer op wat er met de foto's gebeurd. Het zal niet de eerste keer zeer zijn dat (per ongeluk) gedeelde foto's resulteren in een inbraak.

Misschien ver gezocht, maar bedenk je ook dat niemand het 20 jaar geleden voor mogelijk hield dat we nu met AI zulke realistische nepvideo's en -foto's kunnen maken op basis van echte foto's. Ik zou in elk geval erg voorzichtig zijn.
Ja, dit is erg vergezocht.

1. Ze is bijna 4, zij heeft nergens toegang toe
2. Ik bepaal waar foto's geplaatst worden
3. Wie zegt dat ik foto's in de cloud voor een fotolijstje zou gebruiken?
4. Wat heeft dit met een camera voor een kind te maken?
Keeper schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:38:
Ik heb met Sinterklaas deze gekocht voor mijn dochter, die wel iets ouder is dan die van jou.

https://www.action.com/nl...ion-instant-print-camera/

Er kan ook een mini SD kaart in en dan kan je foto’s opslaan, maar je kan ze dus ook meteen printen. Die prints zijn van die hitteprints, dus niet superkwaliteit, maar de foto’s zelf zijn best goed. Er zitten wel ook ergens in het menu wel een paar spelletjes op (zoals Snake), en je kan er volgens mij ook muziek mee afspelen (als je muziek op het SD kaartje zet), maar dat is niet heel spannend.

Als alternatief zou je op Marktplaats kunnen zoeken naar een oude digitale point en shoot camera. Die zijn dan wel iets breekbaarder voor een klein kind en qua knopjes misschien nog iets te lastig voor een 4jarige…
Ik heb die ook gezien. Ik weet dat het niet heel spannend is, maar op deze leeftijd zijn ze extra gevoelig voor dit soort dingen, en heb ik liever helemaal geen spelletjes, sta je in een dierentuin oid en dan moet je haar steeds corrigeren omdat ze een spelletje wilt gaan spelen. Mogelijk dat sommige hier dan zeggen dat je je kind beter moet opvoeden, maar we weten ook dat kinderen op die leeftijd hardleers zijn. Dingen als spelletjes/schermtijd beperken wij ook, dus dan wil ik dat de camera ook echt alleen voor foto's is. Erg jammer dat dit soort camera's je niet de mogelijkheid geven om het uit te zetten.

Oude compact heb ik ook gedacht, maar kwetsbaarheid is een ding, tevens ook teveel opties, daarom leek mij iets van een gopro beter.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik zou gewoon voor een paar tientjes een canon 400d of zoiets op MP scoren. En dan lekker de hele dag foto;s schieten en die 's avonds met papa of mama op de laptop kijken. Oerdegelijk, en gaat het kapot, dan is dat pech.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
107mb schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:49:
ik zou gewoon voor een paar tientjes een canon 400d of zoiets op MP scoren. En dan lekker de hele dag foto;s schieten en die 's avonds met papa of mama op de laptop kijken. Oerdegelijk, en gaat het kapot, dan is dat pech.
Een spiegelreflex heb ik al, en werkt prima. Kinderen willen zelf foto's maken, dat vinden ze leuk.

Maargoed ik voel nogal dat men voorbij mijn vraag gaat, en eigen invullingen willen ingeven hoe ik dit zou moeten doen met mijn kind. Ik vraag hier gewoon een aankoopsadvies voor een kleine stevige camera die een kind makkelijk kan gebruiken, waarbij ikzelf al heel erg op de hoogte ben van camera's die specifiek voor kinderen zijn gemaakt, maar die niet voldoet aan mijn eisen, en waarom ik ook aangaf dat ik keek naar iets als een GoPro, omdat je die voor een kind heel simpel kan instellen, veel kan hebben, en veel accessoires en 3d modellen beschikbaar voor zijn, zodat je iets krijgt wat geschikt is voor een kind.

Papa en mama maken zeker foto's, die we ook met de kinderen bekijken, en wij beheren alles. Maar een kind wilt nu eenmaal steeds meer zelf doen, en in dit geval is dat zelf richten op waar ze een foto van willen en op het knopje drukken. Dus ik ben opzoek naar informatie voor camera's die daaraan voldoen, dat kan een GoPro zijn of een concurrent (ik ben totaal niet thuis in die markt), of een andere type camera die de eenvoud heeft die passend is voor een jong kind.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Benjamin- schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:13:
[...]

Een spiegelreflex heb ik al, en werkt prima. Kinderen willen zelf foto's maken, dat vinden ze leuk.
Ik begrijp de post van @107mb hierboven anders, denk ik. Volgens mij zegt ie, vrij vertaald: koop een oude spiegelreflex, zet hem op standje groen/automaat, druk het ding in de hand van je 4-jarige en laat ze lekker rondrennen. Aan het eind van de rit steek je het kaartje in de laptop en ga je lekker met de kleine op schoot kijken hoe de kat/hond/cavia gefotografeerd is.
Lijkt me overigens helemaal geen gek idee.
camera's die specifiek voor kinderen zijn gemaakt, maar die niet voldoet aan mijn eisen
De vraag die bij mij vooral rijst is wat de eisen van je kind zijn, en in hoeverre jouw interpretatie van die eisen daarvoor representatief is. Persoonlijk denk ik dat camera's gemaakt voor kinderen mogelijk ook voor jouw kind geschikt zijn. En ik heb grote twijfels of de nadruk die jij legt op de technische kwaliteit van de foto's net zo relevant is voor je dochter. Mijn vermoeden is dat ze, zoals de meeste kinderen, enthousiast kan worden van die magische herkenning van "dat is mijn flappie op het schermpje van papa en ik heb dat zonet gezien en nu zien we het samen!" En dat heeft echt heel weinig van doen met de technische kwaliteit van de foto.

De echt grote uitdaging (en die is niet te onderschatten) in deze context is om je als volwassene écht in te leven in de belevingswereld van je kind, zonder je te laten leiden door wat jíj met jouw volwassen blik en eigen voorkeuren/interesses belangrijk vindt. Een deel van de antwoorden die je hebt gekregen gaan uiteindelijk daarover, en dagen je mijns inziens terecht uit op precies dit punt.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Wij hebben voor onze reis onze kinderen (toen 4, 7 en 8 ) deze camera gekocht:

https://www.amazon.nl/dp/B0CYT1TF17

Hele simpele camera en ook voor onze 4-jarige prima te bedienen. Alleen is de kwaliteit niet het allerbeste natuurlijk en zeker met wat minder licht is het wel echt heel matig. En dan is de foto heel snel bewogen. Maar uiteindelijk had de jongste het door en hield hij hem langer stil.

Maar goed, voor een kind prima. Ik heb ook bewust al die kinder cameras overgeslagen, bij bijna allemaal zaten er ook spelletjes op of echt hele slechte kwaliteit...

Ik heb nog geen goede kinder camera gevonden voor een normale prijs.

Wat heel lang goed ging was een oude compact camera van vroeger (bijna 20 jaar oud denk ik). Maar die heeft bewegende lens dus is uiteindelijk kapot gegaan... En via marktplaats zijn dit soort cameras nog behoorlijk prijzig.

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 21-12-2025 11:24 ]

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
koraks schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:22:
[...]

Ik begrijp de post van @107mb hierboven anders, denk ik. Volgens mij zegt ie, vrij vertaald: koop een oude spiegelreflex, zet hem op standje groen/automaat, druk het ding in de hand van je 4-jarige en laat ze lekker rondrennen. Aan het eind van de rit steek je het kaartje in de laptop en ga je lekker met de kleine op schoot kijken hoe de kat/hond/cavia gefotografeerd is.
Lijkt me overigens helemaal geen gek idee.

[...]

De vraag die bij mij vooral rijst is wat de eisen van je kind zijn, en in hoeverre jouw interpretatie van die eisen daarvoor representatief is. Persoonlijk denk ik dat camera's gemaakt voor kinderen mogelijk ook voor jouw kind geschikt zijn. En ik heb grote twijfels of de nadruk die jij legt op de technische kwaliteit van de foto's net zo relevant is voor je dochter. Mijn vermoeden is dat ze, zoals de meeste kinderen, enthousiast kan worden van die magische herkenning van "dat is mijn flappie op het schermpje van papa en ik heb dat zonet gezien en nu zien we het samen!" En dat heeft echt heel weinig van doen met de technische kwaliteit van de foto.

De echt grote uitdaging (en die is niet te onderschatten) in deze context is om je als volwassene écht in te leven in de belevingswereld van je kind, zonder je te laten leiden door wat jíj met jouw volwassen blik en eigen voorkeuren/interesses belangrijk vindt. Een deel van de antwoorden die je hebt gekregen gaan uiteindelijk daarover, en dagen je mijns inziens terecht uit op precies dit punt.
Voor een kind van 8 zou ik dat geen gek idee geven, maar een kind die nog geen 4 is, die overal op wilt drukken, die dingen al snel zwaar vinden enz, zou ik toch echt geen spiegelreflex geven. Dus dat is niet wat ik eruit haalde, want ik kan me niet voorstellen dat ik een kind van die leeftijd een spiegelreflex zou geven.

Wat ik al zei, cameras voor kinderen worden volgestopt met spelletjes en andere ongein, daar zit ik niet op te wachten. Ik ben het eens dat het voor een kind al snel magisch is, tegelijkertijd zie ik geen reden om het niet magisch te maken, en ook nog foto's over te houden die ze later ook kan terugkijken, en echt kan zien waarom die zo magisch waren.
Ik weet dat ik als kind een weggooi camera mee kreeg op bijv schoolreisje, en dat was inderdaad magisch. Maar de teleurstelling was ook groot wanneer ze ontwikkelt waren en mislukt waren. Natuurlijk zal die nu veel minder snel voorkomen, en toch is beweging en licht nog steeds de grote vijand, en waar teleurstellingen er altijd zullen zijn, want ook met een kwaliteitscamera is er geen magische optie waardoor alle foto's zijn zoals je wilt, zie ik er wel waarde in dat dit effect beperkt wordt.

Maargoed, nu zijn we weer terug op het stukje wat men vindt wat ik aan mijn dochter zou moeten geven, en hoe ze ermee moet omgaan, ipv de vraag te beantwoorden die ik heb, namelijk wat zijn de opties binnen de kaders die ik aangeef.

Verder is het misschien wat bizar om te benoemen, maar ik ben vader en tevens ook jeugdzorgwerker, met alle respect naar de goede bedoelingen, maar ik kan prima keuze maken wat passend is voor mijn dochter. Mijn vraag is een technische, niet een opvoedkundige.
kepler schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:23:
Wij hebben voor onze reis onze kinderen (toen 4, 7 en 8 ) deze camera gekocht:

https://www.amazon.nl/dp/B0CYT1TF17

Hele simpele camera en ook voor onze 4-jarige prima te bedienen. Alleen is de kwaliteit niet het allerbeste natuurlijk en zeker met wat minder licht is het wel echt heel matig. En dan is de foto heel snel bewogen. Maar uiteindelijk had de jongste het door en hield hij hem langer stil.

Maar goed, voor een kind prima. Ik heb ook bewust al die kinder cameras overgeslagen, bij bijna allemaal zaten er ook spelletjes op of echt hele slechte kwaliteit...

Ik heb nog geen goede kinder camera gevonden voor een normale prijs.

Wat heel lang goed ging was een oude compact camera van vroeger (bijna 20 jaar oud denk ik). Maar die heeft bewegende lens dus is uiteindelijk kapot gegaan... En via marktplaats zijn dit soort cameras nog behoorlijk prijzig.
Ik was even huiverig, maar ik zie dat de 'zoomringen' nep zijn, en er niets uitschuift, dat zou nu nog vragen zijn om problemen. ;)

Ik zal hier eens naar kijken, want dit is redelijk passend in wat ik zoek. Kwaliteit blijft altijd een ding, maar zoals je zegt, de kwaliteit van kindercamera's is gewoon te slecht naar mijn mening. Het is niet dat ze niet leuk zijn, maar ik zou het wel echt superleuk vinden als er een kwaliteit uitkomt dat ook 10 jaar later nog leuk is om naar te kijken, dat ze geschikt zijn voor een lijstje of om af te drukken op 10x15.

Zowel ik en mijn vriendin hebben ook best veel met fotografie, we doen er beiden niets serieus meer mee, maar ik ben er best druk mee bezig geweest vroeger, en zij heeft zelfs de opleiding journalistiek gedaan. Een dagje uit kijken we niet door de lens van een camera (nemen we niet eens mee, dat gaat allemaal via telefoons die bekend staan voor goede fotokwaliteit), maar we vinden het wel belangrijk om die momenten vast te leggen en ieder jaar wordt er een fotoboek gemaakt met de leukste foto's. Dus mijn dochters interesse in foto's is daarom ook wel wat meer geprikkeld.

• kepler
Ik heb ze nog niet afgedrukt, dus weet niet hoe dat er uitziet. Maar digitaal ziet het er ook uit.

Wel bewust gekeken voor onder de 50 euro, vooral omdat we er drie moesten kopen en er toch altijd een grotere kans is dat het toestel kapot is of kwijt raakt bij kinderen :D
Misschien/waarschijnlijk dat je voor hogere prijs wel een betere kan vinden. Dan zou ik zoeken naar een compact camera zonder mechanische zoom.

• koraks
  • Niet online
Benjamin- schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:47:
Ik weet dat ik als kind een weggooi camera mee kreeg op bijv schoolreisje
Toen was je geen 4, wed ik. Een paar jaar ouder.
Mijn vraag is een technische, niet een opvoedkundige.
Prima. Het technische antwoord m.i. is een camera met de volgende kenmerken:
* Kleine sensor zodat je grote scherptediepte hebt. Focussen etc. gaat een kind van 4 nl sowieso niet goed snappen, dus ze zal er 9 van de 10 keer toch naast zitten.
* Geen zoom. Want: gaat stuk, en ook hier voor een kind van 4 vrij uitdagend.
* Robuste behuizing; moet tegen een stootje kunnen.
Je komt al snel uit bij...camera's specifiek bedoeld voor kleine kinderen. Rara, de beste optie is allicht het product bedoeld voor dit gebruikerssegment. Voor de komende 2 jaar kun je daar echt prima mee uit de voeten; zodra je kleine een beetje vaardig met de kleenex overweg kan en de lens van haar camera dus niet permanent besmeurd is met snot en/of vanille-ijs, heeft het zin om na te gaan denken over technische kwaliteit.

Met alle respect voor jouw kind wat natuurlijk het allerbeste, leukste en slimste kind op aarde is (het is immers jouw kind en hartstikke terecht als je het zo ervaart) - het blijft een kind van 4 en een kind van 4 interesseert het geen moer of die foto technisch goed is of niet en een kind van 4 krijg je ook niet uitgelegd hoe focus & recompose werkt, dat tegenlicht lastig is als het frontelement van de lens een dikke snotcoating heeft of dat "als je foto's niet goed zijn, je te ver weg stond" (vrij naar Capa). Je toekomstige dochter van 24 gaat je echt niet kwalijk nemen dat je geen betere camera hebt kunnen vinden dan de kinder-cam van €24,95 van de Action en teleurgesteld zijn "had ik maar een betere camera toen ik 4 was". Wél gaat ze je eeuwig dankbaar zijn voor de ondersteuning, motivatie, je enthousiasme en de dingen die je samen doet en het feit dat je haar hebt gestimuleerd om iets te ontdekken waar jouw aanmoediging cruciaal in was. Wat je als jeugdwerker natuurlijk nog veel beter kunt uitleggen dan ik, dus laat ik me bij het technische vlak houden: voor nu een kindercam, over 2 jaartjes een entry-level smartphone met screenprotector, want dat is vrijwel exact wat voldoet aan de bovenstaande technische requirements en de user interface van die dingen is zo ver geoptimaliseerd dat zelfs een minderjarige baviaan er mee overweg kan. Beeldkwaliteit is zelfs in dat segment overigens al uitstekend; het is echt alleen een kwestie van even 18 maanden geduld hebben tot de fijne motoriek zo ver is dat ze trefzeker die cirkel onderin het scherm weet te raken.

Heel veel succes en vooral plezier met de kleine; top dat je haar ondersteunt en leuke dingen met/voor haar wil doen. En overweeg dat als je advies krijg dat je niet aanstaat, dat dat misschien voortkomt uit ervaringen waar anderen uit hebben geleerd. Of je daar iets mee doet, is aan jou. Hartelijke groeten aan de jonge Sally Mann in spé.

[ Voor 3% gewijzigd door koraks op 21-12-2025 12:24 ]

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
kepler schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:10:
Ik heb ze nog niet afgedrukt, dus weet niet hoe dat er uitziet. Maar digitaal ziet het er ook uit.

Wel bewust gekeken voor onder de 50 euro, vooral omdat we er drie moesten kopen en er toch altijd een grotere kans is dat het toestel kapot is of kwijt raakt bij kinderen :D
Misschien/waarschijnlijk dat je voor hogere prijs wel een betere kan vinden. Dan zou ik zoeken naar een compact camera zonder mechanische zoom.
Ik had niet specifiek een prijs in gedacht, nieuwe GoPro is iets onder de 200, dus zonder naar specifieke prijzen te kijken, zou je toch wel moeten verwachten dat een ouder model wel voor onder de 100 moet te krijgen zijn tweedehands, vermoed ook dat er zat zijn die zoiets vrij impulsief kopen, om vervolgens toch maar wat minder actief op de bank te eindigen met een zak chips, en dat ding ligt te verstoffen. Ik vermoed echter ook dat er een 'premium' op GoPro zit, en dat er misschien wel leukere alternatieven zijn.

Kapot gaan en zoek raken is zeker een zorg, vandaar dat een DSLR echt geen optie is voor mij, ook al kan je dat goedkoop regelen, dan is de kans op kapotgaan veel te groot. Kind moet ook gewoon kind zijn, en niet heel voorzicht met zoiets moeten zijn, of constante begeleiding nodig hebben bij het gebruik.
koraks schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:22:
[...]

Toen was je geen 4, wed ik. Een paar jaar ouder.

[...]

Prima. Het technische antwoord m.i. is een camera met de volgende kenmerken:
* Kleine sensor zodat je grote scherptediepte hebt. Focussen etc. gaat een kind van 4 nl sowieso niet goed snappen, dus ze zal er 9 van de 10 keer toch naast zitten.
* Geen zoom. Want: gaat stuk, en ook hier voor een kind van 4 vrij uitdagend.
* Robuste behuizing; moet tegen een stootje kunnen.
Je komt al snel uit bij...camera's specifiek bedoeld voor kleine kinderen. Rara, de beste optie is allicht het product bedoeld voor dit gebruikerssegment. Voor de komende 2 jaar kun je daar allicht prima mee uit de voeten; zodra je kleine een beetje vaardig met de kleenex overweg kan en de lens van haar camera dus niet permanent besmeurd is met snot en/of vanille-ijs, heeft het zin om na te gaan denken over technische kwaliteit.

Met alle respect voor jouw kind wat natuurlijk het allerbeste, leukste en slimste kind op aarde is (het is immers jouw kind en hartstikke terecht als je het zo ervaart) - het blijft een kind van 4 en een kind van 4 interesseert het geen moer of die foto technisch goed is of niet en een kind van 4 krijg je ook niet uitgelegd hoe focus & recompose werkt, dat tegenlicht lastig is als de frontelement van de lens een dikke snotcoating heeft of dat "als je foto's niet goed zijn, je te ver weg stond" (vrij naar Capa). Je toekomstige dochter van 24 gaat je echt niet kwalijk nemen dat je geen betere camera hebt kunnen vinden dan de kinder-cam van €24,95 van de Action en teleurgesteld zijn "had ik maar een betere camera toen ik 4 was". Wél gaat ze je eeuwig dankbaar zijn voor de ondersteuning, motivatie, je enthousiasme en de dingen die je samen doet en het feit dat je haar hebt gestimuleerd om iets te ontdekken waar jouw aanmoediging cruciaal in was. Wat je als jeugdwerker natuurlijk nog veel beter kunt uitleggen dan ik, dus laat ik me bij het technische vlak houden: voor nu een kindercam, over 2 jaartjes een entry-level smartphone met screenprotector, want dat is vrijwel exact wat voldoet aan de bovenstaande technische requirements en de user interface van die dingen is zo ver geoptimaliseerd dat zelfs een minderjarige baviaan er mee overweg kan.

Heel veel succes en vooral plezier met de kleine; top dat je haar ondersteunt en leuke dingen met/voor haar wil doen. En overweeg dat als je advies krijg dat je niet aanstaat, dat dat misschien voortkomt uit ervaringen waar anderen uit hebben geleerd. Of je daar iets mee doet, is aan jou. Hartelijke groeten aan de jonge Sally Mann in spé.
Het mag ook gewoon minder he. Je haalt er nu zoveel bij dat nergens op slaat. Ik heb hier een duidelijke technische vraag, en meerdere komen hier met hoe ik mijn kind moet opvoeden, over digitale veiligheid, trainen van AI modellen, en nu aannames over hoe ik naar mijn kind kijk. Stop hier gewoon mee. Dit is niet mijn vraag, en je gaat nu echt naar het niveau van ongepast gedrag.

Verder moet je je eens verdiepen in een GoPro, want alles wat jij zegt geldt voor een GoPro, precies waarom ik het als voorbeeld aanhaalde. Ze hebben een focus stand, geen zoom, robuuste behuizing en je kan ook dingen kopen om eromheen te doen, zodat de lens zelf ook niet zal beschadigen. Want een GoPro is wel niet gemaakt voor kinderen, maar wel voor situaties waar kinderen zich constant in bevinden.

Niemand heeft het er hierover of mijn kind me iets kwalijks neemt, dat vul jijzelf in op basis van niets. Ik ben op zoek naar iets wat het niveau omhoog schroeft, zodat ik haar niet alleen iets geef waar ze nu lol van heeft, maar over 10 jaar, of 30 jaar op kan terugkijken, en kan zien wat zij al als klein meisje fotografeerde. Dat als ze die foto bekijkt niet alleen een waas van haar gezin ziet omdat ze de camera niet stevig kon stilhouden, en de sluitertijd te lang was om een scherpe foto te maken, maar dat ze onze mimieken kan zien.

Verder is het niet relevant wat jij of wie dan ook daarvan vindt, ik stel hier een technische vraag, en mij een beetje gaan vertellen hoe het zit met opvoeding, hoe ze er op terugkijken enz, is gewoon ongepast, en dit heb ik al eerder gezegd. Dus bij deze vraag ik je of dit te respecteren en mijn vraag inhoudelijk te beantwoorden op basis van mijn eerder aangegeven wensen, of hier niet meer te reageren.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-01 23:48

Sméagol

Master of Mayhem

https://www.catawiki.com/...l-ixus-70-digitale-camera

Dat is degene die ik ergens 2008 ofzo gekocht heb, en zo af en toe nog steeds gebruik omdat het gewoon veel makkelijker is dan een telefoon.

Compact, kan tegen een klein stootje, geen dingen die uitsteken en dus los getrokken kunnen worden enzo, en de bediening is simpel. Je zet 'm aan met knop 1, dan maak je een foto met de grote ronde knop 2. Als ze er handiger in wordt kan ze leren hoe ze moet zoomen, dat ze de camera stil moet houden als ie moet focussen in minder ideale (licht) omstandigheden, en als ze nog ouder/ beter wordt kan ze met de beperkte instellingen aan de slag. Maar tegen de tijd dat ze snapt dat ze iets met instellingen wilt doen, zou ik een ouwe compacte mirrorless overwegen waar de 3 basisinstellingen intuitiever aan te passen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Sméagol op 21-12-2025 12:37 ]

Make lovecraft not warcraft.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Benjamin- schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:32:
[...]
Het mag ook gewoon minder he. Je haalt er nu zoveel bij dat nergens op slaat. Ik heb hier een duidelijke technische vraag, en meerdere komen hier met hoe ik mijn kind moet opvoeden, over digitale veiligheid, trainen van AI modellen, en nu aannames over hoe ik naar mijn kind kijk. Stop hier gewoon mee. Dit is niet mijn vraag, en je gaat nu echt naar het niveau van ongepast gedrag.

Verder moet je je eens verdiepen in een GoPro, want alles wat jij zegt geldt voor een GoPro, precies waarom ik het als voorbeeld aanhaalde. Ze hebben een focus stand, geen zoom, robuuste behuizing en je kan ook dingen kopen om eromheen te doen, zodat de lens zelf ook niet zal beschadigen. Want een GoPro is wel niet gemaakt voor kinderen, maar wel voor situaties waar kinderen zich constant in bevinden.

Niemand heeft het er hierover of mijn kind me iets kwalijks neemt, dat vul jijzelf in op basis van niets. Ik ben op zoek naar iets wat het niveau omhoog schroeft, zodat ik haar niet alleen iets geef waar ze nu lol van heeft, maar over 10 jaar, of 30 jaar op kan terugkijken, en kan zien wat zij al als klein meisje fotografeerde. Dat als ze die foto bekijkt niet alleen een waas van haar gezin ziet omdat ze de camera niet stevig kon stilhouden, en de sluitertijd te lang was om een scherpe foto te maken, maar dat ze onze mimieken kan zien.

Verder is het niet relevant wat jij of wie dan ook daarvan vindt, ik stel hier een technische vraag, en mij een beetje gaan vertellen hoe het zit met opvoeding, hoe ze er op terugkijken enz, is gewoon ongepast, en dit heb ik al eerder gezegd. Dus bij deze vraag ik je of dit te respecteren en mijn vraag inhoudelijk te beantwoorden op basis van mijn eerder aangegeven wensen, of hier niet meer te reageren.
Je kan ook iemand gewoon bedanken voor zijn goedbedoelde advies.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• koraks
  • Niet online
Een GoPro kan ook prima; ik heb vooral de m.i. redelijke technische eisen opgesomd in de wetenschap dat er meerdere mogelijkheden zijn om daar invulling aan te geven.

Dat mensen nadenken en reflecteren op de "vraag achter de vraag" kun je ze/ons moeilijk kwalijk nemen; het is ten eerste een forum, en ten tweede leert de ervaring dat dikwijls juist in de context en achtergrond achter de vraag de sleutel tot het meest bevredigende antwoord ligt. Ik merk dat je je dat nogal aantrekt, maar dat lijkt me niet nodig - ik lees in niets van de antwoorden kritiek op jouw opvoedkundige vaardigheden, maar behulpzame handwijzingen die je al dan niet ter harte kunt nemen. Of je er iets mee doet, is aan jou. En als je denkt "jemig, wat een geneuzel, dat maak ik zelf wel uit" - ook prima. Ik denk dat de overwegingen die ik en anderen op hebben gevoerd, heel redelijk zijn. Er zal allicht ook geen perfecte oplossing zijn. Het is aan jou om te bepalen wat het beste compromis is. En om niet teveel in de stress te schieten van wat jij denk dat anderen van de situatie vinden (waarin je overigens misschien wel net zo snel verkeerde veronderstellingen maakt als je anderen nu verwijt).

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Sméagol schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:34:
https://www.catawiki.com/...l-ixus-70-digitale-camera

Dat is degene die ik ergens 2008 ofzo gekocht heb, en zo af en toe nog steeds gebruik omdat het gewoon veel makkelijker is dan een telefoon.

Compact, kan tegen een klein stootje, geen dingen die uitsteken en dus los getrokken kunnen worden enzo, en de bediening is simpel. Je zet 'm aan met knop 1, dan maak je een foto met de grote ronde knop 2. Als ze er handiger in wordt kan ze leren hoe ze moet zoomen, dat ze de camera stil moet houden als ie moet focussen in minder ideale (licht) omstandigheden, en als ze nog ouder/ beter wordt kan ze met de beperkte instellingen aan de slag. Maar tegen de tijd dat ze snapt dat ze iets met instellingen wilt doen, zou ik een ouwe compacte mirrorless overwegen waar de 3 basisinstellingen intuitiever aan te passen zijn.
Daar zie ik wel een lens uitsteken, en maakt hem ook extra kwetsbaar mocht die vallen. Nu is voor de prijs dat niet zo heel boeiend, maar op deze leeftijd is vallen wel iets dat geregeld zal voorkomen. Ik wil ook dat ze nu echt kind mag zijn, en dus mogen dingen vallen.
Wat kepler dus deelde, geen uitschuivende lens, is dan een stuk aantrekkelijker.

Ik weet alleen niet hoe zich dit allemaal zou verhouden tot bijv een oudere GoPro, en helaas heeft nog niemand daarover gereageerd, maar ik kan me zo voorstellen dat mensen die dat soort camera's hebben, dit topic niet openen met de gedachte dat ze daar een bijdrage aan kunnen leveren. ;)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Wanneer je jezelf al helemaal hebt vastgebeten in de mogelijke aanschaf van een oudere GoPro, waarom heb je dit topic dan geopend?
Dat gezegd hebbende, er is een firma die inspeelt op jouw eisen en leuke camera's voor kleine kindjes maakt, namelijk deze.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• kepler
Kidywolf Kidycam Camera Junior | Bever https://share.google/H7MgCNUBCC4UL258g

Deze ziet er ook wel ideaal uit :D
Die kiimento ook.

Beide niet tegen gekomen in mijn zoektocht vorig jaar, ziet er uit als prima kinder cameras

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
kepler schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:40:
Kidywolf Kidycam Camera Junior | Bever https://share.google/H7MgCNUBCC4UL258g

Deze ziet er ook wel ideaal uit :D
Die kiimento ook.

Beide niet tegen gekomen in mijn zoektocht vorig jaar, ziet er uit als prima kinder cameras
Die had ik nog niet gevonden, dat die waterdicht is, is ook wel heel erg leuk. Zal wanneer ik thuis ben eens kijken of ik wat resultaten kan zien van die camera.

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:14
Niet echt een camera aanrader, maar mocht je er eentje vinden die ideaal is, maar toch niet stevig genoeg lijkt dan kan je altijd Sugru gebruiken.
Lijkt op speelklei dat je kneed in een vorm, 24h laat drogen en dan een rubberen textuur heeft. Ideaal om 'val bumpers' te maken op een camera voor een kind.

Hier iemand die exact dat heeft gedaan:
https://www.instructables...s-camera-made-with-sugru/

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk gezegd denk ik dat je het kunnen van je dochter schromelijk overschat. Dat zeg ik als vader van kinderen van 7, 5 en 1. Daarnaast heb zowel mijn vrouw als ik door ons werk bovengemiddelde kennis over hoe kinderen leren en wat ze op welke leeftijd kunnen.
Een gemiddeld kind van 3 beschikt nou eenmaal niet over de cognitieve vaardigheden om fatsoenlijk te kunnen fotograferen. Daar heb je aandacht, concentratie en planning voor nodig. Nog los van de technische kennis. Dat laatste kan je ze een heel klein beetje aanleren, maar hun hersenen zijn domweg nog niet in staat de juiste hoeveel concentratie en planning te genereren voor een goede foto (het lukt ze daardoor amper netjes op de foto te krijgen :+ ). Bedenk maar eens hoe je dochter reageert als je vraagt hoe het op de opvang was. Dan krijg je een extreem gefragmenteerd verhaal, waar je nauwelijks wijs uit wordt zonder de info die je al hebt én je haar relatief goed verstaat.

Terug naar fotograferen, ik hoop oprecht dat jullie samen een hobby vinden in het fotograferen, maar ik denk dat je uiteindelijk teleurgesteld raakt. Een betere camera dan de bovengenoemde kiddy cams gaat haar never nooit een betere fotograaf maken, omdat ze de cognitieve capaciteiten nog niet heeft. Ik probeer het bij mijn zoon van nu 7, hij is echt geen domme jongen, maar fotograferen lukt hem door die ontbrekende frontale cortex echt nog niet goed. Terwijl we elke vakantie (op zijn verzoek!) hebben geoefend. Hell, zelfs in de auto-stand lukt het hem om baggerfoto's te maken, gewoon omdat hij alle denkkracht nog niet kan processen.

We hebben ze nu met Sinterklaas die polaroid camera van de action gegeven. Daar maken ze nu met zijn drieën de leukste foto's mee en het resultaat rolt er meteen uit. Niet voor in een galerie, maar wel drie(!) kinderen die ongedwongen bezig zijn. En, heel belangrijk op deze leeftijd, meteen resultaat.

• kepler
br00ky schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:37:
Eerlijk gezegd denk ik dat je het kunnen van je dochter schromelijk overschat. Dat zeg ik als vader van kinderen van 7, 5 en 1. Daarnaast heb zowel mijn vrouw als ik door ons werk bovengemiddelde kennis over hoe kinderen leren en wat ze op welke leeftijd kunnen.
Een gemiddeld kind van 3 beschikt nou eenmaal niet over de cognitieve vaardigheden om fatsoenlijk te kunnen fotograferen. Daar heb je aandacht, concentratie en planning voor nodig. Nog los van de technische kennis. Dat laatste kan je ze een heel klein beetje aanleren, maar hun hersenen zijn domweg nog niet in staat de juiste hoeveel concentratie en planning te genereren voor een goede foto (het lukt ze daardoor amper netjes op de foto te krijgen :+ ). Bedenk maar eens hoe je dochter reageert als je vraagt hoe het op de opvang was. Dan krijg je een extreem gefragmenteerd verhaal, waar je nauwelijks wijs uit wordt zonder de info die je al hebt én je haar relatief goed verstaat.

Terug naar fotograferen, ik hoop oprecht dat jullie samen een hobby vinden in het fotograferen, maar ik denk dat je uiteindelijk teleurgesteld raakt. Een betere camera dan de bovengenoemde kiddy cams gaat haar never nooit een betere fotograaf maken, omdat ze de cognitieve capaciteiten nog niet heeft. Ik probeer het bij mijn zoon van nu 7, hij is echt geen domme jongen, maar fotograferen lukt hem door die ontbrekende frontale cortex echt nog niet goed. Terwijl we elke vakantie (op zijn verzoek!) hebben geoefend. Hell, zelfs in de auto-stand lukt het hem om baggerfoto's te maken, gewoon omdat hij alle denkkracht nog niet kan processen.

We hebben ze nu met Sinterklaas die polaroid camera van de action gegeven. Daar maken ze nu met zijn drieën de leukste foto's mee en het resultaat rolt er meteen uit. Niet voor in een galerie, maar wel drie(!) kinderen die ongedwongen bezig zijn. En, heel belangrijk op deze leeftijd, meteen resultaat.
Eh?

Onze kinderen van (toen) 3-5 konden echt prima fotos maken. Belangrijkste dan wel is dat het echt een point en shoot camera moet zijn die dus makkelijk goede fotos kan maken. Enige wat ze dan moeten doen is een leuk onderwerp vinden (das niet zo moeilijk op die leeftijd), een beetje richten en op het knopje drukken (das ook niet zo moeilijk op die leeftijd). Dan kunnen er prima, en vaak verrassende, fotos uitrollen. Lange na niet allemaal scherp of technisch in orde, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

We vinden het juist heel leuk om de vakantie via die fotos door hun ogen te bekijken. We hebben een paar albums thuis liggen met per kind fotos van de vakanties. Hele leuke foto, bv 20 fotos van een mier of een prullenbak of de wcs op de camping :')

Eigenlijk wat je in de laatste alinea zegt, maar dan zonder direct resultaat. Alhoewel ze de fotos wel terug kunnen kijken op het schermpje natuurlijk.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:30

br00ky

Moderator Harde Waren
kepler schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:18:
[...]

Eh?

Onze kinderen van (toen) 3-5 konden echt prima fotos maken. Belangrijkste dan wel is dat het echt een point en shoot camera moet zijn die dus makkelijk goede fotos kan maken. Enige wat ze dan moeten doen is een leuk onderwerp vinden (das niet zo moeilijk op die leeftijd), een beetje richten en op het knopje drukken (das ook niet zo moeilijk op die leeftijd). Dan kunnen er prima, en vaak verrassende, fotos uitrollen. Lange na niet allemaal scherp of technisch in orde, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
Dat is precies wat ik probeerde aan te geven, dus we bedoelen hetzelfde. Mijn benadering is mogelijk iets negatiever geweest :)

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien is het al benoemd. Maar ik zou gaan voor zo’n outdoor/waterproof/tough camera. Bijvoorbeeld de olympus tough series. In duurste geval 500 euro, maar je kan - gezien het doel - natuurlijk ook een oudere op de kop tikken op marktplaats.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Vtech heeft een reeks kidizoom camera's. Ze kunnen tegen een stootje, niet te duur en hebben nog wat extra features zoals stickers, stop motion en dat soort ongein. Daar hebben ze hier jarenlang plezier van gehad

• Jeroen_ke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:10
Ik zat met dezelfde zoektocht een paar jaar terug. Geen speelgoedcamera maar wel voldoende kindvriendelijk. Het is uiteindelijk een Nikon Coolpix S33 geworden. Prima camera voor het doel. Valbestendig, waterdicht (niet getest tot nu toe), en wat geinige filters. That's it.
En het mooiste, de afgelopen drie jaar zijn daar de meest bijzondere foto's uit gekomen. Foto's en filmpjes vanuit een perspectief dat je zelf vaak mist. Dus laat je niet afschrikken. Dit is echt een waardevol cadeau en voor vele jaren.

De coolpix serie heeft nog tig andere versies. Nieuw kopen is ingewikkeld denk ik. Tweedehands moet zeker lukken.
Succes!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oude smartphone, goeie case eromheen en gaan

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:41
Hier verschillende amazon kindercamera’s zien voorbijkomen. Zien er allemaal leuk uit, maar de kwaliteit van de foto’s zijn niet om aan te zien. Ondertussen schieten mijn zoontjes met een oude tweedehandse compact camera. In hun geval een Nikon coolpix van 2010 ofzo met twee simpele herlaadbare AA-batterijen in. Dus ook geen last van versleten Li-ion batterij. Gaat de camera stuk, koop ik weer voor max. 20 euro een nieuw exemplaar op een tweedehandse website. De kwaliteit van de foto’s is zoveel beter dan die goedkoper kindercamera’s.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Fwiw: ik spot gewoon kinderen in het wild met redelijk fatsoenlijke kit. En daarbij ook wel eens zeer jonge kinderen van de genoemde leeftijd met wat oudere dSLRs.

Werkt dat? Ik heb het een paar keer gevraagd aan de (altijd fotograferende) ouders en het antwoord is altijd volmondig ja.
Of dat bij jouw kind past kan je zelf beslissen. Het is iig niet ontzettend raar.

- knip -

Pagina: 1