• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:45

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Wij willen voor onze dochter een camera kopen, primair voor foto's, ze is nog jong, wordt binnenkort 4, en al is er zat aanbod qua kindercameras, is de kwaliteit om te huilen. Daarnaast ben ik geen fan dat ze met spelletjes komen, dat willen we juist niet.

Ik dacht dan ook, waarom een kindercamera kopen, als je ook bijv een oudere gopro kan kopen. Zijn gemaakt voor ruwer gebruik, zat keuze qua behuizing, maar ook omzelf te printen, zou dus zelf iets leuks kunnen printen, en dan heb je iets wat veel beter geschikt is voor dit doeleinde, en kan jaren mee.

Nu ben ik totaal niet bekend me dit soort type cameras, en welke (oudere) modellen dan interessant zijn om te bekijken. Een goedkopere camera in dit segment, of een tweedehands heeft de voorkeur, het hoeft immers niet neusje van de zalm te zijn. Hebben jullie suggesties? Ik heb geen enkele voorkeur voor merk oid, en grote maakt ook niet uit.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Hoeveel "kwaliteit" moet een camera voor een kind van 4 hebben?
Hoe is de fijne motoriek ontwikkelt? Kan ze de handen al stabiel genoeg houden om überhaupt iets herkenbaars op beeld te krijgen?

Ook niet onbelangrijk: heb je ook over (cyber)veiligheid na gedacht? Kinderen van 4 zijn nog niet in staat om te bepalen wat je wel en niet op de foto kan zetten. Voor je het weet slingeren er (digitaal/fysiek) allerlei foto's rond van zaken die je liever niet op foto wil hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:58:
Hoeveel "kwaliteit" moet een camera voor een kind van 4 hebben?
Hoe is de fijne motoriek ontwikkelt? Kan ze de handen al stabiel genoeg houden om überhaupt iets herkenbaars op beeld te krijgen?

Ook niet onbelangrijk: heb je ook over (cyber)veiligheid na gedacht? Kinderen van 4 zijn nog niet in staat om te bepalen wat je wel en niet op de foto kan zetten. Voor je het weet slingeren er (digitaal/fysiek) allerlei foto's rond van zaken die je liever niet op foto wil hebben.
Als ik kijk naar wat een beetje moderne smartphone tegenwoordig kan, vind ik dat prima kwaliteit. Veel van die kindercameras krijgen al niet iets fatsoenlijks als de omstandigheden niet ideaal zijn, en dat vind ik zonde.

Moeilijk om te zeggen hoe die fijne motoriek nu is, maar uiteraard helpen wij haar, en ontwikkelt zich dat snel. Daarnaast kan je natuurlijk ook bijvoorbeeld een klein statiefje eronder zetten voor extra stabiliteit enz.

Ik vind het vooral belangrijk dat het een positieve ervaring is. Niets mis mee als foto's mislukken, dat zal volop gebeuren, maar als het mislukking naar mislukking is, dan is het ook niet leuk.
Het lijkt me ook leuk om bijv een digitaal fotolijstje erbij te doen met haar uitgekozen foto's erop.

Waar zouden die foto's moeten rondslingeren? En wat voor foto's zouden dat moeten zijn?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Benjamin- schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:22:
Waar zouden die foto's moeten rondslingeren? En wat voor foto's zouden dat moeten zijn?
Mijn ervaring met kinderen met een camera is dat ze alles op de foto gaan zetten wat los en vast zit.
Voor je het weet heb je een complete fotorapportage van alle kostbaarheden, bijzonderheden en mensen in huis. Die stop je vervolgens in een cloud zodat je dochter dat op het fotolijstje kan zien, over een paar jaar wordt die cloud gebruikt met een leuk AI-tooltje en zitten opeens al je foto's in een AI-tool en heb je er geen grip meer op wat er met de foto's gebeurd. Het zal niet de eerste keer zeer zijn dat (per ongeluk) gedeelde foto's resulteren in een inbraak.

Misschien ver gezocht, maar bedenk je ook dat niemand het 20 jaar geleden voor mogelijk hield dat we nu met AI zulke realistische nepvideo's en -foto's kunnen maken op basis van echte foto's. Ik zou in elk geval erg voorzichtig zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Ik heb met Sinterklaas deze gekocht voor mijn dochter, die wel iets ouder is dan die van jou.

https://www.action.com/nl...ion-instant-print-camera/

Er kan ook een mini SD kaart in en dan kan je foto’s opslaan, maar je kan ze dus ook meteen printen. Die prints zijn van die hitteprints, dus niet superkwaliteit, maar de foto’s zelf zijn best goed. Er zitten wel ook ergens in het menu wel een paar spelletjes op (zoals Snake), en je kan er volgens mij ook muziek mee afspelen (als je muziek op het SD kaartje zet), maar dat is niet heel spannend.

Als alternatief zou je op Marktplaats kunnen zoeken naar een oude digitale point en shoot camera. Die zijn dan wel iets breekbaarder voor een klein kind en qua knopjes misschien nog iets te lastig voor een 4jarige…

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:31:
[...]

Mijn ervaring met kinderen met een camera is dat ze alles op de foto gaan zetten wat los en vast zit.
Voor je het weet heb je een complete fotorapportage van alle kostbaarheden, bijzonderheden en mensen in huis. Die stop je vervolgens in een cloud zodat je dochter dat op het fotolijstje kan zien, over een paar jaar wordt die cloud gebruikt met een leuk AI-tooltje en zitten opeens al je foto's in een AI-tool en heb je er geen grip meer op wat er met de foto's gebeurd. Het zal niet de eerste keer zeer zijn dat (per ongeluk) gedeelde foto's resulteren in een inbraak.

Misschien ver gezocht, maar bedenk je ook dat niemand het 20 jaar geleden voor mogelijk hield dat we nu met AI zulke realistische nepvideo's en -foto's kunnen maken op basis van echte foto's. Ik zou in elk geval erg voorzichtig zijn.
Ja, dit is erg vergezocht.

1. Ze is bijna 4, zij heeft nergens toegang toe
2. Ik bepaal waar foto's geplaatst worden
3. Wie zegt dat ik foto's in de cloud voor een fotolijstje zou gebruiken?
4. Wat heeft dit met een camera voor een kind te maken?
Keeper schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:38:
Ik heb met Sinterklaas deze gekocht voor mijn dochter, die wel iets ouder is dan die van jou.

https://www.action.com/nl...ion-instant-print-camera/

Er kan ook een mini SD kaart in en dan kan je foto’s opslaan, maar je kan ze dus ook meteen printen. Die prints zijn van die hitteprints, dus niet superkwaliteit, maar de foto’s zelf zijn best goed. Er zitten wel ook ergens in het menu wel een paar spelletjes op (zoals Snake), en je kan er volgens mij ook muziek mee afspelen (als je muziek op het SD kaartje zet), maar dat is niet heel spannend.

Als alternatief zou je op Marktplaats kunnen zoeken naar een oude digitale point en shoot camera. Die zijn dan wel iets breekbaarder voor een klein kind en qua knopjes misschien nog iets te lastig voor een 4jarige…
Ik heb die ook gezien. Ik weet dat het niet heel spannend is, maar op deze leeftijd zijn ze extra gevoelig voor dit soort dingen, en heb ik liever helemaal geen spelletjes, sta je in een dierentuin oid en dan moet je haar steeds corrigeren omdat ze een spelletje wilt gaan spelen. Mogelijk dat sommige hier dan zeggen dat je je kind beter moet opvoeden, maar we weten ook dat kinderen op die leeftijd hardleers zijn. Dingen als spelletjes/schermtijd beperken wij ook, dus dan wil ik dat de camera ook echt alleen voor foto's is. Erg jammer dat dit soort camera's je niet de mogelijkheid geven om het uit te zetten.

Oude compact heb ik ook gedacht, maar kwetsbaarheid is een ding, tevens ook teveel opties, daarom leek mij iets van een gopro beter.

Pagina: 1