koraks schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:22:
[...]
Ik begrijp de post van @
107mb hierboven anders, denk ik. Volgens mij zegt ie, vrij vertaald: koop een oude spiegelreflex, zet hem op standje groen/automaat, druk het ding in de hand van je 4-jarige en laat ze lekker rondrennen. Aan het eind van de rit steek je het kaartje in de laptop en ga je lekker met de kleine op schoot kijken hoe de kat/hond/cavia gefotografeerd is.
Lijkt me overigens helemaal geen gek idee.
[...]
De vraag die bij mij vooral rijst is wat de eisen van je kind zijn, en in hoeverre jouw interpretatie van die eisen daarvoor representatief is. Persoonlijk denk ik dat camera's gemaakt voor kinderen mogelijk ook voor jouw kind geschikt zijn. En ik heb grote twijfels of de nadruk die jij legt op de technische kwaliteit van de foto's net zo relevant is voor je dochter. Mijn vermoeden is dat ze, zoals de meeste kinderen, enthousiast kan worden van die magische herkenning van "dat is mijn flappie op het schermpje van papa en ik heb dat zonet gezien en nu zien we het samen!" En dat heeft echt heel weinig van doen met de technische kwaliteit van de foto.
De echt grote uitdaging (en die is niet te onderschatten) in deze context is om je als volwassene écht in te leven in de belevingswereld van je kind, zonder je te laten leiden door wat jíj met jouw volwassen blik en eigen voorkeuren/interesses belangrijk vindt. Een deel van de antwoorden die je hebt gekregen gaan uiteindelijk daarover, en dagen je mijns inziens terecht uit op precies dit punt.
Voor een kind van 8 zou ik dat geen gek idee geven, maar een kind die nog geen 4 is, die overal op wilt drukken, die dingen al snel zwaar vinden enz, zou ik toch echt geen spiegelreflex geven. Dus dat is niet wat ik eruit haalde, want ik kan me niet voorstellen dat ik een kind van die leeftijd een spiegelreflex zou geven.
Wat ik al zei, cameras voor kinderen worden volgestopt met spelletjes en andere ongein, daar zit ik niet op te wachten. Ik ben het eens dat het voor een kind al snel magisch is, tegelijkertijd zie ik geen reden om het niet magisch te maken, en ook nog foto's over te houden die ze later ook kan terugkijken, en echt kan zien waarom die zo magisch waren.
Ik weet dat ik als kind een weggooi camera mee kreeg op bijv schoolreisje, en dat was inderdaad magisch. Maar de teleurstelling was ook groot wanneer ze ontwikkelt waren en mislukt waren. Natuurlijk zal die nu veel minder snel voorkomen, en toch is beweging en licht nog steeds de grote vijand, en waar teleurstellingen er altijd zullen zijn, want ook met een kwaliteitscamera is er geen magische optie waardoor alle foto's zijn zoals je wilt, zie ik er wel waarde in dat dit effect beperkt wordt.
Maargoed, nu zijn we weer terug op het stukje wat men vindt wat ik aan mijn dochter zou moeten geven, en hoe ze ermee moet omgaan, ipv de vraag te beantwoorden die ik heb, namelijk wat zijn de opties binnen de kaders die ik aangeef.
Verder is het misschien wat bizar om te benoemen, maar ik ben vader en tevens ook jeugdzorgwerker, met alle respect naar de goede bedoelingen, maar ik kan prima keuze maken wat passend is voor mijn dochter. Mijn vraag is een technische, niet een opvoedkundige.
kepler schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:23:
Wij hebben voor onze reis onze kinderen (toen 4, 7 en 8 ) deze camera gekocht:
https://www.amazon.nl/dp/B0CYT1TF17
Hele simpele camera en ook voor onze 4-jarige prima te bedienen. Alleen is de kwaliteit niet het allerbeste natuurlijk en zeker met wat minder licht is het wel echt heel matig. En dan is de foto heel snel bewogen. Maar uiteindelijk had de jongste het door en hield hij hem langer stil.
Maar goed, voor een kind prima. Ik heb ook bewust al die kinder cameras overgeslagen, bij bijna allemaal zaten er ook spelletjes op of echt hele slechte kwaliteit...
Ik heb nog geen goede kinder camera gevonden voor een normale prijs.
Wat heel lang goed ging was een oude compact camera van vroeger (bijna 20 jaar oud denk ik). Maar die heeft bewegende lens dus is uiteindelijk kapot gegaan... En via marktplaats zijn dit soort cameras nog behoorlijk prijzig.
Ik was even huiverig, maar ik zie dat de 'zoomringen' nep zijn, en er niets uitschuift, dat zou nu nog vragen zijn om problemen.
Ik zal hier eens naar kijken, want dit is redelijk passend in wat ik zoek. Kwaliteit blijft altijd een ding, maar zoals je zegt, de kwaliteit van kindercamera's is gewoon te slecht naar mijn mening. Het is niet dat ze niet leuk zijn, maar ik zou het wel echt superleuk vinden als er een kwaliteit uitkomt dat ook 10 jaar later nog leuk is om naar te kijken, dat ze geschikt zijn voor een lijstje of om af te drukken op 10x15.
Zowel ik en mijn vriendin hebben ook best veel met fotografie, we doen er beiden niets serieus meer mee, maar ik ben er best druk mee bezig geweest vroeger, en zij heeft zelfs de opleiding journalistiek gedaan. Een dagje uit kijken we niet door de lens van een camera (nemen we niet eens mee, dat gaat allemaal via telefoons die bekend staan voor goede fotokwaliteit), maar we vinden het wel belangrijk om die momenten vast te leggen en ieder jaar wordt er een fotoboek gemaakt met de leukste foto's. Dus mijn dochters interesse in foto's is daarom ook wel wat meer geprikkeld.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900