Thuisbatterij > 25kwh zelf aankopen en installeren: tips aub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-12 20:06
Beste,

We denken eraan om zelf een thuisbatterij aan te kopen en te installeren. Ik ben zelf elektricien dus dit moet volgens mij wel lukken. Ik zal eens heel kort de situatie schetsen:
  • we wonen in België
  • we hebben een dynamisch energiecontract bij Frank Energy
  • een pv installatie van 19800VAp op de loods die zicht 20 m achter onze woning bevind
  • een solax niet hybride omvormer van 3fasen 10kW die zich ook in de loods bevind
  • de digitale teller bevindt zich in de woning, zowel in de woning als in de loods is er netwerk (internet) aanwezig zowel bekabeld als wifi (AP's)
  • als de thuisbatterij er effectief komt dan zou deze ook in de loods moeten komen, aangezien er daar nog (veel) plaats is
  • we hebben een warmtepomp en inductiekookvuur, dus alles gebeurd elektrisch bij ons
En nu de vragen:
  1. Welke thuisbatterij kopen we het beste aan? Zo goedkoop mogelijk want anders is een thuisbatterij niet interessant volgens mij. Is bvb alixexpress een optie? Voor 3000eu heb je al een 50kwh batterij incl verzending
  2. Op het moment dat de zon schijnt en er injectie is, moet de batterij opgeladen worden. Kunnen we voor de monitoring de P1 meter van homewizzard gebruiken? of voorzie ik beter een nieuwe meting?
  3. welke omvormer koop ik het best aan? hoe sneller hij kan (on)laden, hoe beter. Ik heb de systemen van Victron Energy al eens bekeken. Is dit een goed merk? Zoja, welk type neem ik het beste?
  4. Graag kunnen we alles moniteren via smartphone (ios), kunnen we de thuisbatterij integreren in HomeWizzard?
Alvast bedankt en zeer benieuwd naar jullie antwoorden!
Peter

Alle reacties

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:23
Zou persoonlijk voor Pylontech gaan als je kant-en-klare batterijen wilt of eventueel zelf samenstellen door cellen bij Nkon te kopen en in behuizing te plaatsen met BMS (is hier ergens een draadje die dat beschrijft). Hangt er wat vanaf hoeveel zin je hebt in alles uitzoeken of niet. Aliexpress zou ik persoonlijk niet doen (kwestie van invoerrechten, garantie, kwaliteit, etc).

[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 20-12-2025 08:45 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:13
België heeft strenge regels over thuisaccu's (Arei) zoek dat eerst goed uit voordat je besteld.
Op het "Victron-Community" App is daarvan een uitgebreid topic, zoekterm: "DIY 3 phase ESS installation in Belgium- Do's and dont's to get legalized (Arei)? "

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/