PC bevriest bij online na enkele minuten. Offline werkt goed

Pagina: 1
Acties:

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-01 14:06
Heb een pc waar ik al jaren prima zonder enig probleem mee werk, echter sinds vandaag bevriest de pc na enkele minuten na het opstarten. Als ik echter offline opstart door de UTP Cat kabel los te koppelen heb ik negens last van. Daarna geprobeerd of het met wifi ook problemen geeft en ook hier bevriest de pc. Kan enkel afsluiten door de PC aan/uit knop, enkele seconden in te houden. Dus offline werkt het prima, maar online, na een minuut of 5, bevriest mijn systeem steeds weer (muis, toetsenbord doen dan niets meer).
Het kan zijn dat ik wellicht iets heb verwijderd, ik weet het niet. Systeemherstel heb ik niet ingesteld dus kan niet terug gaan naar een herstelpunt.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:28

Jorissie87

No diggity

Is het zodra je PC verbonden is met het netwerk (internet) of wanneer je daadwerkelijk iets online gaat doen? Ik zou ff beginnen met controleren welke apps er in de achtergrond opstarten (Taakbeheer->Opstart-apps) en via die weg controleren of er niet een app is die iets via internet probeert te doen en vervolgens de boel laat crashen. Check ook ff wat er gebeurt als je in Safe-Mode opstart.

Hoogstwaarschijnlijk is het een softwarematig probleem. Als het tot gisteren nog niet was dan is er iets in je configuratie verandert in de tussentijd. Heb je in de tussentijd iets nieuws geinstalleerd of een app geupdate? Zo ja: voer een systeem herstel uit vanaf een punt dat het nog wel goed werkte (eergisteren?)

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• CalvinStengs
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:02:
Is het zodra je PC verbonden is met het netwerk (internet) of wanneer je daadwerkelijk iets online gaat doen? Ik zou ff beginnen met controleren welke apps er in de achtergrond opstarten (Taakbeheer->Opstart-apps) en via die weg controleren of er niet een app is die iets via internet probeert te doen en vervolgens de boel laat crashen. Check ook ff wat er gebeurt als je in Safe-Mode opstart.

Hoogstwaarschijnlijk is het een softwarematig probleem. Als het tot gisteren nog niet was dan is er iets in je configuratie verandert in de tussentijd. Heb je in de tussentijd iets nieuws geinstalleerd of een app geupdate? Zo ja: voer een systeem herstel uit vanaf een punt dat het nog wel goed werkte (eergisteren?)
Ik ben wel sinds woensdag een andere provider (voorheen ziggo en nu kpn/online.nl glasvezel), maar dat zal hier niets mee te maken hebben?
Als ik mijn pc opstart is het steeds na een minuut of 5 als het verbonden is met het net. Ook als ik niets online doe (bijv. op het net surf). Maar als ik offline opstart (met de UTP kabel eruit) dan is er niets aan de hand en kan ik gewoon met mijn software online werken zonder dat het systeem bevriest. Systeem herstel gaat bij mij niet werken omdat ik dat niet heb ingesteld.Mogelijk dat ik toch iets heb verwijderd. Ik weet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 00:24 ]

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

CalvinStengs schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:14:
[...]

Ik ben wel sinds woensdag een andere provider (voorheen ziggo en nu kpn/online.nl glasvezel), maar dat zal hier niets mee te maken hebben?
Als ik mijn pc opstart is het steeds na een minuut of 5. Ook als ik niets doe online (bijv. op het net surf), maar als ik opstart (met de UTP kabel eruit) dan is er niets aan de hand. Systeem herstel gaat bij mij niet werken omdat ik dat niet heb ingesteld.Mogelijk dat ik toch iets heb verwijderd. Ik weet het niet.
Nogmaals, start je PC eens in safemode in. Dan opent hij alleen windows en geen andere apps. Als het dan wel werkt is er ergens een app die roet in het eten gooit. Als hij in safemode ook crasht dan kan het nog steeds softwarematig zijn maar heb je een ander probleem. Als het in safemode wel werkt kun je systeemherstel proberen, voor zover ik weet kan je dat niet van je PC afgooien. Typ "RSTRUI" in je zoekbalk, dan zou het gewoon moeten prompten.

Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het aan je internetverbinding zelf ligt. Die geeft toegang of niet maar heeft niet de mogelijkheid je pc te crashen. Als je het toch wil controleren moet je met een ander device (laptop?) verbinding maken met hetzelfde netwerk, liefst via dezelfde UTP kabel om echt alles uit te sluiten. Mocht dat om wat voor reden echt de oorzaak zijn dan zou ik je router ff restarten en als dat niet werkt factory-resetten.

Echter ik zou mn geld inzetten op een van de volgende oorzaken:
- Netwerkdriver corrupt
- Antivirus of firewall die gek doet
- Beschadigde windowsbestanden
- Een verkeerde app of virus/mallware dat van alles uitspookt zodra het toegang heeft tot internet

Je krijgt neem ik aan geen bluescreen met foutcode?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• CalvinStengs
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:26:
[...]

Nogmaals, start je PC eens in safemode in. Dan opent hij alleen windows en geen andere apps. Als het dan wel werkt is er ergens een app die roet in het eten gooit. Als hij in safemode ook crasht dan kan het nog steeds softwarematig zijn maar heb je een ander probleem. Als het in safemode wel werkt kun je systeemherstel proberen, voor zover ik weet kan je dat niet van je PC afgooien. Typ "RSTRUI" in je zoekbalk, dan zou het gewoon moeten prompten.

Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het aan je internetverbinding zelf ligt. Die geeft toegang of niet maar heeft niet de mogelijkheid je pc te crashen. Als je het toch wil controleren moet je met een ander device (laptop?) verbinding maken met hetzelfde netwerk, liefst via dezelfde UTP kabel om echt alles uit te sluiten. Mocht dat om wat voor reden echt de oorzaak zijn dan zou ik je router ff restarten en als dat niet werkt factory-resetten.

Echter ik zou mn geld inzetten op een van de volgende oorzaken:
- Netwerkdriver corrupt
- Antivirus of firewall die gek doet
- Beschadigde windowsbestanden
- Een verkeerde app of virus/mallware dat van alles uitspookt zodra het toegang heeft tot internet

Je krijgt neem ik aan geen bluescreen met foutcode?
Veilige modus met netwerk inschakelen geeft i.d.d geen problemen en bevriest mijn systeem niet.
Systeemherstel gaat niet werken want dat is uitgeschakeld :'(
nee, krijg geen bluescreen met foutcode.

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Ga dan ff naar taakbeheer en kijk bij het tabje Opstart-apps welke apps er automatisch geboot worden bij het opstarten van windows. Grote kans dat daar iets tussenstaat wat op de achtergrond gaat draaien en de boel crasht. Schakel ff alles uit want nu ingeschakeld is en controleer of het dan nog steeds fout gaat.
Indien Nee: Dan is een van die apps de oorzaak, ga met trial en error e.e.a. weer inschakelen en kijk wanneer het fout gaat
Indien Ja: Er is een ander proces/driver die de oorzaak is. Herinstalleer je drivers (o.a. je chipset) en denk nog eens goed na over wat er sinds gisteren (toen het nog wel werkte) allemaal anders is.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:07

Bad Brains

<(0.o)>

Je zegt PC, moeten wij dan raden wat je thuis hebt?
Als je vragen hebt moet je eerst de nodige info geven waar mensen iets mee kunnen, anders staan we hier allemaal te gissen wat er mis is met je Windows 10 PC die Ubuntu op een Mac draait.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• CalvinStengs
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:03:
Ga dan ff naar taakbeheer en kijk bij het tabje Opstart-apps welke apps er automatisch geboot worden bij het opstarten van windows. Grote kans dat daar iets tussenstaat wat op de achtergrond gaat draaien en de boel crasht. Schakel ff alles uit want nu ingeschakeld is en controleer of het dan nog steeds fout gaat.
Indien Nee: Dan is een van die apps de oorzaak, ga met trial en error e.e.a. weer inschakelen en kijk wanneer het fout gaat
Indien Ja: Er is een ander proces/driver die de oorzaak is. Herinstalleer je drivers (o.a. je chipset) en denk nog eens goed na over wat er sinds gisteren (toen het nog wel werkte) allemaal anders is.
- Heb alles wat ingeschakeld was bij het tabje Opstart-apps, uitgeschakeld. Helaas gaat het nog steeds fout.
Dus die apps kunnen we uitsluiten dat daar het probleem ligt.
- Wat heb ik gisteren verwijderd; in mijn downloadmap stond een part5 bestand (waarschijnlijk van een incomplete download) die heb ik verwijderd en tijdelijke temp files in de telegram desktop map wat ik wel meer doe. Verder kan ik me niet herinneren of ik iets geks heb verwijderd. Ik heb wel een paar dagen hiervoor mijn pc even aan mijn tv aangesloten.

- NordVPN maar even verwijderd, mocht die de problemen hebben veroorzaakt maar dat heeft ook niet geholpen.
Zojuist bij apparaatbeheer onder netwerkadapters de drivers verwijderd/herinstalleert, maar ook dat bracht nog geen uitkomst. Stond overigens ook WireGuard bij die zich niet heeft laten herinstalleren maar dat zal wel met NordVPN verbonden zijn en terug komt als ik deze software weer opnieuw installeer?
Maar helaas heeft alles nog geen uitkomst gebracht.

[ Voor 21% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 03:51 ]

• CalvinStengs
Bad Brains schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:03:
Je zegt PC, moeten wij dan raden wat je thuis hebt?
Als je vragen hebt moet je eerst de nodige info geven waar mensen iets mee kunnen, anders staan we hier allemaal te gissen wat er mis is met je Windows 10 PC die Ubuntu op een Mac draait.
Het gaat hier om het type Medion AKOYA P5370 D (MD 8867) met MSM nummer 10019368

• CalvinStengs
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:03:
Indien Ja: Er is een ander proces/driver die de oorzaak is. Herinstalleer je drivers (o.a. je chipset)
Onder apparaatbeheer vind ik die chipset niet? Daar is het gewoon apparaat verwijderen en herstarten zodat windows het opnieuw installeert, maar hoe doe je dit met die drivers en waar vind ik die?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zegt dat je van provider veranderd bent en dat het issue sinds die tijd speelt. Ik zou dan eerst eens naar de netwerkinstellingen gaan kijken en deze vervolgens helemaal resetten middels onderstaande commando's in Powershell.
  • netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • netsh winhttp reset proxy
  • Clear-DnsClientCache
En daarna een herstart (aanname is dat je géén fixed IP adres gebruikt, anders ook dat even naar DHCP zetten).

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 20-12-2025 10:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CalvinStengs
Will_M schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:15:
Je zegt dat je van provider veranderd bent en dat het issue sinds die tijd speelt. Ik zou dan eerst eens naar de netwerkinstellingen gaan kijken en deze vervolgens helemaal resetten middels onderstaande commando's in Powershell.
  • netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • Clear-DnsClientCache
En daarna een herstart (aanname is dat je géén fixed IP adres gebruikt, anders ook dat even naar DHCP zetten).
kun je die commando's in powershell achter elkaar intypen middels een komma of punt, of onder elkaar? Dus feitelijk copy en past zoals jij opgeeft en moet je dit als administrator uitvoeren :?

[ Voor 28% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 11:18 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kan uiteraard ook met dat wat je zelf eerder aangaf (en nu inmiddels weer verwijderd hebt) d:)b

Commando's geeft je het best in ná elkaar (zonder die bullets welke er voor staan) waarbij je Powershell als 'administrator' uitvoert.

Er lopen meerdere wegen naar Rome... :+ Als je maar eindigt met een setje netwerkinstellingen waarbij alles op 'Automatisch' staat, incl. de DNS servers.

[ Voor 73% gewijzigd door Will_M op 20-12-2025 13:37 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CalvinStengs
Will_M schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:15:
  • netsh int ip reset
  • netsh winsock reset
  • Clear-DnsClientCache
Helaas ook dit werkt niet. :(

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:43
Kunnen het Windows updates zijn? Dat die op de achtergrond aanspringen zodra er internet verbinding is?

• CalvinStengs
Philip Ross schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:22:
Kunnen het Windows updates zijn? Dat die op de achtergrond aanspringen zodra er internet verbinding is?
Nee, alles is up to date.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Misschien toch apparaat driver updates die op de achtergrond uigevoerd worden?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Je kan ook nog eens dingen proberen zoals:
Verbinden met het KPN gastnetwerk via wifi/lan.
Wat adapteropties uitzetten zoals ipv6/QoS/bestandsdeling etc.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:24
CalvinStengs schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:33:
[...]

Het gaat hier om het type Medion AKOYA P5370 D (MD 8867) met MSM nummer 10019368
Haswell-R dus. Welk OS gebruik je? Windows 10 is niet meer veilig te gebruiken en Windows 11 ondersteunt dat platform officieel niet.

• CalvinStengs
Uszka schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:11:
[...]

Haswell-R dus. Welk OS gebruik je? Windows 10 is niet meer veilig te gebruiken en Windows 11 ondersteunt dat platform officieel niet.
Jawel, windows 10 krijgt nog een jaar lang securityupdates met als enige voorwaarde een Microsoft-account wat ik heb om er nog een jaartje gebruik van te kunnen maken van het ESU programma.

[ Voor 8% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 19:52 ]

• CalvinStengs
Wellicht toch de chipset-driver? Hoe moet ik deze herinstalleren en waar vind ik deze voor mijn Medion ?

• CalvinStengs
Het lijkt erop, nu mijn pc al twee uur online is zonder in de veilige modus te zitten dat het probleem is opgelost.
Het laatste wat ik heb gedaan is gebruik gemaakt van het hulpprogramma Systeembestandscontrole om ontbrekende of beschadigde systeembestanden in Windows op te lossen.

• CalvinStengs
Om gek van te worden.. ik dacht probleem is opgelost, en dat was het ook voor 2 dagen, niets aan het handje.
Vanmorgen deed ik mijn Samsung S om foto's op mijn pc binnen te halen verbinden met USB op de PC en toen bevriesde het systeem. Nu heb ik weer het zelfde probleem dat zodra ik heb opgestart na een minuut of 5 alles bevriest :( :(

• CalvinStengs
:'(

[ Voor 99% gewijzigd door CalvinStengs op 23-12-2025 09:46 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:19
Kun je eens de specs van je PC delen met ons?
We doelen echt op een lijst als onderstaande:

CPU
RAM
Moederbord
PSU
GPU
SSD/HDD
Koeler

Vooral het moederbord is een belangrijke, dan kunnen we zien welke netwerkkaart hierin zit en aan de hand daarvan de versie van de firmware van deze checken.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• CalvinStengs
KilleBladhark schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:49:
Kun je eens de specs van je PC delen met ons?
We doelen echt op een lijst als onderstaande:

CPU
RAM
Moederbord
PSU
GPU
SSD/HDD
Koeler

Vooral het moederbord is een belangrijke, dan kunnen we zien welke netwerkkaart hierin zit en aan de hand daarvan de versie van de firmware van deze checken.
Oke, de gegevens zoek ik even bij elkaar.
Heb wel ondekt dat als ik de pc opstart en deze, na automatisch zich online te hebben aangemeld, alles heeft geladen meteen binnen de 4 minuten van het opstarten de UTP kabel eruit trek en even een bakje koffie pak, de UTP kabel daarna weer bevestig er geen bevriezing komt (ik sla dat tijdpunt van bevriezing namelijk dan over). Cruciaal is dus de 4e minuut dat ik die even online oversla. Hiermee is dus niet het probleem verholpen maar ik kan zo wel even verder.
Ik zit nu ook zo op Tweakers zonder in de veilige modus te moeten gaan.
We hebben hier hoop ik toch geen geval van een hacker die mijn systeem is binnen gedrongen?
Systeem logboeken van tijdstip van bevriezing heb ik ook voor degene die er wijs uit kan.

[ Voor 8% gewijzigd door CalvinStengs op 23-12-2025 10:18 ]

• CalvinStengs
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gcgGhG0d/pc-bevriesing.jpgembed code kopiëren afbeelding

[ Voor 255% gewijzigd door CalvinStengs op 24-12-2025 10:36 ]

• CalvinStengs
Conflict geeft dus steeds na het opstarten bij het automatisch aanmelden online. UTP Kabeltje er dan meteen uit, even minuutje wachten en er weer in pluggen kan je gewoon online door computeren. Zit 'm dus in het laadproces.

[ Voor 128% gewijzigd door CalvinStengs op 24-12-2025 11:00 ]

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 12:06

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je zou eens ProcessExplorer erbij kunnen pakken en WireShark, en dan eens kijken of je een proces of verbinding met de daarbij behorende executable kunt vinden die de boel plattrekt.
Waarschijnlijk zie je met WireShark ook op het moment dat er geen UTP kabel in zit een heleboel request naar buiten gaan, waar dan geen antwoord op komt.
Als je dat kunt uitvlooien, dan heb je wellicht meer een idee wat er aan de hand is.
De vraag is of dit de moeite loont.
Je kunt ook gewoon de kogel happen en een nieuwe install doen. Is wel een kanon voor een mug, maar toch, soms zit er niets anders op.
Ik ozu in ieder geval alvast gevoelige data van jezelf van de machine halen en in een backup plaatsen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• CalvinStengs
Mogelijk is het probleem ontstaan doordat ik van kabel naar glasvezel ben overgegaan. KPN monteur kon geen glasvezelaansluitpunt ontdekken in het huis waar ik een aantal jaar woon. Terwijl de nieuwe provider aangaf dat die er wel moest liggen. Doordat de overgang van de internetproviders niet gladjes verliep (moesten vanaf de trottoir door de tuin een zogenaamde 'raket' schieten om de glasvezel in de woning te leggen en dat heeft even op zich laten wachten) heb ik 1,5 week tussen wal en schip gezeten. Ontdekte toen dat mijn tvbox (multimedia speler) een open wifi 'questnetwerk' oppakte waarmee ik die dagen nog tv kon kijken. Waarmee ik dacht ook mijn pc dan even aan dat questnetwerk te kunnen aansluiten maar hoewel die het wifi signaal ook oppakte kon ik daarmee niet online op en heb deze toen maar afgesloten.
Nu zit ik al even bij de nieuwe glasvezel provider, mijn tweede desktop heeft nergens problemen mee maar deze desktop bevriest dus nadat het zich een paar minuutjes online heeft verbonden.
Mogelijk dat het daar is ontstaan, maar wellicht ligt de oorzaak wel elders.

[ Voor 15% gewijzigd door CalvinStengs op 24-12-2025 11:08 ]

• CalvinStengs
ElCondor schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:51:
Je zou eens ProcessExplorer erbij kunnen pakken en WireShark, en dan eens kijken of je een proces of verbinding met de daarbij behorende executable kunt vinden die de boel plattrekt.
Waarschijnlijk zie je met WireShark ook op het moment dat er geen UTP kabel in zit een heleboel request naar buiten gaan, waar dan geen antwoord op komt.
Als je dat kunt uitvlooien, dan heb je wellicht meer een idee wat er aan de hand is.
Zou je iets hebben aan de systeemlogboeken die tijdspunten vast legt.
Ik heb er na gekeken maar dan moet je echt verstand van de materie hebben wil je daar uit komen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-01 12:06

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

CalvinStengs schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:12:
[...]

Zou je iets hebben aan de systeemlogboeken die tijdspunten vast legt.
Ik heb er na gekeken maar dan moet je echt verstand van de materie hebben wil je daar uit komen.
Als je echt errors ziet rond die tijd, dan wellicht, maar het heeft geen zin om 1000 events hier te posten in de hoop dat daar iets tussen zit.
Wat ik al aangeef, ProcessExplorer (even Googelen) kan je al een eind verder helpen. Is een soort van TaskManager op steroieden. Sorteren op CPU load en dan kijken welk proces er bovenaan in de lijst komt te staan.
Als het echt een verbinding is met een site op het internet, dan is WireShark ook nog wel handig, maar wel lastiger te gebruiken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:50

Internet Janny

He does it for free

Gebeurt dit ook met een Linux live usb?

Zero compensation

Pagina: 1