PC bevriest bij online na enkele minuten. Offline werkt goed

Pagina: 1
Acties:

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Heb een pc waar ik al jaren prima zonder enig probleem mee werk, echter sinds vandaag bevriest de pc na enkele minuten na het opstarten. Als ik echter offline opstart door de UTP Cat kabel los te koppelen heb ik negens last van. Daarna geprobeerd of het met wifi ook problemen geeft en ook hier bevriest de pc. Kan enkel afsluiten door de PC aan/uit knop, enkele seconden in te houden. Dus offline werkt het prima, maar online, na een minuut of 5, bevriest mijn systeem steeds weer (muis, toetsenbord doen dan niets meer).
Het kan zijn dat ik wellicht iets heb verwijderd, ik weet het niet. Systeemherstel heb ik niet ingesteld dus kan niet terug gaan naar een herstelpunt.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:35

Jorissie87

No diggity

Is het zodra je PC verbonden is met het netwerk (internet) of wanneer je daadwerkelijk iets online gaat doen? Ik zou ff beginnen met controleren welke apps er in de achtergrond opstarten (Taakbeheer->Opstart-apps) en via die weg controleren of er niet een app is die iets via internet probeert te doen en vervolgens de boel laat crashen. Check ook ff wat er gebeurt als je in Safe-Mode opstart.

Hoogstwaarschijnlijk is het een softwarematig probleem. Als het tot gisteren nog niet was dan is er iets in je configuratie verandert in de tussentijd. Heb je in de tussentijd iets nieuws geinstalleerd of een app geupdate? Zo ja: voer een systeem herstel uit vanaf een punt dat het nog wel goed werkte (eergisteren?)

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• CalvinStengs
  • Nu online
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:02:
Is het zodra je PC verbonden is met het netwerk (internet) of wanneer je daadwerkelijk iets online gaat doen? Ik zou ff beginnen met controleren welke apps er in de achtergrond opstarten (Taakbeheer->Opstart-apps) en via die weg controleren of er niet een app is die iets via internet probeert te doen en vervolgens de boel laat crashen. Check ook ff wat er gebeurt als je in Safe-Mode opstart.

Hoogstwaarschijnlijk is het een softwarematig probleem. Als het tot gisteren nog niet was dan is er iets in je configuratie verandert in de tussentijd. Heb je in de tussentijd iets nieuws geinstalleerd of een app geupdate? Zo ja: voer een systeem herstel uit vanaf een punt dat het nog wel goed werkte (eergisteren?)
Ik ben wel sinds woensdag een andere provider (voorheen ziggo en nu kpn/online.nl glasvezel), maar dat zal hier niets mee te maken hebben?
Als ik mijn pc opstart is het steeds na een minuut of 5 als het verbonden is met het net. Ook als ik niets online doe (bijv. op het net surf). Maar als ik offline opstart (met de UTP kabel eruit) dan is er niets aan de hand en kan ik gewoon met mijn software online werken zonder dat het systeem bevriest. Systeem herstel gaat bij mij niet werken omdat ik dat niet heb ingesteld.Mogelijk dat ik toch iets heb verwijderd. Ik weet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 00:24 ]

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

CalvinStengs schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:14:
[...]

Ik ben wel sinds woensdag een andere provider (voorheen ziggo en nu kpn/online.nl glasvezel), maar dat zal hier niets mee te maken hebben?
Als ik mijn pc opstart is het steeds na een minuut of 5. Ook als ik niets doe online (bijv. op het net surf), maar als ik opstart (met de UTP kabel eruit) dan is er niets aan de hand. Systeem herstel gaat bij mij niet werken omdat ik dat niet heb ingesteld.Mogelijk dat ik toch iets heb verwijderd. Ik weet het niet.
Nogmaals, start je PC eens in safemode in. Dan opent hij alleen windows en geen andere apps. Als het dan wel werkt is er ergens een app die roet in het eten gooit. Als hij in safemode ook crasht dan kan het nog steeds softwarematig zijn maar heb je een ander probleem. Als het in safemode wel werkt kun je systeemherstel proberen, voor zover ik weet kan je dat niet van je PC afgooien. Typ "RSTRUI" in je zoekbalk, dan zou het gewoon moeten prompten.

Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het aan je internetverbinding zelf ligt. Die geeft toegang of niet maar heeft niet de mogelijkheid je pc te crashen. Als je het toch wil controleren moet je met een ander device (laptop?) verbinding maken met hetzelfde netwerk, liefst via dezelfde UTP kabel om echt alles uit te sluiten. Mocht dat om wat voor reden echt de oorzaak zijn dan zou ik je router ff restarten en als dat niet werkt factory-resetten.

Echter ik zou mn geld inzetten op een van de volgende oorzaken:
- Netwerkdriver corrupt
- Antivirus of firewall die gek doet
- Beschadigde windowsbestanden
- Een verkeerde app of virus/mallware dat van alles uitspookt zodra het toegang heeft tot internet

Je krijgt neem ik aan geen bluescreen met foutcode?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• CalvinStengs
  • Nu online
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:26:
[...]

Nogmaals, start je PC eens in safemode in. Dan opent hij alleen windows en geen andere apps. Als het dan wel werkt is er ergens een app die roet in het eten gooit. Als hij in safemode ook crasht dan kan het nog steeds softwarematig zijn maar heb je een ander probleem. Als het in safemode wel werkt kun je systeemherstel proberen, voor zover ik weet kan je dat niet van je PC afgooien. Typ "RSTRUI" in je zoekbalk, dan zou het gewoon moeten prompten.

Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat het aan je internetverbinding zelf ligt. Die geeft toegang of niet maar heeft niet de mogelijkheid je pc te crashen. Als je het toch wil controleren moet je met een ander device (laptop?) verbinding maken met hetzelfde netwerk, liefst via dezelfde UTP kabel om echt alles uit te sluiten. Mocht dat om wat voor reden echt de oorzaak zijn dan zou ik je router ff restarten en als dat niet werkt factory-resetten.

Echter ik zou mn geld inzetten op een van de volgende oorzaken:
- Netwerkdriver corrupt
- Antivirus of firewall die gek doet
- Beschadigde windowsbestanden
- Een verkeerde app of virus/mallware dat van alles uitspookt zodra het toegang heeft tot internet

Je krijgt neem ik aan geen bluescreen met foutcode?
Veilige modus met netwerk inschakelen geeft i.d.d geen problemen en bevriest mijn systeem niet.
Systeemherstel gaat niet werken want dat is uitgeschakeld :'(
nee, krijg geen bluescreen met foutcode.

• Jorissie87

Jorissie87

No diggity

Ga dan ff naar taakbeheer en kijk bij het tabje Opstart-apps welke apps er automatisch geboot worden bij het opstarten van windows. Grote kans dat daar iets tussenstaat wat op de achtergrond gaat draaien en de boel crasht. Schakel ff alles uit want nu ingeschakeld is en controleer of het dan nog steeds fout gaat.
Indien Nee: Dan is een van die apps de oorzaak, ga met trial en error e.e.a. weer inschakelen en kijk wanneer het fout gaat
Indien Ja: Er is een ander proces/driver die de oorzaak is. Herinstalleer je drivers (o.a. je chipset) en denk nog eens goed na over wat er sinds gisteren (toen het nog wel werkte) allemaal anders is.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:41
Je zegt PC, moeten wij dan raden wat je thuis hebt?
Als je vragen hebt moet je eerst de nodige info geven waar mensen iets mee kunnen, anders staan we hier allemaal te gissen wat er mis is met je Windows 10 PC die Ubuntu op een Mac draait.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• CalvinStengs
  • Nu online
Jorissie87 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:03:
Ga dan ff naar taakbeheer en kijk bij het tabje Opstart-apps welke apps er automatisch geboot worden bij het opstarten van windows. Grote kans dat daar iets tussenstaat wat op de achtergrond gaat draaien en de boel crasht. Schakel ff alles uit want nu ingeschakeld is en controleer of het dan nog steeds fout gaat.
Indien Nee: Dan is een van die apps de oorzaak, ga met trial en error e.e.a. weer inschakelen en kijk wanneer het fout gaat
Indien Ja: Er is een ander proces/driver die de oorzaak is. Herinstalleer je drivers (o.a. je chipset) en denk nog eens goed na over wat er sinds gisteren (toen het nog wel werkte) allemaal anders is.
- Heb alles wat ingeschakeld was bij het tabje Opstart-apps, uitgeschakeld. Helaas gaat het nog steeds fout.
Dus die apps kunnen we uitsluiten dat daar het probleem ligt.
- Wat heb ik gisteren verwijderd; in mijn downloadmap stond een part5 bestand (waarschijnlijk van een incomplete download) die heb ik verwijderd en tijdelijke temp files in de telegram desktop map wat ik wel meer doe. Verder kan ik me niet herinneren of ik iets geks heb verwijderd. Ik heb wel een paar dagen hiervoor mijn pc even aan mijn tv aangesloten.

- NordVPN maar even verwijderd, mocht die de problemen hebben veroorzaakt maar dat heeft ook niet geholpen.
Zojuist bij apparaatbeheer onder netwerkadapters de drivers verwijderd/herinstalleert, maar ook dat bracht nog geen uitkomst. Stond overigens ook WireGuard bij die zich niet heeft laten herinstalleren maar dat zal wel met NordVPN verbonden zijn en terug komt als ik deze software weer opnieuw installeer?
Maar helaas heeft alles nog geen uitkomst gebracht.

[ Voor 21% gewijzigd door CalvinStengs op 20-12-2025 03:51 ]

Pagina: 1