Ik heb ongeveer 12 jaar lang gewerkt aan een Clipper applicatie, op de Wiki link van @
mvrtwkrs staat ook een verwijzing naar XBase++, daar draait die applicatie nog steeds op en het werkt nog prima op moderne systemen eigenlijk. De DB is wel gemigreerd naar FoxPro, maar het idee van development en file access is nog steeds hetzelfde. Maar er is nog support op, het werkt met moderne client/server omgevingen, etc.
Dus ja, dat is nog steeds actueel, we hebben pas nog een nieuwe licentie voor 3 jaar gekocht, want het zal nog jaren duren om duizenden klanten te migreren naar andere omgevingen.
Het is al jaren niet meer mijn primaire taak, maar af en toe help ik nog iemand mee die het nog onderhoud. Het is een project dat 20 jaar geleden gestart is met ontwikkeling, maar nog steeds in Clipper/Xbase (dat toen al niet meer super modern was), omdat er nog functionaliteit inzit vanuit een vorige DOS versie. En het is soms wel leuk om die oude code terug te zien die inmiddels al miljarden keren uitgevoerd moet zijn en nog steeds werkt. Dat kunnen veel moderne developers ook niet meer zeggen.
En het levert ook wat skills op die veel mensen niet meer hebben, je bent vrij low-level bezig met je data en OS, dus je leert hoe je bestandssysteem werkt, hoe de Windows graphics APIs werken etc. Daarna heb ik ook nog wat componenten gemaakt om die DB te migreren naar nieuwe databases in Go, dus lekker low-level bitjes lezen in een modernere taal en dan komt die kennis toch weer van toepassing.
Ondanks dat ik nu een hele andere functie heb mis ik het toch nog wel eens en ik verwacht dat je er de komende jaren nog goed geld mee kan verdienen met het onderhouden en migreren van oude projecten. Het is nog geen COBOL, maar de developers die dit beheersen en nog steeds in een developer rol zitten zijn schaars en de AI modellen zijn er ook nog niet heel goed op getraind merk ik.