Kerstbonus upgrade van mijn 2021 computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xdizzy12
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-12 15:00
Hallo allemaal!

De kerstbonus is bij mij net op de mat gevallen, en daaruit kan ik ruim €1000+ extraheren om mijn 5+ jaar oude corona-computer flink te reviseren. Dat budget is overigens een best wel rekbaar begrip, het mag wel wat meer zijn.

Hierbij heb ik een aantal doelen:
  • Beter grafisch vermogen. De RTX 3070 komt op 1440 UW gewoon niet meer mee.
  • Stilte en betere RGB en fan hubs! Huidige case, fans, hubs, en de hele handel is niet op stilte ingericht, en na 5 jaar ben ik het harde blazen wel zat. Ook hapert de Lian Li fan+RGB hub die in mijn behuizing zit vaak.
  • Meer opslag. 2TB is te weinig voor me geworden.
  • Processor kan beter. Maar kan dat nog binnen budget?

Huidige build

Prijzen hier mag je negeren; heb dit ook maar gekopie-pasta'd.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 142,90€ 142,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenAsus DUAL GeForce RTX 3070 OC Edition€ 650,-€ 650,-
1BehuizingenLian Li Lancool 215€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart€ 615,-€ 615,-
1ToetsenbordenKeychron Q3 Knob (Gateron Brown, Qwerty US) Zwart€ 0,-€ 0,-
1MuizenHyperX Pulsefire Dart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 257,96€ 257,96
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1HoofdtelefoonsSennheiser HD 560s (Zwart)€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 1.933,86

Wenslijst

Geen zorgen; ik heb al best wel veel research gedaan. Maar ik ben maar een hobbyist met beperkte kennis, dus ik zou graag over een paar onderwerpen feedback, advies of bevestiging willen hebben. Het is allemaal namelijk veel geld.
Grafische kaart
Mijn huidige RTX 3070 en mijn UWQHD scherm zijn het al een tijdje niet meer eens, en de VRAM die een gemiddeld spel nu vraagt is dan ook dik over de 8GB van de 3070 heen.

Oplossing lijkt mij om een Radeon 9070XT er in te hangen. Dat zou op mijn UW 1440 scherm nog redelijk zijn met mijn huidige Ryzen 5 5600x. Ik dacht dan aan de Powercolor Hellhound 9070XT, want lekker stil, koelt redelijk, voldoet aan de eisen, niet de duurste. Alternatief is de Sapphire Pulse, maar die doet bij alle benchmarks wel onderaan pas mee - is echter ook stil.

Indien iemand een beter idee heeft; laat maar weten.
Opslag
Mijn 2TB oplossing zit wel vaak vol tegenwoordig, en geeft weinig ruimte voor meerdere spellen.

Ik dacht aan een SSD: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB om de games op te zetten.

En dan een 4GB of 6GB HDD voor grotere bestanden die ik echt ergens kwijt ga moeten zoals videos of als ik mijn gameplay op wil nemen. Misschien een WD Red Plus, 6TB (256MB cache) of 4GB variant. Of een Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 6TB of 4GB variant.

Zijn er goedkopere of betere modellen dan deze te vinden? Ik kan uiteraard mijn huidige SSDtjes prima er in houden als boot-drive en extra opslag.
Processor - AM4 blijven of AM5 betalen?
Okee, mijn Ryzen 5 5600x is nog steeds niet heel slecht, maar het kan wel beter. Helemaal als ik een 9070x er naast hang; dan gaat die processor het zwaarder krijgen.

Wat ik sowieso wil doen is mijn stock cooler vervangen met de Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) want meer stil, meer lampjes, meer koeling (in theorie).

Ik keek ook naar een AM5 upgrade, maar dan kom ik puur voor CPU, MOBO en RAM al rond de €750 uit (Best Buy 1440 desktop). Alle andere componenten lijken gewoon mee te kunnen. Dan vraag ik mij af of het het waard is. Het zou mijn budget tot het maximum rekken, maar misschien nog net kunnen. RAM is budgettechnisch het grootste probleem dan.

Nu weet ik dat er opmerkingen gaan komen over AM4 -X3D processors, maar die zijn niet meer te krijgen voor een normale prijs - ook niet tweedehands. Ik hou mijn ogen open als iemand een leuke aanbieding heeft.

Welke processor zou eventueel nog het geld waard zijn om naar te upgraden binnen AM4 vanaf mijn 5600x? Ik zie de 5700x, 5800x, 5900x en zelfs 5950x nog beschikbaar zijn, maar zie erg veel wisselende berichten of een upgrade naar 1 daarvan het geld waard is.
Fans, lampjes en behuizing
Twee dingen: Ik hou van lampjes en stilte. En mijn kast heeft momenteel problemen met beide.

Mijn huidige kast, de Lian Li Lancool 215 - Zwart zit vol wisselende ervaringen.
Het is een mooie kast met OK bouwkwaliteit, en die ook de ruimte zou moeten hebben voor wat ik er in wil frutsen met deze upgrade. Maar, het is ook een luid, ongedempt ding met stock ventilatoren die idle zo luid zijn als een kamerventilator en onder load blaast het behoorlijk luid.
Daarbij is de stock FAN+RGB hub haperend (maakt slecht contact), vereist af en toe openmaken kast en er aan kloten tot het weer goed zit. De hub+fans vervangen, inclusief de 200mm RGB fans, is dusdanig duur dat je er net zo goed een nieuwe kast van kan halen.

Als ik een nieuwe kast zou halen, kom ik steeds op de be quiet! Light Base 600 LX Zwart uit. Het ding zou mooi, ruim en stil moeten zijn met de stock fans, en ik heb er ruimte voor op het bureau. Tevens Tweakers Best Buy nu.

De Fractal Design Meshify 3 Ambience Pro RGB, die zowel Gamers Nexus aanraadt als Tweakers Best Buy, is vast heel goed, en best mooi, maar ook 40 euro duurder - nadat van de week de prijs al flink is gezakt. En het heeft schijnbaar een rare fanhub aansluiting waar ik de beperkingen nog niet allemaal van weet.

Wat zou ik doen? Nieuwe fans en hubs, of geheel nieuwe kast in de hoop dat het stiller wordt? Ik vermoed een nieuwe kast, maar welke?

TL;DR afronden

Goed, huidige computer bovenaan gelist moet een upgrade. Budget is ruim €1000, denk maar tot €1500 als je wilt rekken. En er is veel te upgraden.

Wie heeft meningen of weet raad?

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:36

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou alleen de videokaart upgraden.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:38
9070xt zou prima moeten gaan met die cpu op die resolutie,welke games speel je?

Ik zou ook vooral veel geld steken in de gpu gezien de resolutie

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:29
In tegenstelling tot hierboven is allereerste upgrade die ik zou doen je cpu koeler. Je klaagt over geluid, dag is vrijwel zeker de stock koeler.waarachijnlijk is enkel die upgrade al 50% van het geluid verminderd. De Arctic 36 is perfect.

Vervolgens kan je gaan kijken of je meer kracht nodig hebt, nieuwe gpu dus.
Als je nieuwe cpu wilt wordt het iets als 5700x3d, AM5 betekent ook nieuw bord en nieuwe RAM sticks.

Extra opslag; pak gewoon een leuke ssd , snelheid is niet cruciaal alles vanaf PCIe 3.0 is prima, zeker voor opslag.

Dan tot slot de show, afhankelijk van hoeveel je nog over hebt. Wat wil je graag? Aquarium behuizing? (3 glazen panelen)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:53
Geheugen is nu bizar duur, dus een nieuwe AM5 CPU & moederbord & DDR5 RAM gaat niet lukken als je ook een flinke videokaart upgrade wilt. Je zou op V&A/andere tweedehands sites naar een AMD Ryzen 7 5700X3D CPU op zoek kunnen gaan, maar daar wordt nog steeds €250 of flink meer voor gevraagd, en ook heeft een CPU upgrade minder zin op 1440p dan een GPU upgrade, ga dus idd voor de Radeon RX 9070XT. En eens met @99ruud99 koop de Arctic CPU koeler eerst eens, dat zal al veel geluid schelen. Vervang eventueel de fans voor in de kast met de Thermaltake Pure 20 ARGB, 200mm, de fan achterin met de Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm en eventueel een nieuwe fan hub zoals deze DeepCool SC700 A-RGB Hub. Met een Lexar NM620 2TB SSD zit je dan op je budget.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 20-12-2025 03:15 ]

• xdizzy12
Dank voor de antwoorden!

De 9070XT en de Arctic Freezer 36 ga ik dit weekend bestellen; daar ben ik nu zeker over. Daarna eens zien hoe de hele handel zich gedraagt (en klinkt) wanneer ik het inbouw.

Kleine extra test geluid gedaan: De 2 front case fans zijn bij idle het luidste (lichte ratel) gevolgd door de CPU fan (geen ratel, wel blazen). Onder load gaan de CPU en GPU fans wel luid meedoen, al koelt het alles wel prima (nooit hoger dan 86 gezien bij beiden tijdens tests).

CPU: Ik ga na upgrade performance monitoren, en in de gaten houden of ik een 5700x3d o.i.d. kan vinden voor een OK prijs. Enige alternatieven die het ook waard kunnen zijn?

AM5 is niet geheel uitgesloten, mocht ik er meer budget voor moeten willen vrijmaken. De vraag is of het de €750 euro die een AM5 upgrade nu zou kosten (o.b.v. BBG 1440p desktop, CPU, MOBO, RAM) echt waard is.

Opslag: PCIE 3 lijkt zeker nog het overwegen waard. Helemaal nu. Alleen lijkt o.b.v. reviews die Lexar niet geweldig betrouwbaar en performance valt snel naarmate die (cache) voller wordt. Ik heb geen problemen met een paar tientjes extra budget vrijmaken als er wat beters is. Ik doe er graag lange tijd mee, dus duurzaamheid, betrouwbaarheid en een randje toekomst-proef zijn factoren voor mij. De opvolger van die Lexus, de NQ790, komt naar voren als moderner alternatief (wel 30 euro duurder). De Samsung 990 Pro lijkt mij dan weer overkill op €200, maar wel enige garantie betreft duurzaamheid en consistentie.

Behuizing en lampjes: Net bij het opstarten van mijn PC heeft de hub weer eens besloten 1 fan en 1 RGB connectie niet te herkennen. Gisteren deed het het nog, ffs. Kortom; upgrade nodig. De oplossing van @martyw is zeker het overwegen waard. Maar gezien de Light Base 600 met €130 maar 2 tientjes meer is dan die upgrade, en ik het eigenlijk een lomp mooi ding vind, neig ik daar heel erg heen.

Een 3 panelen aquarium is niet nodig; kast staat rechts voor mij naast beeldscherm en rechts daarvan is een halve meter ruimte tot je bij een muur bent, dus geen zichtlijnen daar. Standaard LB600 config zou ideaal zijn.

Games die ik speel: Momenteel veel Transport Fever 2 (en volgend jaar sowieso 3), Squad '44, Manor Lords, RDR2, Witcher 3. En op de verlanglijst staan: Battlefield 6, Baldurs Gate 3, Kingdome Come II, en Arma Reforger.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:37
martyw schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 01:16:
Je zou op V&A/andere tweedehands sites naar een AMD Ryzen 7 5700X3D CPU op zoek kunnen gaan, maar daar wordt nog steeds €250 of flink meer voor gevraagd, en ook heeft een CPU upgrade minder zin op 1440p dan een GPU upgrade, ga dus idd voor de Radeon RX 9070XT.
Hier in de V&A is er zelfs eentje waarvoor 350 euro wordt gevraagd binnen een paar uur op 'Gereserveerd' gegaan. Goed, er kan wellicht onderhandeld zijn naar een lagere prijs maar 250 euro in de huidige markt voor een X3D AM4 CPU moet je al heel veel geluk mee hebben blijkbaar.

Maar even over een andere boeg en wetende dat een 5000 series met X3D ongeveer gelijk is aan een 7/9000 series zonder én je voor ~150 euro al een Ryzen 7700 kunt scoren. Dan is ook met de huidige RAM prijzen 350 euro stuk slaan op een tweedehands 5700X3D gewoon veel te duur. Als je die 200 euro prijsverschil richting nieuw RAM schuift bent je al over de helft, en je DDR4 kun je ook goed verkopen nu. Onder de streep ben je dan helemaal niet zoveel meer kwijt voor AM5, en ben je ook weer helemaal bij qua featureset, plus je hebt een upgradepath richting toekomstige CPUs.

Persoonlijk zou ik overigens alleen de videokaart doen, je speelt op een hoge resolutie en een 5600X is nog steeds best een prima processor :)

Een HDD zou ik wel afraden om in je desktop te stoppen anno 2025, tenzij je echt behoefte aan grote hoeveelheden opslag van >4TB. Zeker gezien je volgens je eigen bericht van stilte houdt en daar behoorlijk wat geld in wilt stoppen voor een nieuwe kast en fans. Dan gaat die HDD by far het meest lawaai makende onderdeel van je build worden :+

• xdizzy12
Zo lijkt een AM5 upgrade zelfs nu inderdaad nog het meest voordelige, mocht ik er achter komen dat mijn 5600x niet meer meekomt. En eigenlijk verwacht ik dat die het nog wel even doet dus ik hou die optie even als optioneel in gedachten.

HDD zou alleen zijn voor grote media als films, videos, foto's, etc. Zou dus niet eens hoorbaar moeten zijn tenzij ik die wil aanroepen. Althans, ik ga er vanuit dat een HDD waarop niet gelezen/geschreven wordt ook geen geluid maakt?

[ Voor 5% gewijzigd door xdizzy12 op 20-12-2025 13:51 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

xdizzy12 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:50:
Zo lijkt een AM5 upgrade zelfs nu inderdaad nog het meest voordelige, mocht ik er achter komen dat mijn 5600x niet meer meekomt. En eigenlijk verwacht ik dat die het nog wel even doet dus ik hou die optie even als optioneel in gedachten.

HDD zou alleen zijn voor grote media als films, videos, foto's, etc. Zou dus niet eens hoorbaar moeten zijn tenzij ik die wil aanroepen. Althans, ik ga er vanuit dat een HDD waarop niet gelezen/geschreven wordt ook geen geluid maakt?
Wel nog een goede tip van @99ruud99; aanpakken wat de herrie maakt.

Om in te haken op de HDD... volgens mij starten deze op met het opstarten/ontwaken van de pc?
Dan kan het zijn dat je computer door HDD's wat langzamer is(wat dat betreft).

Een HDD hoor je altijd draaien maar dat kan echt een verwaarloosbaar geluidsniveau zijn. Een werkende HDD kun je natuurlijk wel horen. Bij mij komt dat boven het geluid van mijn computers in idle uit.

Voor media gebruik ik zelf ook nog HDD's maar heb er geen enkele meer in mijn pc's; alleen nog in een NAS en een backup NAS.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2025 13:56 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zo lijkt een AM5 upgrade zelfs nu inderdaad nog het meest voordelige, mocht ik er achter komen dat mijn 5600x niet meer meekomt. En eigenlijk verwacht ik dat die het nog wel even doet.
Ik waarschuw alvast... ik heb een AM4 systeem icm een RTX 5090 en haal op 4K ultra met raytracing ongeveer 3-4% minder performance in een cpu heavy game als Anno 117 dan youtubers die het met een 9800X3D draaien.

Nu is het op 1440P nog iets meer (want hoe hoger de resolutie, hoe minder belangrijk de cpu wordt), maar een AM5 upgrade gaat je simpelweg heel veel euro per fps kosten, zéker met deze ramprijzen. Een RX 9070 XT geeft je voor €650 (ik gok even ruim op 1440P ongeveer 200% FPS winst, voor nog eens +/- €850 een AM5 setje aanschaffen gaat je daarna nog 10-15% extra fps opleveren gok ik zo.

Ik zou het dus lekker houden bij in eerste instantie een GPU upgrade en daarna nog eens rustig verder zien in welke games de cpu op 100% draait terwijl je gpu niks doent (= cpu bottleneck).

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-12-2025 13:58 ]

youtube.com/@hisrep

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ik waarschuw alvast... ik heb een AM4 systeem icm een RTX 5090 en haal op 4K ultra met raytracing ongeveer 3-4% minder performance in een cpu heavy game als Anno 117.

Nu is het op 1440P nog iets meer (want hoe hoger de resolutie, hoe minder belangrijk de cpu wordt), maar een AM5 upgrade gaat je simpelweg heel veel euro per fps kosten. Een RX 9070 XT geeft je voor €650 (ik gok even ruim op 1440P ongeveer 200% FPS winst, voor nog eens +/- €850 een AM5 setje aanschaffen gaat je daarna nog 10-15% extra fps opleveren gok ik zo.

Ik zou het dus lekker houden bij in eerste instantie een GPU upgrade en daarna nog eens rustig verder zien in welke games de cpu op 100% draait terwijl je gpu niks doent (= cpu bottleneck).
Welke AM4 cpu heb jij?
W.b.t. X3D's lees ik vaak dat het veel helpt voor de FPS lows, ook op 4k... ik heb geen ervaring met een X3D cpu.
Maar misschien doelde je daar al op.

W.b.t. 4k gamen heb je wel een goed punt/argument.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2025 13:58 ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Een R9 5950X (dit omdat gaming voor mij slechts bijzaak is). Natuurlijk is de 5800X3D nu een hele fijne upgrade, maar het gaat erom dat ook dat door schaarste nu een deal is die ik zelf niet zou doen. Ook op 1440P heb je gewoon het meest aan die GPU en is de CPU vreselijk marginaal en een over-hypte aankoop waar je relatief heel veel betaalt voor (vrijwel) geen performance winst.

Dit filmpje is echt heel simpel en duidelijk, meer is niet nodig denk ik om je er vanaf te praten:
YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT waarin je ziet dat ook een 5600X in vrijwel alle spellen prima meekomt met een 9800X3D. Enige échte uitzondering zijn verouderde spellen of echt cpu heavy games als baldur's gate.

En als je alleen even hun mening in 1 xin wil horen ;)
YouTube: REALISTIC CPU Scaling - RTX 5070 & RX 9070 XT

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-12-2025 14:07 ]

youtube.com/@hisrep

• xdizzy12
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:55:
[...]
Voor media gebruik ik zelf ook nog HDD's maar heb er geen enkele meer in mijn pc's; alleen nog in een NAS en een backup NAS.
Ah ja, een NAS. Allicht wel een beter idee dan mijn stille PC volstoppen met rateldoosjes. Makkelijker ook met files delen tussen systemen.

• xdizzy12
Bestelling gedaan!

Azerty had een teruggestuurde maar in orde zijnde 9070XT Hellhound liggen (A deal), dus dat scheelt weer 44 euro. Indien dat een slecht idee blijkt, kan die ook nog retour voor een echt nieuwe.

En bij Alternate een Light Base 600 kast, een Arctic Freezer 36 RGBA koeler en een Samsung 990 PRO 2 TB SSD.

Waarom toch een dure SSD? Nouja, ik bleef maar negatieve reviews tegenkomen over de Lexar, en gek genoeg is dankzij zijn relatieve prijsstabiliteit de Samsung nu net zo duur als de alternatieven. Gezien duurzaamheid = belangrijk, en alle voorheen goedkopere alternatieven nu net zo duur zijn, toch maar wat extra geld tegen een A-merk aangegooid. Worst-kaas scenario heb ik een paar tientjes weggegooid over een onderdeel waar ik 10 jaar mee door kan.

Ik dank iedereen voor jullie feedback! Het geeft mij veel vertrouwen (bovenop mijn eigen onderzoek) en ik kijk uit naar een hopelijk zalige 2e kerstdag wanneer ik rustig kan gaan knutselen en daarna lekker genieten van nieuwe performance.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dit ziet eruit als een leuk kerstkadootje voor jezelf, veel plezier ermee alvast en ik denk dat je er al veel plezier van gaat hebben!
P.S. vergeet niet nu even een bios update te doen voordat de nieuwe GPU erin gaat, kan nooit kwaad als je moderne hardware erin gaat stoppen.

youtube.com/@hisrep

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DeNachtwacht schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:58:
Ja dit ziet eruit als een leuk kerstkadootje voor jezelf, veel plezier ermee alvast en ik denk dat je er al veel plezier van gaat hebben!
P.S. vergeet niet nu even een bios update te doen voordat de nieuwe GPU erin gaat, kan nooit kwaad als je moderne hardware erin gaat stoppen.
En icm de huidige installatie checken of er in Samsung Magician een firmware update is voor de nieuwe 990 Pro SSD (Alvorens eventueel een OS installeren daarop).

• xdizzy12
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:24:
[...]

En icm de huidige installatie checken of er in Samsung Magician een firmware update is voor de nieuwe 990 Pro SSD (Alvorens eventueel een OS installeren daarop).
Ik laat mijn huidige Samsung SSD er in zitten als boot drive voor nu, en Magician staat daar ook al op.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:37
Zou dus niet eens hoorbaar moeten zijn tenzij ik die wil aanroepen. Althans, ik ga er vanuit dat een HDD waarop niet gelezen/geschreven wordt ook geen geluid maakt?
Mijn ervaring met HDD's en de recentere builds van Windows 10/11 is dat Windows altijd wel meermaals een moment vindt om die dingen toch weer even uit de slaapstand te halen waardoor ze weer opspinnen. Ook al doe je er bewust helemaal niets mee en stel je in dat ze naar X aantal minuten stoppen met draaien.

Als het budget het toelaat zou ik binnenkort eens naar een eenvoudige NAS kijken inderdaad :)
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:55:
[...]
Een HDD hoor je altijd draaien maar dat kan echt een verwaarloosbaar geluidsniveau zijn. Een werkende HDD kun je natuurlijk wel horen. Bij mij komt dat boven het geluid van mijn computers in idle uit.
Ligt denk ik ook een beetje aan de rest componenten? In zowel mijn huidige als vorige PC maakte alleen het draaigeluid van een HDD aanmerkelijk meer geluid dan als de computer idle draait, moet wel bij gezegd worden dan ik mijn componenten wel zo uitgezocht heb dat het ding in idle effectief onhoorbaar is waarbij fans ofwel stilstaan of hooguit iets van 350rpm doen.

[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 20-12-2025 18:26 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

!mark schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn ervaring met HDD's en de recentere builds van Windows 10/11 is dat Windows altijd wel meermaals een moment vindt om die dingen toch weer even uit de slaapstand te halen waardoor ze weer opspinnen. Ook al doe je er bewust helemaal niets mee en stel je in dat ze naar X aantal minuten stoppen met draaien.

Als het budget het toelaat zou ik binnenkort eens naar een eenvoudige NAS kijken inderdaad :)

[...]

Ligt denk ik ook een beetje aan de rest componenten? In zowel mijn huidige als vorige PC maakte alleen het draaigeluid van een HDD aanmerkelijk meer geluid dan als de computer idle draait, moet wel bij gezegd worden dan ik mijn componenten wel zo uitgezocht heb dat het ding in idle effectief onhoorbaar is waarbij fans ofwel stilstaan of hooguit iets van 350rpm doen.
Ja, er kan wel genuanceerd worden dat het aan de rest van de componenten ligt.
En fans in stilstand ("fan stop") is ook een goede opmerking want dat kan tegenwoordig ook met veel moederborden.

Mijn pc's (meeste met 120/140mm Noctua's op +/- 500 rpm) hoor ik niet in idle op een "normale" afstand.
Een HDD in idle (draaien) op die afstand hoor ik wel draaien.
Een werkende (overtreffende trap van draaien) HDD maakt voor mij ook teveel geluid om in een pc te hebben buiten dat het ik het in idle, draaiend, al teveel vind.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat een HDD in idle (draaiend) meer geluid maakt dan bijvoorbeeld een goede (FDB) fan op zo'n (idle) toerental van 350 rpm :P

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-12-2025 19:26 ]

Pagina: 1