Hallo allemaal!
De kerstbonus is bij mij net op de mat gevallen, en daaruit kan ik ruim €1000+ extraheren om mijn 5+ jaar oude corona-computer flink te reviseren. Dat budget is overigens een best wel rekbaar begrip, het mag wel wat meer zijn.
Hierbij heb ik een aantal doelen:
Oplossing lijkt mij om een Radeon 9070XT er in te hangen. Dat zou op mijn UW 1440 scherm nog redelijk zijn met mijn huidige Ryzen 5 5600x. Ik dacht dan aan de Powercolor Hellhound 9070XT, want lekker stil, koelt redelijk, voldoet aan de eisen, niet de duurste. Alternatief is de Sapphire Pulse, maar die doet bij alle benchmarks wel onderaan pas mee - is echter ook stil.
Indien iemand een beter idee heeft; laat maar weten.
Ik dacht aan een SSD: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB om de games op te zetten.
En dan een 4GB of 6GB HDD voor grotere bestanden die ik echt ergens kwijt ga moeten zoals videos of als ik mijn gameplay op wil nemen. Misschien een WD Red Plus, 6TB (256MB cache) of 4GB variant. Of een Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 6TB of 4GB variant.
Zijn er goedkopere of betere modellen dan deze te vinden? Ik kan uiteraard mijn huidige SSDtjes prima er in houden als boot-drive en extra opslag.
Wat ik sowieso wil doen is mijn stock cooler vervangen met de Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) want meer stil, meer lampjes, meer koeling (in theorie).
Ik keek ook naar een AM5 upgrade, maar dan kom ik puur voor CPU, MOBO en RAM al rond de €750 uit (Best Buy 1440 desktop). Alle andere componenten lijken gewoon mee te kunnen. Dan vraag ik mij af of het het waard is. Het zou mijn budget tot het maximum rekken, maar misschien nog net kunnen. RAM is budgettechnisch het grootste probleem dan.
Nu weet ik dat er opmerkingen gaan komen over AM4 -X3D processors, maar die zijn niet meer te krijgen voor een normale prijs - ook niet tweedehands. Ik hou mijn ogen open als iemand een leuke aanbieding heeft.
Welke processor zou eventueel nog het geld waard zijn om naar te upgraden binnen AM4 vanaf mijn 5600x? Ik zie de 5700x, 5800x, 5900x en zelfs 5950x nog beschikbaar zijn, maar zie erg veel wisselende berichten of een upgrade naar 1 daarvan het geld waard is.
Mijn huidige kast, de Lian Li Lancool 215 - Zwart zit vol wisselende ervaringen.
Het is een mooie kast met OK bouwkwaliteit, en die ook de ruimte zou moeten hebben voor wat ik er in wil frutsen met deze upgrade. Maar, het is ook een luid, ongedempt ding met stock ventilatoren die idle zo luid zijn als een kamerventilator en onder load blaast het behoorlijk luid.
Daarbij is de stock FAN+RGB hub haperend (maakt slecht contact), vereist af en toe openmaken kast en er aan kloten tot het weer goed zit. De hub+fans vervangen, inclusief de 200mm RGB fans, is dusdanig duur dat je er net zo goed een nieuwe kast van kan halen.
Als ik een nieuwe kast zou halen, kom ik steeds op de be quiet! Light Base 600 LX Zwart uit. Het ding zou mooi, ruim en stil moeten zijn met de stock fans, en ik heb er ruimte voor op het bureau. Tevens Tweakers Best Buy nu.
De Fractal Design Meshify 3 Ambience Pro RGB, die zowel Gamers Nexus aanraadt als Tweakers Best Buy, is vast heel goed, en best mooi, maar ook 40 euro duurder - nadat van de week de prijs al flink is gezakt. En het heeft schijnbaar een rare fanhub aansluiting waar ik de beperkingen nog niet allemaal van weet.
Wat zou ik doen? Nieuwe fans en hubs, of geheel nieuwe kast in de hoop dat het stiller wordt? Ik vermoed een nieuwe kast, maar welke?
Wie heeft meningen of weet raad?
De kerstbonus is bij mij net op de mat gevallen, en daaruit kan ik ruim €1000+ extraheren om mijn 5+ jaar oude corona-computer flink te reviseren. Dat budget is overigens een best wel rekbaar begrip, het mag wel wat meer zijn.
Hierbij heb ik een aantal doelen:
- Beter grafisch vermogen. De RTX 3070 komt op 1440 UW gewoon niet meer mee.
- Stilte en betere RGB en fan hubs! Huidige case, fans, hubs, en de hele handel is niet op stilte ingericht, en na 5 jaar ben ik het harde blazen wel zat. Ook hapert de Lian Li fan+RGB hub die in mijn behuizing zit vaak.
- Meer opslag. 2TB is te weinig voor me geworden.
- Processor kan beter. Maar kan dat nog binnen budget?
Huidige build
Prijzen hier mag je negeren; heb dit ook maar gekopie-pasta'd.| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 142,90 | € 142,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Videokaarten | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC Edition | € 650,- | € 650,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 215 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 34GN850-B Rood, Zwart | € 615,- | € 615,- |
| 1 | Toetsenborden | Keychron Q3 Knob (Gateron Brown, Qwerty US) Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | HyperX Pulsefire Dart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC | € 257,96 | € 257,96 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 760W Platinum | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne SSD's | Samsung 970 EVO 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Hoofdtelefoons | Sennheiser HD 560s (Zwart) | € 139,- | € 139,- |
| Totaal | € 1.933,86 | |||
Wenslijst
Geen zorgen; ik heb al best wel veel research gedaan. Maar ik ben maar een hobbyist met beperkte kennis, dus ik zou graag over een paar onderwerpen feedback, advies of bevestiging willen hebben. Het is allemaal namelijk veel geld.Grafische kaart
Mijn huidige RTX 3070 en mijn UWQHD scherm zijn het al een tijdje niet meer eens, en de VRAM die een gemiddeld spel nu vraagt is dan ook dik over de 8GB van de 3070 heen.Oplossing lijkt mij om een Radeon 9070XT er in te hangen. Dat zou op mijn UW 1440 scherm nog redelijk zijn met mijn huidige Ryzen 5 5600x. Ik dacht dan aan de Powercolor Hellhound 9070XT, want lekker stil, koelt redelijk, voldoet aan de eisen, niet de duurste. Alternatief is de Sapphire Pulse, maar die doet bij alle benchmarks wel onderaan pas mee - is echter ook stil.
Indien iemand een beter idee heeft; laat maar weten.
Opslag
Mijn 2TB oplossing zit wel vaak vol tegenwoordig, en geeft weinig ruimte voor meerdere spellen.Ik dacht aan een SSD: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB om de games op te zetten.
En dan een 4GB of 6GB HDD voor grotere bestanden die ik echt ergens kwijt ga moeten zoals videos of als ik mijn gameplay op wil nemen. Misschien een WD Red Plus, 6TB (256MB cache) of 4GB variant. Of een Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 6TB of 4GB variant.
Zijn er goedkopere of betere modellen dan deze te vinden? Ik kan uiteraard mijn huidige SSDtjes prima er in houden als boot-drive en extra opslag.
Processor - AM4 blijven of AM5 betalen?
Okee, mijn Ryzen 5 5600x is nog steeds niet heel slecht, maar het kan wel beter. Helemaal als ik een 9070x er naast hang; dan gaat die processor het zwaarder krijgen.Wat ik sowieso wil doen is mijn stock cooler vervangen met de Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) want meer stil, meer lampjes, meer koeling (in theorie).
Ik keek ook naar een AM5 upgrade, maar dan kom ik puur voor CPU, MOBO en RAM al rond de €750 uit (Best Buy 1440 desktop). Alle andere componenten lijken gewoon mee te kunnen. Dan vraag ik mij af of het het waard is. Het zou mijn budget tot het maximum rekken, maar misschien nog net kunnen. RAM is budgettechnisch het grootste probleem dan.
Nu weet ik dat er opmerkingen gaan komen over AM4 -X3D processors, maar die zijn niet meer te krijgen voor een normale prijs - ook niet tweedehands. Ik hou mijn ogen open als iemand een leuke aanbieding heeft.
Welke processor zou eventueel nog het geld waard zijn om naar te upgraden binnen AM4 vanaf mijn 5600x? Ik zie de 5700x, 5800x, 5900x en zelfs 5950x nog beschikbaar zijn, maar zie erg veel wisselende berichten of een upgrade naar 1 daarvan het geld waard is.
Fans, lampjes en behuizing
Twee dingen: Ik hou van lampjes en stilte. En mijn kast heeft momenteel problemen met beide.Mijn huidige kast, de Lian Li Lancool 215 - Zwart zit vol wisselende ervaringen.
Het is een mooie kast met OK bouwkwaliteit, en die ook de ruimte zou moeten hebben voor wat ik er in wil frutsen met deze upgrade. Maar, het is ook een luid, ongedempt ding met stock ventilatoren die idle zo luid zijn als een kamerventilator en onder load blaast het behoorlijk luid.
Daarbij is de stock FAN+RGB hub haperend (maakt slecht contact), vereist af en toe openmaken kast en er aan kloten tot het weer goed zit. De hub+fans vervangen, inclusief de 200mm RGB fans, is dusdanig duur dat je er net zo goed een nieuwe kast van kan halen.
Als ik een nieuwe kast zou halen, kom ik steeds op de be quiet! Light Base 600 LX Zwart uit. Het ding zou mooi, ruim en stil moeten zijn met de stock fans, en ik heb er ruimte voor op het bureau. Tevens Tweakers Best Buy nu.
De Fractal Design Meshify 3 Ambience Pro RGB, die zowel Gamers Nexus aanraadt als Tweakers Best Buy, is vast heel goed, en best mooi, maar ook 40 euro duurder - nadat van de week de prijs al flink is gezakt. En het heeft schijnbaar een rare fanhub aansluiting waar ik de beperkingen nog niet allemaal van weet.
Wat zou ik doen? Nieuwe fans en hubs, of geheel nieuwe kast in de hoop dat het stiller wordt? Ik vermoed een nieuwe kast, maar welke?
TL;DR afronden
Goed, huidige computer bovenaan gelist moet een upgrade. Budget is ruim €1000, denk maar tot €1500 als je wilt rekken. En er is veel te upgraden.Wie heeft meningen of weet raad?