accu-capaciteit berekenen met slimme meterportal

Pagina: 1
Acties:

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:23
Beste Tweakers,

Een mini-project waar ik mee bezig ben, maar wat mogelijk voor anderen ook zinvol kan zijn.

Gezien salderen over 1 jaar stopt, probeer ik op verschillende manieren te bepalen welke thuisbatterij op termijn het efficiënts voor me zou zijn. Ondertssen draait HA om data te verzamelen met 3 fictieve batterijen.
Echter, dit is voor niet voor iedereen weggelegd. Specifeker, niet voor mijn ouders, die wél zonnepanelen en een dynamische contract hebben.

1 jaar geleden heb ik me aangemeld op slimmemeterportal en dus nu een jaar lang data, die óók al ver zou moeten komen in dit vraagstuk, én die voor ieders niet-technische ouders/kennissen makkelijk inzetbaar is.

Om al naar m'n eigen data te kijken heb ik een excel gemaakt waarin ik dit wil verwerken. Ik heb echter zelf dus (nog) batterij en mis wat kennis. Tevens moet ik bepaalde aannames doen, doordat ik niet alle data heb ik die ik zou willen.

Ik zou het leuk vinden om met jullie te kijken of ik het schema nauwkeuriger kan krijgen, door nieuwe denkwijzes van jullie, of parameters die ik nog niet meegenomen heb. Uiteraard zou iedereen op termijn het bestand kunnen gebruiken om in zijn omgeving te helpen.

De link:
https://www.dropbox.com/s...9nmt7ge6&st=mk8qaiq0&dl=0

Om te beginnen, het doel en de eisen:
- met een jaar aan informatie van slimmemeterportal.nl voorspellen wat de koste-besparing zou zijn geweest, als een thuisbatterij had gedraaid, na stoppen salderen op een dynamisch contract
- De thuisbatterij is primair voor optimaliseren verbruik eigen opwek, alsin: hij slaat zoveel mogelijk overproductie op. Indien hij niet vol komt bij weinig opwek, mag hij kopen van het net (winter), indien hij niet leeg komt, mag hij restant verkopen aan het net (zomer). Hierbij ga ik er vanuit dat AI dit kan of gaat kunnen in de toekomst, maar correct me if I'm wrong.
- De batterij gaat in dit model dus niet actief handelen op onbalans/day ahead markten. Ik weet dat dit voor een deel wel kan, maar daar valt voor mij nu niet mee te rekenen.

Voor wie het nooit gebruikt heeft: slimmemeterportal.nl levert je per uur/dag de meter standen aan, wat betreft import (kopen) en export (verkopen) energie.
Ik heb mijn data per dag omgerekend naar: hoeveel import had ik en hoeveel export had ik.
In de excel is ruimte om verschillende capaciteiten accu te testen; nu 5, 8 en 10kwh

De tot standkoming van de gebruikte formule hier is:
- alle export ging in de accu, tot aan de maximum capaciteit
- alle import kwam zoveel mogelijk uit de accu
- tot aan de maximum capaciteit (indien export > capaciteit)
- tot aan export (indien expert < capaciteit)
- geladen accu capaciteit die níet verbruikt werd (import < capaciteit en import < export), werd verkocht aan het net. Iedere dag begint de accu dus op 0.

Een aantal aannames hierbij:
- De winst berekening zit hem grotendeels in de 15 cent inkoopvergoeding+belasting die niet betaald wordt bij verbruik opgeslagen energie.
- Er zit een klein beetje winst/verlies in verschil in marktprijs op het moment van opslag en verbruik, echter, ik kan nu geen uurprijzen koppelen aan die momenten. Gezien dit verschil niet altijd positief uitpakt en beperkt is, negeer ik het in deze dus.
- Voor de verkochte overcapaciteit van de accu, reken ik 4 cent vergoeding. Dit is totaal uit m'n duim gezogen, maar lijkt mij conservatief. In het bestand kan hiermee gespeeld worden.
- Ik heb (nog) geen rekening gehouden met round trip efficiency of dat accu's langer meegaan bij enkel 80% volladen. Dit kan relatief makkelijk ingesteld worden.

Hopelijk snappen jullie het doel van dit project: het zeer laagdrempelig inzicht krijgen in de zin van bepaalde accu-capaciteiten. Wellicht is het dus níet bedoeld voor Tweakers, die los gaan met HA en what not, maar wel voor ouders, familie of collega's.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en welke aanpassingen jullie zouden maken om het nauwkeuriger te maken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
Aeien schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:32:
- De batterij gaat in dit model dus niet actief handelen op onbalans/day ahead markten. Ik weet dat dit voor een deel wel kan, maar daar valt voor mij nu niet mee te rekenen.
Dan kun je stoppen helaas... wel zo simpel.. dat dan wel.

Zonder handelen kun je al jaren simuleren met traditionele PV-Accu design software (Ik heb het uitgebreid gedaan met SolarEdge designer, met heel gedetailleerde verbruiksprofielen).

Je gaat zonder handelen verre van voldoende kWh import/export voorkomen om de afschrijving per kWh accu-gebruik onder de gemiddelde inkoopprijs te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aeien
Haha, dat is ook feedback, dank je wel!
Ik zal kijken naar de SolarEdge website. Die kende ik nog niet, ben benieuwd wat daar uit komt.
Ik heb de SolarEdge designer bekeken: dit lijkt vooral voor installateurs te zijn? Hier kom ik zonder bedrijfsgegevens niet aan een account, lijkt. Of doe ik het verkeerd?

En wellicht heb je gelijk dat het niet rendabel is. Tot nu toe lijkt het alsof ik in 11 maanden 190e had bespaard met een 5kwh batterij, zij het dus nog zonder RTE aanpassingen etc.
Afhankelijk van de aanschafprijs, kan je wel ergens komen, als je hem plug-in neemt. Dan zit je wel met het maximale vermogen wat inefficiëntie geeft etc. etc.

Wat betreft het handelen: je zou deze berekening iig kunnen maken, waarbij je weet wat je verdienste op eigen verbruik gaat zijn, waar de batterij bovenop dan nog kan handelen.
Mijn punt is vooral: puur een batterij neerzetten die alleen maar handelt op de onbalansmarkt, valt hier buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Aeien op 20-12-2025 14:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:33
Met een niet-handelende accu is de eerste klap een daalder waard, en de tweede toch minder. Die eerste paar kWh benut je het meest. Het meeste kans dat je die vol krijgt uit PV tot diep in de winter, zeker weten dat je sluip/basis verbruik het benut.

Dus dan zit je heel erg in de plug in accu branche.

SE designer is zeker een installateur gericht ding. Je kunt er als consument wel in komen, maar kost even wat navigeren. Hebben we wel in het solaredge topic beschreven staan volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 20-12-2025 19:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
Het antwoord.op je vraag is simpel: wat is gedurende de 150-200 dagen per jaar dat de zon aardig schijnt je verbruik tussen zonsonder- en opgang (dus tussen april en september ongeveer)? Tadaaa je batterijgrootte.

Klaar

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 20-12-2025 19:52 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fr33z schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:51:
Het antwoord.op je vraag is simpel: wat is gedurende de 150-200 dagen per jaar dat de zon aardig schijnt je verbruik tussen zonsonder- en opgang (dus tussen april en september ongeveer)? Tadaaa je batterijgrootte.

Klaar
Afhankelijk van de situatie kan zelfs dát nog wel eens een onmogelijke opgaaf worden om daar een correcte berekening op los te gaan laten welke de positieve kant van de balans op gaat slaan voor de TS.

TS heeft volgens de OP géén zonnepanelen maar wil z'n berekening misschien ook toe kunnen passen op de situatie welke geldt voor z'n ouders (welke schijnbaar wel zonnepanelen hebben liggen). Als je daarnaast bijvoorbeeld ook nog een BEV hebt welke wekelijks ± 500 Km moet kunnen rijden dan kom je IMHO al vrij snel tot de conclusie dat je de benodigde accu capaciteit eigenlijk zelfs dan gewoon niet rendabel thuis kunt wegzetten als zijnde 'simpele particulier'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fr33z
Positieve balans is er ook meestal niet ;) maar de som.is niet moeilijk qua capaciteit.

[ Voor 28% gewijzigd door Fr33z op 20-12-2025 21:28 ]

• Aeien
Fr33z schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:51:

Klaar
Yeah, dat is een simpele manier om idd de capaciteit in te schatten, echter is het interessant wat te spelen met verschillende groottes en dus terugverdientijden. En géén accu is ook altijd nog een optie; bij een terugverdientijd van, roep eens wat, >6 jaar is toch maar de vraag of je het wilt.
Will_M schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:04:
[...]

Afhankelijk van de situatie kan zelfs dát nog wel eens een onmogelijke opgaaf worden om daar een correcte berekening op los te gaan laten welke de positieve kant van de balans op gaat slaan voor de TS.

TS heeft volgens de OP géén zonnepanelen maar wil z'n berekening misschien ook toe kunnen passen op de situatie welke geldt voor z'n ouders (welke schijnbaar wel zonnepanelen hebben liggen). Als je daarnaast bijvoorbeeld ook nog een BEV hebt welke wekelijks ± 500 Km moet kunnen rijden dan kom je IMHO al vrij snel tot de conclusie dat je de benodigde accu capaciteit eigenlijk zelfs dan gewoon niet rendabel thuis kunt wegzetten als zijnde 'simpele particulier'.
Ik zie hoe mijn oorspronkelijke post onduidelijk was: ikzelf heb ook PV; de data in het huidige bestand zijn van mijzelf. Maar idd is het doel om voor mensen met PV die niet zo diep in de materie willen kruipen, toch eenvoudig een betere inschatting te kunnen maken van terugverdientijd obv historische data.

Hoewel ik een EV heb, laat ik dat verbruik expliciet erbuiten; we laden hem zelf weinig, en laden vanuit de thuisbatterij lijkt mij niet slim.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:39
Will_M schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:04:
[...]

volgens mij schrijft de TS het volgende "... Gezien salderen over 1 jaar stopt, ...", volgens mij zou je dus hieruit kunnen concluderen dat hij dus wel over een PV installatie beschikt, anders zou hij namelijk niets met de salderingsregeling te maken hebben gehad. Tenslotte heb je geen salderingsregeling voor lui zonder zonnepanelen. :)
nu is het wel zo dat je als je een EV (BEV is volgens mij niet, echt gangbaar, of ik moet me vergissen _/-\o_ ) (dus BEV of EV, we bedoelen denk ik het zelfde heeft normaal gezien een veel grotere batterij-capaciteit dan in een gemiddelde thuis-batterij, en zeker als je ovcer een PiB gaat hebben. Daarnaast is de vermogensoverdracht dan ook nog beperkt, een real PiB komt niet verder dan 800W en een niet al te grote vaste thuis-batterij heeft een 5 kW, pas bij een 3-fase systeem zie je wel eens een 10 kW omvormer.
echter voor 500 km per week, zit je aan circa 75 km/dag, bij een gem.verbruik van 18 kWh/100 km is dat net meer dan 4 kWh per dag dat je zou moeten laden, zeg afgerond 5 kWh.
Stel dat deze TS dan ook nog in die periode (april - september) met enkele dagen in maart en oktober, zeg 230 dagen redelijke opbrengst van circa 10 kWh per dag (of meer) heeft, zou j=hij bij een gelmiddeld nachtverbruik van circa 4-5 kWh tijdens deze donkere tijden met een 10-12 kWh thuisbatterij kunnen gebruiken. bij 25ct/kWh bespaart hij circa 2750 kWh aan extra terugleverkosten en circa 2300 kWh aan bespaarde kosten in de nacht. (even er van uitgaan dat de EV ook dan wordt opgeladen, kun je dat doen tijdens de pv opwek is dat natuurlijk dan een stuk lager.
Een dergelijk systeem is dus zelfs met een doelmatige PiB (bv Zendure) prima te doen (wel een eigen groep gunnen).
volgens mij is de berekening zo snel je weet hoe je gemiddeld verbruik in een dergelijke periode is prima te berekenen, belangrijl, tenminste zo kijk ik er naar, is dat je niet een batterij kiest die te klein is maar zeker ook niet te groot, en kijk mn ook hoeveel vermogen mn je sluipverbruik in de nacht werkelijk is, en die is met een EV wel een stuk hoger dan zonder. Dus de thuis-batterij moet daarbij niet een te slechte verlies (round trip efficiency) bij een dergelijk laag vermogen uitwijzen.
De berekeningswijze die de TS hanteerd is behoorlijk complex en je hebt hierbij dus ook een dynamisch contract nodig, anders heeft het geen zin om je stroom die over is alsnog te verkopen.
in mijn ogen is juist een fout om juist geen rekening met round trip efficiency te houden, want die kan heel snel je calculatie verzieken, mijn stelregel is dat je zelfs beter een iets lagere RTE kunt nemen ipv een te hoge.
ik vrees dus dat het ver van laag drempelig is, inzicht via je eigen P1 of zelfs gewoon met excel en potlood dagelijks cq weekelijks je verbruik vastleggen (je vergist je met de aantalen die dat nog steeds zo doen) is eigenlijk veel handiger. En omdat je toch van ruwe gemiddelen moet uitgaan is dat vaak al meer dan voldoende. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 20-12-2025 23:37 ]

• Fr33z
@Aeien interessant maar ik denk dat je doelgroep niet bestaat/heel klein is. Want als je er 'niet verder in wilt duiken' ga je niet met exports van slimme meters en allemaal dingen lopen freubelen en modellen aan de praat te krijgen. Dan koop je gewoon een batterij en zie je het wel vermoed ik.
Pagina: 1