Hoi, ik heb een vergelijkbare zoektocht gedaan, alleen niet bij deze twee uitgekomen.
Mijn conclusie was dat ik een account ga openen bij Posteo.de. Ook vanwege de reden dat ik vind dat het niet te veel hoeft (mag) kosten. Daar kost een account 1,- per maand. Netjes.
Bij diensten zoals Startmail, Proton, of vergelijkbare zitten wellicht veel meer opties, maar ik was eigenlijk in eerste instantie op zoek naar een gratis dienst ter vervanging van Gmail en Hotmail/Outlook. Dat bleek erg lastig. Eigenlijk zijn de goede maildiensten die ook je privacy respecteren en ook nog wat doen met security, allemaal betaald.
Ik kwam dus in de 'knel' met mijn wens voor een gratis maildienst dat privacy en security goed heeft geregeld. Toen dus gegaan voor een 'goedkope' dienst. Dat kan je natuurlijk zelf invullen. Wat heb je er voor over?
Ik wil gewoon niet dat zowel Google als Microsoft onder allerlei gebruikersvoorwaarden door de inhoud van mijn email kunnen snuffelen. Ik doe niks geks, niks te verbergen, maar privacy vind ik belangrijk.
Dus een betaalde maildienst gaan zoeken, voor 'weinig'.
Ik heb een half jaar bij Skiff mail gezeten. Was ik eigenlijk heel tevreden mee, totdat ze een jaar geleden besloten om te gaan fuseren met een andere partij en daarbij de maildienst gingen stoppen. Jammer.
Enige alternatief dat ik nog vond was Atomic email. Dat is gratis, maar allemaal beetje vaag en lijkt ook in dezelfde trant als van Skiff mail; nu gratis, later wellicht toch niet verder houdbaar of samengevoegd met andere diensten/bedrijven en opgedoekt.
Ik zoek iets dat ik minimaal een paar jaar kan aanhouden en stabiel is en blijft. Dat is bij een betaalde dienst wat zekerder dan bij een nieuwling of gratis dienst.
Dus zoals al eerder genoemd; bij Posteo uitgekomen.
Dat is nog enkel een besluit en na de Kerstdagen ga ik er eens mee aan de slag. Dus nog geen ervaring mee dat ik kan delen.
Misschien zit in bovenstaande wat overwegingen waar je wat mee kan...