Internetsnelheid lager dan verwacht bij ASUS Z-790-F

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frank0378
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:59
Hallo,

Ik heb al langere tijd glasvezel van Caiway met 1GB snelheid, na de overname door DELTA heb ik een upgrade op mijn snelheid gehad naar 2 GB maar mijn snelheid in speedtest blijft hetzelfde, tussen de 900 en 1000 Mbps

Nu zat ik wat te spitten in de documentatie en mijn moederboard moet 2,5 GB aan kunnen maar achterop de pc branden er nu 2 lampjes bij de LAN connector 1 knippert groen en dat is dat er data wordt verzonden en de andere brandt constant oranje wat betekent dat dat deze draait op 1GB en niet 2,5 GB want dan zouden er 2 groene lampjes branden.

Is dit een instelling op het moederboard of iets software matig?

Ik heb de kabel direct vanaf de modem met een CAT6 kabel verbonden met de computer.

Alvast bedankt,
Frank

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Frank0378 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:11:
Ik heb de kabel direct vanaf de modem met een CAT6 kabel verbonden met de computer.
Heb je ook een nieuw modem van Delta gekregen?
Zit de kabel op een 2,5Gbps poort op het modem?

Spel en typfouten voorbehouden

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je inderdaad nog een modem zonder 2,5G poorten hebt of aan de verkeerde poort zit zal er altijd door de netwerkkaart van je PC worden onderhandeld op 1G als eerstvolgende overeenkomstige snelheid.

Welk modem heb je precies? Als die echt geen 2,5G kan, Delta vragen om een vervanging.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Frank0378
Bedankt,

Ik heb 1 10Gb poort op het modem en 4 1Gb poorten.

Heb nu de kabels om gewisseld maar ga wel bij Delta navragen voor een andere modem.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16
Frank0378 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:50:
Bedankt,

Ik heb 1 10Gb poort op het modem en 4 1Gb poorten.

Heb nu de kabels om gewisseld maar ga wel bij Delta navragen voor een andere modem.
Ik neem aan dat de 10 Gbit dan voor de buitenwereld is en de rest voor binnen. Waarom heb je de kabels dan verwisseld? Dat heeft toch volstrekt geen nut?

Alleen als het minimaal 2.5 Gbit in en 2.5 Gbit uit is ga je meer halen dan 1 Gbit.

Dat betekent dus sowieso nieuwe router.
(Als met de 10 Gbit niet de buitenwereld bedoeld wordt, dan zou de binnenkabel in de 10 Gbit gewoon moeten werken, dan kan inpluggen dus wel nodig zijn en is er ook geen nieuwe router nodig voor deze aansluiting (maar kan die misschien wel meerder 2.5 Gbit(+) poorten leveren.)

• Frank0378
Ik had de 10Gb op mijn router aangesloten en de computer eerst op de router en daarna direct op het modem maar dat maakte in eerste instantie niks uit. Maar nu in de andere poort maakt dat wel uit

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
@Frank0378
Een Cat6 kabel haalt standaard 1 Gigabit per seconde (1000 Mbit/s) over 100 meter, maar kan op kortere afstanden (tot 55 meter) zelfs snelheden tot 10 Gigabit per seconde (10 Gbps) aan.

Hoe lang is jouw kabel?
Pagina: 1