Nieuwe processor + videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keddoc
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:03
Gegroet allen,

Aangezien de prijzen van PC onderdelen maar blijven stijgen de laatste tijd, is het misschien een goed idee om wat upgrades te maken aan mijn PC, die grotendeel uit 2019 stamt (heb gelukkig al nieuwe RAM gekocht toen Elden Ring uitkwam). Ik ben geen graphics fanaat en doe er verder ook niets interessants mee behalve gamen. Mijn doel is simpelweg om ook de komende 5+ jaren nog alle nieuwe games te kunnen spelen, niet per se op max settings. Hoop het onder de 1000 euro te houden.

Mijn huidige setup is als volgt:

Processor: AMD Ryzen 5 2600

Moederbord: ASRock B450M-HDV R4.0

Grafische kaart: NVidia GeForce GTX 1080

Monitor: BenQ GL2760H 1920x1080

RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600MHz

SSD 1: Crucial MX300 275 GB

SSD 2: Kingston A400 SSD 960GB

Voeding: Cooler Master MWE White V2 450

Behuizing: Sharkoon V1000

Tenzij ik mijn moederbord vervang, moet ik het bij een AM4 processor houden. Het lijkt mij dan het handigst om te upgraden naar een AMD Ryzen 7 5800XT. De AMD Ryzen 9 5900XT is duurder en nieuwer, maar naar verluid is dit voor gaming niet een buitengewoon relevante upgrade. Is dit een correct oordeel, of loont het om het extra geld neer te leggen? Of zou ik beter het moederbord kunnen vervangen en voor iets totaal anders gaan?

Qua videokaart heb ik eigenlijk vrij recent pas geupgraded naar de 1080 omdat ik op het punt was aangekomen waar nieuwere games gewoon letterlijk onspeelbaar waren. Dit is echter nog steeds enorm achterhaald, dus wellicht is het qua toekomstbestendigheid een goed idee om verder te upgraden. De Radeon RX 9060 XT 16GB lijkt dan de beste deal te zijn?

Deze componenten lijken individueel allebei in principe prima, maar wordt nogal onzeker als ik bedenk hoe deze dingen allemaal samen zouden werken met wat ik al heb. Ben dankbaar voor elk advies dat jullie kunnen geven!

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dit kun je prima onder de €1000 houden. Inderdaad zijn de 5800XT en 5900XT momenteel de best verkrijgbare processors nog voor dit platform, zelf zou ik daar lekker voor gaan want het is natuurlijk sowieso al een ietwat verouderd platform. Maar er zijn ook voldoende mensen die hier aangeven dat een 5700X prijs/kwaliteit een betere deal is, en daar is ook wat voor te zeggen.

Daarnaast heb je een nieuwe voeding nodig en dat hangt sterk samen met de GPU vraag; als je je budget maximaal wil benutten haal je een 750W voeding (€100) in combinatie met een RX 9070 XT (€650) en zit je icm de processor + Arctic Freezer koeler (€35) alsnog onder de €950. Maar het is voor 1080P in principe wel een overkill gpu, je kan ook prima voor een RX 9060 XT gaan die op 1080P echt ook al meer dan voldoende presteert. Het bespaart je een euro of €250, maar is dan natuurlijk minder toekomstbestendig als je bijv. nog eens een 1440P monitor wil.

En oja, begin met een bios update voor je moederbord vandaag voor dat je met de cpu aan de slag gaat ;)

youtube.com/@hisrep

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Gezien de erg beperkte en heatsinkloze VRM van het moederbord zou ik niet meer dan een 5700X adviseren om thermalthrottle te voorkomen en een R5 5600 als je niet extra wilt investeren in een cpu koeler.

9060 XT 16GB is daarnaast een goede koop.

Nieuwe voeding is sws nodig. uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt Zwart bijvoorbeeld.

• Keddoc
Dank voor de feedback! Neem aan dat je dan de ARCTIC Freezer 36 aanbeveelt? En het is wellicht ook waar dat het slimmer is om voor een sterkere processor te gaan, aangezien dat 1 van de onderdelen is waarvan de prijzen het meest stijgen tegenwoordig...

Zijn er nog andere redenen om voor de duurdere grafische kaart te gaan naast het upgraden van de resolutie? Ik zie mijzelf op mijn kleine bureautje namelijk niet snel een grotere monitor nemen, dus als het enkel voor 4K gaming en dergelijke is, lijkt de RX 9060 XT wel de overtuigende winnaar.

En had idd niet nagedacht over een BIOS update, dus ook daarvoor bedankt. Hoewel mijn moederbord nog slechter blijkt te zijn dan ik dacht, namelijk een AB350M-HDV, dus wellicht is vervanging nodig...
Ook dank voor de feedback en suggestie voor een nieuwe voeding! Aangezien mijn moederbord dus de nog zwakkere AB350M-HDV blijkt te zijn, zou het dan een goed idee zijn om het moederbord te upgraden en zo de problemen waar je het over hebt te voorkomen?

Wellicht verstandig om dan ook meteen naar AM5 te gaan met een ASRock A620AM-HVS en een AMD Ryzen 9 7900X? Met een ARCTIC Freezer 36? Blijft nog steeds onder budget is combinatie met de RTX 9060.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In principe kan een B350 moederbord dit ook gewoon aan met de nieuwste firmware (je kan op de website van de fabrikant de supported cpus altijd vinden, maar volgens mij biedt elk B350 moederbord dit).

Maar met dit budget is een goed am4 bord natuurlijk nog prima icm een 9060 Xt, ook krijg je dan pcie 4.0, ook voor een eventuele toekomstige ssd.

Dus dat is misschien wel een mooie totaaloplossing,rx 9060 XT, 5800XT, idd arctic freezer idd, en dan deze uitvoering: Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)

En dan idd nog een voeding maar in principe is 650W al genoeg.

youtube.com/@hisrep

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:52
.

[ Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 20-12-2025 12:50 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:27
Keddoc schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:31:

Ook dank voor de feedback en suggestie voor een nieuwe voeding! Aangezien mijn moederbord dus de nog zwakkere AB350M-HDV blijkt te zijn, zou het dan een goed idee zijn om het moederbord te upgraden en zo de problemen waar je het over hebt te voorkomen?
Zonde geld om nu nog een nieuw AM4 bord te kopen.
Wellicht verstandig om dan ook meteen naar AM5 te gaan met een ASRock A620AM-HVS en een AMD Ryzen 9 7900X? Met een ARCTIC Freezer 36? Blijft nog steeds onder budget is combinatie met de RTX 9060.
Pak je weer zo'n waardeloos bord. Die gaat het stroomverbruik van een R9 7900X niet leuk vinden. Daarnaast moet je ook nieuw RAM en dat is nu enorm duur. Reken op zo'n €400 voor 32GB DDR5.

• Keddoc
Ah, ik realiseerde me niet dat DDR4 RAM gewoon totaal niet werkt met een AM5 bord. Dan is de hele AM5 discussie dus zinloos, aangezien RAM tegenwoordig juist de grootste kostenpost is en het voornaamste wat ik zou willen houden van mijn huidige PC. In dat geval moet ik op dit moment wat conservatiever zijn qua upgrades en 't houden bij wat werkt met wat ik al heb; hopelijk zijn prijzen over een paar jaar dan weer wat redelijker en kan ik op dat moment in 1 klap mijn moederbord, processor en RAM naar de volgende generatie upgraden.
Goed punt. Volgens ASRock.com is het moederbord inderdaad compatible met alle besproken processors, in welk geval er dus inderdaad geen noodzaak lijkt te zijn om het moederbord te upgraden totdat ik overga om AM5. Volgens hun lijst is de eerder in deze thread aangeraden 5700X de sterkste die nog op 65W draait, dus de waarschuwing over thermal throttling met dit moederbord overwegende lijkt dat dan de beste optie te zijn? Als ik online kijk, lijken de verschillen in performance tussen de 5700X en 5900XT vrij miniem.

In dat geval zijn de upgrades uiteindelijk:

Radeon RX 9060 XT
Chieftec Vega M Series 750W
ARCTIC Freezer 36
AMD Ryzen 7 5700X

Waarmee ik dus met zo'n €640 klaar ben, wat meevalt. Hopelijk voldoende om me weer een paar jaar vooruit te helpen totdat de markt weer verandert. Dus tenzij jullie nog aanvullend advies hebben, enorm bedankt voor alle antwoorden!
Pagina: 1