Wij hebben een goed gespecificeerde offerte ontvangen om onze twee badkamers te laten verbouwen, eentje op de begane grond en eentje op de (eerste) verdieping. Vanwege bepaalde overwegingen hebben wij een aannemer gevraagd die iets verder weg woont, deze rekent de reiskosten (zowel kilometers a EUR 2545 (ex) als manuren a EUR 4835 (ex), voor in totaal 30 dagen) door. Omdat we zelf iemand kiezen die van verder moet komen, trek ik die kosten voor het gemak af van de offerte. (Hoewel ze alsnog stevig zijn.) Ik hoor van veel mensen in mijn omgeving terug dat de offerte aan de hoge kant is. Ik ben daarom op zoek naar een sanity check voor de kosten. Ik begrijp dat offertes erg lastig te vergelijken zijn en dat iedere situatie anders is. Wat voor onze badkamer(s) nog belangrijk is:
Op zich willen we goed betalen voor goed werk (daarom ook de aannemer iets verder weg) maar er is uiteindelijk wel een grens natuurlijk. Is er iemand die hier op basis van deze informatie iets zinnigs over kan zeggen?
- Er is een nieuw velux dakraam voorzien
- In de badkamer op de begane grond moet de scheidingsmuur met de badkamer afgebroken worden, en een halve meter verderop weer opgebouwd (inclusief nette afwerking in de slaapkamer, natuurlijk)
- Er komt een nieuwe schuifdeur inclusief alles erop en eraan in 1 van de badkamers tussen de slaap- en badkamer
- Materiaalkosten van de sanitairwinkel (dus bad/douche/toilet) zijn in totaal 20k
- Materiaal dat de aannemer gebruikt staat voor 8k op de offerte
- Arbeid van de aannemer staat er voor 25,7k op
- Er is een extra post van de installateur (waterleiding, riolering en elektra) opgenomen, gecombineerd met een post 'overig' van 21k
Op zich willen we goed betalen voor goed werk (daarom ook de aannemer iets verder weg) maar er is uiteindelijk wel een grens natuurlijk. Is er iemand die hier op basis van deze informatie iets zinnigs over kan zeggen?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke