Berekening zuiver CV-ketel, hybride of full electric

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:14
Hi. Ik ben wat aan het stoeien met berekeningen voor onze woning, dus wellicht zouden jullie eens naar mijn (bierviltje) berekening kunnen kijken.

Cijfers:
  • BJ: 2010, 145m2. Geen vloerverwarming.
  • Gasverbruik: 1000m3
  • Stroomverbruik: 2500 kWh
  • Gasprijs: €1,22
  • Stroomprijs: €0,24
  • Vastrecht: €250
1000m3 = grofweg 10000 kWh / COP van 3 = 3333 kWh aan warmtevraag. Dit kan beter uitvallen natuurlijk bij een hogere COP, maar ik heb geen vloerverwarming, dus aanvoertemp zal wellicht iets hoger zijn.

Ik baseer de prijzen op offertes die ik ontvangen heb. Ik heb per optie minimaal drie offertes uitgevraagd en ik noteer die de beste prijs hebben.

Scenario 1: Enkel stoken met CV-ketel.

Gas: 1000 x 1,22 = €1.220
kWh: 2500 x 0,24 = €600
Vastrecht = €250
Aanschaf CV-ketel met afschrijving van 15 jaar: €2000 / 15 = €134 per jaar.
Totaal: €2203 per jaar voor m'n totale energiebehoefte, dus ongeveer €183 per maand inclusief afschrijving.

Scenario 2: Hybride warmtepomp met gasketel

Ik ga hier uit van een reductie van minimaal 50% van het gas.

Gas: 500 x 1,22 = €610
kWh WP: 1667 x 0,24 = €400,08
kWh normaal verbruik: 2500 x 0,24 = €600
Vastrecht = €250
Aanschaf CV-ketel en hybride warmtepomp met afschrijving van 15 jaar: €5000 / 15 = €334 per jaar.
Totaal: €2194 per jaar voor m'n totale energiebehoefte, dus ongeveer €183 per maand inclusief afschrijving.
Exclusief aanschaf LTV-radiatoren.

Scenario 3: Full electric warmtepomp

kWh WP: 3333 x 0,24 = €800
kWh normaal verbruik: 2500 x 0,24 = €600
Aanschaf warmtepomp met afschrijving van 15 jaar: €13000 / 15 = €867 per jaar.
Totaal: €2267 per jaar voor m'n totale energiebehoefte, dus ongeveer €189 per maand inclusief afschrijving.
Exclusief aanschaf LTV-radiatoren

Klopt het dat het in mijn geval wel meevalt hoeveel ik bespaar? Vloerverwarming zou de COP verbeteren, maar dat is ook een forse investering in ons geval (comfort even buiten beschouwing latend). Graag deze optie buiten beschouwing laten.

Er zijn natuurlijk wat andere variabelen:
  • De gasprijs gaat vrijwel zeker door ETS en de bijmengverplichting stijgen, geschat op 35 eurocent per m3 meer vergeleken met nu in 2030. De rauwe gasprijs is lastig in te schatten, omdat deze gezakt is, maar de kans is natuurlijk ook dat deze stijgt. Vastrecht gaat waarschijnlijk ook wel wat tientjes omhoog komend decennium
  • De afschrijving van 15 jaar misschien niet realistisch voor een warmtepomp, maar ik zit wel bij de prijsvechters als WeHeat of Quatt, dus daar hebben we nog geen cijfers van.
  • Ik moet nog wel LTV-radiatoren aanschaffen bij een warmtepomp.
  • Ik heb ook (oude) zonnepanelen, maar die dekken voornamelijk mijn reguliere gebruik, dus dat verandert de berekening niet veel.
  • De COP van 3 is natuurlijk wel enigszins pessimistisch, maar niet ondenkbaar zonder vloerverwarming.
In the end hebben we het niet over gigantisch besparingen en lijkt de terugverdientijd best wel lang, of gaat er iets helemaal mis in mijn berekening?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maak een lijst van type en afmetingen van de radiatoren per vertrek.

Zoek daar dan de afgifte bij bij maximaal 45/40-20 stook regime.

Verwarm je de hele woning tot normale temperatuur?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
Klopt wel aardig voor een eerste schatting, al denk ik dat je hybride nog wat minder gas verstookt dan je aangenomen 50% reductie. Ik weet je warmwaterverbruik niet, maar dat lijkt zo in je eerste schatting in de 50% gas te zitten. Verder heeft een CV jaarlijks onderhoud en een warmtepomp niet (meestal om de 2-3 jaar) (met hybride heb je natuurlijk beide), wat nog zo'n 100-200 euro jaar verschil oplevert. Je hebt de rente over een investeringscverschil van zo'n 11.000 euro ook nog te verrekenen, wederom nog een +/- 200 euro post.

Al met al lijkt het me dat je flink wat moet aanpassen, de ruimte moet hebben voor een forse warmtepomp boiler (bij full electric) en inderdaad niet enorm bespaard door over te stappen op een warmtepomp. Daar komt bij dat een warmtepomp soms goed hoorbaar is voor jezelf of je buren. Qua CO2 emissie ga je er bij een groene stroom electriciteits abbo welk flink op vooruit.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik verbaas me steeds weer over die prijzen die gevraagd worden voor een full electric
Ik heb al 2x een huis gasloos gemaakt met deze
https://www.climamarket.nl/nl/panasonic-kit-adc05k3
Komen nog wat installatiematerialen bij maar dat blijft zeker onder de 10k
Beide huizen met radiatoren (beneden ltv radiatoren)

En op de bierviltjes berekening mis ik de RVO subsidie

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Voor woning 2010 is meestal nauwelijks nodig om ltv te plaatsen, dan kun je bestaande boosten.
Voor de cijfers is een sCOP bij moderne machines van 4,5 wel realistischer.
Maar idd puur kijken naar TVT dan is hybride al jaren de winnaar.
Je moet ook gewoon een beetje van gas af willen en all electric gaan.

Voor A merken all electric ik normale woningen is de uitgave iets van € 8500,- €9500,- na subsidie en dan praat ik over Panasonic Mitsubishi Vaillant systemen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:37
Je verbruikt nu 1000m³ gas.
Hoe kom je dan bij een elektriciteitsverbruik van 3333 wanneer je naar full electric zou overstappen? Das wel heel pessimistisch voor zon relatief recente en vrij goed geïsoleerde woning.
Een sCOP van 4 of hoger moet met een goed warmtepompsysteem makkelijk haalbaar zijn. Bij een COP van 4 kom je op een verbruik rond 2000-2200kWh, afhankelijk van hoe efficiënt je huidige ketel stookt.

Ook zet je de vaste kosten voor de gasaansluiting wel heel laag in. Enexis rekent volgend jaar al €266,- en daad komen nog de vaste kosten die je energieleverancier per aansluiting in rekening brengt bovenop. Dan zit je in 2026 al aan ruim 300 euro vaste kosten voor de gasaansluiting. En de verwachting is dat die kosten komende jaren harder zullen blijven stijgen dan de inflatie.

En zoals anderen al aangeven: ik mis onderhoud voor de gas-cv en 13k voor een warmtepomp komt mij als erg duur over. Dat kan goedkoper als je geen haast hebt. Daarnaast gaat er ook nog een flink bedrag aan subsidie af, waardoor de netto investering in de warmtepomp onder de 10k moet kunnen blijven. En dat scheelt dus zo'n 30% op de afschrijving de je rekent voor de warmtepomp.

[ Voor 19% gewijzigd door Ivow85 op 20-12-2025 09:10 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik heb even de calculator en tekstgenerator (AI) gebruikt om jouw cijfers en onze oplossing door te rekenen:

Je bierviltje-berekening klopt in opzet, maar het beeld verandert zodra we rekenen met realistische praktijk-COP’s én met onze all-electric prijzen na subsidie.

Uitgangspunten (ongewijzigd)
• Warmtevraag: ca. 10.000 kWh/jaar
• Stroomprijs: €0,24/kWh
• Gasprijs: €1,22/m³
• Gasvastrecht: €250/jaar
• Normaal elektra: 2.500 kWh/jaar
• Afschrijving: 15 jaar

Kostenvergelijk per jaar (incl. afschrijving)

Scenario 1 — Alleen CV-ketel
• Gas (1.000 m³): €1.220
• Elektra: €600
• Vastrecht gas: €250
• Afschrijving ketel: €134

Totaal: €2.203 / jaar
(≈ €183 / maand)

Scenario 2 — Full electric warmtepomp (onze uitvoering)
• Warmtepomp: sCOP 4,5
• WP-elektra: 2.222 kWh → €533
• Normaal elektra: €600
• Gasvastrecht: €0
• Afschrijving WP (na subsidie):
• €8.000 → €533 / jaar
• €9.000 → €600 / jaar

Totaal:
• bij €8.000 netto → €1.666 / jaar
• bij €9.000 netto → €1.733 / jaar

Besparing t.o.v. CV-ketel:
• €470 – €540 per jaar
(≈ €40 – €45 per maand)

Vooruitblik richting 2030 (conservatief)

Bij +€0,35/m³ gas (ETS / bijmengverplichting):
• Scenario CV-ketel: +€350/jaar
• Full electric: geen effect

Besparing loopt dan op tot:
• €820 – €890 per jaar
(≈ €70+ per maand)

Investering & terugverdientijd
• Extra investering t.o.v. nieuwe ketel: €6.000 – €7.000
• Terugverdientijd:
• nu: 11–15 jaar
• bij hogere gasprijzen: 7–9 jaar

Zonder vloerverwarming. Exclusief eventuele (beperkte) radiatoroptimalisaties.

Waarom dit haalbaar is

Wij sturen niet op “catalogus-COP”, maar op praktijk-sCOP door:
• afgiftecheck per ruimte,
• waar nodig gerichte LTV-aanpassingen (geen totale verbouwing),
• hydraulisch inregelen en strakke regeling,
• monitoring en bijsturing in het eerste stookseizoen.

Daarmee komen we in de praktijk structureel boven sCOP 4,5, ook zonder vloerverwarming.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:28
In de hybride variant zal de cop van je warmtepomp veel hoger zijn, omdat juist op de momenteel dat de cop lager wordt, je overschakelt naar de cv. Verder zie ik vaak besparingen genoemd van 70% op gas bij hybride. Dan is de hybride variant al meteen een stuk aantrekkelijker.

De full electric variant is uiteraard sterk afhankelijk van de afschrijving. Mogelijk dat de volgende keer de investeing voor vervanging wat minder is. Heb je daar ook de subsidie meegeteld? Daarnaast zullen we allemaal op termijn toch van het gas moeten, dus de investering daarom moet vroeg of laat toch gemaakt worden.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• _JGC_
  • Nu online
Wat ik niet in de berekeningen zie: CV onderhoud. Ik betaal nu maandelijks 17 euro per maand voor een service abonnement, die heb je bij een warmtepomp niet nodig.

• Belecthor
@Ivow85 @Technician-

Alle bedragen zijn inclusief subsidie. Ik heb voor de warmtepomp een stuk of 7 offertes. De goedkoopste was €10k van Quatt, maar dat was een vrij onelegante oplossing van twee buitenunits van gecombineerd 14kW, omdat ze niet full-electric konden met 1 unit van 7Kw en exclusief buffervat. De andere goedkope optie was WeHeat Sparrow 8kw incl. installatie en buffervat. Die was 13k inclusief installatie. De duurste was tegen de 20k, maar dat was een premiummerk, niet een prijsvechter zoals quatt of weheat.

Vastrecht zie je goed, daar zou nog 90 euro bij kunnen. Ik beschrijf overigens ook wat punten die je noemt in m'n variabele alinea.

Onderhoud zou ik bij een warmtepomp ook een serviceabonnement doen, net zoals bij m'n cv-ketel. Dat is iets duurder bij de warmtepomp, maar het verschil is niet gigantisch.

Ik vraag me af of een sCOP van 4,5 realistisch is, omdat onze aanvoertemperatuur niet op 35 graden kan, maar minimaal 45 graden en dan vraag ik het me nog steeds af of het lukt zonder over te gaan op LTV-radiatoren (wat ook weer een extra investering is).

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:51

Aganim

I have a cunning plan..

_JGC_ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:35:
Wat ik niet in de berekeningen zie: CV onderhoud. Ik betaal nu maandelijks 17 euro per maand voor een service abonnement, die heb je bij een warmtepomp niet nodig.
Uiteindelijk heeft een warmtepomp ook onderhoud nodig, dus daar zal je ook wat voor moeten reserveren. En heb je echt een serviceabonnement nodig? Ik heb zowel in het westen als het oosten van het land nooit problemen gehad met het vinden van een lokale CV installateur die gewoon eens in het jaar de boel nakijkt zonder meteen de hoofdprijs te vragen.

• _JGC_
  • Nu online
Wat wil je onderhouden aan een warmtepomp? Blaadjes weghalen, controleren of de condensafvoer nog water doorlaat en aan het begin van het stookseizoen je waterdruk controleren. De condensor reinigt zichzelf in de winter.

Die servicebedrijven verdienen lekker. Ik heb voor de gasketel een contract voor elke 18 maand onderhoud. We zitten nu op maand 20... mag er voor de zoveelste keer achteraan bellen. En als ze dan komen mag je hopen dat het onderhoud niet met de franse slag gebeurt. Die bedrijven beleven gouden tijden met warmtepompen, je hoeft weinig te doen en de consument betaalt wel.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

4VAlien

Intarweb!

Hier bij Stedin had ik dit jaar 400 euro per jaar vaste kosten voor de gasaansluiting. Dat maakt in mn rendement berekening wel uit. Ik heb wat uitgebreider gerekend omdat ik ook een verdeler heb laten vervangen voor actieve koeling en wat nieuwe elektra groepen nodig had. Nu zit ik op 5-6% rendement tov nieuwe cv ketel. Ik zag trouwens nog geen goede aanbieder onder de 2300 euro (Remeha 24-28kw plus afvoer, drukvat en installatie)

• Belecthor
4VAlien schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:15:
Hier bij Stedin had ik dit jaar 400 euro per jaar vaste kosten voor de gasaansluiting. Dat maakt in mn rendement berekening wel uit. Ik heb wat uitgebreider gerekend omdat ik ook een verdeler heb laten vervangen voor actieve koeling en wat nieuwe elektra groepen nodig had. Nu zit ik op 5-6% rendement tov nieuwe cv ketel. Ik zag trouwens nog geen goede aanbieder onder de 2300 euro (Remeha 24-28kw plus afvoer, drukvat en installatie)
Oke, dat zijn wel wat hogere kosten voor de vaste aansluiting dan hier in het noorden. Waarmee heb je je CV-ketel uiteindelijk vervangen? Ik kan overigens m'n CV-ketel laten vervangen voor 1700 euro (Valliant)

• thisisnotmyname
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:17
Ik heb toen gekozen voor de Intergas HRE omdat die geen 3-weg klep heeft. Qua onderhoud maak ik mij geen zorgen bij die cv-ketel omdat bij mijn weten die techniek eenvoudiger is dan bij de Intergas Xtreme en zeker in vergelijk tot de andere merken.

Qua uitvoerig onderhoud voor de warmtepomp (is op zijn tijd vermoedelijk ook nodig) wordt er in dit topic naar mijn mening wel heel gemakkelijk gesproken, temeer omdat menig warmtepomp niet eens goed bereikbaar is en personeel met juiste papieren vaak vanzelf wel een betere baan vind. Om met een gastank op een weegschaal, op een ladder, in weer en wind te staan is niet ieders werk ideaal. Als je zo goed kan leren als nodig voor die baan, dan ligt er in de techniek een wereld aan je voeten...

Bewerkt: Aanpassing op tekst na terecht commentaar.

[ Voor 7% gewijzigd door thisisnotmyname op 20-12-2025 19:16 ]

• Ronald
  • Nu online
thisisnotmyname schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:52:. Om met een gastank op een weegschaal, op een ladder, in weer en wind te staan is niet ieders werk ideaal. Als je zo goed kan leren als nodig voor die baan, dan ligt er in de techniek een wereld aan je voeten...
Opnieuw afvullen van koude middel is geen regulier onderhoud van een warmtepomp.
Werken met koude middelen is geen bijzonder uitgebreide cursus… paar dagen en je bent er. Dit is normaal werk voor de airco industrie die verre van de hoofdprijs rekent want geen verziekende subsidies.

Regulier onderhoud van een warmtepomp is de boel fysiek schoon houden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 20-12-2025 19:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
  • Nu online
@thisisnotmyname Je hebt het over onderhoud, een warmtepomp hoeft behalve blaadjes weghalen in principe geen onderhoud. Bij je auto doe je dat ook niet elke zoveel jaar en bij een auto stuitert dat spul over het wegdek ipv dat het stilstaat in je tuin. Een auto verliest door dat stuiteren koelmiddel, je warmtepomp niet.

En ja, als je dat ding op je schuine dak zet in een nepschoorsteen op 10 meter hoogte omdat de architect dat mooi vond heb je idd een probleem.
Pagina: 1