Oplossing stalen plaat op dekvloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vinchento
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
Beste Tweakers,

Bij aankoop van een nieuw huis kwam ik op de 2e verdieping een tweetal stalen platen tegen in/op de dekvloer die met bouten/moeren vastzit. Dit steekt zo'n 20mm uit.
Dit lag onder ongeveer 2 à 3 lagen ondervloer.
Begreep dat dit geplaatst is nadat de vlizotrap verwijderd is en een normale trap is geplaatst en dus constructieve functie heeft.
Hoor graag of iemand een officiële benaming heeft voor dit? Zal wellicht helpen in mijn zoektocht...

Er zal op die verdieping laminaat met ondervloer komen en zie ik momenteel 2 oplossingen, maar wellicht dat jullie andere briljante ideeën hebben?
Namelijk 1) vloer opvullen met dikke ondervloeren (lees: 20 à 25mm osb, xps, fermacell, enz.) en daar overheen de 'normale' ondervloer en dan laminaat.
Of 2) moeren verwijderen, bouten afzagen, dicht/vast assen. Dit 1 voor 1 aangezien het een constructieve plaat lijkt te zijn.
Dan blijft er zo'n 5 à 10mm over wat makkelijker weg te werken valt met ondervloeren.

Maar geen idee of dat de integriteit aantast van die plaat? Wellicht andere oplossingen?
Zoek een praktische, goedkope oplossing zonder gevolgen voor de constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igbg-f3ijeqARq2_164vXaWpccI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqrjb1u0L6pQMv9z7AmvhnlE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIx2GW4PUyKVMdLflDEfiefaKJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeOR9gO1A2VpP2fsin8iibpi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp1Hr5ua6CZM-IRN0-3VCaNpNRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42h4HbwOdZbR7OWw5U4dGLOL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

reaL_G

G

zit er onder de vloer een doorgang/ deuropening.
het lijkt sterk op een bovenflens van een stalen balk

GiTS

• vinchento
Onder de vloer, 1e verdieping, zit idd de deuropening van een kamer daar. Maar op de 1e verdieping zit hetzelfde tegen het plafond aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JFqCICMFDnifmlDbexspqheCO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzJoyzhtjgqubHadXcWRZdPl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door vinchento op 19-12-2025 14:09 ]

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27

reaL_G

G

ik zou zolang je niet precies weet wat er zit. erom heen werken. evt bij gemeentearchief gegevens opvragen oid.

GiTS

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zou je voor het meedenken ook iets van een plattegrond kunnen delen van het huis (zowel eerste als tweede verdieping)? Dit kan iets meer vertellen over wat dit nu aan het doen is.

Jouw anecdote wekt bij mij de indruk dat er vroeger in de hal van de eerste verdieping naar de tweede een vliso-trap zat, en dus een gat in het plafond van de hal. Nu is de trap doorgetrokken en sluit aan op de zoldervloer ter plaatse van de vlisotrap. Tegelijk was er een doorgaande vloer daar waar nu de trap doorloopt naar de tweede verdieping.

De vloer is dus doorgestrokken over het gat van de vlisotrap, maar de krachtsafdracht naar de 'buiten'muur achter de trap ontbreekt daardoor. De vloer doortrekken had gekunt door wapening in te boren in de vloer achter de vlisotrap, maar hier is gekozen voor een 'klem-constructie' waarbij de doorgetrokken vloer (vliso) aan de reeds bestaande vloer wordt geklemd en die loopt als een balk door naar de buitenmuur om daar de belasting af te dragen.
Hierbij zou ikzelf verwachten dat langs het trapgat ook een 'UNP'-achtig profiel zit die in die klemconstructie eindigd, op de foto eerste verdieping lijkt ook mogelijk zoiets te zitten (met hout omkleed) en op tweede verdieping is daar de vloer ook dikker.
Wel is het vreemd dat de wand op zolder niet boven de wand op de eerste verdieping staat (daar zit op een andere plek alleen glas), maar ook de wand achter het trapgat zit versprongen ten opzichte van de zolderwand.
Ook zie ik verder in de zolder exact hetzelfde profiel zitten op zolder, dus of het puur met een vlisotrap te maken heeft zou dan een beetje vreemd zijn, of er moet echt een heel groot gat hebben gezeten, maar dan was het dus niet alleen een vlisotrap. Dan wordt oude bouwtekeningen nog belangrijker om enigzins te kunnen analyseren wat de functie is.

Aanname dat het een constructieve functie heeft, lijkt me reeel. Blijft alleen een heel wonderlijk detail, want ruim 2cm uitstekend is wel veel en voor jou logisch gezien hinderlijk bij de afwerking.

Oplossingen:
- Bout afslijpen/branden en bout doorlassen is tricky en zou ik afraden.
In theorie zou je heel de balk kunnen ondersteunen (voor/terwijl je dit doet). Maar de constructie is waarschijnlijk twee platen die met de bouten om de vloer wordt geklemd, slijp je die af dan ben je heel je constructieve functie kwijt.
Ook qua lassen zijn er meerdere problemen. Je hebt een bevel nodig om aan te kunnen lassen en die maak je niet zomaar. Nu zal dit waarschijnlijk laagwaardig staal zijn, bouten zijn dat echter vaak niet, dus dan zal lassen wel lukken qua materiaal, maar je bent al snel aan het rommelen en bouten verliezen mogelijk veel sterkte. Mogelijk thermisch verzinkte bouten, wat ook niet lekker last (gas), en impact constructief.
- Extreem is dat zoldergat slopen en nieuwe constructie weer dichtmaken die wel vlak is met de vloer.
- Opdikken vloer moet je opletten dat je niet teveel massa toevoegd, dus opdikken met ondervloer alleen ter plaatse van de hal en bijvoorbeeld drempels richting alle kamers, zou best prima kunnen. Je hebt ook lichtgewicht zand-cement. Voor 2 cm zou dat wellicht ook nog prima kunnen, mits niet ook grote archiefkasten in dat halletje op zolder gaat plaatsen
- Je zou ook een balk onder de locatie van de strippen met bouten kunnen plaatsen. Dit vergt wel echt aandacht:
- Afsteunen aan twee kanten (op buitenmuur en aan de andere kant in de gang) Dit lijkt echter lastig inpasbaar omdat daar geen wand staat, je kunt daar een kolom maken en die wegwerken in een koof (mits eronder ook een wand staat (beganegrond).
- Inboeten in de buitenmuur
- Loopruimte eerste verdieping (hoogte) en trap

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:05
Is er een stuk aangebouwd vanaf die plaat? Eerste waar ik aan denk is dat ze een stuk muurplaat hebben laten zitten waar vroeger het dak aan vast zat. Zo ja, dan heeft dat geen functie meer en kan het weg.

• vinchento
Ik vermoed dat TheInsomniac gelijkt heeft; van vlisotrap naar spiltrap en dat de platen gebruikt worden om de kracht te verdelen. Heb daarbij soort van bouwtekeningen over gevonden, zie hieronder (maar zegt eigelijk niets over de constructie).

Maar na wat gesprekken met bouw-constructeurs is de conclusie eigenlijk om die latten/flensen te laten zitten.

Daarbij dus de vraag waar ik rekening mee moet houden om de vloer minimaal 2cm op te hogen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende combinatie:
1) dampfolie 2) XPS plaat 20mm 3) ondervloer (2mm), 4) laminaat

Maar ook het volgende ben ik tegen gekomen:
1) dampfolie 2) Houtvezelplaat 20mm (Thermofloor) 3) ondervloer 2mm 4) laminaat
Waar het mij niet duidelijk is of de dampfolie onder of boven de houtvezelplaat hoort?

Tevens opties als:
1) dampfolie 2) XPS 20 mm 3) OSB plaat 9mm 4) ondervloer 2mm 5) laminaat
Of
1) dampfolie 2) OSB plaat 18mm 3) ondervloer 2mm of meer 4) laminaat

Zoals je ziet, ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoor graag jullie ideeën?
Ik heb zo'n 30mm ruimte qua ophoging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RI-ZObwP__bzPf1bPaarYcBlh5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/804N6uHqU5Dsz0kUfRAx1BW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTJKO1GyeyRQTLj3oteyC-GKJfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTVAYdtuZ7acyyvGeqsch9z9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDkOWjzh7jMgJQGJf7QXWTFS-Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bu885KdGTs4eiQnDDljxFPh7.jpg?f=fotoalbum_large

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-01 11:59
Opvullen tot de hoogte van de bout met een wat harder materiaal, vervolgens de ondervloer daarop en laminaat.

Dampfolie lijkt me niet nuttig zolang je geen vocht verwacht.
Pagina: 1