Gemeente Eindhoven stuurde persoonsgegevens naar openbare…

Pagina: 1
Acties:

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 12:40

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Artikel: nieuws: Gemeente Eindhoven stuurde persoonsgegevens naar openbare AI-tools
Auteur: @Kevinkrikhaar
De Autoriteit Persoonsgegevens ziet dit als een datalek, hoewel de kans klein is dat de gegevens uit deze bestanden in handen komen van onbevoegden.
Ik lees niet waarop deze stelling in het nieuws over oa de kans precies gebaseerd is. In de bron over de toezichthouder lees ik het ook niet terug. Lees ik ergens overheen, of is dit een vrije interpretatie vanuit tweakers?

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-12 15:32

Kevinkrikhaar

Redacteur
Dat was niet de juiste link. Inmiddels aangepast, dank voor het melden :)

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 12:40

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Ik vermoed dat dit wel de link is wat betreft wat de toezichthouder over ai-chatbots stelt. Maar dat lijkt niet een bron te zijn die over lager kans gaat.

De bewering over de kans lees ik wel terug in een brief van de gemeente. Daarin stellen ze:
Volgens door ons geraadpleegde experts is het risico beperkt in vergelijking met bijvoorbeeld een datalek waarbij gegevens zijn gestolen.
Maar ze vermeenden niet wie degeraadpleegde bedrijven of personen zijn en er staat ook niet dat het gedaan is op basis van de toezichthouder. Maar zoals het nu is geschreven lijkt het alsof het gebaseerd is op de toezichthouder.

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-12 22:42
Ik snap de tekst uit het artikel ook niet. Er wordt gelinkt naar de website van de AP, maar die heeft het over
Door het invoeren van persoonsgegevens in AI-chatbots kunnen de bedrijven die de chatbot aanbieden ongeoorloofd toegang krijgen tot die persoonsgegevens.
. Staat zowat haaks op wat het artikel lijkt te vermelden, maar ook het citaat van @kodak.

• Kevinkrikhaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-12 15:32

Kevinkrikhaar

Redacteur
Ik snap de verwarring. Ik heb er 'hoewel de kans volgens de gemeente klein is dat de gegevens uit deze bestanden in handen komen van onbevoegden' van gemaakt.