Probleem aansluiting KPN Experia 12 naar Experia 10

Pagina: 1
Acties:

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:19
Beste,

Door mijn gierigheid heb ik de deksel weer eens goed op de neus gekregen.
KPN abonnement televisie + internet afgesloten op naam van mijn vriendin waardoor we opnieuw een welkomstbonus krijgen.
Vanmorgen de boel omzetten. Nu blijkt dat ik een Experia box 10 heb gekregen i.p.v. een 12 die ik al had.
De reden hiervoor blijkt dat we nu sneller internet hebben (200 i.p.v. 100 mbit) en daar zou de 10 voor moeten zijn. Anders was de aansluiting een stuk eenvoudiger (uitpluggen, inpluggen, klaar).

Internet rood en service rood is het probleem. Herhaaldelijk na resetten.
Nu blijkt dat je voor de Experia 10 een Y kabel moet gebruiken.
De vorige KPN monteur die hier over de vloer is geweest heeft alles compleet omgegooid met deze aansluiting tot gevolg; zie foto 1.
Hoe krijg ik de bekabeling van foto 2 op een dergelijke manier gemonteerd dat ik deze kan aansluiten op de Experia 10?

Anders is het wachten tot de monteur maandag komt en we willen graag darts streamen op de slaapkamer :'(

Wat verder wel vreemd is, is dat ik niet kan inloggen bij KPN tv met het nieuwe abbo. Dit zou toch wel gewoon moeten kunnen met ingangsdatum van contract en staat los van de modem die thuis wel of niet functioneert?

Alvast bedankt.

Foto 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-JrwSKqJymmAK1zjuRS5stEPkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALoneBMsxaelm4tmLjU1ieYg.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-p4aYN3XR-fR5-Pg6_6TtMnQRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZXmUiw4P5Dc2ScAC0hyE5Vx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door poekiepoes12 op 19-12-2025 11:23 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Snap het niet echt :p

Wat is een y kabel?

Edit:
Ah ik denk dat ik t snap. Kpn levert pair bonding voor hogere snelheden? Dan even kopje knijpen met 4 aders

Of als je geen rj11 tang hebt

Kopje eraf knippen en kabels zo in doosje aansluiten en daarna de y kabel erop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPKaCvaVL83fQW6Wo60RHg-vz90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wenEnDHLpd5Q9Rmk6J1EBBpZ.jpg?f=user_large

[ Voor 108% gewijzigd door laurens0619 op 19-12-2025 12:42 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• poekiepoes12
laurens0619 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:22:
Snap het niet echt :p

Wat is een y kabel?
Thanks voor je reactie tot zover.

De Y kabel is letterlijk de vorm van de kabel. Twee verbindingen -> 1 verbinding -> die als ik het goed begrijp foto 1 (DSL in router) moet gaan vervangen. Die twee verbindingen kunnen normaliter volgens mij in een ISRA punt. Echter heb ik die niet..

Alles is hier keurig weggewerkt middels PVC buizen door het huis. Niks in de meterkast. Er was ooit wat in de woonkamer aan de voorkant van het huis, maar dit hebben ze middels een kapje dichtgemaakt.

Wat ik nu heb, onder onze trap, is een PVC pijp uit de muur met daaruit drie ethernetkabels die door het huis lopen + een kabel zoals op foto 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWpFc39yDbZh8fmDthEOASagQbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlKi7ZInHhczOBuL7pn4lN68.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door poekiepoes12 op 19-12-2025 12:47 ]

• laurens0619
Zie ook mijn edit.

Je moet op die kabel waar nu het kopje opzit, of het kopje eraf knippen en een kopje met 4 aders maken OF een doosje erop zetten zoals foto die ik linkte

Echter de vraag is dan welke aders. Als het goed is komt die utp kabel waar nu je kopje op zit ergens uit bij een kastje (ISRA). DAar kun je zien welke aders er zijn doorgelust.

Dat ISRA punt zou er als volgt uit moeten zien

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/2d70d7c0-0e16-4964-92aa-1ee2f5e173b6.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 19-12-2025 12:58 ]

• poekiepoes12
Thanks!
Dat laatste punt wat je noemt is het probleem.
Volgens mij zit die letterlijk ergens weggestopt achter een gipswand of iets dergelijks.
Het enige wat er ooit gezeten heeft is dus afgedekt in de woonkamer. Daar dit onderstaand onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5F_l7hJqPhCxyvho-BgNuXiKtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2f5I96vCxm6ruwfwYqN7co2.jpg?f=fotoalbum_large

• laurens0619
dat lijkt te kloppen

in je eerste foto zit ik bruinwit-bruin in je utp kopje gaan en die kleuren zie ik hier ook terug

zie je ook toevallig 2 andere kleuren uit de utp kabel (rechtsonder?) doorverbonden worden?

Of is het 2e paar dat doorverbonden is oranjewit-oranje?

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 19-12-2025 13:13 ]

• poekiepoes12
laurens0619 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:12:
dat lijkt te kloppen

in je eerste foto zit ik bruinwit-bruin in je utp kopje gaan en die kleuren zie ik hier ook terug

zie je ook toevallig 2 andere kleuren uit de utp kabel (rechtsonder?) doorverbonden worden?

Of is het 2e paar dat doorverbonden is oranjewit-oranje?
1e foto bruinwit-bruin klopt.
Uit de muur woonkamer zie laatste foto;
Drie kabeltjes naar links; bruin, wit, oranje.
Drie kabeltjes naar rechts; oranje, bruin en oranje/ wit.

Ik weet niet of dit iets opheldert voor je.. Ik kan niet zien waar alles naartoe loopt op die paar cm2.

• laurens0619
Ok dan zou ik er gewoon op gokken dat beide aders zijn doorgepatched naar die utp
pair 1: witbruin-bruin
pair 2: witoranje-oranje

Om dit op te lossen moet je dus voor elkaar krijgen dat het 2e paar ook in het kopje komt.
Door bv rj11 erop knijpen met alle 4 de aders aangesloten.

Pair1 zit nu waarschijnlijk op pin 2 en 3
Dan moet je pair2 op pin 1 en 4 doen

of als het tijdelijk is en je hebt geen gereedschap.
knip het kopje af en draai die 4 aders om de aders uit het kastje uit je fotos.
Ik gok:
bruinwit-bruin uit je utp aan oranjewit-oranje (pair 1)
oranjewit-oranje uit je utp aan blauwwit-blauw (pair 2)

dan die y cable erin pluggen en gaan

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 19-12-2025 15:15 ]

• poekiepoes12
laurens0619 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:59:
Ok dan zou ik er gewoon op gokken dat beide aders zijn doorgepatched naar die utp
pair 1: witbruin-bruin
pair 2: witoranje-oranje

Om dit op te lossen moet je dus voor elkaar krijgen dat het 2e paar ook in het kopje komt.
Door bv rj11 erop knijpen met alle 4 de aders aangesloten.

Pair1 zit nu waarschijnlijk op pin 2 en 3
Dan moet je pair2 op pin 1 en 4 doen

of als het tijdelijk is en je hebt geen gereedschap.
knip het kopje af en draai die 4 aders om de aders uit het kastje uit je fotos.
Ik gok:
bruinwit-bruin uit je utp aan oranjewit-oranje (pair 1)
oranjewit-oranje uit je utp aan blauwwit-blauw (pair 2)

dan die y cable erin pluggen en gaan
Thanks voor de hulp, nu gaat het me even m´n hoofd te boven.

Even voor mijn beeldvorming zodat ik het zelf ook goed begrijp.
De kabel die in mijn DSL zat bij de Experia 12 te zien op foto 1, dat is toch min of meer een verlengstuk van een ISRA verbinding die normaliter ergens in de meterkast o.i.d. zit, maar bij mij dus ergens goed verstopt?

Dus het moet worden;
Dat verlengstuk --> aansluitdoosje --> y cable --> dsl poort modem Experia 10.
Dus de vraag is nu op welke wijze de kleurtjes van het verlengstuk in de aansluitdoos moeten?

En het MOET middels die Y cable? Het is niet mogelijk om de juiste 4 aders i.p.v. 2 aders rechtstreeks in de DSL poort te pluggen zonder tussenkomst van aansluitdoosje?
EDIT: Oh shit. Dit bedoel je met pin 1,2,3,4. Als je een RJ11 erop drukt met een tang dan leg je daar die pairs in. Ik snap hem. Eerst maar zo'n tang fixen.

Anders zou het een kwestie zijn van wit Oranje/ Oranje toevoegen aan het kopje? Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qS6x53E3AStDUBnA6xNxtMe54E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHirr7NSIinGjxCQs8sCZJd6.jpg?f=fotoalbum_large

De vrouw van de helpdesk heeft alleen gezegd dat de Experia 10 een Y cable nodig heeft maar niet waarom/ hoe/ of er een alternatief is.

Nogmaals bedankt van deze leek.

[ Voor 15% gewijzigd door poekiepoes12 op 19-12-2025 17:21 ]

• laurens0619
Als jij het gereedschap ervoor hebt (rj 11 tang) dan is die 2 aders erbij prikken makkelijkste oplossing.

• poekiepoes12
laurens0619 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:23:
Als jij het gereedschap ervoor hebt (rj 11 tang) dan is die 2 aders erbij prikken makkelijkste oplossing.
Duidelijk. Ga ik daarvoor zorgen.
Dat maakt het contactdoosje + Y kabel dus overbodig? :)

• laurens0619
poekiepoes12 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:30:
[...]

Duidelijk. Ga ik daarvoor zorgen.
Dat maakt het contactdoosje + Y kabel dus overbodig? :)
Jup

Doel is de 4 aders in die poort krijgen.
Y cable en t doosje is daarvoor hulpmiddel maar is niet perse nodig

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Het eindresultaat is idd hetzelfde. Die y-kabel is puur voor de ISRA met twee aansluitingen en voegt ze op dezelfde manier weer samen. De pinout van DSL via RJ11 stekkers is min of meer standaard met lijn 1 op pin 2-3 en lijn 2 op pin 1-4.

De reden dat je een EB10 hebt is dat de box 12 geen pairbonding ondersteunt en je dus maar maximaal één lijn kunt gebruiken. Als je bij 100mbit was gebleven had je niks hoeven veranderen :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• poekiepoes12
Oké ik ben aan de slag gegaan maar helaas nog geen resultaat.
Service en internet nog rood op de box 10.
Zie foto hoe ik het gedaan heb.

Pair 1
Bruinwit bruin in 2 en 3
Pair 2
Oranjewit en oranje in 1 en 4
Wat is de meest logische vervolgstap of is dit een kwestie van trial and error en alle stekkers kapot knippen? Ik heb er nog 5 hahaha.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaLTYI19E5oWi3C8-0rb_t_SZnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhlZEEP6uZ8x4zZ6QiFldERn.jpg?f=fotoalbum_large

• laurens0619
Als ik het goed begrijp dan zou je met 1 pair ook al verbinding moeten krijgen maar dan de helft qua snelheid.

Omdat het met 1 paar ook niet werkt is er denk ik iets anders aan de hand?

• poekiepoes12
Misschien een fucking domme vraag maar moet ik de draadjes, los van de kabel, ook strippen laatste stukje? Ik zie dit niet op YouTube maar de elektrische cable tester lijkt niet goed te pakken.

Sowieso ingewikkeld want op YouTube in de VS, denk ik, gebruiken ze oranje en blauw. Maar daar hoef ik niks mee lijkt me?

[ Voor 24% gewijzigd door poekiepoes12 op 20-12-2025 20:04 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee, je moet het uiteinde niet strippen, de pinnen in de connector grijpen in het "koper".

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je wel een goeie krimptang gebruikt en helemaal doorgedrukt?

Qua referentie moet het eindresultaat er ongeveer zo uitzien met beide paren.
Vervang de kleuren waar van toepassing.

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/3cdbead2-a8f9-440c-810e-bd956b487727.png

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• poekiepoes12
nelizmastr schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:56:
Heb je wel een goeie krimptang gebruikt en helemaal doorgedrukt?

Qua referentie moet het eindresultaat er ongeveer zo uitzien met beide paren.
Vervang de kleuren waar van toepassing.

[Afbeelding]
De kniptang geeft een klikje, dus ik ga er vanuit dat dat het signaal is dat die vastzit..

Die kleuren kloppen als in, dubbel (1), dubbel (2), enkel (3), enkel (4) met 1 en 4 een pair en 2 en 3 een pair.

Maar ik gebruik op dit moment dus geen Y kabel voor de duidelijkheid.

Er zit naar mijn weten dus een isra punt verstopt met de desbetreffende kabel waar ik bij kan. Die zat dus met dubbel bruin en enkel bruin vast. Nu heb ik deze dus met dubbel oranje en enkel oranje extra bevestigd. Zonder resultaat. 8)7

Maandag monteurtje maar eens laten kijken voor ik die hele kabel opgeknipt heb.

• laurens0619
Nja wat ik eerder postte

Dat hij op 1 paar ook niets doet is verdacht. Ik lees in dit topic dat hij na 15m zou terugvallen op single pair
https://community.kpn.com...ste-aansluiting-al-542645

Dus ik denk dat de monteur nog eea moet doen en je gewoon even moet wachten

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Wellicht idd het beste de monteur de echte ISRA te laten fixen. Dan krijg je tenminste een net afgewerkt kastje waar je plug en play kunt aansluiten.

Pagina: 1