Vraag

• PietPrecies
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een high-end gaming pc met als hoofddoel simracing, met name Le Mans Ultimate (LMU), Assetto Corsa EVO en iRacing.
Daarnaast zullen er mogelijk ook andere games op worden gespeeld, maar de focus ligt duidelijk op simracing.

De pc zal worden gebruikt in combinatie met een triple-monitor setup (waarschijnlijk 3× 32” 1440p, eventueel 27” als 32" niet past). Mijn doel is om alles op maximale settings en zo hoog mogelijke framerates te kunnen draaien, zonder concessies te doen aan stabiliteit of beleving.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen hard budgetplafond, maar richt me op een build die meerdere jaren mee kan aan de top. De huidige selectie komt uit rond de €3.500. Als er onderdelen zijn waar dit slimmer of efficiënter kan zonder performanceverlies, sta ik daar zeker voor open.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur (simrig, stuur, pedalen), toetsenbord, muis en monitoren moeten nog worden aangeschaft, maar dat staat los van deze build.
Het gaat dus puur om de desktop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het componentenoverzicht hieronder. Dit is mijn eerste opzet en bedoeld als startpunt voor discussie en optimalisatie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeuren. Ik heb vooral gekeken naar prestaties, betrouwbaarheid en reviews. Suggesties voor alternatieven zijn welkom. Ik zou wel alles graag visueel aantrekkelijk willen hebben, dus geen witte fans in een zwarte kast of vice versa.

Heb je nog bepaalde eisen of wensen?
  • Hoge en stabiele framerates bij triple 1440p
  • Stil systeem, ook onder load
  • Goede airflow en koeling
  • RGB :)
  • Energieverbruik is ondergeschikt aan prestaties
Ga je overklokken?
Nee, overklokken staat niet op de planning. Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijker.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag of deze build logisch en goed in balans is voor mijn use-case.
Zijn er onderdelen die overkill zijn, of juist een mogelijke bottleneck vormen voor simracing (met name LMU en triple screens)?
Alle feedback en verbetersuggesties zijn welkom.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 658,24€ 658,24
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 253,99€ 253,99
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.399,-€ 1.399,-
1BehuizingenNZXT H6 Flow RGB Zwart€ 124,90€ 124,90
1WaterkoelingNZXT Kraken Plus 360 RGB, Zwart€ 212,-€ 212,-
1Case fansNZXT F120 RGB Core, Triple Pack + controller, Zwart€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 439,90€ 439,90
1VoedingenCorsair RM1000e V2€ 158,99€ 158,99
2Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, met heatsink 1TB€ 188,11€ 376,22
Totaal€ 3.683,14

Too many freaks, not enough circuses!