12v lamp aanhanger gebruiken voor 2 functies, hoe aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:59
De verlichting van mijn aanhanger is van binnen helemaal geroest dus ik ga deze opnieuw aanleggen en aansluiten.
Nu zijn al die lampen tegenwoordig LED en geseald en voorzien van een kort stukje kabelboom met 4 kleuren draad elk met zijn eigen functie (knipperlicht, achterlicht, remlicht en massa).
Nu wil ik één van de lampen (4 tot 6 stuks) die ik aansluit een dubbele functie geven. Zowel remlicht als mistachterlicht. Kan ik gewoon de daarvoor betreffende draden (mistlicht blauw, remlicht rood en massa wit) aansluiten op de kabelboom op de goede draad (dus ook blauw, rood en wit).
Of heb je dan het probleem dat je als het mistachterlicht brand en je zou remmen er kortsluiting ontstaat of de lamp doorbrandt? Ergens heb ik het gevoel dat je dus 1 lamp parallel aansluit op 2x voeding. Dat moet toch kunnen.
En ja, wanneer de mistlamp aan zou zijn, zijn er ook nog andere lampen die enkel de remlicht functie hebben en niet ook continue branden.
...

Beste antwoord (via J.o.r.i.s op 19-12-2025 12:54)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00
Op zich kan je 1 lamp op 2 plusdraden aansluiten, en die zal dan gaan branden als 1 van die plusdraden(, of beide,) stroom krijgt. En omdat het beide dezelfde +12V is, zal er ook niets doorbranden.

De vraag is vooral wat de CAN-module van jouw auto ervan vindt, die zal het vermoedelijk niet snappen en in storing springen.
De gebruikelijke optie zou volgens mij zijn, dat de lamp die het dichtst bij de kentekenplaat zit, links van binnen rood zou zijn en als mistlamp dient, en dan rechts met een witte binnenkant als achteruitrijlicht.

iRacing Profiel

Alle reacties

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Reptile209

- gers -

De ChatGPT-uitleg is:
Nee, je mag een remlicht op een aanhanger niet gebruiken als mistlicht; dit is verboden omdat het gevaarlijk is en verwarring veroorzaakt, en een losse mistlamp moet apart worden aangesloten en voldoen aan specifieke eisen, zoals plaatsing links van de middenlijn en minimale afstand tot de remlichten. Het mistachterlicht moet ook altijd apart van de remlichten bedienbaar zijn vanuit de auto, dus het is geen kwestie van simpelweg een draad omzetten.
Maar ik kan daar geen directe bron van vinden. Klinkt wel erg plausibel, ook al omdat
Afstand tot de remlichten: Bij de installatie van een mistachterlicht of mistachterlichten is het verplicht deze op minstens 0,10 meter afstand van de remlichten te plaatsen. Dit voorkomt dat het mistachterlicht wordt verward met de remlichten, vooral bij dichte mist.
Tot slot zie ik dat het mistlicht van het trekkende voertuig moet worden uitgeschakeld als die van de aanhanger aan gaat, weet ook niet of dat zou lukken als je dezelfde lamp daarvoor gebruikt.

Dus ik zou voor een losse lamp gaan, dan ben je overal vanaf. Of als je aanhanger >750kg is en ouder dan 1997, dan heb je geen plicht voor een mistlicht. En laten we wel wezen: ik heb in de auto nog nooit een mistlicht nodig gehad (zicht < 50m is echt angstaanjagend weinig zicht en komt nauwelijks voor), dus de kans dat je dan ook nog met de aanhanger op weg bent... Maar voor lichte aanhangers of nieuwere is het gewoon verplicht blijkbaar, en ook als je in het buitenland komt. Zie ook hier.

Zo scherp als een voetbal!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 16:42
k heb geen ChatGPT, maar zou gewoon een losse lamp kopen. Zal nooit veel kosten.

Runs everything...

• J.o.r.i.s
De bedoeling is zowel links als rechts 2 of 3 ronden lampen te plaatsen op de aanhanger.
Het binnenste licht aan de linkerkant is dan mistlamp en geen remlicht wanneer het mistachterlicht aan is.
De vraag is niet of het juridisch mag, of juist is, of nodig is. De vraag is of 1 lamp voor 2 functies gebruikt kan worden zonder kortsluiten of doorbranden.
Voorbeeldfoto;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwtFk4dgD30mDiY1fkfuh_2vIXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myxUBxZxagoenSV14uY2PVmA.jpg?f=fotoalbum_large

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

J.o.r.i.s schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:52:
De bedoeling is zowel links als rechts 2 of 3 ronden lampen te plaatsen op de aanhanger.
Het binnenste licht aan de linkerkant is dan mistlamp en geen remlicht wanneer het mistachterlicht aan is.
De vraag is niet of het juridisch mag, of juist is, of nodig is. De vraag is of 1 lamp voor 2 functies gebruikt kan worden zonder kortsluiten of doorbranden.
Voorbeeldfoto;
[Afbeelding]
Ja dat is geen probleem. Punt is, de aansturing voor de verlichting van de aanhanger bevindt zich wel in de auto, en zal je dat in je auto moeten aanpassen, en niet in de aanhanger. Ik denk alleen niet dat dat is toegestaan op de openbare weg :P Immers verkloot je daarmee wel je verlichting van je auto ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • Beste antwoord

• Wild Chocolate
Op zich kan je 1 lamp op 2 plusdraden aansluiten, en die zal dan gaan branden als 1 van die plusdraden(, of beide,) stroom krijgt. En omdat het beide dezelfde +12V is, zal er ook niets doorbranden.

De vraag is vooral wat de CAN-module van jouw auto ervan vindt, die zal het vermoedelijk niet snappen en in storing springen.
De gebruikelijke optie zou volgens mij zijn, dat de lamp die het dichtst bij de kentekenplaat zit, links van binnen rood zou zijn en als mistlamp dient, en dan rechts met een witte binnenkant als achteruitrijlicht.

iRacing Profiel

• J.o.r.i.s
Bedankt Wild Chocalate,
Mijn auto is uit 1997 (4x4 pick up) die heeft geen CAN module dus daar zal niks mis in gaan.
Zoals jij het omschrijft wil ik het ook doen, behalve dat ik 2 of 3 keer dezelfde lamp heb aan beide zijdes.
Enkel in het geval van dichte mist (en dat zal dus wel nooit zijn) wil ik het binnenste licht (dichtst bij kentekenplaat) als mistlicht gebruiken en niet óók als remlicht. Bij gewone omstandigheden is het binnenste licht dan net als de andere lampen gewoon remlicht.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Reptile209

- gers -

Waarom gebruik je er dan niet gewoon een als dedicated mistlicht, als je er toch al 2 of 3 per kant hebt? Is toch veel makkelijker?

Zo scherp als een voetbal!

• aart93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-12 16:32
Kan je er niet 2 diodes tussen knopen? zodat de beide bronnen gescheiden blijven?

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:42:

Lijkt me met oudere auto's zonder aanhangermodule niet echt handig. De stroom gaat namelijk dan ook de andere kant op, waardoor er ineens een extra lamp gaat branden. Doe je je mistlicht aan, gaat de stroom ook richting remlicht van de auto die daardoor ook gaat branden... Dit is wel op te lossen door er diodes tussen te zetten.

• Wild Chocolate
Oeps, dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-12-2025 16:16 ]

iRacing Profiel

• Wild Chocolate
ErnstvV schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:36:
[...]

Lijkt me met oudere auto's zonder aanhangermodule niet echt handig. De stroom gaat namelijk dan ook de andere kant op, waardoor er ineens een extra lamp gaat branden. Doe je je mistlicht aan, gaat de stroom ook richting remlicht van de auto die daardoor ook gaat branden... Dit is wel op te lossen door er diodes tussen te zetten.
Dat is een goed punt. Maar de vraag was of de lampen op de aanhanger goed zouden werken.

Aldus TS:
Ik heb nergens gezegd dat ik het een goed idee vind...

iRacing Profiel

Pagina: 1