• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Advies gevraagd voor wandelen in de bergen: licht, kwaliteit, snel.

In mijn arsenaal heb ik een batterij EOS'en en L-lenzen. Die wilde ik afgelopen vakantie niet mee de berg op slepen. De hoofdcamera 6D mkII is 765 gram. Dus ik had een compactcamera van mijn ouders geleend. Elke keer dat ik een foto wilde maken .. knopje induwen .. zzzzzzz (wachten) zzz .. foto maken .. knopje induwen .. doet niks .. knopje induwen zzzzzz (gaat in .. weer uit) zzzzz. Frustrerend :o

Ik ben aan het rondkijken naar een snelle camera: knop aan, foto maken, doorgaan. Volgens mij moet ik dan naar de (lichtere) SLR's of systeemcamera's kijken. En ik wil lens-kwaliteit & draagbaar!
Bridgecamera's (met zo'n vaste lens) zoals de Lumix vallen af, omdat die ook eerst moeten opstarten.

Op dit moment heb ik de volgende op mijn radar staan:
- Fujifilm T-30 lekker licht en de T3(0) zilver vind ik er leuk uitzien.
Edit: blijkbaar is de mark III uit van dit type. Dat ontdek ik net pas (hier een vergelijk) maar het verschil is miniem. Misschien kan ik een goedkope mark II scoren van een vrijgezel die denkt dat hij met de nieuwste camera mooiere foto's maakt :)
- De Sonys zoals deze. Maar die zijn qua gewicht weer meer.

De keuze hangt ook een beetje af of ik het tegenkom als tweedehands. Mijn vraag is: zijn deze camera's snel in gebruik met opstarten en foto's maken?
En twee, vergeet ik types? Of waar kan ik beter van wegblijven? Las ergens bv dat de Fuji T5 minder was dan de T3.

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 19-12-2025 09:56 ]

==
hoi

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:19
Mijn ervaring met systeemcameras is dat ze net als compacts eerst moeten opstarten. Dat is inherent aan het feit dat ze veel meer elektronisch doen.
Natuurlijk kan dat wel sneller dan de goedkope compacts maar het is toch anders dan een ouderwetse dslr.

Zou eens naar een fotowinkel gaan en er een paar in de handen houden.