Synology diskstation setup

Pagina: 1
Acties:

• hopspop
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:58
Hoi, ik heb een synology Diskstation aangeschaft, omdat google duur begint te worden nou weet ik niet zoveel over diskstations/nas.

Ik weet dat er verschillende setups zijn raid etcetera, welke setup is het veiligst om klantdata op te slaan met backups in het geval dat een van de hardeschijven het begeeft?

Ik ben ook van plan om de schijven tweedehands te kopen. waar bij moet ik opletten bij tweede hands schijven?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Welke RAID setup het veiligst is hangt af van welke NAS je gekocht hebt. Hoe meer schijven erin kunnen hoe meer redundantie je kunt inbouwen. Bij een 4-bay NAS is RAID6 het veiligst, maar je verliest 2 schijven aan capaciteit en DSM, de software, zal eerder opteren voor RAID5 (maar dan als SHR aanbeveelt), waarbij je 1 schijf verliest aan capaciteit maar dus ook maar tegen uitval van 1 schijf beschermt. In een 2-bay NAS is het enige antwoord RAID1 (mirror) wat DSM ook standaard zal toepassen met hun sausje genaamd SHR.

Naast je redundantie in de NAS moet je ook de NAS zelf nog back-uppen omdat RAID geen back-up is. Het beste rouleer je met externe HDD’s waarvan je een van die schijven ook buiten het pand waar de NAS staat bewaart. Je wisselt de schijven periodiek door.

Qua tweedehands schijven is het het wilde westen. Je kunt nooit exact opaan van waarden zoals draaiuren en start/stopcycli, dus gebruik daar je gezonde verstand en koop alleen bij vertrouwde verkopers en niet een of andere shady webshop die toevallig goedkoop is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• hopspop
Hartelijk dank voor de info ik denk dat er 2 schijven in passen gaat exact om dit model
v&a aangeboden: Synology DiskStation DS214play

Komt Dinsdag binnen heb het besteld van een andere gebruiker via vraag en aanbod.

De schijven ga ik in een kringloop kopen, een paar gevonden voor 3 euro per stuk
Nog niet aangeschaft.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

hopspop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:59:
Hartelijk dank voor de info ik denk dat er 2 schijven in passen gaat exact om dit model
v&a aangeboden: Synology DiskStation DS214play

Komt Dinsdag binnen heb het besteld van een andere gebruiker via vraag en aanbod.

De schijven ga ik in een kringloop kopen, een paar gevonden voor 3 euro per stuk
Nog niet aangeschaft.
Klinkt als een goed plan als je graag risico's neemt.
Ik zou dan eerder refurbished doen.
Die schijven gaan lang mee dus de meerprijs t.o.v. tweedehands wordt steeds wat minder.
Met schijven van de kringloop zou ik niks doen eerlijk gezegd.
Ook omdat je het hebt over klantgegevens.
Die wil je niet kwijtraken lijkt me.

Wat betreft de Synology zie ik ook wel een puntje, deze krijgt geen nieuwe dsm meer. Gelukkig wel security updates maar ik weet niet hoe lang.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:03
Wacht even ...
Je wilt klantdata zo veilig mogelijk?
Dus...
Je koopt een 12 jaar oude NAS die geen software updates meer krijgt
En
Kringloop schijven van 3 euro per stuk...

Ehhmmm....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hopspop
Krijgt wel software updates zoals ik al heb gemeld ik heb niet veel verstand van nas en hardeschijven

• hopspop
GarBaGe schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:03:
Wacht even ...
Je wilt klantdata zo veilig mogelijk?
Dus...
Je koopt een 12 jaar oude NAS die geen software updates meer krijgt
En
Kringloop schijven van 3 euro per stuk...

Ehhmmm....
Krijgt wel software updates zoals ik al heb gemeld ik heb niet veel verstand van nas en hardeschijven, en je hoeft van mij niet te reageren als je sarcastisch op mensen neer wilt kijken om duimpje op je reactie te krijgen maar goede info is altijd welkom.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

hopspop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:09:
Krijgt wel software updates zoals ik al heb gemeld ik heb niet veel verstand van nas en hardeschijven
Niet correct. Het ding is EOL.

Zoals hierboven al aangegeven: je bent niet handig bezig. Je hebt het over klantdata, en dan koop je enerzijds een Synology DS214play die alleen nog DSM 7.1 draait (huidige DSM is 7.3) en dus enorm EOL is. Daarnaast zet je er 2e hands schijven in waarvan niet bekend is wat het aantal draaiuren en gezondheid is.
Beide opgeteld is een letterlijk vragen om een ramp...

Als je klantdata veilig wilt opslaan en je hebt geen kennis van zaken, ga dan eerst adviezen inwinnen voordat je iets gaat kopen. Nu doe je het andersom, en dat is zonde van je geld en geen goede oplossing.

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 19-12-2025 10:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
hopspop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 06:42:
Ik weet dat er verschillende setups zijn raid etcetera, welke setup is het veiligst om klantdata op te slaan met backups in het geval dat een van de hardeschijven het begeeft?
Je wilt het vast niet horen maar niks van wat je hebt aangeschaft en wilt aanschaffen is veilig om klantdata op te slaan.

Nu kan het zijn dat je klantdata niet zo belangrijk is en als het weg is dat het dan nog steeds geen probleem is. Dan kun je prima doorgaan met je plannen.

Er is een reden voor dat Google e.d. zo duur is en als je klantdata moet opslaan dan heb je daar ook vast over nagedacht bij het bepalen van de prijzen die je aan de klanten rekent om zulke dingen veilig te kunnen opslaan. Ik neem aan dat de klant uiteindelijk die opslag betaald.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• hopspop
Het gaat gelukig om ongevoelige klantdata, zijn meer notitie voormezelf, openbare behandel documenten, zelfstudie en fotos die ik wil opslaan. mijn budget is alleen de Diskstation nu toegankelijk voor mij. Wat betreft de schijven, die zal ik dan wel refurbished of nieuw kopen.

Hebben jullie tips welke schijven beetje goedkoop en betrouwbaar zijn?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

hopspop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:28:
Goedkoop en betrouwbaar gaan helaas niet samen....
Je kan het beste kiezen voor Enterprise grade schijven die NAS certified zijn.
Synology heeft een lijst van ondersteunde schijven op hun site staan.
https://www.synology.com/..._type=3.5%22%20SATA%20HDD

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 19-12-2025 10:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hopspop
Microkid schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:29:
[...]

Goedkoop en betrouwbaar gaan helaas niet samen....
Je kan het beste kiezen voor Enterprise grade schijven die NAS certified zijn.
Synology heeft een lijst van ondersteunde schijven op hun site staan.
https://www.synology.com/...category=hdds_no_ssd_trim
Thanks voor de info.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
hopspop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:28:
Het gaat gelukig om ongevoelige klantdata, zijn meer notitie voormezelf, openbare behandel documenten, zelfstudie en fotos die ik wil opslaan. mijn budget is alleen de Diskstation nu toegankelijk voor mij. Wat betreft de schijven, die zal ik dan wel refurbished of nieuw kopen.

Dit maakt de situatie wel heel anders. Dan kun je ook vaak goed met refurbished enterprise schijven gaan werken. Of als het je echt helemaal niks uitmaakt non enterprise schijven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1