Vraag

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik ben bezig met de aanschaf van een andere woning.
De woning heeft een woonoppervlak van 139m2, en ik zal naar alle waarschijnlijkheid een Intergas Xceed 8kW gaan installeren.
Ik wil vloerverwarming op alle etages (3) laten aanleggen, uiteraard met open/pomploze verdelers.
Waarschijnlijk zullen deze aanvoer/retourleidingen vervangen moeten worden (voor meerlaagbuis 32mm).

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is het raadzaam een 'hoofd'verdeler te plaatsen die afsplitst richting de 3 vv-verdelers? Ik kan er op internet geen materie over vinden.
2. Bovenste etage zal de meeste weerstand hebben als de warmtepomp beneden wordt aangesloten. Als de warmtepomp op de bovenste etage wordt aangesloten, dan is juist het traject van de begane grond degene met de hogere weerstand, toch? Is dit op de groepen van de verdelers te compenseren of heb je hier een (zie 1) voor nodig?
3. Maakt het waterzijdig veel uit waar (op welke etage) ik de warmtepomp (monoblock) aankoppel als er verticaal een grote aanvoer/afvoer door de woning loopt? De buitenunit zal op de grond of op het dak van de garage gaan staan (of op die hoogte aan de muur).

Alle reacties

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:19
1: Nee, In principe ga je vanuit je warmtepomp met een aanvoer en retour leiding richting de verdelers, Het kan wel zijn dat je eerste gedeelte van je trace dikker is ivm het vermogen welke nodig is voor de verdelers. Bijvoorbeeld 35cv leiding naar je eerste verdeler welke dan door gaat met 28cv. Dit zou je kunnen berekenen. Maar ik adviseer wel dat je zeker naar alle verdelers met minimaal 28cv of 32 Meerlagenbuis gaat.

2: Als je installatie goed is dan zal het best meevallen met de weerstand tot je verdelers. Je zou voor elke verdeler nog een TA kraan kunnen installeren, dan kan je elke verdeler nog beter en afzonderlijk inregelen op debiet.

3: Maakt op zich niet heel veel uit. well is er een max. afstand tussen binnendeel en buitendeel een belangrijke issue.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.