Vraag

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:02
Wij hebben een Remeha Quinta 35C gasketel uit 2010. Elke voorbije winter hebben we hier al problemen mee gehad, waardoor ik deze graag definitief zou laten vervangen. We hebben een aantal partijen laten komen, en allemaal adviseren ze ons om een 1-op-1 vervanging te doen. Dus geen volledig elektrisch verhaal, geen gas de deur uit, etc.

We hebben reeds 3 offertes ontvangen:
  1. Vaillant Ecotec plus VC35CS + 300l + 200l boilervat (ketel + boilervat) => €2257,60 + €1981 + €774,4
  2. Vaillant Ecotec plus VCW36Cs => €3096
  3. Bosch GC7700iW 30/35 C => € 3.301,22
Situatie:
  • Ruimte, klassieke alleenstaande woning uit 1967. Volledig onderkelderd met volwaardige ruimtes. (mijn thuiswerk bureau is in één van de kelder ruimtes)
  • Gasketel in de kelder, afvoer via schoorsteen door het dak
  • Wij hebben momenteel een heel kleine badkamer met 1 douche. Op termijn willen we een kamer renoveren en omvormen naar een volwaardige badkamer met ligbad
  • gezin met 1 kindje. Als natuur het toelaat willen we er nog 1 a 2 bij
  • In keuken hebben we een elektrische boiler om snel warm water te krijgen via de kraan
  • Vorig jaar (2024) 1 415,014 m³ gas afname
  • 12 gietijzeren radiatoren. Vloerverwarming zien we niet echt zitten. De woning leent er zich niet toe met verschillende hoogtes, en we hebben al de vloer in onze keuken recent vervangen.
Wat zouden jullie doen in onze situatie? Wij hebben een bovenverdieping die momenteel een grote ruimte is. Op termijn willen we daar ook nog kamers installeren om de kinderen in onder te brengen. Daar is momenteel niets van verwarming voorzien. We zouden hier graag met airco's werken omdat we ook zonnepanelen hebben en de overproductie hiermee kunnen gebruiken.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De federale overheid heeft een berekening laten maken op baisis van de nieuwe belastingsplannen (halveren belasting op elektra, verdubbelen op gas). Zelfs dan is een warmtepomp totaal niet rendabel. Pas als daarna NOG een keer de belasting gehalveerd wordt, zie je dat een warmtepomp uit kan.

Let goed op dat zonnepanelen weinig opwekken op momenten dat je de airco gebruikt om te verwarmen. Kijk maar naar je overschot van afgelopen dagen - en dan heb ik het niet eens over de nachten.

Ik zal zo de link hier plakken mbt artikel met doorrekening. https://www.vrt.be/vrtnws...warmtepomp-betaalbaarder/

Op dit moment heb je enkel een douche - dus is elke CV die genoemd staat overdreven. Hoe snel wil je dat je bad gevuld is straks? En hoe vaak achter elkaar wordt een bad / douche genomen?
Waarom wil je een boilervat met een CV?

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 18-12-2025 22:48 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:53
Belgisch onderonsje?
In NL kan het wel uit, zat zelfs.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:47
Als je het geld (er voor over) hebt kun je overwegen om op een elektrische of hybride warmtepomp over te stappen.
Als je dat nu niet hebt, gewoon een nieuwe ketel installeren nu het nog kan en dan kijk je over 10/20/30 jaar wel weer verder. Voornemens van de federale overheid zijn ook maar voornemens..

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-12 23:48
@dotacom
Wat voor problemen ondervind je met de Quinta 35C? Wij hebben die ook en als er wat mis is, dan is het negen van de tien keer de driewegklep. Heb hem juist net vervangen :Y). Wij overwegen een Intergas Xtreme 30/36 omdat daar geen driewegklep opzit :D

My favorite programming language is solder.

• dotacom
Puch-Maxi schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:40:
@dotacom
Wat voor problemen ondervind je met de Quinta 35C? Wij hebben die ook en als er wat mis is, dan is het negen van de tien keer de driewegklep. Heb hem juist net vervangen :Y). Wij overwegen een Intergas Xtreme 30/36 omdat daar geen driewegklep opzit :D
Het is al vanalles geweest. Driewegklep is al vervangen, flow switch. Onlangs ging hij weer in foutmelding omdat er een of andere sifon verstopt zat. Het is een toestel dat we overgeërfd hebben van de vorige eigenaars, volgens mij is het ook nooit degelijk onderhouden geweest. Het toestel is van 2010, dus ik denk gewoon aan vervanging toe.

• dotacom
99ruud99 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:46:
De federale overheid heeft een berekening laten maken op baisis van de nieuwe belastingsplannen (halveren belasting op elektra, verdubbelen op gas). Zelfs dan is een warmtepomp totaal niet rendabel. Pas als daarna NOG een keer de belasting gehalveerd wordt, zie je dat een warmtepomp uit kan.

Let goed op dat zonnepanelen weinig opwekken op momenten dat je de airco gebruikt om te verwarmen. Kijk maar naar je overschot van afgelopen dagen - en dan heb ik het niet eens over de nachten.

Ik zal zo de link hier plakken mbt artikel met doorrekening. https://www.vrt.be/vrtnws...warmtepomp-betaalbaarder/

Op dit moment heb je enkel een douche - dus is elke CV die genoemd staat overdreven. Hoe snel wil je dat je bad gevuld is straks? En hoe vaak achter elkaar wordt een bad / douche genomen?
Waarom wil je een boilervat met een CV?
De airco's zouden voornamelijk gebruikt worden om te koelen. Boven gaan de slaapkamers van de kinderen zijn. Onze oudste is nu 2 jaar, dus het is nog een hele tijd alvorens ze langere tijd op hun kamer zouden moeten vertoeven om te studeren.

Ik hoef niet persé een boilervat, een installateur heeft ons gewoon de 2 opties voorgesteld. Ik ken er niet heel veel van, maar zo een boilervat lijkt mij weinig toegevoegde waarde te hebben. In bad gaan + tergelijk douchen is geen luxe die we nodig hebben. Momenteel leven wij zonder bad, en dat bevalt ons prima. Het is de vrouw des huizes die graag een bad zou hebben, en dat is makkelijker om de kinderen te wassen. Snelheid van bad vullen is voor mij ook niet relevant.
Pagina: 1