Glasvezel voor intern netwerk in huis aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• PleXs
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19-12 12:33
We zijn aan het bouwen en zijn van plan om koper en glasvezel te leggen in huis.
Zijn er hier mensen die al glasvezel hebben gelegd in hun huis?
Welk materiaal hebben jullie gebruikt?

Welke glasvezel kabel gebruik je het best? Singlemode/mutimode?
Meest future proof zou single mode OS2 LC/UPC kabel zijn.
Bestaan hier ook muur plaatjes voor?

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waarom niet gewoon cat6? Veel makkelijker te installeren en te repareren, haalt gewoon 10gbit en heeft PoE support zodat je makkelijk apparatuur zonder losse stroomaansluiting kunt installeren.

De meerwaarde voor glas thuis zie ik echt niet.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:35

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het meest future proof is een loze leiding die groot genoeg is. Dan maakt het namelijk niet uit wat je legt.

Of je 10GBit ethernet of 10GBit fiber gebruikt, maakt niets uit.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-12 14:23
absoluut geen enkele meerwaarde in een (nieuwe) woning is mijn mening.
multi-mode OM4 doe je ook alles mee als je dan toch glas wil leggen.
muurdozen bestaan zeker voor vezel.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Felyrion

goodgoan!

Als je verbindingen hebt tussen patchruimtes, of plekken ver weg in een groot huis (verbinding naar een ver tuinhuis oid) kan ik me er iets bij voorstellen, maar in een normale woning zou ik geen glas aanleggen.

Ik heb hier één vezelpaar getrokken (SM OS2 LC/UPC, omdat ik de SFP's had), meer voor de lol dan dat het nodig was, omdat ik op twee plekken in huis switches heb staan, en ik veel hobby spul heb staan qua servers etc.

Je moet met glas aan alle uiteindes geschikte actieve apparatuur hebben om er wat mee te kunnen.
Eindapparatuur ga je vermoedelijk toch met UTP koppelen, dus dan is glas naar eindpunten niet snel nuttig omdat je anders altijd moet omzetten, wat actieve hardware vereist.

Ik zie daar ook niet snel verandering in komen.

Zijn er specifieke zaken waarvoor je denkt ooit meer dan 10Gbit nodig te zijn?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:16
Wij hebben in onze woning drie switches hangen die onderling verbonden zijn m.b.v. 'glasvezel'.
De reden hiervoor is dat de SFP modules voor multimode in de switch een stuk minder warm worden dan een SFP modules voor 10 GB UTP.

Zelf heb ik deze gebruikt.
Past in een 16mm buis en verbazend sterk.

Voor het door de buis trekken heb ik de stekkertjes los gemaakt (clip er af) en aan elkaar vast gemaakt met een klein beetje tape. Ook zodat de bescherm dopjes er op blijven zitten.
Vervolgens een gevlochten slang om de stekkers gedaan en op de uiteinde van de stekkers vast gemaakt met tape. Laat een lang genoeg stuk gevlochten slang over die je vast kan maken aan een trekveer of touw. Vervolgens kan je hem redelijk gladjes door de buis trekken.

Succes!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

And so it begins... ;)

De toekomst is inderdaad glas binnenhuis. Stroomverbruik van koper >10Gbps is dermate hoog dat het hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn aan ecodesign richtlijnen (max 7W networked standby voor HiNA apparaten vanaf 2027, later ws lager) te voldoen. Komt bij dat optics goedkoper zijn dan koper PHY en dat max kabellengte bij koper >10Gbps ook in woningen beperkend gaat zijn (25GBASE-T over Cat8.1 kan max 30m zijn, ik heb langere netwerkkabels in eengezinswoningen zien trekken).

Maar...

Welke fibre is inderdaad een goede vraag. Belangrijkste twee twijfelpunten:
- singlemode vs multimode
- BiDi over enkele (singlemode) vezel vs vezelpaar (vs nog grotere cluster in sommige gevallen)

Multimode is tot nu toe dominant in datacenters, singlemode is dominant buitenhuis. Vezelpaar is bijna overal de norm behalve bij PON of bij upgrades op legacy netwerken.

Mijn onderbuik zegt dat singlemode het gaat winnen om de simpele reden dat er momenteel letterlijk duizenden monteurs rondrijden om (PON) glasvezel naar huizen toe te leggen en daar dus apparatuur, kennis en ervaring voor hebben. Als zij gaan bijbeunen binnenhuis doen ze dat ook met singlemode.

Dual fibre vs BiDi vind ik lastiger. Alles wat je nu enigszins betaalbaar kunt kopen is dual fibre, maar grote voordeel van single fibre is dat je een enkele LC connector makkelijk door een 5/8 leidingbuis kunt trekken, maar een dubbele minimaal een (veel minder gangbare) 3/4 vereist. Workaround is om de twee fibres los van elkaar te trekken en apart in de socket te steken, dus onoverkomelijk is het niet.

En muurplaatjes? Die bestaan zeker, maar verwacht ze niet van Jung & co, eerder dit soort geval bij Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008524892147.html

Nu, ik speel al een tijdje met dit soort meuk - ik heb een 10GBASE-LR backbone van meterkast naar mijn werkkamer gelegd met OS2 fibre. Vanmiddag heb ik spullen besteld voor een upgrade naar 40GBASE-LR4. Heb ik toepassingen die zinnig deze bandbreedtes nodig hebben? Nee, ik draai met een 250Mbps internetverbinding (dat voor 4 grootverbruikers al zat is) en heb een simpel servertje die weliswaar met 10GbE draait, maar in de regel niets zwaarders doet dan een 60Mbps BluRay streamen naar de mediaplayer. Ik speel hiermee omdat ik op m'n werk hiermee te maken heb en graag een jaar of 5 ahead of the curve kijk. Voor mij zinnig.

Ik ken vrijwel niemand anders (anders dan directe collega's cq concullega's) voor wie dat ook zou gelden. Ik sluit me aan bij de tip om vooral voor loze leidingen te zorgen. Misschien wordt het allemaal singlemode, maar kan ook multimode worden of iets totaal anders. Je wilt niet nu grof geld uitgeven om straks metde Betamax of Video2000 van >10Gbps networking te hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• PleXs
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19-12 12:33
Het is inderdaad zo alles boven 1Gbit begint het verbruik aanzienlijk hoger te worden op koper vs glasvezel.
De koper 10Gbit apparatuur is ook duurder dan fiber. Ik heb zelf SFP+ 10Gbit switch.
Met glasvezel heb je ook het voordeel van lager latency en optische scheiding.

Ik denk voldoende dikke buizen te leggen 25mm en daar de OS2 single mode al in te leggen. als het iets anders word dan trekken we die er uit. Een loze buis lijkt me nutteloos.

Wat ik mij afvraag is kan je de duplex single mode kabels ook als 2 simplex aansluitingen gebruiken vraag ik mij af?
Mijn buikgevoel zegt ook wel dat het single mode BiDi gaat worden maar je weet nooit welke richting het uit gaat. :-)

Ik heb ook een NAS dat op puur flash werkt welk 1gbit koper zo toe trekt. En de Access Points vragen ondertussen ook al 2.5 tot sommige zelfs 10Gbit. Al is glasvezel bij AP niet echt handig omdat je dan nog apart stroom moet voorzien.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PleXs schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:06:
Het is inderdaad zo alles boven 1Gbit begint het verbruik aanzienlijk hoger te worden op koper vs glasvezel.
De koper 10Gbit apparatuur is ook duurder dan fiber. Ik heb zelf SFP+ 10Gbit switch.
Met glasvezel heb je ook het voordeel van lager latency en optische scheiding.

Ik denk voldoende dikke buizen te leggen 25mm en daar de OS2 single mode al in te leggen. als het iets anders word dan trekken we die er uit. Een loze buis lijkt me nutteloos.
Een loze buis is puur voor de toekomst. Met 25mm kun je vrijwel alles denkbaars trekken, incl dubbele LC. Voor nu zou Cat6 voldoende moeten zijn, zodra duidelijker is wat de toekomst brengt kun je dat erdoor doen.
Wat ik mij afvraag is kan je de duplex single mode kabels ook als 2 simplex aansluitingen gebruiken vraag ik mij af?
Absoluut. LC=LC (althans, LC/UPC is LC/UPC, LC/APC is LC/APC ;) ). Als het past en juist afgesneden is, dan kun je ze solo of duo gebruiken ongeacht of ze samengekoppeld door een buis gaan.
Mijn buikgevoel zegt ook wel dat het single mode BiDi gaat worden maar je weet nooit welke richting het uit gaat. :-)
Ik ben er vrij zeker van dat het singlemode gaat worden. Je ziet in Azie FttR (Fibre to the Room) aka GPON binnenhuis in flatgebouwen en kantoren toegepast worden. Dat gaat hier niet vliegen (GPON is veel te traag en het idee van samenwerken met de buren is cultureel uitdagend), maar dat gaat een ecosysteem aan binnenhuis fibre aansluitmeuk opleveren op basis van single mode.

BiDi vs duplex weet ik minder zeker. Als self-install de norm wordt, gaat het waarschijnlijk door die 5/8 buis (16mm) richting BiDi, maar als de norm wordt dat je even een van de vele glasvezelmonteurs inhuurt om connectoren te lassen, dan is duplex stukken gangbaarder en goedkoper. Hier durf ik nog geen uitspraak te doen.
Ik heb ook een NAS dat op puur flash werkt welk 1gbit koper zo toe trekt. En de Access Points vragen ondertussen ook al 2.5 tot sommige zelfs 10Gbit. Al is glasvezel bij AP niet echt handig omdat je dan nog apart stroom moet voorzien.
Daar stip je gelijk grote uitdaging aan. Trend is dat wat in enterprise/B2B gangbaar is ongeveer 10 jaar later in huisinstallaties gemeengoed wordt. Daar zie je enerzijds koper ingeruild worden voor glas, anderzijds juist dat PoE voor APs de norm wordt. Die twee trends bijten elkaar. Ik denk dat isolatie, vooral HR++ glas, outdoor APs noodzakelijk gaat maken en voor outdoor is PoE bijna noodzakelijk. Oplossing van dit spagaat bestaat ook al: midspan PoE injectoren, waarbij de non-PoE kant waarschijnlijk glas gaat zijn.

De 2.5GbE/10GbE uplinks op AP's zijn voor thuisgebruik juist erg optimistisch. Als je specs van WiFi-7 bekijkt zou je tig Gbps kunnen leveren, maar reality-check: muv mesh nodes kom je geen client tegen met meer dan 2x2 MIMO, en MU-MIMO werkt nog steeds niet zinnig. Idem met MLO: om MLO STR (meerdere banden tegelijk) te gebruiken heb je een client nodig met meerdere radio's. Die heb je niet, dus meeste WiFi-7 clients met MLO support doen niet meer dan MLSR, waarbij je radio zendt in de eerste band waar je airtime vindt. Dat verlaagt latencies flink, maar bandbreedte gaat niet groter zijn dan je in een enkele band krijgt. OFDMA zorgt ervoor dat die bandbreedte met veel clients niet instort, maar lineair afneemt, maar lang verhaal kort, met WiFI-7 if WiFI-8 ga je zelfs onder perfecte omstandigheden niet meer dan 2.8Gbps halen over WiFi per AP als je alle clients optelt bij elkaar en onder realistische omstandigheden waarschijnlijk hooguit de helft daarvan, 1.4Gbps. Dat is nog steeds indrukwekkend, maar geen enkele reden voor >2.5Gbps uplink. WIFi-8 gaat alvast geen extra snelheid toevoegen tov WiFi-7, dus dit decennium gaan we geen hogere snelheden zien. Wat WiFi-9 gaat brengen is mij alvast nog niet duidelijk, maar we zitten zo dicht tegen Shannon limieten aan dat ik geen significante versnelling verwacht.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@PleXs Voor thuis blijft denk ik nog heel erg lang 1Gb meer als voldoende, vergeet niet dat het vooral de marketeers zijn die je 2,5 Gb voor prive gebruik willen verkopen. Bedenk vooral eerst waar wil je het voor gaan gebruiken voor streamen is 1 Gb voorlopig ruim voldoende. Zelfs bij grote bedrijven zie je alleen glas tussen switches. Als het je hobby/ werk is zoals @dion_b speelt er een hele andere factor mee, maar dan stel je de vraag niet. Zou eerder investeren in goede switches en AP's die maken eerder het verschil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Als je glas wil trekken pak dan single-mode, ja het is iets duurder (de optics) maar dit verschil is niet meer mega groot. Kijk eens op FS:
10GBASE-LR (single mode): 27 euro.
10GBASE-SR (multimode) 20 euro.

Ik heb thuis multi-mode kwam toen zo uit, geen spijt van maar zou nu single-mode nemen. Als het kan lekker 2 vezels erdoorheen trekken (single) kun je later altijd nog BIDI's gebruiken als je dat wil. Ohja BIDI's met multimode zijn er (bijna) niet.
Een inbouw doos is makkelijk, er bestaan zat keystones (ook waar je gewoon een LC inpropt) en vervolgens in je muurdoos propt. Zo heb ik thuis inbouw (keystone) doosjes met een COAX en MMfiber keystone. Kun je ook prima een SMfiber keystone indoen of een RJ45 dat maakt niet uit.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 22:30
Hier heb ik OM4 liggen vanaf de meterkast naar de schuur (3x2 via mantelbuis in de tuin), bijkeuken/aanbouw(4x2 in mantelbuis door de gevel) en de techniekruimte (19mm installatiebuis).
De vezels komen uit op LC connectoren die in keystones uitkomen. Die keystones zitten dan weer in patchpanelen.

Voor de komende jaren biedt dat meer dan voldoende bandbreedte.

Spel en typfouten voorbehouden

• eLScha
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:44:
De toekomst is inderdaad glas binnenhuis. Stroomverbruik van koper >10Gbps is dermate hoog dat het hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk gaat zijn aan ecodesign richtlijnen (max 7W networked standby voor HiNA apparaten vanaf 2027, later ws lager) te voldoen. Komt bij dat optics goedkoper zijn dan koper PHY en dat max kabellengte bij koper >10Gbps ook in woningen beperkend gaat zijn (25GBASE-T over Cat8.1 kan max 30m zijn, ik heb langere netwerkkabels in eengezinswoningen zien trekken).
Voor een gemiddeld huishouden het komende decennium niet. Cat6 55m 10gbit, cat 6a 100m 10gbit.

Netflix geeft voor een 4k UHD stream een minimale bandwidth op van 0,015gbit. Doe dat eens op 10 televisies tegelijk, reken pieken mee. Zit je ruim gerekend op 0,3gbit.

Dan nog 10 camera’s die met H.265 4k filmen, zeg 0,3gbit. Samen nog maar 0,6. Kan nog over gigabit.

Ja, 10gbit of 25gbit betekent niet alleen meer data, maar ook snellere data. Alleen op de afstanden in een woonhuis is dat verwaarloosbaar.

Vrijwel geen enkel consumentenapparaat heeft een 10gbit aansluiting. Veel tv’s worden zelfs nog steeds met 100mbit geleverd (al neemt dat wel af). Die energiefactor geldt dus alleen voor de apparaten die met 10gbit met elkaar verbonden zijn. En al zou dat 100kwh per jaar kosten, dan praten we nog maar over 2 tientjes.

Wellicht gaan we in de nabije toekomst meer apparaten zien met 2,5gbit aansluiting, maar dat kan zelfs met een degelijke, goed afgemonteerde cat 5e kabel tot 100 meter.

Tel daarbij op dat juist veel consumentenapparatuur steeds vaker PoE gebruikt en glas wordt voorlopig niet de toekomst.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:07
eLScha schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:21:
Dan nog 10 camera’s die met H.265 4k filmen, zeg 0,3gbit. Samen nog maar 0,6. Kan nog over gigabit.
Verkeer van de camera's gaat de andere kant op, dat zit elkaar niet in de weg.

• eLScha
  • Niet online
hcQd schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:26:
[...]

Verkeer van de camera's gaat de andere kant op, dat zit elkaar niet in de weg.
Dat hangt helemaal af van hoe je netwerk is ingericht. Alle camera’s kunnen zomaar in de meterkast binnenkomen en vanuit daar naar en NAS/NVR gaan over dezelfde kabel en richting waarop die Netflix streams lopen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eLScha schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:21:
[...]

Voor een gemiddeld huishouden het komende decennium niet. Cat6 55m 10gbit, cat 6a 100m 10gbit.
Komend decennium? Kijk twee decennia terug. Eind 2005 kon je maximaal 20Mbps bestellen en was 3Mbps gangbaar. Eind 2015 kon je maximaal 200Mbps bestellen en was 50Mbps gangbaar. Nu kun je maximaal 8Gbps bestellen en is 300Mbps gemiddeld (volgens gisteren gepubliceerde cijfers van ACM). Dus in de tien jaar tussen 2005 en 2015 zijn de hoogste abonementen tien keer sneller geworden en de gemiddelde 16 keer sneller. Na 2015 valt op dat er een spagaat is tussen gemiddelde snelheid, die "maar" 6 keer sneller geworden is afgelopen 10 jaar, terwijl de hoogste snelheden juist 40 keer sneller geworden zijn. Al beschouw je de hier en daar verkrijgbare XGS-PON snelheden als outliers, zelfs op 'ouderwets' kabelinternet is de hoogste snelheid nog een factor 10 toegenomen. Dat er geen zinnige toepassing voor is hindert nu al ruim 90% van gebruikers niet om een abo te nemen boven de 100Mbps, en 16% boven de 1Gbps.

Het is dan ook geheel redelijk om te verwachten dat de hoogste snelheden tussen nu en 2035 wederom met een factor 10 gaan stijgen, in ieder geval tov de 2Gbps die we op de kabel zien, maar waarschijnlijk ook tov de hogere snelheden met XGS-PON en we dus tussen de 20 en 80Gbps uit gaan komen dan. De technologie daarvoor is volop in ontwikkeling, met name 50GPON, dat nu al werkt, maar te lomp groot, duur en heet is, maar dat was XGS-PON even goed 6 jaar voor de introductie. Elke ~3 jaar krijg je een efficientere chipprocesnode waarmee kosten en verbruik dalen. Over 3 a 4 jaar ga je de eerste inzetbare oplossingen krijgen, over 6 of 7 jaar gaat het mass-market worden. En ook al is speedtest de enige toepassing waarmee het meerwaarde levert, je gaat tegen die tijd binnenhuis iets moeten kunnen fixen om ergens anders dan in de meterkast je buurman jouw grotere e-geslachtsdeel te tonen met je >10Gbps internetproduct :')
Netflix geeft voor een 4k UHD stream een minimale bandwidth op van 0,015gbit. Doe dat eens op 10 televisies tegelijk, reken pieken mee. Zit je ruim gerekend op 0,3gbit.

Je rekent hier al heel ruim; ik reken vaak voor dat een groot gezin van 5 mensen die allemaal tegelijk zo'n 4k HDR film/sportwedstrijd kijken en ook doen alsof ze werken in een Teams/Zoom call welgeteld 125Mbps down, 25Mbps up nodig hebben. Als iemand ook nog aan het gamen is en dat streamt op absolute topkwaliteit kun je daar misschien 100Mbps up bij optellen. Stel ze doen dat alle vijf en hebben ergens aandacht en beeldschermen over om ook streams van anderen te kijken, dan kun je 500Mbps up en down toevoegen. Kom je alsnog uit op 625Mbps down, 525Mbps up uit. En dit is een volstrekt onrealistische corner case.

Ik heb eens een promofilmpje van Nokia en Google gezien voor 25GPON waarin ze iemand aan het woord lieten die beweerde van Silicon Valley naar Kansas City verhuisd te zijn omdat hij voor z'n werk zeven gelijktijdige 4k HDR VR streams vanuit z'n werkkamer moest kunnen hosten. Dat kon nu al met de 5Gbps op XGS-PON die Google daar (en niet in California) leverde en en Google beloofde met tech van Nokia dat binnenkort naar 25Gbps te upgraden... Nog even los van hoe onzinnig de use-case is, mijn take-away is dat dit juist onderbouwde waarom zelfs de meest idiote use-case *geen* objectieve behoefte heeft aan die upgrade, want het lukte met 5Gbps al prima Overigens is dit wel een heel goede use case voor waarom de provider die upgrade wel zou willen doen: bij XGS-PON is totale - gedeelde - capaciteit van een heel optisch segment zo'n 8Gbps, als er een gek structureel 5Gbps erover blaast gaat dat goed, doet z'n buurman dat ook dan loopt de boel vast. Om dat te kunnen opvangen is een netwerk met 25Gbps of 50Gbps capaciteit op een segment bijzonder prettig - maar het filmpje repte daar met geen woord over :')

Dit is en blijft een oplossing op zoek naar een zinnig probleem. En toch blijven we erop inkopen. Toen mijn 250Mbps abo naar 400Mbps verhoogd werd verklaarde iedereen me gek dat ik een downgrade naar een goedkoper abo met 200Mbps deed. Ik heb er niet onder geleden.
[...]

Die energiefactor geldt dus alleen voor de apparaten die met 10gbit met elkaar verbonden zijn. En al zou dat 100kwh per jaar kosten, dan praten we nog maar over 2 tientjes.
Dit gaat niet om hoeveel het kost, maar om regelgeving die maximaal verbruik per apparaat in bepaalde situaties vereist. Nu mag een apparaat in HiNA (High Network Availability) standby 8W verbruiken, in 2027 wordt dat 7W. Kans is groot dat er daarna strengere eisen opgelegd gaan worden. Die richtlijnen vormen mede het ontwerp van de apparaten in onze huizen.
Wellicht gaan we in de nabije toekomst meer apparaten zien met 2,5gbit aansluiting, maar dat kan zelfs met een degelijke, goed afgemonteerde cat 5e kabel tot 100 meter.

Tel daarbij op dat juist veel consumentenapparatuur steeds vaker PoE gebruikt en glas wordt voorlopig niet de toekomst.
Consumentenapparatuur? Ik zie alleen een klein groepje enthousiaste Tweakers gebruik maken van kleinzakelijk spul met PoE. In de Mediamarkt kom je het vooralsnog niet tegen. Neemt niet weg dat dit inderdaad een uitdaging is, maar eentje die je prima op kunt vangen met midspan injectoren. Sowieso wordt het tijd dat we gestructureerder naar binnenhuisnetwerken gaan kijken, met een eenvormige core wiens taak het is om zo efficient mogelijk grote hoeveelheden data van verdieping naar verdieping (of gebouw naar gebouw als je ook in de schuur een kantoortje hebt) te krijgen, en vervolgens access aftakkingen om eindapparaten aan te sluiten. Zo'n aftakking kan prima koper zijn met PoE.

Oslik blyat! Oslik!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 22:30
Als ik dit
dion_b schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
Het is dan ook geheel redelijk om te verwachten dat de hoogste snelheden tussen nu en 2035 wederom met een factor 10 gaan stijgen, in ieder geval tov de 2Gbps die we op de kabel zien, maar waarschijnlijk ook tov de hogere snelheden met XGS-PON en we dus tussen de 20 en 80Gbps uit gaan komen dan.
Match met dit
Je rekent hier al heel ruim; ik reken vaak voor dat een groot gezin van 5 mensen die allemaal tegelijk zo'n 4k HDR film/sportwedstrijd kijken en ook doen alsof ze werken in een Teams/Zoom call welgeteld 125Mbps down, 25Mbps up nodig hebben. Als iemand ook nog aan het gamen is en dat streamt op absolute topkwaliteit kun je daar misschien 100Mbps up bij optellen. Stel ze doen dat alle vijf en hebben ergens aandacht en beeldschermen over om ook streams van anderen te kijken, dan kun je 500Mbps up en down toevoegen. Kom je alsnog uit op 625Mbps down, 525Mbps up uit. En dit is een volstrekt onrealistische corner case.
dan klopt het toch dat een gemiddeld gezin bij lange niet aan de max van 10gbps komt in het komende decenium?

Met de opkomst van streaming en andere clouddiensten en het instoren van illegaal downloaden is de honger naar bandbreedte voor consumenten compleet verdwenen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
FredvZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:32:
het instoren van illegaal downloaden
Zelfs voor die usecase is een paar honderd mbit toereikend en 10gbit al complete overkill. :p

• eLScha
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
[...]

Komend decennium? Kijk twee decennia terug. Eind 2005 kon je maximaal 20Mbps bestellen en was 3Mbps gangbaar. Eind 2015 kon je maximaal 200Mbps bestellen en was 50Mbps gangbaar. Nu kun je maximaal 8Gbps bestellen en is 300Mbps gemiddeld (volgens gisteren gepubliceerde cijfers van ACM). Dus in de tien jaar tussen 2005 en 2015 zijn de hoogste abonementen tien keer sneller geworden en de gemiddelde 16 keer sneller.
In 2005 legden we al cat 5e kabels neer. 2 decennia later is dat nog altijd meer dan voldoende voor een gemiddeld huishouden. Als je nu cat 6e neerlegt hoef je je daar het komende decennium echt geen zorgen over te maken in een gemiddeld huishouden.

De rest van je verhaal bevestigt eigenlijk alleen maar waarom niemand nu of in de nabije toekomst glas nodig heeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FredvZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:32:
Als ik dit

[...]

Match met dit

[...]

dan klopt het toch dat een gemiddeld gezin bij lange niet aan de max van 10gbps komt in het komende decenium?
Nee, maar ze komen bij lange na niet bij de max van 1Gbps en veruit de meeste niet in de buurt van 100Mbps anno nu - en toch betalen ze voor abonnementen met hogere snelheden.
Met de opkomst van streaming en andere clouddiensten en het instoren van illegaal downloaden is de honger naar bandbreedte voor consumenten compleet verdwenen.
De cijfers van ACM van gisteren geven je ongelijk. 90% van internetters heeft nu al een snellere verbinding dan ze zinnig kunnen gebruiken. En als er geen verband is tussen wat mensen daadwerkelijk nodig hebben en waar ze voor betalen, dan is wat ze objectief nodig hebben geen belemmering om hogere snelheden af te nemen als die beschikbaar komen.

Datzelfde zie je op tal van netwerkvlakken terug - kijk maar naar WiFi. Als je de marketing kunt geloven wat nadrukkelijk niet het geval is zou je routers kunnen kopen met 5Gbps en hogere snelheden. Mensen kopen die dingen ook aan de lopende band, en geloven dat ze daarmee meerwaarde binnenhalen ten opzichte van rationeler gedimensioneerde AP's waarmee ze nagenoeg zelfde werkelijke prestaties zouden kunnen behalen. En vervolgens gaan ze bitrates van max 5Mbps (want providers serveren lagere bitrates naar mobile devices dan naar grote schermen) erover binnenhengelen :')

Zolang de klant denkt "groter getal = beter product, minder problemen", gaan mensen geld uitgeven voor grotere getallen.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

eLScha schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:58:
[...]

In 2005 legde we al cat 5e kabels neer. 2 decennia later is dat nog altijd meer dan voldoende voor een gemiddeld huishouden. Als je nu cat 6e neerlegt hoef je je daar het komende decennium echt geen zorgen over te maken in een gemiddeld huishouden.
Als je in 2005 Cat5E legde, zou die inderdaad 20 jaar toereikend zijn geweest voor hoogst leverbare internetsnelheden voor consumenten. Dat gaat anno 2025 niet het geval zijn voor Cat6A. Daarmee ga je 10Gbps maximaal halen en dat gaat in aanzienlijk minder dan 10 jaar te weinig zijn voor de hoogst leverbare internetsnelheden. KPN heeft al field trials gedaan met 25GPON.

Je kunt je terecht afvragen of het voor iedereen nodig is om dat op hun interne netwerk aan te kunnen. Antwoord daarop is natuurlijk: nee. Als de gemiddelde gebruiker nu 300Mbps gebruikt en die gemiddelde komende 10 jaar weer 6x sneller worden, kom je op 1.8Gbps uit, wat nog met Cat5E haalbaar is.

Maar omgekeerd: als er mensen zijn die die snelheden zouden overwegen moeten ze wel degelijk rekening houden met hun binnenhuisnetwerk. En wie zijn dat? Dat zijn de ~16% van mensen die nu al >1Gbps zitten en komende 10 jaar. Als zij weer 10-40x snellere verbindingen gaan nemen (zoals ze afgelopen 10 jaar gedaan hebben) gaan ze wel degelijk iets anders dan Cat6A nodig hebben.
De rest van je verhaal bevestigt eigenlijk alleen maar waarom niemand nu of in de nabije toekomst glas nodig heeft.
Nu: inderdaad niet. Ik schreef al:
Ik ken vrijwel niemand anders [...] voor wie dat ook zou gelden. Ik sluit me aan bij de tip om vooral voor loze leidingen te zorgen.
Maar binnen 5 jaar gaat dat voor de 16% anders worden en dan wordt het tijd iets anders dan koper door die leiding te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• eLScha
  • Niet online
Dat mensen nu gigabit hebben betekent niet dat ze het gebruiken of nodig hebben. Neem m’n ouders, die kregen een goeie aanbieding op KPN gigabit, dat hebben ze, maar die zouden met 100mbit nog prima uit de voeten kunnen. Zelfde geldt voor de buren. Trouwe kpn klant, altijd 50mbit ADSL gehad. Hebben nu gigabit glasvezel. Fijn dat ze nu 4k kunnen ontvangen, maar totale overkill.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb overal Cat6 liggen maar heb eigenlijk ooit geprobeerd om er meer dan 1Gbit overheen te trekken.

Nu is het wel zo dat mijn server en NAS bij elkaar staan dus daar zie ik ooit nog weleens de use-case om daar iets sneller dan 1Gbit met elkaar te verbinden…

Maar door de rest van mijn huis of naar buiten toe? Ik denk dat ik tot mijn dood genoeg heb aan 1Gbit…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2025 21:30 ]

• SpicyVokda
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12 13:13
FredvZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:24:
Hier heb ik OM4 liggen vanaf de meterkast naar de schuur (3x2 via mantelbuis in de tuin), bijkeuken/aanbouw(4x2 in mantelbuis door de gevel) en de techniekruimte (19mm installatiebuis).
De vezels komen uit op LC connectoren die in keystones uitkomen. Die keystones zitten dan weer in patchpanelen.

Voor de komende jaren biedt dat meer dan voldoende bandbreedte.
Heb jij 4 paren multimode door een 19mm pvc buis gekregen? Dit moet ik van je leren; ik zit namelijk ook te rekenen of ik single model bidi OS2 ga of multimode OM4/OM5 tussen zolder & meterkast.

Maar wel interesante topic, ik ben ook van plan om vanaf de meterkast naar de zolder glasvezel backbone te hebben. Mijn homelab moet toch een beetje deftig aangelosten zijn O+
Daarin heb ik 2x 19mm pvc tot mijn beschiking met maar 2x bochten en naar mijn weten zou ik daar in één buis eenvoudig 3x of zelf 4x OS2 glas erdoorheen kunnen trekken in een treintje. Maar ik weet nog niet helemaal hoe...

Het idee van zo'n gevlochten slang is eigenlijk best slim...

• PeeCee
SpicyVokda schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:29:
[...]

Heb jij 4 paren multimode door een 19mm pvc buis gekregen? Dit moet ik van je leren; ik zit namelijk ook te rekenen of ik single model bidi OS2 ga of multimode OM4/OM5 tussen zolder & meterkast.

Maar wel interesante topic, ik ben ook van plan om vanaf de meterkast naar de zolder glasvezel backbone te hebben. Mijn homelab moet toch een beetje deftig aangelosten zijn O+
Daarin heb ik 2x 19mm pvc tot mijn beschiking met maar 2x bochten en naar mijn weten zou ik daar in één buis eenvoudig 3x of zelf 4x OS2 glas erdoorheen kunnen trekken in een treintje. Maar ik weet nog niet helemaal hoe...

Het idee van zo'n gevlochten slang is eigenlijk best slim...
Enkele achter elkaar gaat prima. Zorg er voor dat de kabels individueel worden voort getrokken en niet te dicht op elkaar zitten. Bij mij werkte 40 - 50 cm afstand prima. Gebruik vervolgens een naald om een stuk nylon touw enkele keren door de gevlochten slang te halen. Die kan je dan aan de trekveer vast maken.
Markeer bij het beginpunt wel even wat de kabelvolgorde is voor het geval je iets moet terug halen als je niet direct een bocht door komt.

PS. Het gaat ook prima als je met een trekveer er gewoon een naast trekt. De glaskabel is niet heel dik en best robuust heb ik gemerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door PeeCee op 19-12-2025 23:02 ]

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-12 15:14
Glasvezel in huis? Hoever wil je gaan? Het is niet alleen de bandbreedte, latency, enz., maar wat is de use-case?
Je provider ligt eruit, wat dan? Een SFP geeft de geest, wat dan? De meerkosten bij een consequente setup, tenzij je iets kunt ritselen of een dikke beurs hebt, zijn het niet waard. Ik game niet, maar de recente switch van glasvezel naar coax merk ik niks van op mijn devices. Mijn 1e werkgever had begin '90 een glasvezel backbone van 1Gb. Razend snel toen, maar een PC met 10Mb ethernet? We merkten het alleen bij zeer zware data transfers op de werkstations/servers met 100Mb ethernet. En iets wat heel veel mensen niet begrijpen, je iops en blocksize zijn de bottlenecks, niet je bandbreedte. Voor ons als privé gebruikers is glas intern nice to have, meer niet en voor zeker nog 10 jaar niet. Als je bv een 8Gb glas wan hebt, hoe ga je dan van je modem verder? Zijn er al ondersteunde modems met glas wan/lan?

• PeeCee
n8tur3 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:47:
Glasvezel in huis? Hoever wil je gaan? Het is niet alleen de bandbreedte, latency, enz., maar wat is de use-case?
Je provider ligt eruit, wat dan? Een SFP geeft de geest, wat dan? De meerkosten bij een consequente setup, tenzij je iets kunt ritselen of een dikke beurs hebt, zijn het niet waard. Ik game niet, maar de recente switch van glasvezel naar coax merk ik niks van op mijn devices. Mijn 1e werkgever had begin '90 een glasvezel backbone van 1Gb. Razend snel toen, maar een PC met 10Mb ethernet? We merkten het alleen bij zeer zware data transfers op de werkstations/servers met 100Mb ethernet. En iets wat heel veel mensen niet begrijpen, je iops en blocksize zijn de bottlenecks, niet je bandbreedte. Voor ons als privé gebruikers is glas intern nice to have, meer niet en voor zeker nog 10 jaar niet. Als je bv een 8Gb glas wan hebt, hoe ga je dan van je modem verder? Zijn er al ondersteunde modems met glas wan/lan?
Is wel wat kort door de bocht allemaal. Je stroom valt uit? ;)
Ben het met je eens dat 1 Gb internet leuk is, maar je het ook dan verder moet kunnen dragen. Echter een 10 Gb tussen switches waar ieder 20 + apparaten als AP's, tv's en iot op aan zijn gesloten is wel zo fijn. En dat kan dan via glasvezel of Cat6a

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

n8tur3 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:47:
Je provider ligt eruit, wat dan?
Zelfde als wanneer je koperen LAN hebt.
Een SFP geeft de geest, wat dan?
Je koopt een nieuwe, net zoals je bij een kapotte koperNIC (of -SFP) moet doen.
De meerkosten bij een consequente setup, tenzij je iets kunt ritselen of een dikke beurs hebt, zijn het niet waard.
Ik heb gisteren een 40GBASE-LR4 QSFP voor EUR 7 besteld, EUR 12 incl verzendkosten op Ali. Trager is goedkoper ;)

Op 10Gbps is glas sowieso goedkoper dan koper. Kijk maar naar SFP+, nog even los van wat op Ali mogelijk is kun je op FS.com vergelijken:
- Multimode 10GBASE-SR EUR 20
- Singlemode 10GBASE-LR EUR 24
- Singlemode 10GBASE-BX BiDi EUR 40
- Koper 10GBASE-T EUR 69
Ik game niet, maar de recente switch van glasvezel naar coax merk ik niks van op mijn devices. Mijn 1e werkgever had begin '90 een glasvezel backbone van 1Gb. Razend snel toen, maar een PC met 10Mb ethernet? We merkten het alleen bij zeer zware data transfers op de werkstations/servers met 100Mb ethernet. En iets wat heel veel mensen niet begrijpen, je iops en blocksize zijn de bottlenecks, niet je bandbreedte. Voor ons als privé gebruikers is glas intern nice to have, meer niet en voor zeker nog 10 jaar niet. Als je bv een 8Gb glas wan hebt, hoe ga je dan van je modem verder? Zijn er al ondersteunde modems met glas wan/lan?
We hebben het hier al over de LAN, niet de WAN. En modems heb je bij glasvezel sowieso niet nodig. Waarschijnlijk bedoel je routers - en ja, die zijn er met SFP+ op WAN en LAN die je koper of glas kunt gebruiken. Overigens ben je er niet met de poorten hebben - je moet ook in staat zijn op de gewenste snelheid van WAN naar LAN te routeren. Dat is allerminst een sinecure. Om een voorbeeld te nemen: Ubiquiti heeft een router (uitvoering: Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber) met 10Gbps SFP+ op WAN en LAN. Pure WAN-LAN routering staat (zoals vaker :( ) niet in de specs, wel dit:
IDS/IPS Throughput 5 Gbps
Met IDS/IPS aan kun je dus 5Gbps throughput krijgen ondanks 10Gbps poorten. Wat je met IDS/IPS uit kunt doen? Geen idee. Ergens tussen de 5 en 10Gbps waarschijnlijk...

Oslik blyat! Oslik!

• PeeCee
dion_b schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:22:
[...]

Met IDS/IPS aan kun je dus 5Gbps throughput krijgen ondanks 10Gbps poorten. Wat je met IDS/IPS uit kunt doen? Geen idee. Ergens tussen de 5 en 10Gbps waarschijnlijk...
IDS (Intrusion Detection System) en IPS (Intrusion Prevention System) volgens Ubiquiti. Vooral voor tweakers die poorten doorverwijzen naar servers zorgt dit voor een extra beschermlaag. Maar ook voor uitgaand verkeer blokkeert dit bijv. ongewenst verkeer naar het internet zoals die van bekende botnets.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PeeCee schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:52:
[...]

IDS (Intrusion Detection System) en IPS (Intrusion Prevention System) volgens Ubiquiti. Vooral voor tweakers die poorten doorverwijzen naar servers zorgt dit voor een extra beschermlaag. Maar ook voor uitgaand verkeer blokkeert dit bijv. ongewenst verkeer naar het internet zoals die van bekende botnets.
Ja, wat IDS/IPS doet is duidelijk. Welke prestaties je kunt verwachten met die features aan ook. Wat niet duidelijk is, is welke prestaties je kunt verwachten met die features uit.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1