Komend decennium? Kijk twee decennia terug. Eind 2005 kon je maximaal 20Mbps bestellen en was 3Mbps gangbaar. Eind 2015 kon je maximaal 200Mbps bestellen en was 50Mbps gangbaar. Nu kun je maximaal 8Gbps bestellen en is 300Mbps gemiddeld (volgens gisteren gepubliceerde
cijfers van ACM). Dus in de tien jaar tussen 2005 en 2015 zijn de hoogste abonementen tien keer sneller geworden en de gemiddelde 16 keer sneller. Na 2015 valt op dat er een spagaat is tussen gemiddelde snelheid, die "maar" 6 keer sneller geworden is afgelopen 10 jaar, terwijl de hoogste snelheden juist 40 keer sneller geworden zijn. Al beschouw je de hier en daar verkrijgbare XGS-PON snelheden als outliers, zelfs op 'ouderwets' kabelinternet is de hoogste snelheid nog een factor 10 toegenomen. Dat er geen zinnige toepassing voor is hindert nu al ruim 90% van gebruikers niet om een abo te nemen boven de 100Mbps, en 16% boven de 1Gbps.
Het is dan ook geheel redelijk om te verwachten dat de hoogste snelheden tussen nu en 2035 wederom met een factor 10 gaan stijgen, in ieder geval tov de 2Gbps die we op de kabel zien, maar waarschijnlijk ook tov de hogere snelheden met XGS-PON en we dus tussen de 20 en 80Gbps uit gaan komen dan. De technologie daarvoor is volop in ontwikkeling, met name 50GPON, dat nu al werkt, maar te lomp groot, duur en heet is, maar dat was XGS-PON even goed 6 jaar voor de introductie. Elke ~3 jaar krijg je een efficientere chipprocesnode waarmee kosten en verbruik dalen. Over 3 a 4 jaar ga je de eerste inzetbare oplossingen krijgen, over 6 of 7 jaar gaat het mass-market worden. En ook al is speedtest de enige toepassing waarmee het meerwaarde levert, je gaat tegen die tijd binnenhuis iets moeten kunnen fixen om ergens anders dan in de meterkast je buurman jouw grotere e-geslachtsdeel te tonen met je >10Gbps internetproduct

Netflix geeft voor een 4k UHD stream een minimale bandwidth op van 0,015gbit. Doe dat eens op 10 televisies tegelijk, reken pieken mee. Zit je ruim gerekend op 0,3gbit.
Dan nog 10 camera’s die met H.265 4k filmen, zeg 0,3gbit. Samen nog maar 0,6. Kan nog over gigabit.
Je rekent hier al heel ruim; ik reken vaak voor dat een groot gezin van 5 mensen die allemaal tegelijk zo'n 4k HDR film/sportwedstrijd kijken en ook doen alsof ze werken in een Teams/Zoom call welgeteld 125Mbps down, 25Mbps up nodig hebben. Als iemand ook nog aan het gamen is en dat streamt op absolute topkwaliteit kun je daar misschien 100Mbps up bij optellen. Stel ze doen dat alle vijf en hebben ergens aandacht en beeldschermen over om ook streams van anderen te kijken, dan kun je 500Mbps up en down toevoegen. Kom je alsnog uit op 625Mbps down, 525Mbps up uit. En dit is een volstrekt onrealistische corner case.
Ik heb eens een promofilmpje van Nokia en Google gezien voor 25GPON waarin ze iemand aan het woord lieten die beweerde van Silicon Valley naar Kansas City verhuisd te zijn omdat hij voor z'n werk zeven gelijktijdige 4k HDR VR streams vanuit z'n werkkamer moest kunnen hosten. Dat kon nu al met de 5Gbps op XGS-PON die Google daar (en niet in California) leverde en en Google beloofde met tech van Nokia dat binnenkort naar 25Gbps te upgraden... Nog even los van hoe onzinnig de use-case is, mijn take-away is dat dit juist onderbouwde waarom zelfs de meest idiote use-case *geen* objectieve behoefte heeft aan die upgrade, want het lukte met 5Gbps al prima
Overigens is dit wel een heel goede use case voor waarom de provider die upgrade wel zou willen doen: bij XGS-PON is totale - gedeelde - capaciteit van een heel optisch segment zo'n 8Gbps, als er een gek structureel 5Gbps erover blaast gaat dat goed, doet z'n buurman dat ook dan loopt de boel vast. Om dat te kunnen opvangen is een netwerk met 25Gbps of 50Gbps capaciteit op een segment bijzonder prettig - maar het filmpje repte daar met geen woord over
Dit is en blijft een oplossing op zoek naar een zinnig probleem. En toch blijven we erop inkopen. Toen mijn 250Mbps abo naar 400Mbps verhoogd werd verklaarde iedereen me gek dat ik een downgrade naar een goedkoper abo met 200Mbps deed. Ik heb er niet onder geleden.
[...]
Die energiefactor geldt dus alleen voor de apparaten die met 10gbit met elkaar verbonden zijn. En al zou dat 100kwh per jaar kosten, dan praten we nog maar over 2 tientjes.
Dit gaat niet om hoeveel het kost, maar om regelgeving die maximaal verbruik per apparaat in bepaalde situaties vereist. Nu mag een apparaat in HiNA (High Network Availability) standby 8W verbruiken, in 2027 wordt dat 7W. Kans is groot dat er daarna strengere eisen opgelegd gaan worden. Die richtlijnen vormen mede het ontwerp van de apparaten in onze huizen.
Wellicht gaan we in de nabije toekomst meer apparaten zien met 2,5gbit aansluiting, maar dat kan zelfs met een degelijke, goed afgemonteerde cat 5e kabel tot 100 meter.
Tel daarbij op dat juist veel consumentenapparatuur steeds vaker PoE gebruikt en glas wordt voorlopig niet de toekomst.
Consumentenapparatuur? Ik zie alleen een klein groepje enthousiaste Tweakers gebruik maken van kleinzakelijk spul met PoE. In de Mediamarkt kom je het vooralsnog niet tegen. Neemt niet weg dat dit inderdaad een uitdaging is, maar eentje die je prima op kunt vangen met midspan injectoren. Sowieso wordt het tijd dat we gestructureerder naar binnenhuisnetwerken gaan kijken, met een eenvormige core wiens taak het is om zo efficient mogelijk grote hoeveelheden data van verdieping naar verdieping (of gebouw naar gebouw als je ook in de schuur een kantoortje hebt) te krijgen, en vervolgens access aftakkingen om eindapparaten aan te sluiten. Zo'n aftakking kan prima koper zijn met PoE.