Zyxel T56 (ISP) vs UniFi Cloud Gateway Max

Pagina: 1
Acties:

• MrVirtual
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-12 22:01
Hallo allemaal,

Ik ben net overgestapt op glasvezel (1 Gbps) en twijfel of ik mijn ISP-router (Zyxel T56) blijf gebruiken of overstap op een UniFi Cloud Gateway Max (nu in de aanbieding).

Huidige setup:
  • Glasvezel (1 Gbps)
  • Zyxel T56 als router
  • 3× UniFi AP’s
  • Self-hosted UniFi Network controller
Overwegingen:
  • UCG Max kan router en controller combineren
  • Meer controle: VLANs, VPN, IDS/IPS
  • 2.5 GbE poorten, maar zie hier met 1 Gbps (nog) niet echt veel meerwaarde in
Twijfelpunten:
  • Is de UCG Max een merkbare upgrade t.o.v. een goed werkende ISP-router bij 1 Gbps?
  • Ervaringen met throughput en stabiliteit, vooral met IDS/IPS aan?
  • Ik heb nog even naar de Cloud Gateway Ultra gekeken, die de helft kost van de Max, maar daar loop je snel tegen de technische limiet aan mbt IPS en 1 Gbps
Met andere woorden, loont zich een aankoop? Bedankt voor jullie inzichten.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:22
In principe biedt zo'n standaard modem/router van je ISP voldoende om je gehele abonnement te kunnen gebruiken.
Een eigen router kan wel extra's bieden, maar of dat loont hangt eraf of je zelf vindt dat je dat nodig hebt.
Voor de meerderheid van de mensen geldt waarschijnlijk "nee".... maar voor mensen die deze website bezoeken waarschijnlijk "ja"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MrVirtual
Klopt inderdaad. Misschien dat ik wat betreft de snelheid niet echt een winst ga behalen.

Op het gebied van de firewall en bekijken van de data misschien wel?

Ik weet niet in hoeverre de T56 geupdate wordt en de firewall geoptimaliseerd is.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Ik kan nog wel een aantal argumenten bedenken om vooral voor een eigen router te gaan:

- Onafhankelijk van provider. Je kan heel makkelijk door enkel de WAN instellingen aan te passen over stappen naar andere provider. Zo doe ik dat elk jaar om kosten te besparen en de overstapt duurt hier maximaal 5 minuten. De rest van het netwerk blijft hetzelfde.

- De UniFi Cloud Gateway Max heeft ook een ingebouwde NVR. Je kan camera's toevoegen aan je netwerk en de beelden opslaan op de router. Let op: je hebt wel een tray en nvme ssd nodig.

- Je hebt al AP's van Ubiquiti. Met een router van Ubiquiti erbij heb je alles mooi in één GUI qua beheer.

• MrVirtual
Goede punten, bedankt.

Met name dat eerste punt weegt voor mij wel mee: provider-onafhankelijkheid en snel kunnen switchen zonder dat ik mijn hele netwerk hoef aan te passen.

Die NVR-functie zie ik als een nice to have voor later, niet per se een must nu.

En eens wat betreft het beheer. Met de AP’s en controller zit ik nu al in UniFi, dus één GUI spreekt me wel aan.

De vraag is voor mij vooral of mensen in de praktijk ook echt verschil merken in stabiliteit/gebruiksgemak t.o.v. een ISP-router.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:28
Neh unifi is zeker niet stabieler en bug fixed zijn een drama en firmware upgrades ook.
En de snelheid van je router wordt door je provider gegarandeerd dat hij bij je abbo past en bij een eigen router is dat je eigen verantwoordelijkheid.

Provider onafhankelijk is een beetje overdreven voordeel.
Als je het netwerk netjes opzet en je administratie bijhoud heeft een provider wisseling niets om het lijf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1