Vraag

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-12 17:53
Sorry voor de lange tekst, maar ik probeer mijn situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen. Helaas hebben wij een veel te grote warmtepomp en ik zoek nu naar oplossingen.

Installatie:
Warmtepomp: Fujitsu Waterstage 14 kW, regeling Siemens AVS55/RVS21.
Buffervat: 120 liter, recent geplaatst.
Naregeling: Uponor Smatrix Pulse X‑245 (3 stuks, automatische regeling uitgeschakeld, zelf ingesteld).
Vloerverwarming: totaal ca. 204 m² (BG 77 m², 1e verd. 77 m², 2e verd. 50 m²).
VerdiepingThermostatenVloerverwarmingslussenBijzonderheden
Begane grond1 stuks8 lussenHoofdverblijf
1e verdieping4 stuks7 lussen1 lus altijd open (bypass)
2e verdieping2 stuks5 lussen1 lus altijd open (bypass)
Totaal7 thermostaten20 lussen
Bypass: ingesteld op 0.2 bar.
Huis: bouwjaar 2018, Rc‑waardes 6, WTW met enthalpie‑wisselaar aanwezig.
Totaal verbruik in stookseizoen is +-25 kWh per dag.

Gisteren, toen ik alle lussen op BG, V1 en V2 open had staan, sloeg hij niet af. Ook niet toen ik V2 dichtzette. Pas toen ik nog meer lussen dichtging zetten viel hij wel uit. Vandaag ben ik in dezelfde situatie begonnen als waarin het gisteren goed ging. Echter stopt hij er nu na 8 minuten alweer mee.
Als ik alleen badkamer + pc‑kamer (ca. helft van V1) open heb, stopt hij na ±8 min en gaat 20 min in comp. min tijd actief.
Voorheen schoot hij vaak in error en stond dagen in vergrendeling.Nu er een buffervat geplaatst is geeft de wtp geen error meer maar slaat af en heeft meld: comp. min tijd actief en gaat uit.

Aanvoer geprobeerd op 26 °C, retour rond 21–22 °C, ΔT ca. 3.5 °C.
Flowmeters overal rond 1 l/min (soms 1.5). Als ik dit hoger zet word retour temp nog hoger.
Zolder en 2 slaapkamers op V1 normaal nooit verwarmd. Nu wel mee aan het experimenteren.
Stooklijn (720/721): snelheid verlaagd van 0,4 → 0,3 en verschuiving gezet op ‑2 °C (was 0).
Trapblokkering (2862): verlengd van 15 min → 30 min, zodat hij minder snel naar hogere modulatie springt.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e installateur, maar niemand helpt echt. Ook adviezen gekregen die achteraf nergens op slaan.

Vraag:
Wat kan ik nog proberen om mijn warmtepomp zo instellen dat hij zo minimaal mogelijk draait en niet steeds gaan pendelen?
Is er een manier om het maximaal vermogen uit te schakelen of te begrenzen via de binnenunit?
Zijn er nog instellingen (aanvoer, pompstand, hysterese, min/max vermogen) die ik kan proberen om dit stabiel te krijgen?

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edit9dC_kCvu-H_d-Nx-C47NEeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENYpCH6ACNqCjQGqicfOQUt7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlGdAi46YzKAvaLdpwO2ntBqlrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQht0DK2vmoCzEengb0rwROd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9J0mYPySgEK-pOH7qxQiogupCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB8nR8jme7LtCEPsvuYk5a8z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_0vVR8y3PZu-91HgLJR-BSBRjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5p4n8lDmGvslvPQ3MfkqUGSN.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:19
Ik ken de warmtepomp niet maar over het algemeen is de consensus hier: naregeling eraf en alles open laten staan. Maximale vermogen begrenzen helpt niet. Het probleem is waarschijnlijk dat je het minimale vermogen niet kwijt kan. Je zou ook nog kunnen proberen de aanvoer temperatuur omhoog te zetten maar dat gaat dan wel ten koste van efficiëntie.

Vanwaar de naregeling?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dragonm8 Ik denk dat er geen echte oplossing voor jouw luxe probleem bestaat.
Zeker tijdens kwakkelweer moet je met het gedrag van de (te) grote wp leren leven.
Tel Aviv zoals de Fransman zegt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:03
Ik schat dat zo’n 9 van de 10 problemen met warmtepompen zijn door flow tekort.
Zowel hier op tweakers als in de praktijk.
VV verdelers met pomp
Naregeling die flow knijpt.

Denk dat 9 van de 10 geopende topics met storingen aan WP aan een deze 2 regels gekopppelt kan worden.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:19
Phoe 14 kw voor een woning waar dan ook nog wtw in zit..
Volgens mij heeft deze wp een minimaal vermogen van 7kW. Een gemiddelde woning heeft daar bijna genoeg aan.

Enige wat ik kan verzinnen is, meer lussen open gooien zodat de wp het vermogen kwijt kan, of grotere buffervat toepassen.
Anders kijken naar een andere WP welke een minimaal vermogen van 2 tot 8 ofzo heeft.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.