Sorry voor de lange tekst, maar ik probeer mijn situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen. Helaas hebben wij een veel te grote warmtepomp en ik zoek nu naar oplossingen.
Installatie:
Warmtepomp: Fujitsu Waterstage 14 kW, regeling Siemens AVS55/RVS21.
Buffervat: 120 liter, recent geplaatst.
Naregeling: Uponor Smatrix Pulse X‑245 (3 stuks, automatische regeling uitgeschakeld, zelf ingesteld).
Vloerverwarming: totaal ca. 204 m² (BG 77 m², 1e verd. 77 m², 2e verd. 50 m²).
Bypass: ingesteld op 0.2 bar.
Huis: bouwjaar 2018, Rc‑waardes 6, WTW met enthalpie‑wisselaar aanwezig.
Totaal verbruik in stookseizoen is +-25 kWh per dag.
Gisteren, toen ik alle lussen op BG, V1 en V2 open had staan, sloeg hij niet af. Ook niet toen ik V2 dichtzette. Pas toen ik nog meer lussen dichtging zetten viel hij wel uit. Vandaag ben ik in dezelfde situatie begonnen als waarin het gisteren goed ging. Echter stopt hij er nu na 8 minuten alweer mee.
Als ik alleen badkamer + pc‑kamer (ca. helft van V1) open heb, stopt hij na ±8 min en gaat 20 min in comp. min tijd actief.
Voorheen schoot hij vaak in error en stond dagen in vergrendeling.Nu er een buffervat geplaatst is geeft de wtp geen error meer maar slaat af en heeft meld: comp. min tijd actief en gaat uit.
Aanvoer geprobeerd op 26 °C, retour rond 21–22 °C, ΔT ca. 3.5 °C.
Flowmeters overal rond 1 l/min (soms 1.5). Als ik dit hoger zet word retour temp nog hoger.
Zolder en 2 slaapkamers op V1 normaal nooit verwarmd. Nu wel mee aan het experimenteren.
Stooklijn (720/721): snelheid verlaagd van 0,4 → 0,3 en verschuiving gezet op ‑2 °C (was 0).
Trapblokkering (2862): verlengd van 15 min → 30 min, zodat hij minder snel naar hogere modulatie springt.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e installateur, maar niemand helpt echt. Ook adviezen gekregen die achteraf nergens op slaan.
Vraag:
Wat kan ik nog proberen om mijn warmtepomp zo instellen dat hij zo minimaal mogelijk draait en niet steeds gaan pendelen?
Is er een manier om het maximaal vermogen uit te schakelen of te begrenzen via de binnenunit?
Zijn er nog instellingen (aanvoer, pompstand, hysterese, min/max vermogen) die ik kan proberen om dit stabiel te krijgen?
Alvast bedankt.
Installatie:
Warmtepomp: Fujitsu Waterstage 14 kW, regeling Siemens AVS55/RVS21.
Buffervat: 120 liter, recent geplaatst.
Naregeling: Uponor Smatrix Pulse X‑245 (3 stuks, automatische regeling uitgeschakeld, zelf ingesteld).
Vloerverwarming: totaal ca. 204 m² (BG 77 m², 1e verd. 77 m², 2e verd. 50 m²).
| Verdieping | Thermostaten | Vloerverwarmingslussen | Bijzonderheden |
| Begane grond | 1 stuks | 8 lussen | Hoofdverblijf |
| 1e verdieping | 4 stuks | 7 lussen | 1 lus altijd open (bypass) |
| 2e verdieping | 2 stuks | 5 lussen | 1 lus altijd open (bypass) |
| Totaal | 7 thermostaten | 20 lussen |
Huis: bouwjaar 2018, Rc‑waardes 6, WTW met enthalpie‑wisselaar aanwezig.
Totaal verbruik in stookseizoen is +-25 kWh per dag.
Gisteren, toen ik alle lussen op BG, V1 en V2 open had staan, sloeg hij niet af. Ook niet toen ik V2 dichtzette. Pas toen ik nog meer lussen dichtging zetten viel hij wel uit. Vandaag ben ik in dezelfde situatie begonnen als waarin het gisteren goed ging. Echter stopt hij er nu na 8 minuten alweer mee.
Als ik alleen badkamer + pc‑kamer (ca. helft van V1) open heb, stopt hij na ±8 min en gaat 20 min in comp. min tijd actief.
Voorheen schoot hij vaak in error en stond dagen in vergrendeling.Nu er een buffervat geplaatst is geeft de wtp geen error meer maar slaat af en heeft meld: comp. min tijd actief en gaat uit.
Aanvoer geprobeerd op 26 °C, retour rond 21–22 °C, ΔT ca. 3.5 °C.
Flowmeters overal rond 1 l/min (soms 1.5). Als ik dit hoger zet word retour temp nog hoger.
Zolder en 2 slaapkamers op V1 normaal nooit verwarmd. Nu wel mee aan het experimenteren.
Stooklijn (720/721): snelheid verlaagd van 0,4 → 0,3 en verschuiving gezet op ‑2 °C (was 0).
Trapblokkering (2862): verlengd van 15 min → 30 min, zodat hij minder snel naar hogere modulatie springt.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e installateur, maar niemand helpt echt. Ook adviezen gekregen die achteraf nergens op slaan.
Vraag:
Wat kan ik nog proberen om mijn warmtepomp zo instellen dat hij zo minimaal mogelijk draait en niet steeds gaan pendelen?
Is er een manier om het maximaal vermogen uit te schakelen of te begrenzen via de binnenunit?
Zijn er nog instellingen (aanvoer, pompstand, hysterese, min/max vermogen) die ik kan proberen om dit stabiel te krijgen?
Alvast bedankt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/ENYpCH6ACNqCjQGqicfOQUt7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lQht0DK2vmoCzEengb0rwROd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wB8nR8jme7LtCEPsvuYk5a8z.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5p4n8lDmGvslvPQ3MfkqUGSN.jpg?f=fotoalbum_tile)