Vraag

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 23:15
Sorry voor de lange tekst, maar ik probeer mijn situatie zo duidelijk mogelijk te schetsen. Helaas hebben wij een veel te grote warmtepomp en ik zoek nu naar oplossingen.

Installatie:
Warmtepomp: Fujitsu Waterstage 14 kW, regeling Siemens AVS55/RVS21.
Buffervat: 120 liter, recent geplaatst.
Naregeling: Uponor Smatrix Pulse X‑245 (3 stuks, automatische regeling uitgeschakeld, zelf ingesteld).
Vloerverwarming: totaal ca. 204 m² (BG 77 m², 1e verd. 77 m², 2e verd. 50 m²).
VerdiepingThermostatenVloerverwarmingslussenBijzonderheden
Begane grond1 stuks8 lussenHoofdverblijf
1e verdieping4 stuks7 lussen1 lus altijd open (bypass)
2e verdieping2 stuks5 lussen1 lus altijd open (bypass)
Totaal7 thermostaten20 lussen
Bypass: ingesteld op 0.2 bar.
Huis: bouwjaar 2018, Rc‑waardes 6, WTW met enthalpie‑wisselaar aanwezig.
Totaal verbruik in stookseizoen is +-25 kWh per dag.

Gisteren, toen ik alle lussen op BG, V1 en V2 open had staan, sloeg hij niet af. Ook niet toen ik V2 dichtzette. Pas toen ik nog meer lussen dichtging zetten viel hij wel uit. Vandaag ben ik in dezelfde situatie begonnen als waarin het gisteren goed ging. Echter stopt hij er nu na 8 minuten alweer mee.
Als ik alleen badkamer + pc‑kamer (ca. helft van V1) open heb, stopt hij na ±8 min en gaat 20 min in comp. min tijd actief.
Voorheen schoot hij vaak in error en stond dagen in vergrendeling.Nu er een buffervat geplaatst is geeft de wtp geen error meer maar slaat af en heeft meld: comp. min tijd actief en gaat uit.

Aanvoer geprobeerd op 26 °C, retour rond 21–22 °C, ΔT ca. 3.5 °C.
Flowmeters overal rond 1 l/min (soms 1.5). Als ik dit hoger zet word retour temp nog hoger.
Zolder en 2 slaapkamers op V1 normaal nooit verwarmd. Nu wel mee aan het experimenteren.
Stooklijn (720/721): snelheid verlaagd van 0,4 → 0,3 en verschuiving gezet op ‑2 °C (was 0).
Trapblokkering (2862): verlengd van 15 min → 30 min, zodat hij minder snel naar hogere modulatie springt.
Ik zit inmiddels bij mijn 3e installateur, maar niemand helpt echt. Ook adviezen gekregen die achteraf nergens op slaan.

Vraag:
Wat kan ik nog proberen om mijn warmtepomp zo instellen dat hij zo minimaal mogelijk draait en niet steeds gaan pendelen?
Is er een manier om het maximaal vermogen uit te schakelen of te begrenzen via de binnenunit?
Zijn er nog instellingen (aanvoer, pompstand, hysterese, min/max vermogen) die ik kan proberen om dit stabiel te krijgen?

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edit9dC_kCvu-H_d-Nx-C47NEeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENYpCH6ACNqCjQGqicfOQUt7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlGdAi46YzKAvaLdpwO2ntBqlrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQht0DK2vmoCzEengb0rwROd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9J0mYPySgEK-pOH7qxQiogupCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB8nR8jme7LtCEPsvuYk5a8z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_0vVR8y3PZu-91HgLJR-BSBRjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5p4n8lDmGvslvPQ3MfkqUGSN.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:04
Ik ken de warmtepomp niet maar over het algemeen is de consensus hier: naregeling eraf en alles open laten staan. Maximale vermogen begrenzen helpt niet. Het probleem is waarschijnlijk dat je het minimale vermogen niet kwijt kan. Je zou ook nog kunnen proberen de aanvoer temperatuur omhoog te zetten maar dat gaat dan wel ten koste van efficiëntie.

Vanwaar de naregeling?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dragonm8 Ik denk dat er geen echte oplossing voor jouw luxe probleem bestaat.
Zeker tijdens kwakkelweer moet je met het gedrag van de (te) grote wp leren leven.
Tel Aviv zoals de Fransman zegt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:19
Ik schat dat zo’n 9 van de 10 problemen met warmtepompen zijn door flow tekort.
Zowel hier op tweakers als in de praktijk.
VV verdelers met pomp
Naregeling die flow knijpt.

Denk dat 9 van de 10 geopende topics met storingen aan WP aan een deze 2 regels gekopppelt kan worden.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:42
Phoe 14 kw voor een woning waar dan ook nog wtw in zit..
Volgens mij heeft deze wp een minimaal vermogen van 7kW. Een gemiddelde woning heeft daar bijna genoeg aan.

Enige wat ik kan verzinnen is, meer lussen open gooien zodat de wp het vermogen kwijt kan, of grotere buffervat toepassen.
Anders kijken naar een andere WP welke een minimaal vermogen van 2 tot 8 ofzo heeft.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-01 20:40
Je trekt zelf de conclusie al: de WP is te groot. Echt lange runs ga je nooit krijgen bij deze buitentemperaturen.

Het was gisteren niet koud, zo rond de 10 graden. delta T met buiten is dus 10. Een huis uit 2016 met WTW zal bij -10 aan 8kW (gokje) genoeg moeten hebben. Bij +10 is er maar ~2kW of minder nodig.

Dat is precies wat je ziet in het plotje met stroomverbruik. De WP slaat aan met electrisch verbruik ~1.4kW. Thermisch zal die dan ongeveer 7kW leveren. Dat is veel te veel, dus gaat ie telkens uit.

Maar wat is nu precies het probleem? Je noemt pendelen, maar 2x per uur aan/uit is gewoon regelen, dat zou ik geen pendelen meer noemen.

• Dragonm8
Heeft iemand een idee hoe ik hem toch op een of andere manier kan begrenzen? Alle tips zijn welkom.
Toen de wtp 1 week niet aangestaan had heeft hij het namelijk wel 1 dag zonder stops gedaan.
Djvdb schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:28:
Ik ken de warmtepomp niet maar over het algemeen is de consensus hier: naregeling eraf en alles open laten staan. Maximale vermogen begrenzen helpt niet. Het probleem is waarschijnlijk dat je het minimale vermogen niet kwijt kan. Je zou ook nog kunnen proberen de aanvoer temperatuur omhoog te zetten maar dat gaat dan wel ten koste van efficiëntie.

Vanwaar de naregeling?
Zelfs al heb ik alles in het huis open staan (324 liter) slaat hij alsnog na 8 min af. Ik ga eens proberen de flow te vergroten. @Djvdb Wat zou je advies zijn voor de aanvoer temp?
De naregeling is gemonteerd met het idee dat er per kamer verwarmt kan worden.
Helaas door de aannemer en installateur flink genaaid. Eerst zou er een 11Kw wtp geplaatst worden maar er moest en zou een 14Kw model komen omdat het anders niet genoeg zijn. En nog heel flink bijbetaald ook.
fabudop schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:55:
Je trekt zelf de conclusie al: de WP is te groot. Echt lange runs ga je nooit krijgen bij deze buitentemperaturen.

Het was gisteren niet koud, zo rond de 10 graden. delta T met buiten is dus 10. Een huis uit 2016 met WTW zal bij -10 aan 8kW (gokje) genoeg moeten hebben. Bij +10 is er maar ~2kW of minder nodig.

Dat is precies wat je ziet in het plotje met stroomverbruik. De WP slaat aan met electrisch verbruik ~1.4kW. Thermisch zal die dan ongeveer 7kW leveren. Dat is veel te veel, dus gaat ie telkens uit.

Maar wat is nu precies het probleem? Je noemt pendelen, maar 2x per uur aan/uit is gewoon regelen, dat zou ik geen pendelen meer noemen.
Per run gaat de wtp maar 8 min aan. En wacht dan 20 min voordat hij weer opstart. Zo gaat de compressor toch heel snel stuk? En het kost onnodig meer stroom.

• Djvdb
Dragonm8 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:37:
Heeft iemand een idee hoe ik hem toch op een of andere manier kan begrenzen? Alle tips zijn welkom.
Toen de wtp 1 week niet aangestaan had heeft hij het namelijk wel 1 dag zonder stops gedaan.

[...]

Zelfs al heb ik alles in het huis open staan (324 liter) slaat hij alsnog na 8 min af. Ik ga eens proberen de flow te vergroten. @Djvdb Wat zou je advies zijn voor de aanvoer temp?
Helaas door de aannemer en installateur flink genaaid. Eerst zou er een 11Kw wtp geplaatst worden maar er moest en zou een 14Kw model komen omdat het anders niet genoeg zijn. En nog heel flink bijbetaald ook.

[...]

Per run gaat de wtp maar 8 min aan. En wacht dan 20 min voordat hij weer opstart. Zo gaat de compressor toch heel snel stuk? En het kost onnodig meer stroom.
Beetje afhankelijk van de delta die je bereikt. Als het minimale vermogen 7kw is en je weet de flow die je hebt dan kun je uitrekenen welke delta t er nodig is om dat vermogen kwijt te kunnen. Vervolgens op zoek naar de laagste aanvoer temperatuur waar je die delta t mee bereikt.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• fabudop
Deze snap ik niet. Toen de warmtepomp een week uit stond, stond ie aan?
Per run gaat de wtp maar 8 min aan. En wacht dan 20 min voordat hij weer opstart. Zo gaat de compressor toch heel snel stuk? En het kost onnodig meer stroom
Dan levert die WP dus gemiddeld (8/(20+8)*7kW = 2kW. En, ervan uitgaande dat het in huis niet te warm of te koud is, is dat precies goed.
2x per uur aan is nauwelijks pendelen meer te noemen. Daar gaat die compressor echt niet heel snel van stuk.
Heeft iemand een idee hoe ik hem toch op een of andere manier kan begrenzen? Alle tips zijn welkom
Ik ken jouw regelaar/thermostaat niet, maar als die programmeerbaar is kan je bijvoorbeeld om het uur het setpoint of de stooklijn omhoog en weer omlaag zetten.
Bijvoorbeeld, als de thermostaat normaal op 20 staat, zet je hem de even uren op 21 en de oneven op 19. De WP zal dan langere runs maken op de '21' uren, en uit gaan op de '19 'uren. Dat zal je in de ruimtetemperatuur nauwelijks merken, omdat de vloerverwarming zelf traag is..

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:22
fabudop schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:56:
[...]

Ik interpreteerde het als dat er een week niet verwarmd is, toen de verwarming weer aangezet en is de WP niet aan het pendelen gegaan. Wat vrij logisch is, na een week niet verwarmen is het huis echt wel wat afgekoeld en kan de WP z'n enorme minimale vermogen een poos kwijt om de vloeren en muren op te warmen.

• Oilman
Ik vrees dat de enige echte oplossing is om een passende maat WP te plaatsen. Veel hoeft er mogelijk niet aangepast te noemen, je krijgt natuurlijk wel de ISDE subsidie, dus dat verzacht de pijn wat.

PS. wie heeft je de buffer aangepraat? Een installateur met een kapotte rekenmachine?
PS2. Heb je op schrift staan waarom die 14 kW warmtepomp er gekomen is?

• fabudop
Ik interpreteerde het als dat er een week niet verwarmd is, toen de verwarming weer aangezet en is de WP niet aan het pendelen gegaan. Wat vrij logisch is, na een week niet verwarmen is het huis echt wel wat afgekoeld en kan de WP z'n enorme minimale vermogen een poos kwijt om de vloeren en muren op te warmen.
Ah, inderdaad. Volledig verklaarbaar.
Oilman schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:25:
[...]

Ik vrees dat de enige echte oplossing is om een passende maat WP te plaatsen. Veel hoeft er mogelijk niet aangepast te noemen, je krijgt natuurlijk wel de ISDE subsidie, dus dat verzacht de pijn wat.
Technisch correct, maar waarom zou je dat doen? Omdat je bang bent dat de WP sneller slijt vanwege de wat kortere runs ga je hem maar meteen bij het grof vuil zetten? Afgezien daarvan doet ie het toch prima? Met die 2x starts per uur kan die makkelijk nog 10 jaar mee gaan.

Alleen als de installateur dit onder garantie gratis wil doen lijkt het me een optie.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:57
Kun je die comp. min tijd actief niet naar 60 of 120 min opschroeven?
Bij mijn cv-ketel staat deze ook op 45min anders start deze wel 6x per uur.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Dragonm8
Djvdb schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:47:
[...]

Beetje afhankelijk van de delta die je bereikt. Als het minimale vermogen 7kw is en je weet de flow die je hebt dan kun je uitrekenen welke delta t er nodig is om dat vermogen kwijt te kunnen. Vervolgens op zoek naar de laagste aanvoer temperatuur waar je die delta t mee bereikt.
Ik heb inmiddels alle flowmeters op 1.5 gezet en tegelijk ook alle thermostaten aangezet. Hiermee blijft de warmtepomp gelukkig eindelijk wel doorlopen. Hopelijk lukt het ook nog om de WTP draaiend te houden zonder dat de slaapkamers meelopen.

Het enige wat ik kan instellen op de binnenunit van de warmtepomp is de comforttemperatuur. Daarmee berekent hij zelf de gewenste aanvoertemperatuur. De aanvoertemperatuur is nu gemiddeld 26 graden en de retour 22.
fabudop schreef op zondag 21 december 2025 @ 16:56:
[...]
[...]
Dan levert die WP dus gemiddeld (8/(20+8)*7kW = 2kW. En, ervan uitgaande dat het in huis niet te warm of te koud is, is dat precies goed.
2x per uur aan is nauwelijks pendelen meer te noemen. Daar gaat die compressor echt niet heel snel van stuk.
[...]
Ik ken jouw regelaar/thermostaat niet, maar als die programmeerbaar is kan je bijvoorbeeld om het uur het setpoint of de stooklijn omhoog en weer omlaag zetten.
Bijvoorbeeld, als de thermostaat normaal op 20 staat, zet je hem de even uren op 21 en de oneven op 19. De WP zal dan langere runs maken op de '21' uren, en uit gaan op de '19 'uren. Dat zal je in de ruimtetemperatuur nauwelijks merken, omdat de vloerverwarming zelf traag is..
Twee weken geleden is mijn naregeling kapot gegaan. Ik heb deze daarom helemaal vervangen (wat nu achteraf gezien niet nodig was geweest). Toen heeft de WTP een week lang niet aangestaan.

Helaas geen mogelijkheid om iets te regelen in de thermostaat. Het is aan of uit.
Oilman schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:25:
[...]

PS. wie heeft je de buffer aangepraat? Een installateur met een kapotte rekenmachine?
PS2. Heb je op schrift staan waarom die 14 kW warmtepomp er gekomen is?
Gelukkig lijkt hij nu stabiel te draaien. De eerste installateur die de rekenfout heeft gemaakt, wil door de aannemer niet meer langskomen. Daarom heb ik er toen voor gekozen om een tweede installateur te benaderen, die het 120 liter buffervat erbij heeft geplaatst.

De reden is geweest:
"We hebben jullie een 11 kW geoffreerd. Naast de reden dat we meer vermogen nodig hebben dan onze collega voorschrijft, is dit toestel in 3 fase uitgevoerd. Wanneer we dat niet hadden gedaan, zou de hoofdaansluiting zwaarder moeten worden uitgevoerd, wat jullie jaarlijks €450,- meer vastrechtkosten zou brengen."

Dit terwijl de 11 kW die in de eerste offerte stond, nu achteraf ook 3-fase blijkt te zijn.
fabudop schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:41:
[...]
Technisch correct, maar waarom zou je dat doen? Omdat je bang bent dat de WP sneller slijt vanwege de wat kortere runs ga je hem maar meteen bij het grof vuil zetten? Afgezien daarvan doet ie het toch prima? Met die 2x starts per uur kan die makkelijk nog 10 jaar mee gaan.

Alleen als de installateur dit onder garantie gratis wil doen lijkt het me een optie.
We zijn nu aan het kijken of we via BouwGarant nog iets kunnen regelen. Ik zou de WTP zeker niet zomaar vervangen. Het enige waar ik bang voor was, is dat de compressor precies midden in de winter kapot zal gaan en we een hele tijd zonder zouden zitten. Dit aangezien ik geen officiële installateur van het merk kan vinden die mij in deze situatie wil helpen.
Jim423 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:31:
Kun je die comp. min tijd actief niet naar 60 of 120 min opschroeven?
Bij mijn cv-ketel staat deze ook op 45min anders start deze wel 6x per uur.
Ja, dit kan zeker. Wat zou hier het voordeel van zijn? Ik weet niet of bijvoorbeeld 24 keer 8 minuten aanslaan in 1 dag voldoende warmte zou geven.

• Djvdb
Dragonm8 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:01:
[...]

Ik heb inmiddels alle flowmeters op 1.5 gezet en tegelijk ook alle thermostaten aangezet. Hiermee blijft de warmtepomp gelukkig eindelijk wel doorlopen. Hopelijk lukt het ook nog om de WTP draaiend te houden zonder dat de slaapkamers meelopen.

Het enige wat ik kan instellen op de binnenunit van de warmtepomp is de comforttemperatuur. Daarmee berekent hij zelf de gewenste aanvoertemperatuur. De aanvoertemperatuur is nu gemiddeld 26 graden en de retour 22.
Kun je de naregeling er niet gewoon helemaal afhalen?

Tav de flowmeters heb je geen flow standen gekregen bij de oplevering van je woning? 1.5 l/m klinkt mij nog wat laag maar misschien is het systeem wel zo ontworpen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:57
Dragonm8 schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:01:Ja, dit kan zeker. Wat zou hier het voordeel van zijn? Ik weet niet of bijvoorbeeld 24 keer 8 minuten aanslaan in 1 dag voldoende warmte zou geven.
Een wat hogere aanvoertemperatuur samen met 30-40min stoptijd zou in theorie wat langere runs moeten geven (dan 8 min). Het blijft natuurlijk een lapmiddel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Dragonm8
Djvdb schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:10:
[...]

Kun je de naregeling er niet gewoon helemaal afhalen?

Tav de flowmeters heb je geen flow standen gekregen bij de oplevering van je woning? 1.5 l/m klinkt mij nog wat laag maar misschien is het systeem wel zo ontworpen.
Probleem nu is dat met alles open het echt te warm wordt in de slaapkamers; daar is het nu al 20,6 graden. Daarom wil ik de naregeling voor die kamers graag houden, zodat ik deze niet mee verwarm en in de zomer wel kan koelen.
De tweede installateur heeft na het plaatsen van het buffervat alles op flow 1 l/min gezet. Ik weet werkelijk waar nog steeds niet waarom, maar kennelijk lopen er een hoop lui rond met te weinig kennis.

Ik ben nu bezig om het systeem anders in te richten zodat de warmtepomp wel genoeg afgifte heeft, maar de ongebruikte kamers niet onnodig warm worden. Het idee is om een aantal groepen altijd open te laten draaien (zonder motoren), en de rest via de naregeling te laten sturen.

De situatie die ik wil creëren:

Altijd open (zonder motor):
-Woonkamer – flow 1,5 l/min
-PC‑kamer – flow 1,5 l/min
-Badkamer – flow 1,5 l/min
-Hal verdieping 1 + hal zolder – flow 1,0 l/min
Zolderkamer boven PC‑kamer/badkamer – flow 1,0 l/min

Via naregeling (blijft dicht tenzij nodig):
-Slaapkamer 1
-Slaapkamer 2
-Zolderkamer boven slaapkamer 1 en 2

Op deze manier hoop ik een balans te vinden waarbij de warmtepomp genoeg afgifte heeft om rustig te draaien, maar de ongebruikte slaapkamers niet onnodig warm worden.

Vraag 1:
Ik twijfel nog over de zolderkamer boven de pc‑kamer/badkamer. Technisch gezien gebruik ik die ruimte indirect wel (het is immers het plafond van de kamers eronder), en omdat de hal op de eerste verdieping en de zolderhal ook al open zijn, neig ik ernaar die zolderkamer op ongeveer 1,0 l/min mee te laten draaien.
Dit kost een klein beetje extra stroom, maar het totale warmte‑afgiftevlak en de thermische buffer van het huis worden er waarschijnlijk beter van.
Is dit volgens jullie een goed idee, of juist zonde omdat de kamer zelf niet gebruikt wordt?

Vraag 2:
Daarnaast wil ik de naregeling blijven gebruiken zodat de warmtepomp aanslaat zodra één van de drie hoofdruimtes (woonkamer, pc‑kamer of badkamer) warmtevraag heeft. De rest van de open lussen draait dan automatisch mee. In de praktijk zal dit vrijwel altijd de woonkamer zijn, omdat die het snelst afkoelt.
Is dit een logische manier om de warmtepomp stabiel te laten draaien zonder onnodig veel ruimtes mee te verwarmen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Neem eens contact op met de fabrikant. Vaak zijn de wp's technisch hetzelfde en alleen in software gelimiteerd.
Als jij met een update de versie van 11kW zou kunnen krijgen ben je alweer een beetje geholpen.

• Djvdb
Dragonm8 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:51:
[...]

Vraag 2:
Daarnaast wil ik de naregeling blijven gebruiken zodat de warmtepomp aanslaat zodra één van de drie hoofdruimtes (woonkamer, pc‑kamer of badkamer) warmtevraag heeft. De rest van de open lussen draait dan automatisch mee. In de praktijk zal dit vrijwel altijd de woonkamer zijn, omdat die het snelst afkoelt.
Is dit een logische manier om de warmtepomp stabiel te laten draaien zonder onnodig veel ruimtes mee te verwarmen?
Wat je dus eigenlijk wilt is dat de ruimtes zo zijn ingeregeld dat ze allemaal obv het afgeven vermogen de gewenste temperatuur hebben. Wat ik dus zou doen in jouw situatie is denk ik de ruimtes die je minder warm wilt hebben een beetje knijpen en de rest, woonkamer, pc-kamer en badkamer volledig open zetten en daarmee bedoel ik maximale flow (dus flowmeters volledig open) en dan obv ervaring eventueel de ruimtes die te warm worden iets bijstellen.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:32
Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:57:
Neem eens contact op met de fabrikant. Vaak zijn de wp's technisch hetzelfde en alleen in software gelimiteerd.
Als jij met een update de versie van 11kW zou kunnen krijgen ben je alweer een beetje geholpen.
Verandert daarbij ook het minimale afgegeven vermogen?

Ik denk dat je of meer groepen moet open zetten, hysterese aanpassen en/of de warmtepomp misschien vervangen. Het klinkt niet als een partij waar je reclame voor moet maken.

Iets anders wat misschien nog zou kunnen, maar ik ken die warmtepomp niet is om de stille modus permanent te activeren. Soms is het minimale vermogen dan wat lager.

[ Voor 13% gewijzigd door Antonl91 op 23-12-2025 15:49 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Antonl91 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:46:
[...]

Verandert daarbij ook het minimale afgegeven vermogen?
Dat is een goede vraag voor de fabrikant.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:19
Wolly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:23:
[...]

Dat is een goede vraag voor de fabrikant.
Minimum vermogen daalt nooit bij een vermogens verlaging. Het is altijd gewoon het maximum toerental van de compressor

• Dragonm8
Dank allen voor de reacties.

Na de feestdagen neem ik opnieuw contact op met de fabrikant.
Na herberekening lijkt 8 kW al voldoende te moeten zijn; mogelijk kan de huidige unit worden omgeruild.

Het is inmiddels gelukt om door vrijwel alle groepen standaard open te zetten een stabiele run van de warmtepomp te krijgen.
De eco‑nachtmodus lijkt aanwezig te zijn, maar zodra ik die activeer gebeurt er helaas niets met de vloerverwarming.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:32
Dragonm8 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:47:
Het is inmiddels gelukt om door vrijwel alle groepen standaard open te zetten een stabiele run van de warmtepomp te krijgen.
De eco‑nachtmodus lijkt aanwezig te zijn, maar zodra ik die activeer gebeurt er helaas niets met de vloerverwarming.
Die laatste zin snap ik niet helemaal? Als door de eco nachtmodus het minimale vermogen wat omlaag gaat, dan heeft dat verder toch niks te maken met de vloerverwarming als de groepen standaard open staan?

Als de warmtepomp omgeruild kan worden lijkt mij dat verder wel beter. Een 8kW is waarschijnlijk ook wat kleiner en valt dus wat minder op rondom het huis.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:57
Misschien dat @Jan Treur nog wat tips kan geven, hij heeft/had ook een Waterstage en leek er goed mee om te kunnen gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Oilman
Technician- schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:53:
[...]

Minimum vermogen daalt nooit bij een vermogens verlaging. Het is altijd gewoon het maximum toerental van de compressor
Bij bepaalde LG modellen daalt het minimale vermogen wel degelijk, maar dat is mogelijk de uitzondering die de regel bevestigd. Overigens staat dit gedrag nergens zo gedocumenteerd.

• Dragonm8
Antonl91 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:59:
[...]

Die laatste zin snap ik niet helemaal? Als door de eco nachtmodus het minimale vermogen wat omlaag gaat, dan heeft dat verder toch niks te maken met de vloerverwarming als de groepen standaard open staan?

Als de warmtepomp omgeruild kan worden lijkt mij dat verder wel beter. Een 8kW is waarschijnlijk ook wat kleiner en valt dus wat minder op rondom het huis.
Helaas doet hij het helemaal niet als de eco modus aan staat. Er gebeurd simpelweg niets, net alsof dit niet goed ingesteld staat.

• Dragonm8
Huidige instellingen / situatie:
-BG: alle op 2,0 l/min per lus
-1e verdieping: alles op 1,5 l/min, 2x slaapkamers dicht
-Zolder: alles op 1,5 l/min

Warmtepomp maakt nu aanzienlijk langere runs, maar in het verbruik zie ik nog steeds duidelijke dipjes: hij regelt kort terug, maar valt niet volledig uit.

Het lijkt alsof de WP nog steeds moeite heeft om zijn minimale vermogen volledig kwijt te kunnen, ondanks de hogere totale systeemflow.

Vraag:
Heeft iemand nog technische ideeën of tips wat ik verder kan proberen om de warmtepomp nog stabieler te laten draaien? Als de WTP een tijdje uit is geweest draait hij namelijk wel gewoon continue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pI6fclZODvIRVvG-PGppmy5dSOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0C3sVxmaNx3dq4egB4ln2brJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Oilman
Dragonm8 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:49:
Huidige instellingen / situatie:
-BG: alle op 2,0 l/min per lus
-1e verdieping: alles op 1,5 l/min, 2x slaapkamers dicht
-Zolder: alles op 1,5 l/min

Warmtepomp maakt nu aanzienlijk langere runs, maar in het verbruik zie ik nog steeds duidelijke dipjes: hij regelt kort terug, maar valt niet volledig uit.

Het lijkt alsof de WP nog steeds moeite heeft om zijn minimale vermogen volledig kwijt te kunnen, ondanks de hogere totale systeemflow.

Vraag:
Heeft iemand nog technische ideeën of tips wat ik verder kan proberen om de warmtepomp nog stabieler te laten draaien? Als de WTP een tijdje uit is geweest draait hij namelijk wel gewoon continue.

[Afbeelding]
Zijn dat niet gewoon defrosts? Sample rate van de metingen lijkt niet heel hoog, waardoor het wat moeilijk te zien is.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
Elke 45 minuten is inderdaad typisch defrost gedrag.

• Dragonm8
Dat klinkt positief. Ik houd het de komende tijd even in de gaten, vooral wanneer het buiten wat minder koud is. Dan kan ik zien of de dipjes dan verdwijnen.
Pagina: 1