Hikken in het geluid bij eigen livestream

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mabel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-12 16:56
Een paar dagen geleden mijn eerste livestream verzorgd, via YouTube. Alles ging eigenlijk vrij soepel (al had ik graag een betere handleiding gehad) maar achteraf bleek er een probleem: nu en dan viel het geluid even weg. Ik begrijp totaal niet waarom en heb dus ook geen idee wat ik er aan kan doen.
Hier mijn setup: mijn (reeds bejaarde) laptop met Windows 10 en OBS Studio. Daarbij, via USB, een Canon videocamera voor beeld en geluid. Laptop met kabel aangesloten; upload snelheid 50Mb.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat de laptop 'krachtig' genoeg zou zijn, maar bij tests bleek dat de processor nauwelijks boven de 50% uit kwam. Bovendien, en dat vind ik nog het vreemdst, zaten er géén gaten in het beeld! En dát terwijl video toch véél meer 'power' vergt, dacht ik.
Weet iemand waaraan het zou kunnen liggen?
Mabel

Alle reacties

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:50
Volgens mij heb je prima in de gaten waar het aan kan liggen. USB is een protocol dat leunt op je CPU en blijkbaar heeft de audio een lagere prioriteit bij het verwerken van de data afkomstig van je camera. De prestaties van je laptop zijn net voldoende om de taak te volbrengen. Wellicht waren er wat achtergrond jobs die startten terwijl je aan het streamen was, Defender o.i.d. ?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
mabel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:56:
Weet iemand waaraan het zou kunnen liggen?
Mabel
Ik zie meerdere mogelijke oorzaken:
- De microfoon heeft een automatisch filter voor omgevingsgeluid en pakt daarom het geluid niet goed op
- Er zit een defect in de camera(microfoon)
- De CPU gebruikt niet alle cores en de core die de USB-poort moet afhandelen heeft het te drukken.

Is het geluid wel goed als je een opname maakt direct op de camera?
Is het geluid wel goed als je een opname maakt op je laptop met deze setup?

Spel en typfouten voorbehouden