Wie heeft voorrang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shadwo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-12 08:07
Ik vroeg mij af wie er op dit kruispunt voorrang heeft. Ik zie in de praktijk dat er bijna altijd voorrang wordt genomen door rood op deze plek als ik er langs rij.

Aan de ene kant heeft blauw de korte bocht, maar aan de andere kant heeft blauw ook 2x haaientanden voor zich (voor fietspad en voor voorrangsweg). Zou dat iets uitmaken voor de volgorde in voorrang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9Q7csUh644GsWYi2ZD7-HKi6eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L3RwLLnVKubYKGJDQwf69yad.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ49kd2Oo1X0816MSK4e6OxBMkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghSqfsZSkN601UjDo8XRP11V.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Shadwo op 18-12-2025 19:24)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00
silverchaoz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:33:
Volgens mij heeft de korste bocht altijd voorrang in een gelijkwaardige situatie, wat in dit geval de rode pijl is. Je moet voor het fietspad al stoppen namelijk.
De kortste bocht is de paarse pijl, die gaat rechtsaf. Waar je moet stoppen is niet interessant voor de voorrangssituatie onderling. Als er fietsers aankomen, dan moet paars die natuurlijk voor laten gaan. Maar als die er niet zijn, heeft paars voorrang op rood, want de kortste bocht.

Hoeveel keer er haaietanden staan, is ook niet relevant voor de voorrangssituatie.
Die komen ze allebei niet tegen, inderdaad!

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-12-2025 15:38 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:57
Volgens mij heeft de korste bocht altijd voorrang in een gelijkwaardige situatie, wat in dit geval de rode pijl is. Je moet voor het fietspad al stoppen namelijk.

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-12 12:20
Edit: slecht gezien dus geen zinvolle opmerking :)

[ Voor 71% gewijzigd door Loolladin op 18-12-2025 15:36 ]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12 18:02
Spot het voorrangsbord.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht er geen fietser aankomen, waardoor de weg vrij is, dan heeft blauw voorrang. Korte bocht voor lange bocht. In geval er een fietser aankomt gaat dat niet meer op, rood gaat niet staan wachten totdat de fietser voorbij is, wat uiteraard ook niet nodig is want blauw kan op dat moment nog niet gaan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:00
De kortste bocht is de paarse pijl, die gaat rechtsaf. Waar je moet stoppen is niet interessant voor de voorrangssituatie onderling. Als er fietsers aankomen, dan moet paars die natuurlijk voor laten gaan. Maar als die er niet zijn, heeft paars voorrang op rood, want de kortste bocht.

Hoeveel keer er haaietanden staan, is ook niet relevant voor de voorrangssituatie.
Die komen ze allebei niet tegen, inderdaad!

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-12-2025 15:38 ]

iRacing Profiel

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:56
De rode pijl heeft helemaal niet de kortste bocht.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Frappuccino schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:40:
[...]

Met het gemiddeld verkeersinzicht vind ik het niet gek dat ik om de haverklap omver gereden word :P

De rode pijl is wel het 'kleinst' in de tekening :+

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58

AvK

Ready Set Go

Keiichi schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:43:
[...]

De rode pijl is wel het 'kleinst' in de tekening :+
Juist! Ik neem aan dat de rode pijl vanaf links komt (Molenweg).
TS had dat iets beter kunnen duiden.

Paars heeft de kortste bocht en mag eerst tenzij hij wacht omdat er een fietser passeert.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paars heeft voorrang, maar doordat rood van een hoofdweg komt lijkt het een beetje alsof paars uit een uitrit komt.

Eigenlijk hadden ze bij paars de inrichting van de weg gelijk moeten trekken aan rood voor het eerste stukje. Dan was dit duidelijker geweest.

• Frappuccino
Er zijn er hier een aantal rijp voor een bezoek aan een opticien. :')

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:14
Voorang heb je nooit in het verkeer. Het is altijd een kwestie van wie behoort wie voorrang te verlenen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Frappuccino schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:40:
[...]

Idd en het gaat niet om kortste bocht als in lengte van de pijl, gaat om of je links of rechts afslaat, en als hulpmiddel gebruik je korte en lange bocht. Maar niet letterlijk !!!!!!!!!!!!!

• Fenway
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:13
Om de verwarring over korte en lange bochten te voorkomen, in het RVV 1990 staat het als volgt omschreven
Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
In dit geval moet rood dus paars voor laten gaan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Rood is de laatste die ooit voorrang heeft in deze situatie.

• Shadwo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-12 08:07
Fenway schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:50:
Om de verwarring over korte en lange bochten te voorkomen, in het RVV 1990 staat het als volgt omschreven

[...]

In dit geval moet rood dus paars voor laten gaan.
Hier komt de verwarring van mijn kant ook deels vandaan. Telt dit als één kruispunt of als meerdere?
Tussen het fietspad en de voorrangsweg zit er nog een stukje weg met haaientanden, ook al is dit praktisch onbruikbaar vanwege de korte lengte.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:42

watercoolertje

Untertitel

Shadwo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:00:[...]Telt dit als één kruispunt of als meerdere?
Ik weet dat ook nooit zo goed, maar dat is gelukkig niet relevant voor wie voorrang heeft als je die RVV quote naleest.

Als die hele linker 'kruising' er niet was had paars nog steeds voorrang want die slaat af naar rechts wat voorrang heeft op afslaan naar links bij tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt komen.

[ Voor 6% gewijzigd door watercoolertje op 18-12-2025 17:11 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
Shadwo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:00:
[...]

Hier komt de verwarring van mijn kant ook deels vandaan. Telt dit als één kruispunt of als meerdere?
Tussen het fietspad en de voorrangsweg zit er nog een stukje weg met haaientanden, ook al is dit praktisch onbruikbaar vanwege de korte lengte.
Dit is gewoon 1 kruispunt.

Maar zelfs al denk je dat dit er drie zijn ( fietpad, 2 rijbanen), dan nog moet rood voorrang verlenen aan paars.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shadwo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:00:
[...]

Het fietspad zit zo te zien binnen 5 meter van de rijstrook voor auto’s dus dan valt het onder dezelfde weg en hetzelfde kruispunt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
Het keren valt onder de bijzondere manoeuvres waarbij je het overige verkeer moet voorlaten.
https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01
Maar verkeerstekens gaan voor verkeersregels, wat in zou kunnen houden dat het voorrangstekenbord en haaietanden de regel over bijzondere manouvres buiten spel zet.
Echter lijkt dit niet helemaal wat de wetgever voorzien heeft, immers wegrijdend of achteruitrijdend op een voorrangsweg zou je dan ook aanspraak kunnen maken op voorrang en dat is zeker niet de bedoeling dus of verkeerstekens echt boven artikel 54 gaan; ik denk het niet.
Er zijn altijd situaties te bedenken waar de regelgeving niet erg duidelijk in voorziet en dit is denk zo'n situatie.
Bij de rechtbank wordt dat meestal met jurisprudentie ingevuld, geen idee of er ooit iets over een dergelijke verkeerssituatie geoordeeld is. Waarschijnlijk wel maar zo'n uitspraak zien te vinden is deel twee.
Bij een ongeval met alleen schade gaan de verzekeraars het onderling uitvechten, daar kan ook vanalles uit komen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 22:39
guido66 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:24:
Voorang heb je nooit in het verkeer. Het is altijd een kwestie van wie behoort wie voorrang te verlenen.
Voorrang heb je weldegelijk in het verkeer, dat is in de regels vastgelegd. Het betekent alleen niet dat je het ook krijgt. En voorrang nemen geschiedt op eigen risico.

• Frappuccino
Aldusso schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:39:
[...]

Idd en het gaat niet om kortste bocht als in lengte van de pijl, gaat om of je links of rechts afslaat, en als hulpmiddel gebruik je korte en lange bocht. Maar niet letterlijk !!!!!!!!!!!!!
Letterlijk heeft paars ook de kortste bocht. Rood had eigenlijk aan de overkant van de straat (tov de paarse pijl) moeten beginnen en dan heeft rood de langste bocht, en moet zelfs een rijbaan oversteken om de bocht te maken. Dat er een fietspad parallel aan de voorrangsweg loopt doet met korte vs lange bocht niet terzake.

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:19
Korte bocht, lange bocht... Er is gewoon een Artikel in het RVV dat hier geldig is:

Artikel 18, Lid 2:

Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

Edit: zoals Fenway al eerder schreef |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Afrit13 op 18-12-2025 22:36 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ASW1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:59:
Het keren valt onder de bijzondere manoeuvres waarbij je het overige verkeer moet voorlaten.
Het gaat hier nergens over keren. :?

Alles kan stuk.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
remco_k schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:51:
[...]

Het gaat hier nergens over keren. :?
Oh verdraaid nu je het zegt |:(
Door een schaduwlijntje lijkt het net alsof rood omkeert op dezelfde weg, maar dat is inderdaad niet het geval.

Korte bocht/lange bochtregel bestaat niet als zodanig maar is idd een geheugensteuntje voor de eigenlijke regel. Het is artikel 18, lid 2. Paars gaat voor.
https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 19-12-2025 07:38 ]

Pagina: 1