Advies router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GijsBerendsen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-12 15:25
Hallo allen,

Ik ben inmiddels uit mijn ouderlijk huis vertrokken. Dit betekend dat ik het beheren van mijn thuisnetwerk volledig zelf kan doen (Pa had deze rol in mijn ouderlijk huis).

Inmiddels (heeft 2 maanden geduurd) ben ik tegen de beperkingen van mijn Ziggo Router/modem combi aangelopen.
Ik heb heb Pi-Hole geïnstalleerd op een Raspberry Pi, en de Ziggo Router accepteert het IP van de Pi niet als DNS server (192.168.178.10 is dit namelijk). Tweakers heeft geen best buy guide voor routers, vandaar mijn vraag anno eind 2025.

Misschien is het dan toch handig een eigen router aan te schaffen wat mijn vrijheid vergroot.
Waar dien ik op te letten, wat zijn (future proof) adviezen?

Eisen die ik zelf al heb bedacht:
  • Virtuele LAN's opzetten (Smart-home spul gescheiden houden van bijv. gasten)
  • Het IP van Pi-Hole accepteren
  • Netwerkbreed (of per Virtueel LAN) VPN kunnen accepteren.
    Dit heeft als reden dat ik naar de NAS van mijn ouders wil kunnen verbinden. Hierop wordt namelijk een Jellyfin media server gehost. En stiekem ook omdat ik dan op het zelfde IP zit vanuit Netflix haar perspectief.
- Ik neem aan dat port-forwarding en statische IP's een basis principe van iedere router is.

Ik heb een relatief kleine woning, dus ik verwacht niet dat Mesh netwerk opzetten nodig is.
Andere tips zijn welkom!

De groetjes

Edit:
Mogelijk nog van belang:
Ik heb voor Ziggo gekozen om dat er nog geen glasvezel mogelijk is in mijn woning
Ik heb geen TV abbonement, en verwacht dit ook niet te nemen, dus IPTV hoeven we ons geen zorgen over te maken

[ Voor 7% gewijzigd door GijsBerendsen op 18-12-2025 15:25 ]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:22
Je hebt echt geen andere router nodig voor alleen het instellen van de DNS server.

Gewoon je pi hole ook als dhcp server instellen en de dhcp server van je Ziggo uitzetten.
Dan gebruikt stel je de pi hole in dat hij als DNS de Ziggo router gebruikt en al jouw devices de pi hole als DNS gebruiken.
Wel even een fix ipadres aan de pi hole geven en die buiten de dhcp range houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 18-12-2025 15:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Gewoon doen wat @Ben(V) zegt, als je tegen andere beperkingen (VPN, VLANS o.i.d.) aanloopt kun je altijd nog voor een andere router kiezen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
GijsBerendsen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:12:
Eisen die ik zelf al heb bedacht:
  • Virtuele LAN's opzetten (Smart-home spul gescheiden houden van bijv. gasten)
  • Het IP van Pi-Hole accepteren
  • Netwerkbreed (of per Virtueel LAN) VPN kunnen accepteren.
    Dit heeft als reden dat ik naar de NAS van mijn ouders wil kunnen verbinden. Hierop wordt namelijk een Jellyfin media server gehost. En stiekem ook omdat ik dan op het zelfde IP zit vanuit Netflix haar perspectief.
- Ik neem aan dat port-forwarding en statische IP's een basis principe van iedere router is.
Weet je zeker dat je eisenlijstje compleet is?

Aangezien je dit vermeld:
Ik heb een relatief kleine woning, dus ik verwacht niet dat Mesh netwerk opzetten nodig is.
moet de router ook iets van wifi kunnen?
Hoeveel netwerkpoorten heb je nodig?

Zoals gezegd, als het alleen gaat om het gebruik van de pihole, dan loont het niet de moeite. Dan is het aanpassen van de DNS in de DHCP-settings voldoende.

Als je het ook voor de leuk/tweaken/hobby wil doen is de volgende vraag: wat mag het kosten?

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben(V)
Eisen verzinnen zonder dat je er een doel mee hebt lijkt mij persoonlijk geld weggooien voor niks.
En een VPN opzetten naar een VPN server bij je ouders doe je niet in de router maar met een VPN client op het device waar je mee wilt kijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
En een VPN opzetten naar een VPN server bij je ouders doe je niet in de router maar met een VPN client op het device waar je mee wilt kijken.
Tenzij het device waarmee je dat doet dat niet kan, wat afhankelijk van de gekozen oplossing best relevant kan zijn. De gemiddelde tv is daarin (zeer) beperkt dus dan moet je daar wel aparte hardware voor aanschaffen die voldoet.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ben(V)
Klopt maar dan hoeft de oplossing niet perse een router te zijn.

Je kunt ook bijvoorbeeld een google tv streamer daar voor nemen om een vpn client op te draaien.
Of je gebruikt je telefoon, laptop of pc en als VPN client en streamt dan naar de tv.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ben(V) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:17:
Eisen verzinnen zonder dat je er een doel mee hebt lijkt mij persoonlijk geld weggooien voor niks.
Mwah niet helemaal eens, ik heb ook aantal site 2 sites lopen tussen mij en wat andere mensen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ben(V)
Kan zijn maar om alleen filmpjes te kijken is dat wat overkill.
Daar is een client-sever VPN meer dan voldoende voor.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ben(V) schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:10:
Kan zijn maar om alleen filmpjes te kijken is dat wat overkill.
Daar is een client-sever VPN meer dan voldoende voor.
Client server kan ,maar als je gewoon site 2 site doet hoef je niet elke keer dat je een film wil kijken oid een VPN te starten.

We delen onze complete NAS met elkaar, daarnaast moet ik overal zo bij kunnen voor support :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1