Homeserver voor proxmox.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dylanleetje
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een proxmox server gaan draaien met onderandere een NAS, Adgaurd, Wireguard ( Zodat ik ook van buitenaf toegang heb ) etc etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zat te denken aan 400-500. Spul hoeft niet nieuw te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb hier nog een aantal harde schijven liggen, maar ik denk dat ik gewoon twee nieuwe koop voor RAID 1
Voor de rest heb ik hier wel een SATA ssd liggen waar het OS op kan. Voor de rest wil ik mijn complete server vervangen omdat deze nogal een lawaai maakt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zou graag een klein systeem willen die ook ruimte bied voor 3.5 inch HDD's. Dus wellicht een M-ATX systeem. Processor hoeft niet een beest te zijn. Graag voeldoende RAM om eventueel een paar VM's te draaien zoals een minecraft server, windows client etc. Voor de rest maakt het mij niks uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet uit, als het gewoon goed werkt klaag ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet in mijn meterkast kunnen en passen. Ik heb er niet superveel ruimte. Dus ik hoop dat er kleine systemen zijn die dan ook voldoende koeling bieden. Ik stel effientie niet bovenaan, maar het hoeft geen energie vreter te zijn.

Ga je overklokken?
Absoluut niet!

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag zoveel mogelijk bang for the buck willen krijgen, hoe goedkoper hoe beter!

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:29
Is een Lincstation N2 iets?

Anders kun je ook gebruikte mini pc's overwegen.

• Dylanleetje
Kan idd, volgensmij heeft die geen 3.5 inch HDD supoort. Zal eens kijken. Gebruikte mini pc's zou idd een optie zijn

[ Voor 58% gewijzigd door Dylanleetje op 18-12-2025 12:13 ]

• jeroen3
Jawel, er kunnen twee 2.5” disks in.

• Dylanleetje
Aha, 2.5hdd.... zou ook kunnen! maar die intel N100.... ik heb ervaren dat hij niet super snel is, wie weet voor proxmox wel. N100 is dan weer wel super efficient

• jeroen3
Het enige wat een beetje krap is zijn de windows vm's met minecraft server.
Maar zelf iets bouwen met veel geheugen erin is vandaag ook niet meer leuk.

• Dylanleetje
Hoe bedoel je zelf bouwen met veel geheugen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Dylanleetje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:21:
Aha, 2.5hdd.... zou ook kunnen! maar die intel N100.... ik heb ervaren dat hij niet super snel is, wie weet voor proxmox wel. N100 is dan weer wel super efficient
heb zelf ook een N100 machine staan met 32gb ram (dat wel) met alles wat jij draait en af en toe een Windows 11 bakje voor wat werkzaamheden.

gaat dikke prima, die N100 is snel zat

A wise man's life is based around fuck you

• Dylanleetje
Zwelgje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:22:
[...]

heb zelf ook een N100 machine staan met 32gb ram (dat wel) met alles wat jij draait en af en toe een Windows 11 bakje voor wat werkzaamheden.

gaat dikke prima, die N100 is snel zat
Ah ok, goed om te horen! is er misschien ook nog iets anders of is die Lincstation N2 mijn enige optie?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Dylanleetje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ah ok, goed om te horen! is er misschien ook nog iets anders of is die Lincstation N2 mijn enige optie?
dit wat? https://www.bee-link.com/products/beelink-me-mini-n150

A wise man's life is based around fuck you

• Saya_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:52
Afgelopen maanden heb ik mij veelal beziggehouden met het creëren van een cluster met een aantal nodes. Beste bang for your buck zijn dan SFF PC's zoals die van HP, Dell en Lenovo. Een goede keuze lijkt mij bijv. een HP EliteDesk 800 G4. Ze komen vaak voorbij, zijn heel efficiënt, passen binnen je budget en bieden 2 3.5" bays aan (en hebben nog ruimte voor een 2,5" SATA-SSD als je deze ergens wilt proppen). Ook heeft deze EliteDesk ruimt voor 2 NVMe drives.

Ik zie toevallig eentje staan in V&A! Ik heb als het goed is het exact zelfde model. v&a aangeboden: HP EliteDesk 800 G4 SFF - i5-8500 - 8GB - 256GB SSD

[ Voor 3% gewijzigd door Saya_ op 18-12-2025 14:05 ]

• Dylanleetje
Zeker geen slechte optie! deze kan echter alleen M.2 als opslag hebben. Zou graag 3.5 inch HDD's gebruiken :)

• Dylanleetje
Saya_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:04:
Afgelopen maanden heb ik mij veelal beziggehouden met het creëren van een cluster met een aantal nodes. Beste bang for your buck zijn dan SFF PC's zoals die van HP, Dell en Lenovo. Een goede keuze lijkt mij bijv. een HP EliteDesk 800 G4. Ze komen vaak voorbij, zijn heel efficiënt, passen binnen je budget en bieden 2 3.5" bays aan (en hebben nog ruimte voor een 2,5" SATA-SSD als je deze ergens wilt proppen). Ook heeft deze EliteDesk ruimt voor 2 NVMe drives.

Ik zie toevallig eentje staan in V&A! Ik heb als het goed is het exact zelfde model. v&a aangeboden: HP EliteDesk 800 G4 SFF - i5-8500 - 8GB - 256GB SSD
140 euro voor zo'n compleet systeem is een koopje! Ik kan dan eventueel upgraden naar 16gb RAM. Bedankt!

• Saya_
Dylanleetje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:18:
Hoe bedoel je zelf bouwen met veel geheugen?
Omdat geheugenprijzen 3x tot 5x duurder zijn geworden ten opzichte van 4-6 maanden geleden... :(
Ik heb een 64GB kitje in juni gekocht voor 120 euro, wel via V&A. Hetzelfde kitje wordt nu nieuw aangeboden voor 600 euro. :(

• Dylanleetje
Saya_ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:15:
[...]

Omdat geheugenprijzen 3x tot 5x duurder zijn geworden ten opzichte van 4-6 maanden geleden... :(
Ik heb een 64GB kitje in juni gekocht voor 120 euro, wel via V&A. Hetzelfde kitje wordt nu nieuw aangeboden voor 600 euro. :(
Ja, heel erg triest :'( :'( , DDR4 is nog redelijk betaalbaar, maar het gaat echt helemaal nergens over! Ik moet zeggen dat ik nu best een hekel heb gekregen aan AI, Het moet alles verzieken. Zonde dat de consumenten markt er zo onder moet lijden :-(, Het gaat alleen maar om AI slimmer maken en geld. Vind dat AI al slim genoeg is. Waarom train je hem niet eerst tot maximaal met de hardware die je al hebt?

• Saya_
Dylanleetje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:15:
[...]

140 euro voor zo'n compleet systeem is een koopje! Ik kan dan eventueel upgraden naar 16gb RAM. Bedankt!
v&a aangeboden: 15x Crucial CT4G4DFS824AT

Voor twee tientjes zou je dus al goed zitten! :P

• Dylanleetje
Ik koop ze gewoon alle 15!! :P :P :P :P

• Saya_
Voor dezelfde prijs heb je 2x 8GB in V&A. Ik heb echt te doen met mensen die op kort termijn willen upgraden. ;(

Veel plezier! Proxmox is een mooie rabbit hole waar je je echt in kan verliezen, met opties en keuzes die zo goed als onbeperkt zijn. Ik ben pas echt bezig sinds de zomer.

• Dylanleetje
Veel plezier! Proxmox is een mooie rabbit hole waar je je echt in kan verliezen, met opties en keuzes die zo goed als onbeperkt zijn. Ik ben pas echt bezig sinds de zomer.
[/quote]

Thanks! ik zit nu al ruim een jaar met proxmox te werken vanwege school. Maar nu wil ik graag voor mezelf beginnen 8)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je zou ook de met een iets krachtigere processor uitgeruste Hardkernel ODROID-H4 Ultra kunnen overwegen, deze heeft vier SATA poorten voor harddisks, als je via de Europese shop bestelt kun je er een kastje bij kopen met plek voor harde schijven, bv https://www.odroid.nl/odr...es/odroid-cases/H4-case-3. Er is ook een goedkopere Odroid H4 met een aan een N100 gelijkwaardige quadcore als je dit overkill vindt.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 18-12-2025 21:35 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou iets snellers nemen dan een N100. De N100 is leuk voor de prijs, maar als je echt wat leuke dingen er op wilt draaien komt het gewoon te kort.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf een Beelink EQ14 met 16 cores, 64GB geheugen en 2TB NVMe. Met Hyper-V blaast dat prima. Ik heb er ook Proxmox op gehad, maar dat beviel mij niet zo (het zal best goed zijn maar ik ben niet zo van dergelijke Hypervisors). Ik zou zeker niet je oude HDD's gebruiken. Gewoon 2TB NVMe: rete snel en doodstil. Het ding is zo klein, staat gewoon bij mij in de meterkast.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1