Volumeschaal tv en receiver ongelijk bij bediening via CEC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RWiela
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:36
Mijn vraag
Sinds een tijd loopt de volumebalk van de receiver niet gelijk met de volumebalk van de tv. Als de Denon 2800H dus bijvoorbeeld op 14 staat, staat de volumeknop van de tv op 16. Ik kan met de afstandsbediening van de tv zowel de tv als de receiver bedienen. Als ik dus op + druk gaat de volumebalk van de tv naar 17 en de receiver naar 15. Ik weet niet precies wanneer en hoe dit gebeurd is. Het is geen ramp omdat het weinig verschil maakt maar het is wel irritant. Ik heb er wel over gelezen maar het meeste gaat dan over audiovertraging en dergelijke. Hier heb ik dus geen last van, enkel dat de volumeknop op de tv 2 trapjes hoger staat. Voorheen liep deze dus wel gelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denon 2800H
EARC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk kwam er weinig in de buurt met mijn probleem. Gelezen over HDMI instellingen en dergelijke. Of het geluid van de tv wel op "audiosysteem staat", wat ook allemaal het geval is.

Alvast bedankt!

[ Voor 80% gewijzigd door RWiela op 18-12-2025 09:53 ]

Alle reacties

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:36
Hier hetzelfde probleem (Denon AVR-X1400H en Sony XR-55A80J). Ik heb het idee dat het komt doordat de reciever in halve stapjes de waarde wijzigt en de televisie dit met hele stappen doet.
De enige "oplossing" die ik kon vinden is het display van de reciever uitschakelen zodat je niet ziet dat de waarde verschillend is :+

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

RWiela schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:44:
Mijn vraag
Sinds een tijd loopt de volumebalk van de receiver niet gelijk met de volumebalk van de tv. Als de Denon 2800H dus bijvoorbeeld op 14 staat, staat de volumeknop van de tv op 16. Ik kan met de afstandsbediening van de tv zowel de tv als de receiver bedienen. Als ik dus op + druk gaat de volumebalk van de tv naar 17 en de receiver naar 15. Ik weet niet precies wanneer en hoe dit gebeurd is. Het is geen ramp omdat het weinig verschil maakt maar het is wel irritant. Ik heb er wel over gelezen maar het meeste gaat dan over audiovertraging en dergelijke. Hier heb ik dus geen last van, enkel dat de volumeknop op de tv 2 trapjes hoger staat. Voorheen liep deze dus wel gelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denon 2800H
EARC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk kwam er weinig in de buurt met mijn probleem. Gelezen over HDMI instellingen en dergelijke. Of het geluid van de tv wel op "audiosysteem staat", wat ook allemaal het geval is.

Alvast bedankt!
Welkom op Tweakers!

Sowieso zullen tv en receiver elk hun eigen maximum volume hebben en elk op hun eigen manier de schaal van 0 tot max in stappen verdelen. Maar als ik het goed begrijp bedien je met de TV-afstandsbediening (over HDMI, via CEC) nu het volume van de receiver en liep dit voorheen wel gelijk. Je kunt kijken of het verandert als je de CEC instellingen van beide apparaten even uit en weer aan zet, maar anders is het waarschijnlijk iets waarmee je zult moeten leren leven.

Ik heb ook je topictitel aangepast zodat hij weergeeft waar je vraag over gaat.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50
Wellicht heel stom. Maar als je hem omlaag tikt zodat ze allebei op nul staan, misschien kun je ze op die manier weer synchroniseren?

• RWiela
Jorgen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:01:
[...]

Welkom op Tweakers!

Sowieso zullen tv en receiver elk hun eigen maximum volume hebben en elk op hun eigen manier de schaal van 0 tot max in stappen verdelen. Maar als ik het goed begrijp bedien je met de TV-afstandsbediening (over HDMI, via CEC) nu het volume van de receiver en liep dit voorheen wel gelijk. Je kunt kijken of het verandert als je de CEC instellingen van beide apparaten even uit en weer aan zet, maar anders is het waarschijnlijk iets waarmee je zult moeten leren leven.

[mbr]Ik heb ook je topictitel aangepast zodat hij weergeeft waar je vraag over gaat.[/mbr]
Dank voor de reactie. Ik ga de tip proberen om de CEC instellingen uit en aan te zetten. Anders ben ik helaas bang dat ik er mee moet leren leven.

• RWiela
niels132 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:43:
Hier hetzelfde probleem (Denon AVR-X1400H en Sony XR-55A80J). Ik heb het idee dat het komt doordat de reciever in halve stapjes de waarde wijzigt en de televisie dit met hele stappen doet.
De enige "oplossing" die ik kon vinden is het display van de reciever uitschakelen zodat je niet ziet dat de waarde verschillend is :+
Het kopt dat de receiver met halve stapjes gaat, maar bij de tv moet ik ook 2x drukken voor hij 1 volledige omhoog gaat. Het display uit doen kan, maar ik wil wel zien wel audiobestand wordt afgespeeld.

• RWiela
Logic Lion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:05:
Wellicht heel stom. Maar als je hem omlaag tikt zodat ze allebei op nul staan, misschien kun je ze op die manier weer synchroniseren?
Is niet stom want dat had ik al geprobeerd :*) Helaas werkt het niet. De tv begint ineens met volume 3, waardoor de receiver automatisch achterloopt.

• Logic Lion
En als je de receiver met zijn eigen afstandsbediening of met de knop gelijk probeert te zetten, gaat dan ook de tv mee?

Anders zou je nog even de hdmi eruit kunnen halen als de tv wel meegaat in volume

[ Voor 26% gewijzigd door Logic Lion op 18-12-2025 12:17 ]

• RWiela
Logic Lion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:17:
En als je de receiver met zijn eigen afstandsbediening of met de knop gelijk probeert te zetten, gaat dan ook de tv mee?

Anders zou je nog even de hdmi eruit kunnen halen als de tv wel meegaat in volume
De tv gaat automatisch mee met de afstandsbediening van de receiver. Als ik de HDMI eruit haal gaat de tv automatisch over op tv luidspreker. Als ik de HDMI er weer in doe, is alles precies hetzelfde helaas.

• Logic Lion
Maar als je de tv eerst op volume 3 zet, dan staat de receiver dus op 1.
Dan haal je de HDMI eruit, en met de draaiknop op de receiver zet je hem op 3.
Als je dan de hdmi er weer in doet, wat gebeurt er dan?

(Mijn denon staat voor volume op -DB, standaard volume bij mij is -30DB. Misschien nog een idee, want dan is wellicht de associatie ook weg)

• RWiela
Logic Lion schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:10:
Maar als je de tv eerst op volume 3 zet, dan staat de receiver dus op 1.
Dan haal je de HDMI eruit, en met de draaiknop op de receiver zet je hem op 3.
Als je dan de hdmi er weer in doet, wat gebeurt er dan?

(Mijn denon staat voor volume op -DB, standaard volume bij mij is -30DB. Misschien nog een idee, want dan is wellicht de associatie ook weg)
Bovenste heb ik geprobeerd, helaas niet de oplossing. Dat onderste zou ik nog kunnen doen, thnx!
Pagina: 1