Display warmtepomp (thermostaat) werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vizjee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12 18:22
Wij hebben 4 jaar geleden ons huis gekocht waar een L/W warmtepomp van Mitsubishi geinstalleerd is in 2018.
Nooit problemen mee gehad en staat in de winter gewoon aan. Echter is gister einde dag ineens het display wat binnen in huis hangt uitgevallen. Het was daarom koud in huis deze ochtend.

Ik heb de meterkast gecontroleerd maar de groep staat gewoon aan. De werkstekker staat ook op aan.

Ik heb het display unit niet van de muur gehaald om de draden te controleren, maar het lijkt mij heel raar als dit ineens niet meer goed is aangesloten.

Zoals gezegd heeft de warmtepomp het altijd goed gedaan maar lijkt door een 'kapotte' display het niet meer te werken.

Ik heb geen foto gemaakt van het model warmtepomp, ik doe dat als ik 16:00 thuis ben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LR_mWnfXR5f5gL3Bw-wbXn1aKSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJMLYiz1JBrDHHM0dvFWfV46.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Het display lijtk extern gevoed te worden, dus je zal terug moeten zoeken waar dat vandaan komt en waarom het niet meer aan staat.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-669522.html

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Vizjee
Ik ga als ik thuis ben eens verder kijken in de meterkast. Kan het zijn dat er speciaal voor deze groep een schakelaar extra in de meterkast zit die (wellicht perongeluk) uitgezet is?

Lijkt dus een stroomtoevoer fout? Of kan het alsnog iets zijn met de warmtepomp zelf? Alle draden zijn netjes weggewerkt, wat er ook weer voor zorgt dat je nergens fatsoenlijk bij kan als het niet werkt.

Bedankt voor de snelle reactie!

• Ronald
Ik heb geen kennis van MHI, heb alleen een image search gedaan en kwam dus op de handleiding van de thermostaat ;-)

Is het een L/L warmtepomp a.k.a. Airco?
Dan kun je wellicht kijken of men in het MHI L/L topic meer weet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Vizjee
Ronald schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:59:
Ik heb geen kennis van MHI, heb alleen een image search gedaan en kwam dus op de handleiding van de thermostaat ;-)

Is het een L/L warmtepomp a.k.a. Airco?
Dan kun je wellicht kijken of men in het MHI L/L topic meer weet.
Het is een L/W warmtepomp die 'direct' is aangesloten op een oudere cv met een hybride ketel. In het huis verwarm ik dus altijd elektrisch tot het kouder is dan 3 graden, dan kan ik kiezen om met gas bij te verwarmen. Alleen ons warm water in badkamer is nog gas.

• Ronald
Ok prima, MHI zie ik weinig de revue passeren als L/W maar het is een gerenommeerd merk.

De thermostaat zal verbonden zijn met een regelunit van de warmtepomp. In hybride stuurt die regelunit normaal de CV aan, meestal niet op expliciet initiatief van jou.

Goede kans dat de thermostaat los gehaald kan worden en dan zie je welke stuurdraad je aan de andere kant verwacht te vinden

Dit geeft je hopelijk genoeg om de bedrading te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 18-12-2025 15:24 ]

• Vizjee
Ronald schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:23:
Ok prima, MHI zie ik weinig de revue passeren als L/W maar het is een gerenommeerd merk.

De thermostaat zal verbonden zijn met een regelunit van de warmtepomp. In hybride stuurt die regelunit normaal de CV aan, meestal niet op expliciet initiatief van jou.

Goede kans dat de thermostaat los gehaald kan worden en dan zie je welke stuurdraad je aan de andere kant verwacht te vinden

Dit geeft je hopelijk genoeg om de bedrading te vinden.
Ja ik vind ook geen binnenunit die vaak wel verwacht wordt. Nu moet ik zeggen dat het ook best ingewikkeld geinstalleerd is toentertijd, op een redelijk oude CV. Ik heb een draadloze honeywell thermostaat die de vloerverwarming doet, een klassieke thermostaat die we altijd laag hebben staan omdat hij anders gas gebruikt en de RC-E5 die we alleen gebruiken om de warmtepomp mee aan en uit te zetten. Deze staat op 27 graden maar volgens mij maakt dat getal helemaal niet uit.

Op zolder staat onze CV, daar staat dan een hybride ketel naast en een expansievat. Maar geen interne unit die wat aanstuurt oid.

het is praktisch zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFjKB_hDMccz6k1jJYCqo6RtbBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q1pJitbPbJvC4stuXuSnhTA7.png?f=fotoalbum_large

• Vizjee
Ik heb een nieuw topic gemaakt aangezien ik inmiddels een stuk verder ben, dus hopelijk vind ik daar mijn antwoord. Deze zal gesloten worden
Pagina: 1