Installateur die eigen gekochte spullen installeert?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raja_Ashwin
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Waarom duur als het goedkooer kan?

Ik ben al een hele tijd aan het kijken en zoeken naar een thuisbatterijsysteem.
Ik ben er al uit dat het een victron systeem moet worden.
MAAR!
De grootste kosten zitten in de lifepo4 batterijen.
Op plekken als aliexpress staan batterijen VEEL goedkoper met alle denkbare aansluitingen.
Natuurlijk zullen mensen zeggen, is Chinees, niet goed. Weet je, laten we die discussie niet aangaan, ok?

Mijn vraag is, kan ik zelf aangekochte batterijen gebruiken icm victron omvormer en alles wat nodig is om het draaiend te maken?

Ik heb deze vraag aan veel installateurs gevraagd. En de meeste willen uit logisch winstperspectief alleen met hun eigen merk batterijen werken.

Kunnen jullie iemand/installateur aanraden die hiervoor open staat?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Raja_Ashwin op 18-12-2025 14:50)

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:58
Google Rik in Westzaan. Hier Solis hybride omvormer en Dyness Tower doen het prima.

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zelf doen, en niet zeuren na een brand waarbij je verzekering niets uitkeert is ook een optie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raja_Ashwin
  • Nu online
Ik wil het niet zelf doen. Ik wil het door een professional laten doen.
Waarom zouden de chinese systemen slechter zijn dan de chinese batterijen onder europese merken?
Er was een tijd dat iedereen zat te zeiken over de chinese omvormers.
En nu liggen die dingen in 70% van de huizen met zonnepalen.

Dus graag on topic aub

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:30
Raja_Ashwin schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:49:
Ik heb deze vraag aan veel installateurs gevraagd. En de meeste willen uit logisch winstperspectief alleen met hun eigen merk batterijen werken.
Die hebben gewoon geen zin om met AliExpress rommel te werken voor eigenwijze klanten die zo goed als geen budget hebben.

Idempotent.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raja_Ashwin schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:54:
Waarom zouden de chinese systemen slechter zijn dan de chinese batterijen onder europese merken?

Dus graag on topic aub
Het is on topic, want het risico heeft ook een prijs als de verzekeraar de installateur aanspreekt immers,
Als je tijd kan vrijmaken, volg je zelf een opleiding tot installateur. Dan weet je ook waarover je het hebt én heb je de komende 50 jaar zat werk tegen een goed salaris of meer dan uitstekend uurloon.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even je titel minder clickbaiterig gemaakt.

Installateurs zijn hier voorzichtig mee want:
Ze verliezen de marge op eigen producten
Ze kunnen geen garantie geven op de installatie

Wise enough to play the fool

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:30
teacher schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:23:
[mbr]Even je titel minder clickbaiterig gemaakt.[/mbr]

Installateurs zijn hier voorzichtig mee want:
Ze verliezen de marge op eigen producten
Ze kunnen geen garantie geven op de installatie
Dat, plus er is meer dan zat werk. Waarom zouden ze überhaupt nadenken over deze klus, als ze op andere manieren goed geld kunnen verdienen met minder risico?

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:30
Met dezelfde reden als dat je niet met je eigen motorolie en filters aankomt bij je autogarage tijdens een beurt :).

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Raja_Ashwin schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:49:
Waarom duur als het goedkooer kan?

Ik ben al een hele tijd aan het kijken en zoeken naar een thuisbatterijsysteem.
Ik ben er al uit dat het een victron systeem moet worden.
MAAR!
De grootste kosten zitten in de lifepo4 batterijen.
Op plekken als aliexpress staan batterijen VEEL goedkoper met alle denkbare aansluitingen.
Natuurlijk zullen mensen zeggen, is Chinees, niet goed. Weet je, laten we die discussie niet aangaan, ok?

Mijn vraag is, kan ik zelf aangekochte batterijen gebruiken icm victron omvormer en alles wat nodig is om het draaiend te maken?

Kunnen jullie iemand/installateur aanraden die hiervoor open staat?

Alvast bedankt!
Punt is meer dat stel de boel gaat in de fik dat er dan grote kans is dat je verzekering dan gaat proberen de installateur aansprakelijk te stellen.

Recent iets vergelijkbaars met waterschade;
Omvangrijke waterschade in woning als gevolg van lekkage bij een combiketel. De lekkage is veroorzaakt door het losschieten van een clip op de waterleiding. NN kan als verzekeraar van de woningeigenaar regres nemen op Energiewacht omdat haar onderhoudsmonteur een te grote, verbogen, 18 mm clip hergebruikte en op een 15 mm waterleiding plaatste
...
De beslissing
Het hof:

4.1
bekrachtigt het van de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle van 6 december 2023;

4.2
bekrachtigt het vonnis van de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle van 10 april 2024 behalve voor zover daarbij een bedrag van € 119.164,68 aan opstalschade is toegewezen;

4.3
vernietigt dat vonnis in zoverre en wijst, opnieuw rechtdoende, een bedrag van
€ 110.914,68 aan opstalschade toe;

4.4
veroordeelt Energiewacht tot betaling van de volgende proceskosten van NN:

€ 6.561 aan griffierecht

€ 7.144 aan salaris van de advocaat van NN (2 procespunten x appeltarief € 3.572);

4.5
verklaart de veroordelingen uitvoerbaar bij voorraad;

4.6
wijst af wat verder is gevorderd.

[ Voor 20% gewijzigd door sdk1985 op 18-12-2025 00:50 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:53

Jorissie87

No diggity

Als ik instalateur was zou ik ook absoluut niet met zelfgekochte meuk aan de gang gaan. Wanneer het fout gaat ben ik de eerste naar wie ze kijken, zelfs met een vrijwaringsclausule is dat juridisch lastig. Waarom denk je zelf dat dat soort accu's op Ali zoveel goedkoper zijn, enkel marge of zal er ook kwaliteitsverschil in zitten.
Anyway, mocht je toch iemand vinden zou ik echt hele goede afspraken maken waar je garantie over gaat krijgen om gedoe te voorkomen, niet alleen als de boel in de fik vliegt maar ook als e.e.a. niet lekker werkt. Installateur gaat het dan waarschijnlijk op de accu's afschuiven, ook als dat (mogelijk) niet zo is en zit jij met de gebakken peren.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:14
Ik kan niemand voor je aanraden, je vraagt iets ingewikkelds. Ik zou sowieso je plan laten varen want ik zie geen heil in thuisbatterijen maar dat is weer een andere vraag.

Thuisbatterijen zijn hobby voor mensen die energie leuk vinden. En die hobby kost geld (meer dan het.oplevert vandaar hobby). Dus je kunt kiezen: gewoon een andere hobby zoeken en je geld mooi in je zak houden of de portemonnee trekken en gewoon wat euros op tafel leggen.

[ Voor 44% gewijzigd door Fr33z op 18-12-2025 07:30 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36

Dus graag on topic aub
Een professional werkt graag met zijn eigen spul. Dat kent hij, vertrouwt hij en kan hij gerust garantie opgeven. Zowel op de apparatuur als op het werk. Als de pro andermans spul gaat aansluiten kan er ooit de discussie ontstaan of het door het werk van de pro komt of de apparatuur die niet van hem is. Vervelende discussies waar ze geen zin in hebben. En geen enkele pro zal met vertrouwen niet eu gecertificeerd spul willen aansluiten. En voor jouw klus zijn en 10 anderen die wel het totaal pakket vinden. Wat jij zoekt is geen pro, maar een beunhaas.

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:49
Eens met wat hier genoemd wordt het gaat ze echt niet alleen om de marge maar onbekende spullen installeren is lastiger en je wilt wel zeker weten dat je het geheel kan afmaken. Om in termen van Tweakers te blijven. Je kent bijvoorbeeld Windows heel goed en dan moet je opeens Linux of Mac ondersteunen. Het is allemaal gewoon heel anders. Hetzelfde is voor cv monteurs die doen vaak ook niet alle merken want het is gewoon heel lastig.

Jij wilt wil op kosten drukken dus koopt zelf in. Geen idee hoe lastig de klus is maar er van uitgaand dat het flink lastig is dan loop jij als installateur er niet uit komt. Dan zal die klant die al zo zuinig was ook de uren niet willen vergoeden en heb je dat gedoe.

Maar goed er van uit gaande dat het laatste bij jou niet het geval is. Al geprobeerd de klus op sites als Werkspot te plaatsen?

• Gevehi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:22
Het samenstellen van een systeem met componenten gekocht uit china, dus buiten de EEC, wordt je ook zelf verantwoordelijk voor de CE van de componenten/het gehele systeem. Als professional zou ik hier ook ver weg van willen blijven, buiten dat als er iets mis gaat dat je de schuld al snel bij de professional neer zal leggen (aanname). Daarnaast wordt er ook verwacht dat een professional gedegen advies geeft en het weigert wanneer de risico's te groot zijn/ of niet te overzien zijn. Hierin kan dan ook niet door de professional gewezen worden op "de klant wilde het" want de professional wordt geacht er meer verstand van te hebben.

Of de componenten vanuit China goed zijn of niet is geen gegeven en vanuit eerdere ervaring met batterijen vanuit China zit er veel verschil in kwaliteit in. Het balanceren van de batterijen en afstemmen op elkaar kost ook vrij veel tijd en moeite en is vrij belangrijk in goed/optimaal gebruik in je installatie. ``

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:34
Tja, dan zit je vast een de spullen die zij inkopen. Dat is voor zowel garantie als winst voor hun noodzakelijk. Garantie op random Chinees spul zullen ze gewoon niet doen.
Er is een verschil tussen random Chinese zooi en spullen geproduceerd in China met Europese controles. De kwaliteit van spullen uit China is gewoon heel wisselvallig waardoor je die controle nodig hebt om zeker te zijn dat je een goede producent hebt gevonden. Bij de omvormers is dat ingeregeld, bij batterijen nog niet (iig niet bij die batterijen van Ali-express)
Dus graag on topic aub
Dit is ontopic omdat dit het grootste probleem is waarom installateurs het logischerwijze niet willen. Als je dat niet wilt bespreken heb je heel weinig aan dit topic. Want dan kunnen we hooguit tegen je zeggen dat je geen installateur zult vinden die zal werken met eigengekocht Ali-express spul.

[removed]

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:07
Even los van de herkomst van je spullen en of deze technisch net zo goed zijn dan andere producten is hier veel minder relevant.

Stel, je vindt een installateur die de installatie wil doen met de door jou aangekochte artikelen.
Vanaf dag 1 na installatie ontstaan er problemen/hickups.

Jij wijst naar de installateur, want ondeugdeljk werk geleverd dus "los het maar op"
Installateur zegt: "ik ben vakman, aan mijn werk ligt het niet"

Daarbij, in het geval van problemen heeft zo'n installateur helemaal geen zin in discussies over waar het aan ligt en wiens probleem het is.
Als de installateur zijn eigen spullen gebruikt heeft hij een direct lijntje met zijn leverancier en kan vervolgens zijn "probleem" bij zijn leverancier neerleggen.

Hoe verwacht e dat dat voor hem gaat werken als hij met door jou aangekochte spullen moet gaan werken.

Ik zou hier persoonlijk nooit aan willen beginnen, juist vanwege dit soort potentieel garantie/aansprakelijkheids-geneuzel. (je betaald bij je installater niet alleen voor zijn producten, maar ook voor de ondersteuning/garanties etc die daarachter zitten)

Eric, Signing off !!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:00
Kun je niet beter met Victron contact opnemen en hun vragen voor wat elektriciens/installateurs die ze aanraden? Dan daar offertes opvragen en de best passende kiezen. Als dat te duur is kun je nog overwegen om een kleine installatie te laten uitvoeren met de gewenste victron omvormer, en daarna zelf uit te breiden.

Maar goed, zoals anderen al zeggen: als er iets mis gaat later, verwacht dan maar weinig van je verzekeringen.

Heb het tijden geleden ook al eens aangegeven in het zelfbouw topic dat het qua verzekering gewoon niet verstandig is. Dat werd daar ook niet gewaardeerd...

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:30
Niet mijn eigen idee maar hoorde een autobandenman ooit zeggen tegen iemand die zijn zelf nieuwgekochte banden meenam: ,,in een restaurant neem je toch ook niet je eten mee om te laten bereiden?"

[ Voor 5% gewijzigd door vanquishsdiv op 18-12-2025 08:30 ]

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:22
Er is een alternatief, waarbij de prijs althans voor ons in het midden lag (BE). Wij hebben een batterij aangeschaft in Duitsland met fabrieksgarantie en laten installeren door iemand die elektrische en PV installaties doet. Batterij 5KW voor 769€, het kon nog goedkoper maar daar hadden ze ze niet op voorraad en de levertijden waren onbekend. Ik heb ook gekeken naar wat youtube video's en wat zaken opgezocht om eventueel zelf iets te doen, maar met die prijs was het het gewoon niet waard om zelf te lopen klooien met alle risico's vandien.

Ik moet er ook bijvermelden dat de beste man zowiezo ging komen om de elektrische installatie in kaart te brengen, te verbeteren voor een keuring en hij hier voor open stond. Hij heeft ook zijn prijs opgevraagd voor dezelfde batterij en was 2.5keer zo duur dus hij snapte dat wel.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
“ik wil geen discussie voeren over een van de hoofdreden waarom dit onwenselijk is, laten we het on-topic houden” fijn dat je je eigen vraag zelf beantwoord, dan hoef ik het je ook niet meer uit te leggen 8)7

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:38
Chinees spul is niet per direct goed of slecht. Maarrr: binnen de Europese unie hebben we "Performance based" richtlijnen, die globale eisen geven. Vervolgens zijn er geharmoniseerde normen die grote waarschijnlijkheid tot overeenstemming Richtlijn geeft. Dit betekend dat je veelal zelf mag zeggen "ik voldoe aan de norm, en daarmee aan de richtlijn". Mocht er wat fout gaan dan ben je verantwoordelijk & volgen er rechtszaken.

Key is dat normen niet als checklist moeten worden gebruikt; als ontwerper zou je altijd performance wise naar je systeem moeten kijken & of je voldoet aan "De geest van de Norm". Alles is interpreteerbaar, en ik kan bijna elke norm "stuk" maken en/ of misbruiken.

In de Angelsaksische cultuur is veiligheid en compliance een extreem belangrijke waarde. Wij eisen hogere veiligheid aan onze leefomgeving dan bijv. India, China. Daarbij willen wij meestal voldoen & een beetje beter. In China worden normen gebruikt als "checklist". Veelal zijn lokale regels extreem streng, en daarmee proberen zij hun publieke veiligheid af te vangen.

Als laatste is er een nieuwe opbouwende spanning in de samenleving: cost driven. Veiligheid maakt systemen duurder. Willen we daadwerkelijk er voor betalen? Als ik vandaag de dag naar de lage kwaliteit fatt-bikes kijk verschuift ons verwachtingspatroon ten koste van veiligheid.

Wanneer Chinese artikelen de Europese markt bereiken ontstaat er initieel een cultuur clash. Zij mogen zelf verklaren dat ze voldoen (aldus de CE regelgeving), en de performance based normen worden naar een checklist vertaald. Daarbij wordt "de geest van de norm" niet erkent en kan het fout gaan. De consument ziet de zelfde keurmerken, verwacht de minimale veiligheid (want EU), en ziet de lage(re) prijs. Zie hier: culture driven marktfalen.

Als installateur ben jij deels verantwoordelijk. je bouwt ergens vertrouwen in op, wil ergens mee (blijven) werken. Daar zie je de risico adverse cultuur weer i.c.m. "performance based!" Niet alle spullen zijn zomaar goed, wij vertrouwen wat we kennen.

China = meuk? Absoluut niet. De vraag is "ten aanzien van welke filosofie is het systeem ontworpen".
Installateurs willen alleen met dure merken werken? Nee, ze willen alleen verantwoordelijkheid nemen voor spullen die zij vertrouwen, met het risico profiel dat zij accepteren.

Als laatste: ze verdienen vast een % over de spullen die zij aanleveren. Hier ga ik verder niet op in. Als de installateur écht geld wilt verdienen zal hij zelf bij Chinese webshop bestellen & dat instaleren.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bedenk waarom installateurs dit niet graag doen, en hoe je ze kan overtuigen dit wél te doen.

Om te beginnen met het eerste, installateurs willen (gok ik):
1) Goed verdienen
2) Voorspelbare klussen doen zonder verrassingen
3) Vaste prijzen quoten voor klussen waarvan ze weten dat ze snel kunnen doen
4) Geen lastige klanten met gekke (kwaliteits-)eisen of wensen
5) Geen gezeur achteraf
6) Geen gezeur met regelgevende instanties

Ál deze zaken zien er niet al te rooskleurig uit bij jouw voorstel;
1) Goed verdienen is lastiger als je geen marge maakt op spullen
2) Voorspelbaarheid is ver te zoeken (kan meevallen als het puur om de LiFePo batterijen gaat)
3) Lastig, zie 2.
4) Je bent een klant met speciale wensen
5) Zijn uiteraard huiverig voor in dit geval
6) Hiervan weten ze niet goed hoe het zit.

Al deze zaken zul je moeten counteren. Dus bij eerste contact over de brug komen met:

- Installaties zoals hij ze zelf ook doet, alleen met andere batterijen
- Geen prijsopgave nodig, maar nacalculatie op basis van 150% van je normale uurtarief (laten we zeggen rond de 120 euro per uur)
- Vrijwaring van verantwoordelijkheid / garantie / kwaliteitseisen / nazorg
- Geruststelling dat dit geen problemen met regulators gaat opleveren (weet je of dat het geval is?)

• nono_einstein
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:43
Wanneer Chinese artikelen de Europese markt bereiken ontstaat er initieel een cultuur clash. Zij mogen zelf verklaren dat ze voldoen (aldus de CE regelgeving), en de performance based normen worden naar een checklist vertaald. Daarbij wordt "de geest van de norm" niet erkent en kan het fout gaan. De consument ziet de zelfde keurmerken, verwacht de minimale veiligheid (want EU), en ziet de lage(re) prijs. Zie hier: culture driven marktfalen.
Zoals ik het interpreteer is de importeur (die een Europese entiteit moet zijn) verantwoordelijk voor de CE markering en de (juridische) gevolgen hiervan.
Dus als jij iets uit China koopt, rechtstreeks van ALI, ben je zelf verantwoordelijk voor de homologatie.
Hoe dat met dropshippers precies zit weet ik niet, daar kan een jurist je wellicht beter over informeren. Al met al neem je dus bij zaken als batterijen dan een bewust en wellicht groot risico. Je kunt ze ook bij gerenommeerde bedrijven kopen (veelal dezelfde Chinese batterijen, ze worden immers voor 99% daar gemaakt) waarbij je er op mag/moet vertrouwen dat die importeur middels steekproeven e.d. de kwaliteit garandeert.
Het zou me verder niets verbazen als een installateur, ook als hij/zij jou zelf aangeleverde spullen gebruikt, ook wettelijk het haasje is als er iets buitenproportioneel zou gebeuren. Wellicht zou je kunnen overleggen met welke spullen een installateur wel bereid zou kunnen zijn een thuisbatterij aan te leggen. Ik ga geen reclame maken maar je zou eens kunnen zoeken hier op de fora naar een grote NL importeur van o.m. Victron en diverse batterij oplossingen uit de omgeving van Eindhoven.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:04
Je weet dat er grote hoeveelheden accu's in de markt zijn met namaak labels he? Vorige week nog een huisje in de wijk bijna in de fik gegaan omdat een paar van de accu's in het pak namaak bleken te zijn. Het label van het orgineel zat er nog onder. Lang leve Ali!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

vanquishsdiv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:30:
Niet mijn eigen idee maar hoorde een autobandenman ooit zeggen tegen iemand die zijn zelf nieuwgekochte banden meenam: ,,in een restaurant neem je toch ook niet je eten mee om te laten bereiden?"
Zo'n gesprek heb ik ook gehad met de persoon die mijn motor onderhoudt, en dat is inderdaad een goed voorbeeld. :)
Hij mag mij de banden leveren, en ja, dat is een stuk duurder dan online banden bestellen en door een bandenboer eronder laten leggen.
Hij krijgt natuurlijk regelmatig de vraag of hij ook zelf aangeleverde banden wil monteren. Dat heeft hij ooit gedaan. Toen bleek er een hobbel in de band te zitten (hoogteverschil). Dat levert extra onbetaald werk op, een ontevreden klant, slechte reviews (want die mensen knallen dat direct op internet), voor een factor waar hij zelf géén invloed op heeft. Wat moet hij dan doen?
Het antwoord is nu dus gewoon 'nee'. En ik snap dat. :)

Mensen (mede rijders) vinden mij een dief van mijn eigen portemonnee.
Maar tegelijkertijd, hij kijkt wel iets verder. Als het wiel er uit gaat, kijkt hij gelijk even naar de remmen en de lagers. Als de motor toch op de brug staat, rammelt hij gelijk even aan de voorvork om het balhoofdlager te checken. Ik kan mijn motor in de avonduren brengen/halen en hoef geen vrij te nemen. Ik ben een vaste klant; desnoods wordt er in de planning iets geschoven als daar een goede reden voor is. Dat alles hoef ik bij de goedkopere zaken niet te verwachten.

Terug ontopic: Wil je het goedkoper? Prima, dan moet je het zelf doen. Zelf de apparatuur aanschaffen, kennis vergaren, enzovoort. En zelf de risico's lopen. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:05
Probleem dat de monteur heeft, op het moment dat hij installeert is hij verantwoordelijk voor het systeem.

Stel jij zou monteur zijn, een klant zegt ik heb batterijen, kan jij ze aansluiten. Als er brand is ben jij wel verantwoordelijk. Zou jij dat accepteren, of zouje liever voor systemen gaan die je al gecontroleerd hebt qua kwaliteit?
Natuurlijk kan je deze batterijen ook gaan nalopen en de onderdelen controleren, maar dan ben je gauw 20u bezig met opzoeken, reken je dan die 2000 extra door aan de klant? Dan is die zijn volledige winst kwijt...

ps - wat je wel kan doen is dat je een werkspot klus plaatst. Dan is de monteur alleen verantwoordelijk voor het aansluiten, alle andere verantwoordelijkheden liggen bij jou... Is dat wat je zoekt misschien?

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 18-12-2025 12:03 ]

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:07
Als installateur zou ik me er ook niet aan branden.

Je weet niet of je extra werkt gaat krijgen omdat het toch niet iets anders is qua aansluitingen en je je broek scheurt.
Duiken er achteraf problemen op met de installatie dan heb je ook altijd gezeik.

Je kan je wel wat ontheffen van het risico door de klant schriftelijk te wijzen op de risico's en duidelijk te maken dat je niet aansprakelijk bent voor problemen, maar ook dat is weer extra gezeik.
Als TS weet ik niet of ik zo blij zou zijn met zo een verklaring, want bij brand weet ik niet wat mijn brandverzekering op dat moment gaat doen.

Bij zichtbare problemen mag je het ook niet gaan installeren, want dan kan het wel zijn dat je aansprakelijk gesteld wordt.

Kortom, een hoop extra gezeik voor minder winst, wie gaat daar nu in meegaan?

• FietsCAD
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Je kan vragen of ze het zwart uurtje factuurtje voor je willen doen, met garantie tot de deur en het risico dat ze het niet werkend krijgen. Anders is alles wel gezegd, ik denk niet dat iemand een klant wil die voor een dubbeltje op de 1e rij wil zitten, dat gaat zeker ellende opleveren

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dus graag on topic aub
Het is niet per se slechter, maar het kan slechter zijn. Een proffesional die zal dat niet willen ondersteunen, dan moet je de spullen ook bij hem kopen (en hij zal ook een marge pakken natuurlijk)

Een paar jaar geleden is hier een flat ontploft omdat een installateur een verkeerde aansluiting gebruikte voor een installatie. Die wordt daar op aangekeken is ook een aantal keer in de media gekomen. Dus tja, om als professional spullen van ali te gaan ondersteunen.

Anders kun je een klusjesman zoeken misschien die het wil doen, maar dan kun je het net zo goed zelf doen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 18-12-2025 12:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:04
FietsCAD schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:45:
Je kan vragen of ze het zwart uurtje factuurtje voor je willen doen, met garantie tot de deur en het risico dat ze het niet werkend krijgen. Anders is alles wel gezegd, ik denk niet dat iemand een klant wil die voor een dubbeltje op de 1e rij wil zitten, dat gaat zeker ellende opleveren
Laat het AUB niet mijn buurman zijn waar een zwartwerker cellen gaat aansluiten die met het grootste gemak namaak zijn. What could go wrong?

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:43
Ik denk om dezelfde reden dat onze fietsenmaker, die geen fatbike verkoopt, er nog niet een bel op wil schroeven. Geen idee waar het spul vandaan komt, en toch iets van garantie moeten geven op de geleverde werkzaamheden. Ik zou het niet doen als installateur, maar als klant ook niet.

• Raja_Ashwin
  • Nu online
silencedkill schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:20:
Er is een alternatief, waarbij de prijs althans voor ons in het midden lag (BE). Wij hebben een batterij aangeschaft in Duitsland met fabrieksgarantie en laten installeren door iemand die elektrische en PV installaties doet. Batterij 5KW voor 769€, het kon nog goedkoper maar daar hadden ze ze niet op voorraad en de levertijden waren onbekend. Ik heb ook gekeken naar wat youtube video's en wat zaken opgezocht om eventueel zelf iets te doen, maar met die prijs was het het gewoon niet waard om zelf te lopen klooien met alle risico's vandien.

Ik moet er ook bijvermelden dat de beste man zowiezo ging komen om de elektrische installatie in kaart te brengen, te verbeteren voor een keuring en hij hier voor open stond. Hij heeft ook zijn prijs opgevraagd voor dezelfde batterij en was 2.5keer zo duur dus hij snapte dat wel.
Kijk.
Dit is wat ik zocht.
Dankjewel.
Het moet gewoon goedkoper kunnen. Ik vind dat ze in nl de prijzen kunstmatig houden onder het mom van kwaliteit en marketing blabla.

Zou je zo vriendelijk willen zijn mij wegwijs te maken naar deze fabriek en installateur?

Acties:
  • Beste antwoord

• haya
Google Rik in Westzaan. Hier Solis hybride omvormer en Dyness Tower doen het prima.

• Raja_Ashwin
  • Nu online
haya schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:50:
Dankjewel
Zulke antwoorden zoek ik.

Dyness is ook superchinees. Maar met certificering. Niks mis mee en veel goedkoper.

Is je systeem op de zonnepanelen aangesloten of kan je ook stroom inkopen en verkopen?

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:58
vanquishsdiv schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:30:
Helemaal offtopic.

Maar ik bestel altijd mijn banden online en laat die bij mijn lokale bandenboer erom leggen genoeg garages doen dat trouwens scheelt je bakken met geld meestal, en garages rekenen een vaste prijs ook voor omleggen en balanseren. Beetje slecht voorbeeld gekozen.

Kan je het nog mooier vertellen en zijn zelfs online bandenwinkels die banden gelijk bij een bandenboer laten leveren voor montage!

[ Voor 15% gewijzigd door Jiangtao.L op 18-12-2025 16:58 ]

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:58
Nu wel ontopic, probleem met dat spul van ali is dat je natuurlijk helemaal geen documentatie, garantie en service krijgt. Stel die monteur krijgt die accu niet werkend wie gaat hij dan bellen voor ondersteuning? En even een nieuwe halen bij de groothandel zit er ook niet in.

• haya
Raja_Ashwin schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:52:
[...]

Dankjewel
Zulke antwoorden zoek ik.

Dyness is ook superchinees. Maar met certificering. Niks mis mee en veel goedkoper.

Is je systeem op de zonnepanelen aangesloten of kan je ook stroom inkopen en verkopen?
Natuurlijk kun je er zonnepanelen op aansluiten.
En handelen met je energie.
En een Solis omvormer heeft een backup aansluiting.
Voor een ats of een paar groepen van het net halen en daar de belangrijkste dingen op zetten.
Pagina: 1