Schakeldraad geeft 80 volt als schakelaar uit staat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LongTallErne
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-12 22:47
Situatie: volledig gerenoveerd huis. Compleet nieuw geïnstalleerd.
Uit de centraaldoos (die boordevol zit) komen 3 draden: bruin, blauw en bruin/zwart.

Bruin en blauw geven 220 volt continue.

De bruin/zwarte draad is geschakeld via een hotelschakeling waarvan 1 schakelaar een dimmer is.
Bruin/zwart en blauw geven 220 volt ingeschakeld en ca 80 volt uitgeschakeld.
Een ledlamp die ik er even op heb gezet knippert langzaam indien ingeschakeld. Uitgeschakeld doet hij verder niets.

Kan dit lekstroom zijn of is er echt iets mis? In de centraaldoos wellicht?

Een panklare oplossing verwacht ik hier niet. Wellicht wel een richting waarin in verder kan zoeken.
Elektriciën die de boel heeft aangelegd heb ik heen contact meer mee.

Rene

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Definieer ingeschakeld en uitgeschakeld in deze? Want daar heb je met een hotelschakeling natuurlijk een paar varianten in. Sowieso is dat nogal een vreemde combi, dimmer in een hotelschakeling?

En wat als je die dimmer er tussenuit haalt?

En heb je de mogelijkheid om te meten met belasting, om fantoom spanning uit te sluiten?

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2025 22:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
Is gewoon inductie waarschijnlijk; zeker als de leidingen over vele meters langs elkaar lopen zoals bij hotel of kruisschakelingen. En een dimmer kan prima in een dergelijke schakeling, als de dimmer in kwestie een wisselschakelaar heeft is het geen probleem. Zolang je in een kruisschakeling de dimmer maar op een van de eindpunten zet; en je kan maar op 1 plek dimmen uiteraard.

Even schaamteloze quote van circuits online;
Spanningzoeker en (waarschijnlijk hoogohmige) multimeter zijn niet de beste werktuigen om de spanningsvrijheid van een Leiding vast te stellen. Je kunt een lek hebben tussen de fase en de schakeldraad. Zou je de spaarlamp vervangen voor een gloeilamp heb je kans dat je gewoon nul volt meet zoals het hoort, omdat de gloeilamp de lekstroom wel weg laat vloeien. Een spaarlamp is geen ohmse weerstand. In zo'n ding zit een bonk elektronica, beginnende met een gelijkrichtbrug en bufferelco. De lekstroom kan best de bufferelko opladen tot deze een spanning heeft die hoog genoeg is om de lamp te doen ontsteken. Deze flitst dan eventjes, zoals je ook waarneemt. De lekstroom is echter te weinig om de lamp te laten branden.
Zelf ook eens gehad, ledlampje bleef zelfs altijd heel flauw branden. Fitting zat verkeerd om qua nuldraad. Omgewisseld en led bleef uit. Ik heb zelfs de draad aangeraakt; ik voelde niks.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 17-12-2025 22:30 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• LongTallErne
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-12 22:47
Met in- en uitschakelen bedoel het omzetten van één van beide schakelaars.
Nee, helaas, kan niet meten met belasting.

Ik ga morgen weer verder puzzelen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:44
Je hoeft niet verder te puzzelen, is gewoon een inductie spanning door dat de draden naast elkaar liggen. Ik zie ook niet dat je problemen hebt met de werking van de installatie toch?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte