Radiatoren worden niet goed warm aanvoer temperatuur niet 30

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jenjdeb
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:40
Mijn vraag
Ik heb een thuis een warmtepomp en een boiler vat van 250 liter dus mijn woning is gasloos.
Nu heb ik een vloerverwarmingsverdeler met een robot pomp Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvkg6uSSw05CPdf6k4n9dfSxqsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgatlJPOzKDAO7ROZJeapH1H.jpg?f=fotoalbum_largeen radiatoren boven.
Maar nu is het probleem dat mijn aanvoer temperatuur ik zelf te laag vind is ongeveer 28 graden. En mijn radiatoren boven worden heel moeilijk warm. Wat zou ik hierin kunnen veranderen of kan er iets opgelost. Ik heb alles al ontlucht radiatoren enz.

...

...

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jenjdeb Het probleem is waarschijnlijk dat je je vooraf niet goed genoeg over warmtepompen i.c.m. de benodigde warmteafgifte hebt geïnformeerd. Warmtepomptemperaturen zijn niet compatibel met een mengende vloerverwarmingsverdeler (weet bijna iedereen) en radiatoren geven zonder extra maatregelen bij lage aanvoertemperaturen onvoldoende warmte af.
Verder zijn de leidingdiameters van cv-gas installaties vaak te klein voor de hogere flow van warmtepompen
(lage systeem temperaturen = hogere flow nodig - hogere stromingssnelheid -> evtl. stromingsgeluid)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Eerlijk gezegd, de tranen springen mijn ogen om dit te zien. Verdeler heeft zijn hoogste tijd gehad, deze mag sowieso vervangen worden. Gelukkig lijkt het dat je 28mm koper bovenin hebt zitten. Kan je daar mooi opnieuw beginnen met aansluiten.

• jenjdeb
Dank voor de reacties ik ben mezelf er een beetje aan in het verdiepen als ik een nieuwe verdeler zou nemen wat voor verdeler zouden jullie dan aanraden En is het dan een verdeler met pomp of zonder pomp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welk formaat en type radiatoren heb je boven?

Er is nu geen balans in je afgifte, dus blijft wordt het boven niet voldoende warm...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jenjdeb
Hoi Ronald het zijn geen grote radiatoren maar er zijn er wel genoeg er zijn kamers met meerdere radiatoren

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:52
Voor warmtepomp sowieso verdeler zonder pomp. Aanvoerleidingen minimaal 22mm koper/staal, het liefst 28mm

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37
jenjdeb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:13:
Hoi Ronald het zijn geen grote radiatoren maar er zijn er wel genoeg er zijn kamers met meerdere radiatoren
https://klimaatcomfort.nl/radiatoren-types/

Check even welk type je hebt. Grote kans op 10 of 11.

Bij 10 zul je sowieso moeten vervangen. Bij 11 of hoger maak je misschien een kans met ventilatoren er op.

De warmteafgifte van de meeste radiatoren die er niet speciaal voor gemaakt zijn (bv. Jaga of andere LTV radiator is dat wel), is bij 30 graden aanvoertemperatuur en 20 ruimtetemperatuur afgerond zo'n beetje nul.

• jenjdeb
Dus een open verdeler ?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:38
Pomploos daar moet je naar kijken. Als leek ga je geheid nat op open/gesloten etc qua termen. Veel.websites prutsen daar ook mee namelijk.

• jenjdeb
En waar moet doe in dan mijn radiatoren op ?

• Ronald
  • Nu online
Laten we de verdeler eeeeeeven loslaten.... Die is niet het eerste probleem! De ruimte met de vloerverwarming komt immers wel op temperatuur... En dat met een Ta van riant laag genoeg voor het efficiënt functioneren van de warmtepomp. Deze open verdeler met pomp functioneert dus gewoon voldoende voor nu.

@jenjdeb Wil je de vragen over de radiatoren beantwoorden?
Ze zijn niet genoeg, het wordt voor jou niet voldoende warm... dus ontwijk de vraag over radiatoren even niet ajb?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54
jenjdeb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:13:
#hoeveel. Zoals gezegd: even maten (hoogtexbreedte) in kaart brengen en type (Txx). Vervolgens kun je een spreadsheet van een willekeurige fabrikant pakken (een gegeven type van een gegeven maat heeft een afgifte die tussen fabrikanten niet of nauwelijks verschilt) en uitrekenen wat je afgifte is bij de temp die je meet. Op 28 graden doen radiatoren nog maar heel weinig, en inderdaad voelen die dan niet eens lauw meer aan. De vraag is hoeveel vermogen je nog hebt en of dat toereikend is. Er wordt daar vaak gerekend met onnodig hoge wattages (eg 80W/m2+) maar als je maar aan 10 of 20 komt, dan zit je inderdaad te laag.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Eens met @Ronald heb ook een jaar gedraaid op drie verdelers met pomp voordat ik ze langzaam ben gaan vervangen. Dat heeft vooral effect gehad op efficientie/stroomverbruik.
Werken deed het daarvoor ook al.

• jenjdeb
Hoi Ronald ik ga zou spoedig mogelijk een foto sturen van de radiatoren sturen ze zitten aangesloten op de retour van de verdeler zoals op de foto de vloer wordt wel warm maar dat duurt heel lang gr dank je voor antwoord

• Ronald
  • Nu online
Een warmtepomp zal nooit in staat zijn een ruimte snel te verwarmen. Daar hebben ze het vermogen niet voor (Bij een gepast systeem) Vloerverwarming is op zichzelf al traag.

Het voordeel van nachtverlaging weegt meestal niet op tegen de lagere efficiëntie van met hogere Ta en hoger vermogen moeten draaien. Dus suggestie 1 is: Stook 24/7 door met constante temperatuur.
Leesvoer: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 18-12-2025 11:49 ]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:05
jenjdeb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:27:
Mijn vraag
Ik heb een thuis een warmtepomp en een boiler vat van 250 liter dus mijn woning is gasloos.
Nu heb ik een vloerverwarmingsverdeler met een robot pomp [Afbeelding]en radiatoren boven.
Maar nu is het probleem dat mijn aanvoer temperatuur ik zelf te laag vind is ongeveer 28 graden. En mijn radiatoren boven worden heel moeilijk warm. Wat zou ik hierin kunnen veranderen of kan er iets opgelost. Ik heb alles al ontlucht radiatoren enz.

...
Met 28 graden of zelfs 35 graden zullen je normale radiatoren niet veel, lees heel weinig, doen zoals je al gemerkt hebt. Je kan als je T2 of T3 (meedere platen) radiatoren hebt hier ventilatoren onder zetten die de warmte beter verspreiden maar ik zou je radiatoren boven vervangen door lage temperatuur radiatoren met actieve ventilatoren. Dat werkt perfect en is ook prettig om in de zomer mee te kopen (tot 18 graden aanvoertemp maximaal).

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:54
rvdgaag schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:53:
[...]

Met 28 graden of zelfs 35 graden zullen je normale radiatoren niet veel, lees heel weinig, doen zoals je al gemerkt hebt. Je kan als je T2 of T3 (meedere platen) radiatoren hebt hier ventilatoren onder zetten die de warmte beter verspreiden maar ik zou je radiatoren boven vervangen door lage temperatuur radiatoren met actieve ventilatoren. Dat werkt perfect en is ook prettig om in de zomer mee te kopen (tot 18 graden aanvoertemp maximaal).
Maar, voor je dat doet: meet en reken uit wat je hebt hangen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@plaspvd Zo erg (en oud) is deze verdeler nog niet eens, er zit bijvoorbeeld een energiezuinige A-label pomp van WILO in en geen oud, stroomslurpend wisselstroom gevalletje.
@luckremers , @Cool Vervangen is goed maar dan door een pomploze, niet mengende verdeler,
wat ik en anderen al schreven.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2025 12:53 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1