Schilderwerk beoordeling: gespoten muurverf; wat is redelijk

Pagina: 1
Acties:

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32
Momenteel is bij ons de schilder bezig onze nieuw gestucte muren te verven. Ze zijn nog niet klaar maar we zien nu al dingen waarvan we niet vrolijk worden en waarvan denken dat deze niet meer eenvoudig zijn bij te werken. Morgen is de oplevering en ik wil me graag een beetje voorbereiden. Er zijn dingen bij die gewoon duidelijk niet goed zijn en als ze er bij de oplevering nog zitten zal ik die sowieso benoemen. Maar ik vind het lastig om te bepalen wat verwacht mag worden.
We hebben een deel van ons huis zelf geschilderd met de roller en daarbij hadden we een lichte sinaasappelhuid in het resultaat, wat we wel jammer vinden. Dat is mede de reden geweest om de rest uit te besteden, de schilder vertelde dat met een gespoten systeem er geen structuur in de verf zit. Als ik nu kijk zie ik op sommige plaatsen een ergere structuur dan we zelf voor elkaar hebben gekregen met de roller. De beste stukken zijn vergelijkbaar met ons eigen gerolde werk.
Ook zitten er druipers op een muur. Het kitwerk vinden we ook ondermaats, op sommige plaatsen staat het gewoon open of hangen er slierten aan of is de regio rondom de kit vervuild met restjes kit.

Omdat ik zelf nogal een precieze ben wil ik even peilen wat ik wel kan/mag verwachten. De schilder heeft volgens offerte zelf geschuurd, zelf oneffenheden bijgewerkt, zelf afgeplakt en dus zelf de naden gekit.

Concreet is dus de vraag wat ik redelijkerwijs mag verwachten bij een gespoten muurverf. Sommige structuur zie ik al zonder bijzonder te verlichten, maar dan ga je natuurlijk goed kijken met een lamp en zie je vanalles waarvan ik weet dat je dat bij de beste schilder met het juiste licht altijd wel iets vindt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-12 20:24
Is die eerste een nieuw gestucte muur?! Was het stucwerk wél ok?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:16
Absoluut niet acceptabel. Je mag van een professional verwachten dat een muur er strak uit ziet nadat deze is gespoten. Daar betaal je voor, dus druipers zou ik niet accepteren. Kitranden horen ook niet open te staan, anders had je de gestucte hoeken net zo goed niet kunnen kitten, dat had er nog netter uit gezien ;) Foto 3 en 4 zijn een beetje onduidelijk, wat bedoel je daarmee?

"Hodor"- Hodor

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Tja foto 1 is natuurlijk schandalig - die druipers. Vind het stucwerk ook niet top (paar groeven lijkt het, en hobbels) - is dit wel opgeschuurd voor het verven? Dit kun je niet anders dan opnieuw doen; schuurmachine erop, opnieuw voorstrijken, en dan normaal verven.

Foto 2 ook verschrikkelijk. Op 3 en 4 zie ik niet zoveel - 4 lijkt me qua verf prima (volgens mij hou je dit soort structuur altijd een beetje, en ik vind het wel mooi. Met spuiten wordt het natuurlijk nooit zo glad als afgelakt hout).

[ Voor 11% gewijzigd door JDillinger op 17-12-2025 21:57 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:40
Afgaande op de foto's: Stucwerk is gewoon niet goed gedaan, muur is niet (goed) geschuurd en geplamuurd voor het verven.
Voor dergelijk spuitwerk moet de ondergrond goed zijn, elke oneffenheid is met een klein beetje strijklicht te zien.
Die druipers, zitten die op de muur of in de muur? Op de foto lijken ze dieper te liggen namelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zijn die druipers geen voorstrijk oid? Die blijf je ook zien door de verf als dit niet goed is gedaan.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Pejdref
Bedankt voor de reacties. Oneffenheden in het stucwerk waren me ook opgevallen, vooral met strijklicht.
Echter, meerdere mensen hier gehad die om zijn nummer hadden gevraagd omdat ze het zelden zo strak tegenkwamen. Ook de schilder zelf was onder de indruk. Ik had dus ook gedacht dat het een en ander eruit geschuurd zou worden.

De druipers zijn zeker nieuw, dus ofwel van de primer of de muurverf.

Foto 2 is een kitnaad in een hoek, helemaal rechts is een nog onafgewerkt stuclatje in beeld dus die foto is een beetje ongelukkig genomen voor dit onderwerp

Foto 3 is een hoek met links daarnaast wat oneffenheid uit het stucwerk. Ik vraag me af of ik hiervan mag verwachten of dit eruit geschuurd wordt.

Foto 4 is de structuur die ik zie met alleen de plafondlamp aan, ik vraag me af of dat acceptabel is aangezien het erger is dan we zelf met de roller voor elkaar hebben gekregen.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Beetje afhankelijk van hoe je spuit lijkt me met foto 4 weinig mis (maar het kan vast gladder - zie ook andere reacties). Qua stucwerk (en foto 3); hangt er ook vanaf wat je afspreekt. Volgens mij is de standaard dat een verfspuiter gewoon meteen afplakt en spuit, en niet nog gaat lopen en schuren en plamuren. Dit moet je dia duidelijk afspreken - is dat gedaan?

[ Voor 8% gewijzigd door JDillinger op 17-12-2025 22:16 ]

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12 23:09
JDillinger schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:56:
Tja foto 1 is natuurlijk schandalig - die druipers. Vind het stucwerk ook niet top (paar groeven lijkt het, en hobbels) - is dit wel opgeschuurd voor het verven? Dit kun je niet anders dan opnieuw doen; schuurmachine erop, opnieuw voorstrijken, en dan normaal verven.

Foto 2 ook verschrikkelijk. Op 3 en 4 zie ik niet zoveel - 4 lijkt me qua verf prima (volgens mij hou je dit soort structuur altijd een beetje, en ik vind het wel mooi. Met spuiten wordt het natuurlijk nooit zo glad als afgelakt hout).
Zeker dat spuitwerk super glad kan en hoort te zijn. Ons hele huis laten latex spuiten en echt nergens druipers of “sinaasappel huid” overal superglad!
Dit werk is absoluut onacceptabel!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
Volgens mij is het stucwerk hier het grotere probleem.

Je ziet de stucprofielen nog zitten en ook voor de rest is het onvoldoende glad om te kunnen schilderen. Dat had de schilder echter wel mogen opmerken.

Als dat echt verfdruipers zijn is het niet OK, texen kun je ook zelf nog wel zonder dat dat een probleem is.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilke op 17-12-2025 22:21 ]

• Pejdref
De schilder heeft een offerte gemaakt na het beoordelen van het stucwerk. Hierin zijn schuurwerk en kleine reparaties ook opgenomen.

Hij noemde ook dat hij werk niet aannam als het stucwerk te slecht was.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Pejdref schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:25:
De schilder heeft een offerte gemaakt na het beoordelen van het stucwerk. Hierin zijn schuurwerk en kleine reparaties ook opgenomen.

Hij noemde ook dat hij werk niet aannam als het stucwerk te slecht was.
In dat geval is het onacceptabel, maar zoals hierboven gezegd: als je de stucprofielen er doorheen ziet, dan is het stucwerk onder de maat.

Bij mij is de kelder vier jaar geleden 'behangklaar' opgeleverd, maar dat stucwerk zag er beter uit dan dit. Zo goed zelfs, dat mijn schilder zei: 'geen vlies plakken, maar sauzen' en daar heb ik na vier jaar nog geen spijt van.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Perreweps
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:27
De basis is inderdaad niet goed...
Zelf geen fan van "strakke" muren want erg mezelf aan alles wat ik er zie.
Gekozen voor zeer fijne spachtelputz.
Geen rare fratsen en als er iets zachtjes langs de muur gaat per ongeluk geen schade

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lichte oneffenheden vallen soms moeilijk te zien en je vaak alleen bij een bepaalde lichtval kan zien. Maar tja, druipers, nee dat is gewoon slordig werk en mag zeker niet. Ook die hoek op afbeelding 2 is niet acceptabel en dat in elk geval bijgewerkt had moeten worden. Slordig werk in elk geval zeker voor een schilder.

• Pejdref
Er zijn alleen stucprofielen op de hoeken gebruikt, daar is het normaal toch dat de metaalkleur zichtbaar is.
Voor de rest zijn de profielen niet zichtbaar.

Maar goed, het gaat me nu vooral over de schilder. Als ik het goed begrijp kan een gespoten muurverf dus heel strak zijn en is een sinaasappelhuid eigenlijk niet goed.

In hoeverre iets aan het stucwerk of de schilder ligt is vaak een discussie natuurlijk, maar aangezien de schilder het zelf gekeurd heeft en schuren + reparaties in zijn offerte zijn opgenomen dacht ik die discussie wel getackeld te hebben..

We zagen ook nog dat er enkele stukken gemist zijn met spuiten en dus niet geverfd zijn, ik ga ervan uit dat dit vandaag nog gebeurd maar is het niet zo dat je nat in nat moet werken met spuiten voor een goed resultaat?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-12 16:41

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik heb van de zomer zelf bij mijn schoonmoeder de muren gespoten (was eerste keer dat ik dat deed met goedkope apperatuur), en dat ziet er 100x beter uit.

Als je je muren spuit dan hoort dat net zo glad te worden als de ondergrond met vaak een fijne, satijnachtige structuur. Dit lijkt wel struktuurverf zo grof als het is. Die druipers zijn ook absoluut niet acceptabel.

Het stucwerk vind ik ook niet een van de beste. Goed stucwerk hoeft niet geschuurd te worden. Naar mijn mening is dat iets wat pas van de laatste jaren is. Stucwerk wordt er sneller op gezet en daarna geschuurd in plaats van dat het direct glad wordt opgeleverd. De stucadoor kan zo meer meters per dag maken...
Alles wat ik tot nu toe heb laten stucen (volledige benedenverdieping vorige woning, plafond huiskamer en keuken huidige woning) was direct super strak en er is niets geschuurd.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:18
Als de stuclaag glad was dan moet het spuitwerk ook glad zijn. Het lijkt er op dat de spuit veel te grof was afgesteld of dat de latex niet voldoende was verdund. Beter 2 dunne lagen spuiten dan 1 (hele) dikke laag.
De druppels zijn echt onacceptabel en amateuristisch.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:55
Hoe is het bij de oplevering gegaan?

• Pejdref
We hebben vanochtend de dingen benoemd, en de oplevering naar morgen verplaatst.

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46
Pejdref schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:36:
Er zijn alleen stucprofielen op de hoeken gebruikt, daar is het normaal toch dat de metaalkleur zichtbaar is.
Voor de rest zijn de profielen niet zichtbaar.
Ik heb hier het hele huis alle wanden gestuct en op elke buitenhoek zit een stucstop. Maar nergens zie je dat terug.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Pejdref
BugBoy schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb hier het hele huis alle wanden gestuct en op elke buitenhoek zit een stucstop. Maar nergens zie je dat terug.
Het idee is toch dat je gelijk met zo'n profiel stuct en de rand dus zichtbaar blijft zodat je hoeken van metaal hebt ipv kwetsbaar stucwerk, of heb ik dat verkeerd?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46
Als ik het hier zie zit er een heel dun laagje stuc over en anders is het enkel latex dat er over zit, maar je ziet het niet terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYpvmzlZOID0YKNdMPiQUlc6GI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZafiEZ0jS02EW62nHom2A80e.jpg?f=fotoalbum_large
Die kleuren komen niet goed uit (is niet zo geel), maar dit stucwerk is uit 2012 en is dit jaar geschilderd. Wij hebben het hele huis laten schilderen en er is nergens ook maar 1 druiper te zien.

Overigens had ik in mijn vorige huis ook "spuitverf", maar ik vond het rommel. Ligt wellicht ook aan welke verf ze er in doen, maar die van mij wreef je er met een natte doek gewoon af. Nu gewoon A-merk verf en dat is schrobvast. Geen vergelijk...

[ Voor 31% gewijzigd door BugBoy op 18-12-2025 16:08 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Pejdref
Na het schilderen zijn bij ons de profielen ook niet meer zichtbaar.

De spuitverf zou ook schrobvast moeten zijn, maar dat kunnen we pas over een week of 4 testen helaas.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:53
Ik vind het niets en kan alleen maar denken zonde geld.

Maar ben zelf ook pietje precies...dus ik zou een verfklus al nooit durven uit te besteden..

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12 23:09
Pejdref schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:18:
Na het schilderen zijn bij ons de profielen ook niet meer zichtbaar.

De spuitverf zou ook schrobvast moeten zijn, maar dat kunnen we pas over een week of 4 testen helaas.
De profielen hoor je voor het verven al niet meer te zien..er hoort ook iets stuc overheen

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-12 12:41
De eerste Foto : weet niet of het door het licht komt , maar het lijkt net of zitten er allemaal kuilen in het stucwerk. Ook lijkt het enorm vlekkerig. ( kleurverschil ) Zou hier zeker wat van zeggen. Tja , en die druipers , mag aannemen dat die schilder dat zelf ook niet in zijn woning wou hebben. Ik deel de mening van mijn voorgangers , dat dit zonde geld is.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:31
NatalieF schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:01:
[...]

De profielen hoor je voor het verven al niet meer te zien..er hoort ook iets stuc overheen
Dat is onzin, vaak schuur je voor het schilderen dat stukje stuc er weer af en zit je op het profiel zelf in de uiterste hoek, hier blijft prima de verf op zitten.

Je moet er juist geen stuc op hebben, als je dan tegen de hoek aanstoot ligt het stucwerk er meteen af, vandaar ook het profiel.

• Pejdref
Update, schilder komt maandag terug voor de open punten. Op wat slechte excuusjes na waren ze wel welwillend.
Toch hebben we er een beetje een hard hoofd in. De structuur die zichtbaar is zou nog bijtrekken de komende 2 weken..

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:45
Ik heb bij ons huis de muren ook gespoten. Gedaan met SPS Unitex4040, daarvoor met primer van hetzelfde merk, daarvoor laten stucen. Bij mij zit het er over het algemeen superstrak op.

Het enige wat bij mij beter had gekund is de afstelling/juiste tip gebruiken. Maar zoals gezegd, daar waar ik de juiste combi heb gebruikt van druk, verdunnen verf en juiste tip is het superstrak. Mag dus aannemen dat een professionele schilder met professionele apparatuur dit ook kan

• Pejdref
Het moet ook gewoon superstrak kunnen maar ik vrees dat dit een discussie is die je niet kunt winnen, omdat dit wel nog binnen de redelijkheid valt.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:53
Muur verf die bijtrekt..dat is nieuw...iets wat ribbelig is wordt never nooit nooit glad.

Kijk als.ke bv de kozijnen lakt met verf op terpentine basis die vloeit idd na een paar seconden mooi in elkaar...maar ook niet meer na een dag hoor
Pagina: 1