Opladers en geschikte kabels

Pagina: 1
Acties:

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-12 08:25
Hallo allemaal,

Weet niet waar dit te plaatsen, dus dan maar even hier. Het gaat tenslotte over een Apple Telefoon.
Mijn vrouw heeft onlangs een iPhone 17 Pro Max aangeschaft.
Haar oude lader met kabel voldeed niet meer, dus zij heeft zich op aanraden van een vriendin een "Belkin 4 port USB-C Boostcharge Pro GaN Charger 200W" aangeschaft. En een kabel van 1,5 meter USB-C naar USB-C.
U raadt het al; de lader staat op mijn buro. En ik moet die kabelzooi niet.
Die 1,5 meter kabel gaat gebruikt worden op een nog nieuw aan te schaffen snellader/adapter, welke tevens voor tijdens het reizen zal dienen.
Tot zover niks nieuws.
Voor het opladen aan de Belkin gebruik ik noodgedwongen de meegeleverde kabel van de iPhone.
Punt is dat wij meerder zaken hebben die met USB-C werken en zo goed als elke dag opgeladen dienen te worden. Poco X3 Pro, Redmi Note 14 Pro, iPhone 17 Pro max, Oortjes/koptelefoon etc. Die 4 poorten zijn dus eerder noodzaak dan luxe.
Ik wilde eigenlijk (om kabelbende te voorkomen) 4 korte kabeltjes aanschaffen van een centimeter of 20 á 30 en indien mogelijk nog korter.
Maar ik heb begrepen dat dat, omwille van de hogere stroomsterkte bij een snellader, niet zomaar elk kabeltje kan zijn omdat de kabel erg wam kan worden.
Wie kan mij adviseren welke kwaliteitskabeltjes te kopen?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:57
Je kunt bij de kabelshop kijken, ze specificeren de dikte van de kabels, ondersteuning van snelheden, power delivery , bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...50BK10-i20747-t81173.html

Of dat soort kabels er nog korter zijn (in de link is 1 meter) is zoeken, maar de specificaties bestaan dus.

Overigens kan de iPhone ook draadloos laden, hoeft er geen kabel meer in. Wel moet je een draadloze lader hebben die syroom krijgt, maar dat kan ook in bijvoorbeeld een lamp zitten van de Ikea.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
GaN (Gallium-Nitride) is goed, want die is efficiënter en produceert minder warmte. Die 200W moet je met meer dan korrel zout nemen. Dat geldt niet voor een enkele normale telefoon. Vaak ligt het maximum per poort flink lager.

USB kabels verschillen enorm in kwaliteit. Als je een nieuwe kabel zoekt, kijk dan naar dikke kabels (AWG waarde zo laag mogelijk) van puur koper, en kijk ook naar of de kwaliteit alle draden bevat zodat zowel data als energie mogelijk zijn. De draden moet afgeschermd zijn. Kijk ook of de oplader wel voldoet aan de laadmethode van de telefoon die je hebt en die je in de toekomst wil kopen.
De huidige laadstandaard is PD 3.x/4.0. De lader zou die minimaal moeten ondersteunen. Als de telefoon alleen QC ondersteunt zou je daar ook naar kunnen kijken.

Voor een (power+)datakabel die in de toekomst is voorbereid kun je kiezen voor 40 Gbps datasnelheid. Die kunnen ook worden gebruikt voor video op 8k resolutie.

Een goed (en betaalbaar) merk is Ugreen of Anker. Belkin is gericht op lage prijzen (Chinese productie). Anker en Ugreen zijn Chinese merken met overwegend een redelijke mate van kwaliteit.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:46

World Citizen

FreeReef.nl

Ja ja ja!!! en dan ook gesmeed door rendieren onder poollicht en vallende sterren.

Maar serieus:
Ik heb dezelfde GSM en ben ook gaan zoeken. Mede omdat ik met wat mensen op vakantie ga en die ook een fatsoenlijk USBC snellader wilde geven. Nu dat snelladen er is vind ik het een fijn idee dat iedereen een fatsoenlijke lader en kabel heeft en niet oude zooi of (met respect) Action spul.

Dus ik ben voor Anker gegaan omdat dit ook lekker in de aanbieding is momenteel.

Check even deze video... wellicht ben je dan bereid wat meer uit te geven.
Ik heb nu zo een lader met wattage meter en inderdaad ik kon de helft van de USBC kabels die ik had weggooien. Ik gebruik nu uitsluitend de korte kabel van Apple of de lange kabel van Anker. De lange kabel van Apple staat nog op de lijst... maar het is wel even mooi geweest.

Zoeken naar een goede veilige korte snellaadkabel lijkt me een lastig ding worden, maar als je hem hebt hoor ik het graag. Ik heb zelf wel korte kabels die ik bv bij een Logitech ding kreeg, maar dat is enkel stroom en niet snelladen.

FreeReef.nl

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:57
Mooie video, na de eerste 12:30 minuten geeken op Thunderbolt wordt het interessant met de uitspraken en vergelijkingen voor normaal usb-c.

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-12 08:25
Ik heb op Amazon de hand gelegd op kabeltjes met van dat gevlochten spul eromheen. Stevig. Dik.
En zowel de iPhone als de beide Xiaomi's worden turbo-geladen.
Geen van de kabels wordt warm, enkel degene waar mijn case van mijn oortjes aan hangt. Vreemd.
Je zou zeggen dat die het minste stroom vraagt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:36:
Check even deze video... wellicht ben je dan bereid wat meer uit te geven.
Neu. Even los van de reclame overload, maar het lijkt primair te gaan over een Thunderbolt 4 kabel. Daar kan 40gbps (!!!) aan data doorheen geduwd worden. Waarom zou je dat in hemelsnaam gebruiken om een telefoon op te laden?

Je hebt twee relevante zaken tussen verschillende USB-C kabels: Hoeveel power ze kunnen doen (en bij meer power moet er een chip in zitten), en hoeveel data ze over kunnen sturen. Wil je je laptop aan een dock verbinden, dan zijn beide relevant. Maar voor het opladen van je telefoon is dat complete overkill en voegt het niks toe.

Deze telefoon kan met maximaal 15V, 3A laden (nouja iets minder, maar daar ongeveer). Praktisch gezien kom je dan uit op een 60W USB-C PD kabel (20V, 3A) wat je nodig hebt. Die 20V gebruikt de telefoon niet, de 3A wel.
Pagina: 1