KVM of 2 Y kabeltjed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Don1233
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-12 13:14
Hoi 👋

Sinds een paar weken even aan het nadenken over de inrichting van m’n computerbureau. Mijn werkplek voor thuis en eigen computer staan op 1 bureau met 1 beeldscherm, 1 muis en 1 toetsenbord en nog 1 headset (daar komt een tweede). Daar heb ik sinds kort een tweede kabel naartoe voor het internet en een extra kabel voor het beeldscherm, dus wisselen is ook daar niet meer nodig voor. Alleen de toetsenbord en muis wel. En daar zit ik even over na te denken.

Ik zag wat oplossingen van een soort switch met 2 ingangen voor USB poorten en twee uitgangen ook USB poorten. Een KVM heb ik geleerd vorige week. Maar daar zit nog een knopje om te wisselen. Eigenlijk ben ik niet van de knopjes om te wisselen, want als die stuk is heb je niks meer. Ik wil liever twee Y-kabels hebben, maar de vraag is werkt dat? Of iets wat detecteert welke van de twee aan staat en vanzelf wisselt.

1 van de 2 is maar aan: of de werk laptop of de eigen computer. Nooit beiden tegelijk. Mensen ervaringen?

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eigenlijk ben ik niet van de knopjes om te wisselen, want als die stuk is heb je niks meer.
Waarom zou die stuk gaan? En als dat zo is kan je altijd nog handmatig wisselen tot je een nieuwe hebt.

Ik ben het ermee eens dat dat gewoon automatisch zou moeten kunnen binnen redelijkheid, en dat het mij verbaasd dat dat niet het geval is. Maar dat het knopje kapot zou kunnen gaan vind ik zelf niet echt een sterk argument.

De Y kabels met twee male stekkers zijn volgens mij altijd ene voor data, andere voor power, niet beide voor data. En zelfs als je die wel vindt, is het vragen om problemen op het moment dat toch beide PCs aan staan.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Eigenlijk ben ik niet van de knopjes om te wisselen, want als die stuk is heb je niks meer.
En?

Als er een lettertoets op je toetsenbord kapot is heb je ook niets meer.

Hoe vaak denk je dat je die indrukt versus de knop op een sub-switch?

Een USB-switch kost geen bal en als je een beetje zoekt zijn er ook versies waarbij je met een toetsencombinatie kunt switchen. Die zijn meestal wel duurder.

Maar in ieder geval een heel stuk goedkoper dan een USB-poort of een moederbord die mogelijk kapot gaan als je 2 computers elektrisch aan elkaar gaat verbinden op een manier die daar niet voor bedoeld is

• Don1233
Sissors schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:52:
[...]

Waarom zou die stuk gaan? En als dat zo is kan je altijd nog handmatig wisselen tot je een nieuwe hebt.

Ik ben het ermee eens dat dat gewoon automatisch zou moeten kunnen binnen redelijkheid, en dat het mij verbaasd dat dat niet het geval is. Maar dat het knopje kapot zou kunnen gaan vind ik zelf niet echt een sterk argument.

De Y kabels met twee male stekkers zijn volgens mij altijd ene voor data, andere voor power, niet beide voor data. En zelfs als je die wel vindt, is het vragen om problemen op het moment dat toch beide PCs aan staan.
2 computers staan nooit tegelijk aan dat scheelt

• Don1233
White Feather schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:56:
[...]
En?

Als er een lettertoets op je toetsenbord kapot is heb je ook niets meer.

Hoe vaak denk je dat je die indrukt versus de knop op een sub-switch?

Een USB-switch kost geen bal en als je een beetje zoekt zijn er ook versies waarbij je met een toetsencombinatie kunt switchen. Die zijn meestal wel duurder.

Maar in ieder geval een heel stuk goedkoper dan een USB-poort of een moederbord die mogelijk kapot gaan als je 2 computers elektrisch aan elkaar gaat verbinden op een manier die daar niet voor bedoeld is
Als 1 toets op je toetsenbord stuk is kun je de rest nog wel gebruiken. Dat is het verschil. Zeg een wasmachine waar de trommel stuk is. Je hebt er praktisch niks meer aan.

• Don1233
De kabels los zijn inderdaad alleen data of stroom of data+stroom en stroom heb ik gelezen ja. Kan geen gesplitste data vinden tot nu toe.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58
Don1233 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:49:
De kabels los zijn inderdaad alleen data of stroom of data+stroom en stroom heb ik gelezen ja. Kan geen gesplitste data vinden tot nu toe.
Nee, voor het splitsen van data zul je toch iets moeten hebben dat bepaalt welke data je neemt. Een switch is dat dus.
Don1233 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:48:
[...]

Als 1 toets op je toetsenbord stuk is kun je de rest nog wel gebruiken. Dat is het verschil. Zeg een wasmachine waar de trommel stuk is. Je hebt er praktisch niks meer aan.
Kom op zeg, had ik moeten spellen dat er een lettertoets kapot kan gaan? Heb je nu echt niet door dat je misschien wat te moeilijk doet en denkt?

En de rest van de reactie?
- kost geen bal
- opties met toetsencombinatie
- knoppen worden vele malen minder vaak gebruikt dan op een toetsenbord. Hoe vaak gaan die stuk?
Hoe vaak denk jij dat je die knop overhaalt?
- als je wel een keer twee computers tegelijk aan hebt, dan kun je je usb-poort of moederbord frituren, of de usb-componenten die je er aan hebt hangen.

Tja, als je niet open staat voor argumenten..

Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door White Feather op 19-12-2025 09:42 ]

Pagina: 1