Geheugen advies, welk budget altern. nu voor upgrade later

Pagina: 1
Acties:

• J-tje
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-12 22:32
Ik ben een nieuw game systeem aan het samenstellen, ryzen 7 7700, 9070xt. Gezien de geheugen prijzen wil ik gaan voor de low budget option om in een later stadium het geheugen te upgraden.
Mijn huidige systeem is 9 jaar oud (gtx 1070, 16g ddr?, en amd 5) waar ik nog best tevreden mee ben.
Wat zijn de beste budget vriendelijke opties? 16 gb is voor mij voldoende lijkt me.
- beter 2x8 of 1x16 module? (kan me herinneren dat vroeger 2x sneller was)
- wellicht concrete opties voor me ( bij voorkeur alternate omdat de rest daar ook vandaan komt)

thx alvast

• J-tje
Ik heb nog even gekeken, mijn huidige is 4ddr 2x8 Gb.
Zou ik die over kunnen zetten?

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:13
Mijn 5 jaar oude pc heeft 64GB ram, daarvan is nu 48% in gebruik, Europa Universalis V gebruikt op dit moment meer dan 20GB ram.
Ik zou toch minimaal voor 32GB gaan.
Als je later wilt upgraden dan kan je nu beter 1 kopen en er later nog een bij doen maar voor beste compatibliteit koop je nu een kit van 2(x16GB) en ga je later niet upgraden.
Om te kijken welke je het best kan kopen moet je eerst een moederbord uitkiezen en op de QVL lijst kijken.

• J-tje
Bedankt voor je reactie. Maar zelfs als de huidige prijzen 5x over de kop gaan?
Moederbord is een asus tuf b650 overigens.
Is bijvoorbeeld een 2x16g ddr4 echt een bottleneck?
Sorry voor de vragen, het is voor mij al weer een lange tijd geleden dat ik zelf heb gebouwd.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:29
Je kan geen DDR4 in een DDR5bord steken zonder hamer.
Ja, RAM prijzen zijn extreem duur, als je graag je DDR4 ramsticks wilt hergebruiken kan je max AM4 (tm ryzen 5000) of intel 1700 (tm 14xxx) pakken.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:13
Persoonlijk zou ik gezien de huidige prijzen afwachten tot de prijzen dalen, als je echt niet wilt wachten koop je nu 1x16GB of 1x8GB en upgrade je later.
Hoeveel je nodig hebt is ook deels afhankelijk van welke spellen je speelt, je kan op internet wel opzoeken wat je nodig hebt.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik zou me beperken tot de nieuwe videokaart, dat zal by far de grootste snelheidswinst geven in games. Zeker als je huidige CPU nog een van de recenter AM4 modellen is (zoals een 5600X ofzo), maar je vermeldt niet welke CPU je hebt. Doe je het nog met een oude 1600X ofzo, dan zou je die kunnen upgraden met een tweedehands 5600X of iets dergelijks.

Wellicht zal je voor een nieuwe videokaart een nieuwe voeding moeten hebben afhankelijk van hoe sterk je huidige voeding is.

Geheugen dan houden wat het is. 16GB kan je vooralsnog prima mee uit de voeten. Of eventueel dat met tweedehands upgraden naar 32GB.

Catch a smile out there!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move PMG -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1