Game & AI Pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrMory
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-12 17:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er zijn voor mij eigenlijk 2 dingen belangrijk in dit systeem.
Allereerst wil ik er goed op kunnen gamen, op dit moment hebben we een pc met een 1060 in huis en een steam deck. Dus er zit wel wat ruimte voor verbetering. Daarnaast wil ik lokaal LLM's en image generation kunnen doen. Ik werk ook veel met AI, dus het systeem zal deels als game PC maar ook deels als werk PC worden gebruikt om lokaal te kunnen experimenteren. Voor zwaardere dingen zal ik nog altijd online platforms en diensten gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn wensen lijstje komt nu op 4400 euro uit, gevoelsmatig zeg ik dat het mooi zou zijn om onder de 4000 uit te komen maar de eisen zijn het belangrijkste onderdeel van deze build.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog ergens een Samsung 990 EVO 1TB liggen, dus die kan er sowieso in. Verder heb ik niets wat ik mee kan nemen. Het zou wel het eerste systeem zijn die ik from scratch zou bouwen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Van wat ik heb uitgezocht, kwam ik tot de conclusie dat een 5090 waarschijnlijk nodig zal zijn voor sommige AI image modellen die ik wil draaien en dat daarnaast voldoende RAM kan help om eventueel grotere LLMs (30B) aan te kunnen. Ik heb ook nog gekeken naar de optie voor meerdere video kaarten, maar als ik het goed begreep is dat voor een consumenten PC niet echt nuttig omdat je bijvoorbeeld ComfyUI niet kan instellen om meerdere grafische kaarten te gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen sterke merk voorkeuren, maar had gekozen voor een fractal behuizing omdat ik die vaak wel mooi vindt, maar sta open voor suggesties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast de hierboven beschreven wensen zou het fijn zijn als het systeem redelijk stil blijft, ook op wat zwaardere loads. Tijdens het gamen zal dit iets minder relevant zijn omdat ik dan vaak toch naar de audio van de game luister, maar bij AI gebruik zou het fijn zijn als het systeem nog steeds een beetje stil blijft zeker als ik een keer overnacht een AI model wil trainen.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst zou ik het fijn vinden als er even kritisch mee gekeken wordt of dit systeem zo werkt. Zoals ik al zei, ik heb nog nooit zelf een PC gebouwd maar me al wel meerdere keren in verdiept dus het wordt toch maar eens tijd om me er aan te wagen. Maar vind het nog moeilijk om goed te achterhalen of deze componenten nou ook netjes samenwerken. Daarnaast zou het ook fijn zijn om upgrade mogelijkheden te hebben mocht dat in de toekomst nodig zijn (meer RAM, meer SSD, eventueel extra videokaart?).
Verder weet ik dat dit een vrij dure PC zal worden vanwege de requirements, maar het zou toch mooi zijn om eventueel wat advies te krijgen over alternatieven binnen de keuzes die ik nu gemaakt heb. Of dat ik misschien beter naar een pre-build kan kijken. Waarschijnlijk kan ik de PC (deels) zakelijk afschrijven dus dat zal ook nog wat schelen in de kosten.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 354,99€ 354,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 155,-€ 155,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5090 WINDFORCE OC 32G€ 2.661,39€ 2.661,39
1BehuizingenFractal Design North XL - Mesh Charcoal Black€ 142,99€ 142,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,50€ 34,50
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 599,-€ 599,-
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 145,79€ 145,79
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 4TB€ 314,19€ 314,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.407,85

Alle reacties

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:20
Je moederbord zou ik overwegen te vervangen door een nieuwer model die wél een PCIe5 slot heeft. Een B850 bijvoorbeeld.

Voor gaming is bekend dat het in performance bijna geen verschil maakt of je die videokaart in een PCIe4 of PCIe5 slot steekt, maar voor AI-toepassingen kan dan wel anders uitpakken.

Catch a smile out there!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Eens met glen, in 4k pc zou ik niet zoveel besparen op bord.
uitvoering: Goodram IRDM RGB IRG-68D5L34/64GDC snellere timings voor 331 euro, betere deal ;)
Vanwaar deze SSD? de plus serie is nu ook weer niet zo geweldig...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:51
De meegeleverde fans van deze kast maken nogal wat geluid.
Aangezien je ook AI beeldgeneratie gaat doen en daarmee ook het systeem behoorlijk op de proef gaat stellen met als gevolg nogal wat warmteontwikkeling zou ik wat stillere fans er in zetten; uitvoering: be quiet! Silent Wings 4 140mm PWM deze bijvoorbeeld. Met een programma zoals FanControl kun je makkelijk de snelheid van alle fans in je computer instellen. Het kan ook via de Bios maar dat werkt iets minder makkelijk.
Een gelukje voor jou, de elektriciteit wordt volgend jaar iets goedkoper.... :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:40

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Je hebt in de basis al best een mooi setje samengesteld. Paar suggesties:

Als het over AI gebruik in Comfy gaat mag de X3D processor rustig een tandje lager, ik heb een Ryzen R9 5950X icm een RTX 5090 en 64GB DDR4 ram, die laatste twee zweten peentjes terwijl deze inmiddels toch verouderde AM4 processor 20% belast wordt tijdens AI gebruik. Bovendien zijn de X3D processoren pas vanaf de 9 serie echt goed voor zowel productiviteit als gaming. Een uitvoering: AMD Ryzen 7 9700X Tray kan een leuke besparing opleveren als je de wat langere wachttijd voor lief neemt.

Je hebt daarnaast een moederbord dat geen PCI-e 5.0 ondersteuning heeft. Nou zal ik de laatste zijn om te zeggen dat het veel uitmaakt (in Anno 117 haal ik met gaming op 4K echt maar 3% lagere performance op 4K ultra raytracing t.o.v. een youtuber met een 9800X3D en AM5 bord), maar tsja als je nieuw koopt is dat wat zonde aangezien het niet veel duurder is. uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

Mocht je de tijd hebben dan kan het ook nog lonen de nvidia shop in de gaten te houden, vorige week was wederom de Founders Edition voor €2099 weer even te krijgen. Performancewise iets minder dan de aftermarket modellen, maar ja je bent wel ruim €500 goedkoper uit. Eventueel is dit momenteel anders iig een €150 goedkopere deal: uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5090 GAMING OC 32G

En jouw ramgeheugen @99ruud99 is helaas momenteel bij precies 0 shops verkrijgbaar. Ik zou, aanvullend daarop, overigens wel overwegen om voor 128GB te gaan als je toch nieuw koopt. Of anders iig 2x32GB modules die echt top zijn, zodat je er in goedkoper tijden nog eens 2x32GB bij kan prikken. Wil je aan de slag met de echt grootste modellen voor de consumentenmarkt dan heb je er simpelweg baat bij.

youtube.com/@hisrep

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zoals ik in andere topic al aangaf - als je vanuit Belgie kijkt wel ;) (28 dec leveringsdatum, dus wel pas na kerst).
Pagina: 1