Vraag

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:03
Wil wat (<100) files (meest PDF) delen aan een beperkte groep (ca 100 mensen). Ik heb een email (distributie)lijst en wil dat alleen die personen, read-only (liefste zelfs zonder download), bij die files kunnen.
Af en toe wil ik ook files updaten.
Heb Google Drive geprobeerd, OneDrive, mijn (wat oudere Synology NAS) maar niets lukt.
Iemand met suggesties?

Alle reacties

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.87b9

Kan je ook aangeven waarom bovenstaande opties niet lukken?
Zo kunnen wij bepalen of onze alternatieven tegen dezelfde problemen gaan lopen.

null

• ErikJan2
Synology Drive: kan niet delen via email invites
OneDrive: ik heb getest maar test ontvanger krijgt 'Er is iets misgegaan'
Google Drive: test-ontvanger krijgt helemaal geen email uitnodiging

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:50
Het aantal files zegt niet alles, hoe groot zijn die bestanden? En inderdaad, waarom lukt het met Google Drive, OneDrive en je NAS niet?
ErikJan2 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:13:
Dat van Google Drive kan je makkelijk oplossen door de link van Google Drive zelf naar je lijst te mailen, en het niet via Drive te laten mailen.

[ Voor 62% gewijzigd door Hahn op 17-12-2025 16:14 ]

The devil is in the details.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:24

Marc H

- - Is wakker - -

Omschrijf eens hoe je de files klaarzet in onedrive/google drive en hoe je de uitnodigingen verstuurd?

Want dat soort diensten zijn zowat ontworpen voor dat doel.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23
En dat is beiden met de dezelfde test-ontvanger?

Spel en typfouten voorbehouden

• ErikJan2
Dat van Google Drive kan je makkelijk oplossen door de link van Google Drive zelf naar je lijst te mailen, en het niet via Drive te laten mailen.
Ik wil niet dat mensen die link doorsturen naar anderen (die niet op de lijst staan) en dat die er dan ook bij kunnen

• ErikJan2
Omschrijf eens hoe je de files klaarzet in onedrive/google drive en hoe je de uitnodigingen verstuurd?

Want dat soort diensten zijn zowat ontworpen voor dat doel.
Weet niet meer precies wat er mis ging; zal het nog eens opnieuw proberen en laat dan weten.
(ja, was met dezelfde test-persoon)

• Hahn
ErikJan2 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:55:
[...]

Ik wil niet dat mensen die link doorsturen naar anderen (die niet op de lijst staan) en dat die er dan ook bij kunnen
Een link doorsturen ga je sowieso niet kunnen voorkomen, want dat kunnen mensen altijd zelf overtypen of kopieren en dan doorsturen. Maar als jij alleen de mensen toegang geeft op je lijst, dan heeft het forwarden geen zin.

Voorkomen dat ze de PDFs downloaden of kopieren ga je echter óók nooit helemaal voorkomen. Zelfs al zet je uit dat ze de PDF mogen downloaden, dan nog kunnen mensen altijd screenshots maken, video's maken of desnoods foto's van hun mobiel/laptop/scherm maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 17-12-2025 16:59 ]

• ErikJan2
Een link doorsturen ga je sowieso niet kunnen voorkomen, want dat kunnen mensen altijd zelf overtypen of kopieren en dan doorsturen. Maar als jij alleen de mensen toegang geeft op je lijst, dan heeft het forwarden geen zin.

Voorkomen dat ze de PDFs downloaden of kopieren ga je echter óók nooit helemaal voorkomen. Zelfs al zet je uit dat ze de PDF mogen downloaden, dan nog kunnen mensen altijd screenshots maken, video's maken of desnoods foto's van hun mobiel/laptop/scherm maken.
Ik begreep dat je een persoon kunt uitnodigen en dat die dan met dat email account eenmalig moeten bevestigen (doorsturen / overtikken door een ander helpt dan niet).

Download voorkomen: Dat begrijp ik ja. Wil alleen dat ze lezen en het in elk geval moeilijker maken om zaken te downloaden

• Hahn
ErikJan2 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:02:
[...]

Ik begreep dat je een persoon kunt uitnodigen en dat die dan met dat email account eenmalig moeten bevestigen (doorsturen / overtikken door een ander helpt dan niet).

Download voorkomen: Dat begrijp ik ja. Wil alleen dat ze lezen en het in elk geval moeilijker maken om zaken te downloaden
Op dit forum kan je het beste reageren door op 'Quote' te drukken, in plaats van dat je teksten kopieert en dan zelf tussen quote-tags zet. Makkelijker voor jou en dan krijgt degene die je quote een melding.

En nee, als jij via Google Drive iemand toegang tot een bestand of folder geeft, dan hebben ze toegang, mits ze ingelogd zijn op het Google-account van dat e-mailadres. Ze moeten niet eerst nog iets bevestigen ofzo.

Maar het is dan wel dat alleen jantje@gmail.com toegang heeft (als 'ie ingelogd is als jantje@gmail.com), en als klara@gmail.com dezelfde linkt probeert, zij dan een error krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 17-12-2025 17:05 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan moet iedereen wel een Google (of Microsoft, als je het daar doet) account hebben op die naam. En het bestand ook alleen delen met die accounts.

Iets zegt me dat je geen zin en budget hebt voor iets als https://learn.microsoft.c...up-irm-in-sp-admin-center

Inderdaad is, zeker met gratis tools en gebruiksvriendelijk voor de lezers, lastig een pdf te tonen die niet heel makkelijk is te downloaden en doorsturen. Het lukt Netflix ook niet om te zorgen dat mensen hun series downloaden om te delen en die stoppen er miljoenen of miljarden in om tegen te gaan :P niet als pdf maar als html zou het al lastiger maken (en dan drukt men gewoon op ctrl-P).

Quick & dirty: geen pdf maar tekst via Snapchat delen waar het bericht na 1x bekijken weg is. Als je iedereen zo gek krijgt Snapchat te installeren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hahn
F_J_K schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:23:

Quick & dirty: geen pdf maar tekst via Snapchat delen waar het bericht na 1x bekijken weg is. Als je iedereen zo gek krijgt Snapchat te installeren.
Creatief bedacht, maar naast dat ik gok dat de doelgroep niet per se op Snapchat zal zitten, heeft TS het ook over '<100 files', wat in ieder geval klinkt als vele tientallen bestanden, mogelijk met tientallen of honderden pagina's :P

• ErikJan2
Hahn schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:05:
[...]

Op dit forum kan je het beste reageren door op 'Quote' te drukken, in plaats van dat je teksten kopieert en dan zelf tussen quote-tags zet. Makkelijker voor jou en dan krijgt degene die je quote een melding.

En nee, als jij via Google Drive iemand toegang tot een bestand of folder geeft, dan hebben ze toegang, mits ze ingelogd zijn op het Google-account van dat e-mailadres. Ze moeten niet eerst nog iets bevestigen ofzo.

Maar het is dan wel dat alleen jantje@gmail.com toegang heeft (als 'ie ingelogd is als jantje@gmail.com), en als klara@gmail.com dezelfde linkt probeert, zij dan een error krijgt.
Ik gebruik de quote knop maar haalde daar de minder relevante stukken uit. Zal dat niet meer doen.
De doelgroep is divers, if heb email adressen maar daar is alles mee gezegd, kunnen google accounts zijn, MS, KPN, Zeelandnet etc..

• ErikJan2
Google drive "Sorry, you cannot share with <...> because they do not have a Google Account."

Ik ga nu proberen de link te sturen, maar ja... die is dan weer niet persoonlijk dus.

Sorry... nieuwe update: de link gestuurd. Persoon moest toegang vragen maar kon wel al bij de files. Ik krijg nu net een email waarin de toegang wordt gevraagd maar die heb ik dus (nog) niet goedgekeurd terwijl de persoon al wel toegang heeft... Ben even los nu maar volgens mij gaat dit niet werken

[ Voor 77% gewijzigd door ErikJan2 op 17-12-2025 19:03 ]

Pagina: 1